Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del Bilag 142
Offentligt
2842642_0001.png
Årsrapport 2023
Hjemrejsestyrelsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842642_0002.png
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842642_0003.png
Årsrapport 2023
1.0 Påtegning af det samlede regnskab
Hjemrejsestyrelsen
© 2024 Hjemrejsestyrelsen
Hjemrejsestyrelsen
Birkerød Kongevej 2-4
3460 Birkerød
Tlf.: +45 30 65 78 00
E-mail: [email protected]
www.uim.dk
Marts 2024
Alle rettigheder tilhører Hjemrejsestyrelsen.
Udgivelsen kan frit hentes på www.uim.dk
Hjemrejsestyrelsens udgivelser kan frit citeres med tydelig kildegengivelse.
Side | 3
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842642_0004.png
Indholdsfortegnelse
1.0 Påtegning af det samlede regnskab
1.0
Påtegning af det samlede regnskab
5
1.1 Påtegning ..................................................................................................................... 5
2.0
Beretning
6
2.1 Præsentation af virksomheden ................................................................................... 6
2.2 Ledelsesberetning ....................................................................................................... 7
2.3 Kerneopgaver og ressourcer ....................................................................................... 9
2.4 Målrapportering ........................................................................................................ 10
2.5 Forventninger til det kommende år .......................................................................... 15
3.0
Regnskab
16
3.1 Anvendt regnskabspraksis ......................................................................................... 16
3.2 Resultatopgørelse mv. ............................................................................................... 17
3.3 Balancen .................................................................................................................... 18
3.4 Egenkapitalforklaring................................................................................................. 20
3.5 Likviditet og låneramme ............................................................................................ 21
3.6 Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................ 21
3.7 Bevillingsregnskab ..................................................................................................... 22
4.0
Bilag
24
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance ...................................................................... 24
4.2 Indtægtsdækket virksomhed ..................................................................................... 25
4.3 Fællesstatslige løsninger mv...................................................................................... 25
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed .................................................................................... 25
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter ................................................................................ 25
4.6 Forelagte investeringer ............................................................................................. 26
4.7 It-omkostninger ......................................................................................................... 26
Side | 4
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842642_0005.png
1.0 Påtegning af det samlede regnskab
1.0 Påtegning af det samlede regnskab
Årsrapporten for Hjemrejsestyrelsen er aflagt i henhold til § 39, stk. 4, i bekendtgørelse
nr. 116 af 19. februar 2018 om statens regnskabsvæsen mv. (Regnskabsbekendtgørel-
sen).
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Hjemrejsestyrelsen, CVR-nr.
41 33 82 10, er ansvarlig for i 2023, herunder de regnskabsmæssige forklaringer, som
skal tilgå Rigsrevisionen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2023.
Årsrapporten omfatter følgende hovedkonti:
§ 14.41.01. Hjemrejsestyrelsen (drift, virksomhedsbærende hovedkonto)
§ 14.41.02. Flygtningenævnet (drift)
§ 14.41.03. Udlændingenævnet (drift)
§ 14.41.04. Understøttelse af hjemrejseindsatsen (tilskud)
§ 14.41.05. Forberedelse af hjemrejse (tilskud)
§ 14.41.06 Repatrieringsordningen (tilskud)
1.1 Påtegning
Det tilkendegives hermed:
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejlinfor-
mationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrapporteringen er fyl-
destgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse
med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og
sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig for-
valtning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet af årsrappor-
ten.
København, den
20
/
3
2024
Pernille Breinholdt Mikkelsen
Departementschef
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Side | 5
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842642_0006.png
2.0 Beretning
2.0 Beretning
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af Hjemrejsestyrelsens og regnskabsårets
faglige og finansielle resultater, herunder væsentlige forhold, der har påvirket eller for-
ventes at påvirke Hjemrejsestyrelsens aktiviteter og forhold. Endvidere beskrives for-
ventningerne til det kommende år.
2.1 Præsentation af virksomheden
Hjemrejsestyrelsen blev oprettet pr. 1. august 2020, jf. kongelig resolution af 10. sep-
tember 2019, hvor myndighedsansvaret for varetagelsen af opgaver i relation til hjem-
sendelse af udlændinge uden lovligt ophold i EU- og tredjelande mv., blev overført til
Hjemrejsestyrelsen fra politiet. Hjemrejsestyrelsens virksomhed omfatter endvidere
Flygtningenævnet, Udlændingenævnet med tilhørende sekretariater samt Nationalt ID-
center.
Hjemrejsestyrelsens arbejde skal resultere i følgende langsigtede effekter for samfundet:
Hjemrejsestyrelsen bidrager til en troværdig og effektiv udlændingepolitik gennem
et klart og tydeligt handlingsfokus på de myndighedsopgaver, der drejer sig om
hjemrejse, udsendelse og klagesagsbehandling.
Sikre at reglerne på udlændingeområdet vedrørende hjemrejse og udsendelser admi-
nistreres effektivt og korrekt.
Være førende i viden omkring hjemrejse og udsendelse ved at basere sin virksomhed
på solid viden og evidens.
Hjemrejsestyrelsen varetager opgaver i relation til hjemsendelse af afviste asylansøgere
og andre udlændinge, der ikke har lovligt ophold i Danmark. Opgaverne vedrører bl.a.
udrejsekontrol og gennemførelse af de faktiske udsendelser, herunder Dublin-udsendel-
ser, udsendelser til EU-lande og udsendelser til tredjelande. Hjemrejsestyrelsen har fo-
kus på en opsøgende tilgang med tidlig vejledning om muligheden for at hjemrejse samt
konsekvensvejledning om betydningen af manglende efterlevelse af myndighedernes
påbud. Hjemrejsestyrelsen har endvidere oprettet et Internationalt Kontor i 2023, som
skal sikre en styrkelse af det internationale samarbejde på området, herunder styrke det
operationelle udsendelsesarbejde, kontakt med internationale organisationer og myn-
digheder i tredjeverdenslande. Hjemrejsestyrelsen er samtidig ansvarlig for hjemrejse-
indsatsen i forhold til sårbare persongrupper, som f.eks. uledsagede mindreårige og
ofre for menneskehandel mv. Endvidere varetager Hjemrejsestyrelsen opgaver vedrø-
rende forholdene for udlændinge uden lovligt ophold i Danmark, herunder i relation til
motivationsfremmende foranstaltninger og kontrolforpligtelser.
Flygtningenævnets Sekretariat er organisatorisk placeret i Hjemrejsestyrelsen. Hoved-
opgaven for sekretariatet er at sørge for, at de sager, som Flygtningenævnet behandler,
Side | 6
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842642_0007.png
2.0 Beretning
bliver håndteret korrekt og hurtigt, og at nævnsmøderne tilrettelægges hensigtsmæs-
sigt og effektivt.
Udlændingenævnets Sekretariat er organisatorisk placeret i Hjemrejsestyrelsen. Hoved-
opgaven for sekretariatet er at sørge for, at de sager, som Udlændingenævnet behand-
ler, bliver håndteret korrekt og hurtigt, og at nævnsmøderne tilrettelægges hensigts-
mæssigt og effektivt.
Nationalt ID-center er organisatorisk placeret i Hjemrejsestyrelsen, men centeret udø-
ver sine funktioner i fuld uafhængighed. Nationalt ID-center yder bl.a. rådgivning og bi-
stand til offentlige myndigheder i forhold til spørgsmål om fastlæggelse og kontrol af
identiteten på udlændinge, som ønsker at indrejse i, eller som opholder sig i Danmark.
2.2 Ledelsesberetning
Indeværende afsnit giver en kort sammenfatning af årets vigtigste faglige og finansielle
resultater.
2.2.1 Sammenfatning af årets faglige resultater
Hjemrejsestyrelsen mål- og resultatplan for 2023 omfattede resultatkrav for sagsbe-
handling på udsendelsesområdet og klagesagsbehandlingen. Herudover arbejdede
Hjemrejsestyrelsen med kvalitetsmål for sagsbehandlingen, mål for informationssikker-
hed, mål for leverandørstyring og databehandlerforhold, mål for internt finansielt kon-
trolsystem samt mål for bæredygtighed.
I 2023 blev i alt 2.923 udlændinge
1
udsendt af Danmark.
Den samlede målopfyldelse er i alt 100 pct., og det er Hjemrejsestyrelsens samlede vur-
dering, at dette er et meget tilfredsstillende resultat. Se afsnit 2.4 for en mere detaljeret
gennemgang af Hjemrejsestyrelsens målopfyldelse.
2.2.2 Sammenfatning af årets finansielle resultater
Årets økonomiske hoved og nøgletal fremgår af nedenstående tabel 1.
Tabel 1. Hjemrejsestyrelsens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
-257,0
-264,7
-272,8
Regnskab 2022
Regnskab 2023
Grundbudget 2024
Samme person kan være talt med som udsendt flere gange. Begrebet udsendt dækker desuden
også over rejst på egen hånd, hvis Hjemrejsestyrelsen har været en del af processen. Der eksiste-
rer også to andre grupper vedr. ”skønnet udrejst” og forsvundne udlændinge. Disse to typer tæl-
ler ikke med, da Hjemrejsestyrelsen ikke har kendskab hertil.
1
Side | 7
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842642_0008.png
2.0 Beretning
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og im-
materielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen
Bevillingsandel
244,7
-12,3
-13,6
-13,5
248,9
-15,8
-15,8
-15,7
272,8
-
-
0,0
2,7
8,1
-167,1
-3,0
-21,6
2,0
6,3
-182,9
-2,2
-25,1
-
-
-
-
-
27,5
99,8
20,3
98,7
-
-
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
273,1
0,6
279,3
0,6
273
0,7
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Årsværk i 2024 er budgetteret på baggrund af finanslov for finansåret 2024.
Anm. Afrunding til én decimal kan betyde, at sum kan afvige fra tal i SKS og andre tabeller.
Årets resultat for Hjemrejsestyrelsens virksomhed er et samlet mindreforbrug på 15,7
mio. kr. Dette fordeler sig med et mindreforbrug på 2,6 mio. kr. på § 14.41.01. Hjemrej-
sestyrelsen, et mindreforbrug på 14,2 mio. kr. på § 14.41.02. Flygtningenævnet og et
merforbrug på 1,2 mio. kr. på § 14.41.03. Udlændingenævnet.
På § 14.41.01. Hjemrejsestyrelsen har der været et væsentligt forbrug i relation til moti-
vationsfremmende foranstaltninger og kontrolforpligtelser, og årets resultat udviser et
mindre merforbrug i styrelsen. Sekretariatsbistand for nævnene har ligeledes haft et
mindre merforbrug. Nationalt ID-Center (NIDC) har haft et mindreforbrug.
Mindreforbruget på § 14.41.02. Flygtningenævnet knytter sig til færre afholdte nævns-
møder som følge af færre klagesager end forudsat. Merforbruget på § 14.41.03 Udlæn-
dingenævnet følger af en øget aktivitet, bl.a. som følge af stigende udgifter til førelse af
retssager.
Årsværksforbruget udgjorde 279,3 årsværk i 2023. Det samlede lønsumsforbrug var
180,1 mio. kr. og ligger over lønsumsloftet for 2023, der udgjorde 178,5 mio. kr. Års-
værksprisen udgjorde 0,6 mio. kr.
Side | 8
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842642_0009.png
2.0 Beretning
Det er samlet set Hjemrejsestyrelsens vurdering, at årets finansielle resultater er til-
fredsstillende.
2.2.3 Oversigt over hovedkonti
I tabel 2 grupperes Hjemrejsestyrelsens hovedkonti i Drift (dvs. driftsbevillinger) og Ad-
ministrerede ordninger (dvs. reservationsbevillinger). For de nærmere detaljer vedrø-
rende de enkelte hovedkonti henvises til afsnit 3.7. Bevillingsregnskabet.
Tabel 2. Hjemrejsestyrelsens hovedkonti
(mio. kr.)
Drift
Udgifter
Indtægter
Balancekonto
Administrerede ordninger - tilskud
Udgifter
Indtægter
Balancekonto
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Anm. Afrunding til én decimal kan betyde, at sum kan afvige fra tal i SKS og andre tabeller.
37,5
-0,1
46,4
-1,4
-
-
141,3
262,0
-0,8
249,0
-3,5
-
-
179,5
Bevilling
(FL+TB)
Regnskab
Overført overskud ultimo
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Dette afsnit viser ressourceforbruget for den virksomhedsbærende hovedkonto §
14.41.01. Hjemrejsestyrelsen, herunder nævnssekretariaterne og Nationalt ID-Center
samt § 14.41.02. Flygtningenævnet og § 14.41.03. Udlændingenævnet.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for Hjemrejsestyrelsens opgaver
Opgave (mio. kr.)
0.
1.
2.
3.
4.
5.
I alt
Generelle fællesomkostninger
Hjemrejseindsats
Sekretariatsbistand til nævnene
Flygtningenævnet
Udlændingenævnet
Nationalt ID-center
Bevilling
(FL+TB)
43,4
78,9
63,7
38,6
5,6
31,0
261,2
-2,8
0
0
-0,7
0
-3,5
Øvrige
indtægter
Omkostninger
43,7
79,4
64,0
24,4
6,8
27,2
245,5
Andel af årets
overskud
-0,3
-0,5
-0,3
14,2
-1,2
3,8
15,7
Side | 9
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842642_0010.png
2.0 Beretning
Kilde: Statens Koncern System (SKS) og Navision Stat.
Anm. Afrunding til én decimal kan betyde, at sum kan afvige fra tal i SKS og andre tabeller.
2.4 Målrapportering
Hjemrejsestyrelsens mål for 2023 er fastsat i mål- og resultatplanen for 2023, som er
indgået mellem Hjemrejsestyrelsen og Udlændinge- og Integrationsministeriets depar-
tement. Mål- og resultatplanen er samtidig gældende som direktørkontrakt. Målrap-
porteringen indeholder to dele: 1. del: Oversigt over årets resultatopfyldelse og 2. del:
Uddybende analyser og vurderinger.
2.4.1 Målrapportering 1. del: Oversigt over årets resultatopfyldelse
Oversigt over årets faglige resultatopfyldelse for de eksternt rettede mål samt de kon-
cernfælles mål fremgår af tabel 4 nedenfor. Hjemrejsestyrelsen har opfyldt 16 ud af 16
mål. Den samlede målopfyldelsesgrad i 2023 udgør 100 pct.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
Resultatkrav
Målopfyldelse
(året som helhed)
Vægt-
ning
1. Faglige mål
1.1 Hjemrejseindsats:
Hjemrejsestyrelsen skal understøtte, at
antallet af udlændinge i udsendelsesposi-
tion i løbet af 2023 skal falde i forhold til
antallet ultimo 2022.
a) Delmål 1) Antallet af afviste asylan-
søgere i udsendelsesposition skal i lø-
bet af 2023 falde med 10 pct. i for-
hold til ultimo 2022.
Delmål 2) Hjemrejsestyrelsen skal
nedbringe antallet af afviste asylansø-
gere, der har været i udsendelsespo-
sition i mere end to år med 10 pct.
Delmål 3) Minimum 75 pct., af de af-
viste asylansøgere der udrejser, skal
udrejse på egen hånd eller medvirke
til udsendelsen.
b) Inden udgangen af 2023 er der
gennemført 10 udsendelsesprojekter,
omfattende både frivillige og tvangs-
mæssige udsendelser.
c) 90 pct. af udeblevne beboere fra
landets udrejsecentre vil inden 14
dage fra tilbagekomsten til udrejse-
centret få berammet en ”genopduk-
kersamtale”
Målet er opfyldt
Delmål 1)
28,6 %
Målet er opyldt
Delmål 2)
22,4%
15
Målet er opfyldt
Delmål 3)
84,5%
Målet er opfyldt
Der er gennemført
11 projekter
5
Målet er opfyldt
94,4%
5
Side | 10
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842642_0011.png
2.0 Beretning
d) Hjemrejsestyrelsen skal i 95 pct. af
alle relevante sager, og på baggrund
af en skriftlig orientering fra Udlæn-
dingestyrelsen, have berammet tæn-
kepausesamtalen til afholdelse senest
8 dage efter, at udlændingen har
modtaget det oversatte afslag på asyl
e) Den første hjemrejsesamtale med
udlændinge, som får afslag på asyl,
skal være afholdt inden 7 dage i 85
pct. af sagerne, hvor udrejsefristen
sættes til 7 dage.
f) Overtrædelserne af kontrolforplig-
telserne (dvs. meldepligt, opholds-
pligt og underretningspligt) skal lø-
bende politianmeldes. Målet er, at 95
pct. af personer med potentielle over-
trædelser af kontrolforpligtelser er
behandlet og konstaterede overtræ-
delser anmeldt på baggrund af lø-
bende 14 dages opgørelser. Hjemrej-
sestyrelsen vil månedligt afrapportere
til departementet om opfyldelsen af
resultatkravet.
g) Minimum 85 pct. af de administra-
tivt udviste EU-borgere og tredje-
landsborgere til EU-lande skal udsen-
des indenfor 15 dage, efter Udlæn-
dingestyrelsen har truffet afgørelse
om udvisning.
h) I minimum 90 pct. af sagerne skal
overførelsen af udlændinge omfattet
af Dublinforordningen til den ansvar-
lige medlemsstat ske inden for fri-
sterne i Dublin-forordningens artikel
29, stk. 1 og 2
1.2 Flygtningenævnets sekretariat:
Sekretariatet skal understøtte, at de sa-
ger som Flygtningenævnet behandler,
bliver ekspederet korrekt og hurtigt.
Flygtningenævnet har en målsætning
om, at den gennemsnitlige sagsbe-
handlingstid for 95 pct. af spontansa-
ger, inddragelses- og nægtelse af for-
længelsessager i 2023 nedbringes til
maksimalt 120 dage.
Hjemrejsestyrelsen understøtter op-
fyldelsen af resultatkravet.
1.3 Udlændingenævnets sekretariat:
Sekretariatet skal understøtte, at de sa-
ger som Udlændingenævnet behandler,
bliver ekspederet korrekt og hurtigt.
Udlændingenævnet har en målsæt-
ning om, at den gennemsnitlige sags-
behandlingstid for 95 pct. af nævnets
sager er nedbragt til 8 måneder ved
udgangen af 2023.
Målet er opfyldt
100%
5
Målet er opfyldt
87%
5
Målet er opfyldt
5
Målet er opfyldt
98,7%
5
Målet er opfyldt
95,4%
5
Målet er opfyldt
Ved udgangen af 4.
kvartal var den gns.
SBT for 95 % 78 dage
for spontansager og
120 dage for inddra-
gelse- og nægtelse af
forlængelse.
10
Målet er opfyldt
Ved udgangen af 4.
kvartal (december)
var den gns. SBT 163
15
Side | 11
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842642_0012.png
2.0 Beretning
Hjemrejsestyrelsen understøtter op-
fyldelsen af resultatkravet.
dage for 95 pct. af
nævnets sager.
1.4 Nationalt ID-center:
Nationalt ID-
center skal yde bl.a. rådgivning og bi-
stand til offentlige myndigheder i forhold
til spørgsmål om fastlæggelse og kontrol
af identiteten på udlændinge, som øn-
sker at indrejse i eller som opholder sig i
Danmark.
NIDC gennemfører i 2023 i alt 10 kon-
trolunderstøttende besøg hos de
myndigheder, som NIDC i forbindelse
med myndighedernes arbejde med at
bekæmpe dokumentmisbrug yder bi-
stand til inden for en bred vifte af
NIDC’s kompetenceområder.
Målet er opfyldt
5
1.5 Kvalitet i sagsbehandlingen:
Hjem-
a) I løbet af 1. halvår udarbejder
rejsestyrelsen skal løbende sikre, at etab- Hjemrejsestyrelsen et koncept for
lerede og nye regler samt praksisændrin- fremtidige kvalitetsmålinger.
ger efterleves.
b) Hjemrejsestyrelsen gennemfører i
3. kvartal en pilotmåling med ud-
gangspunkt i kvalitetsmålingskoncep-
tet, hvor fokusområdet vil være MOT-
sagernes faglige kvalitet.
Målet er opfyldt
5
2. Koncernfælles mål
2.1 Informationssikkerhed:
Styrelsen skal:
• Opretholde det modenhedsniveau på
informationssikkerhedsområdet, som er
forudsat i Digitaliseringsstyrelsens ISO-
27001 modenhedskoncept.
• Efterleve Digitaliseringsstyrelsens tek-
niske minimumkrav.
Konstateres mangler i forbindelse med
Digitaliseringsstyrelsens modenhedsmå-
linger eller opfølgning på de tekniske mi-
nimumskrav, skal styrelsen følge de udar-
bejdede handlingsplaner.
2.2 Leverandørstyring/databehandler-
forhold:
Styrelsen skal sikre:
• at der foretages rettidige risikovurde-
ringer forinden indgåelse af databehand-
leraftaler
Styrelsen skal ved udgangen af 2. og
4. kvartal 2023 indsende oversigt
over indgåede databehandlerfor-
hold.
a) Styrelsen opretholder det forven-
tede modenhedsniveau.
b)Styrelsen efterlever de tekniske
minimumskrav.
Mål a) Målet er op-
fyldt
Mål b) Delvist opfyldt
- se bemærkning
2,5
Det skal fremgå af oversigten, hvor-
vidt der er indgået databehandleraf-
taler – herunder om der er risikovur-
• at der indgås databehandleraftaler, for- deret, ført tilsyn og om der i forbin-
inden behandling af personoplysninger
delse med det enkelte databehand-
finder sted
lerforhold sker overførsler til usikre
tredjelande i strid med databeskyt-
• at databehandleren ikke overfører per- telsesreglerne.
sonoplysninger til usikre tredjelande i
strid med databeskyttelsesreglerne.
Målet er opfyldt
2,5
Side | 12
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842642_0013.png
2.0 Beretning
• at der ud fra en risikobaseret tilgang fo-
retages regelmæssige tilsyn af databe-
handlernes behandling af personoplys-
ninger
2.3 Internt finansielt kontrolsystem:
Sty-
relsen sikrer, at det ønskede niveau af
kontrol mod tilsigtede og utilsigtede fejl i
finansielle processer løbende er til stede.
Styrelsen skal ved udgangen af 3.
kvartal have udpeget en kontrol-
miljø-ansvarlig og beskrevet den
kontrolmiljøansvarliges rolle, jf. ud-
kast til BEK om intern finansiel kon-
trol.
Styrelsen skal ved udgangen af 2.
kvartal og 4. kvartal rapportere sta-
tus på styrelsens arbejde med det in-
terne finansielle kontrolsystem.
2. kvartal:
Styrelsen har besluttet hvilke bære-
dygtige mål, de vil arbejde med, i
overensstemmelse med følgende:
- Styrelsen skal fastsætte mindst ét
mål – og gerne flere - for bæredygtig
udvikling – med udgangspunkt i FN´s
17 verdensmål
- Der skal så vidt muligt implemente-
res bæredygtige mål i styrelsens ker-
neopgaver og interne drift
3. kvartal:
Styrelsen har operationaliseret de
bæredygtige mål, herunder fastsat
baseline, så styrelsen kan følge
målopfyldelsen fra 1. januar 2024.
Målet er opfyldt
5
2.4 Bæredygtighed:
Styrelsen sikrer, at
der fastsættes mindst ét mål for bære-
dygtig udvikling for deres opgaver for at
styrke den bæredygtige udvikling i stats-
lige institutioner som led i realiseringen
af FN’s Verdensmål.
Målet er opfyldt
5
2.4.2 Målrapportering 2. del: Uddybende analyser og vurderinger
I det følgende analyseres udvalgte mål og resultater. Der redegøres nedenfor for
følgende mål:
1.1. Hjemrejseindsatsen generelt
Mål 1.3 Udlændingenævnets sekretariat
Ad 1.1 Hjemrejsestyrelsen har i 2023 understøttet, at afviste asylansøgere m.fl. uden
lovligt ophold i Danmark udrejser af landet i overensstemmelse med deres pligt hertil.
Styrelsen har endvidere vejledt om mulighederne for og understøttet frivillig hjemrejse
og konsekvenser ved ikke at samarbejde med myndighederne herom. Hjemrejsestyrel-
sen har arbejdet målrettet og håndteret sagerne proaktivt, og udført en effektiv, korrekt
og håndholdt behandling af sagerne, til udsendelsen har fundet sted. Ydermere har
Hjemrejsestyrelsen arbejdet målrettet med at overholde frister inden for Dublin-udsen-
delser, udsendelse af domsudviste, samt frister relateret til domsudviste.
Hjemrejsestyrelsen har haft fokus på en opsøgende tilgang med tidlig vejledning om
muligheden for at hjemrejse. Hjemrejsestyrelsen har desuden oprettet et Internationalt
Kontor i 2023, som skal sikre styrkelse af det internationale samarbejde på området,
herunder styrke det operationelle udsendelsesarbejde.
Side | 13
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842642_0014.png
2.0 Beretning
Ad. Mål 1.3 Udlændingenævnets sekretariat - Sekretariatet skal understøtte, at de sager
som Udlændingenævnet behandler, bliver ekspederet korrekt og hurtigt.
” Udlændingenævnet har en målsætning om, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid
for 95 pct. af nævnets sager er nedbragt til 8 måneder ved udgangen af 2023.”
I oktober 2022 påbegyndte Udlændingenævnets sekretariat et projekt for at komme
sagsbunkerne til livs med særligt fokus på at afslutte de ældste sager og skabe en sund
sagsportefølje. Det overordnede mål er kortere sagsbehandlingstider. Indsatsen har haft
god effekt, og der blev afgjort 5.919 sager i 2023, hvilket betød, at antallet af verse-
rende sager blev reduceret, og at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid ved udgangen
af 2023 var 163 dage svarende til ca. 5,5 måneder.
Resultatkravet er opfyldt.
2.4.3 Koncernfælles mål
Mål 2.1: Informationssikkerhed
2.1: 1.halvår:
Styrelsen opretholder det forventede modenhedsniveau, og styrelsen ef-
terlever de tekniske minimumskrav.
Hjemrejsestyrelsen har opretholdt det ønskede modenhedsniveau på alle områder ved
udgangen af året, og målet er derfor opfyldt.
Koncern IT har ultimo december 2023 oplyst, at tre af de tekniske minimumskrav
(krav 10, 19 og 20) fortsat efterleves delvist. De øvrige tekniske minimumskrav ef-
terleves fuldstændigt.
Kravet i mål- og resultatplan for 2023 er opfyldt.
Mål 2.2: Leverandørstyring/ databehandlerforhold
2.2: 2.2: Styrelsen
skal ved udgangen af 2. og 4. kvartal 2023 indsende oversigt over ind-
gåede databehandlerforhold.
Kravet i mål- og resultatplan for 2023 er opfyldt.
Mål 2.3: Intern finansiel kontrol
2.3: Styrelsen
skal ved udgangen af 2. kvartal og 4. kvartal rapportere status på styrel-
sens arbejde med det interne finansielle kontrolsystem, og styrelsen skal ved udgangen
af 3. kvartal have udpeget en kontrolmiljøansvarlig og beskrevet den kontrolmiljøan-
svarliges rolle.
Kravet i mål- og resultatplan for 2023 er opfyldt.
Side | 14
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842642_0015.png
2.0 Beretning
Mål 2.4: Bæredygtighed
2.4:
Styrelsen skal fastsætte mindst ét mål – og gerne flere - for bæredygtig udvikling –
med udgangspunkt i FN´s 17 verdensmål. Der skal så vidt muligt implementeres bære-
dygtige mål i styrelsens kerneopgaver og interne drift. Ved udgangen af 3. kvartal skal
styrelsen have operationaliseret de bæredygtige mål, herunder fastsat baseline, så sty-
relsen kan følge målopfyldelsen fra 1. januar 2024.
Kravet i mål- og resultatplan for 2023 er opfyldt.
2.5 Forventninger til det kommende år
Hjemrejsestyrelsens grundbudget 2024 udgør 272,8 mio. kr., jf. finansloven for 2024.
Tabel 5. Økonomiske forventninger til det kommende år
(mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Regnskab
2023
-264,7
249,0
-15,7
Grundbudget
2024
-273,6
273,6
0,0
Anm.: Hjemrejsestyrelsens økonomiske resultat 2023 og forventninger til kommende år omfatter den
virksomhedsbærende hovedkonti § 14.41.01. Hjemrejsestyrelsen, § 14.41.02. Flygtningenævnet og § 14.41.03. Ud-
lændingenævnet.
Anm.: Afrunding til én decimal kan betyde, at resultatet kan afvige fra tal i SKS og andre tabeller.
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Note: GB2024 svarer til tal i FL2024
Overordnet indeholder Hjemrejsestyrelsens mål- og resultatplan for 2024 ambitiøse
mål, både i forhold til den mere konkrete hjemrejseopgave, men også i forhold til de
processer, der skal understøtte hjemrejse med fortsat skærpet fokus på udsendelse af
afviste asylansøgere og øget fokus på domsudviste. Herunder også fortsat fokus på
overholdelse af frister. Samtidig vil det være en væsentlig prioritet for Hjemrejsestyrel-
sen i 2024, at sagsbehandlingen fortsat skal lykkes, og at der i nævnene er en særlig am-
bition om, at sagsbehandlingstiden, ligesom i 2023, fortsat nedbringes yderligere.
I 2024 vil Hjemrejsestyrelsen have fokus på at styrke samarbejdet med relevante aktører
for at sikre, at repatrieringsindsatsen, der skal medvirke til at herboende udlændinge,
som er omfattet af ordningen, og som ønsker at vende tilbage til hjemlandet, får den
bedst mulige rådgivning og støtte til at kunne træffe beslutning om at vende tilbage.
Hjemrejsestyrelsen vil i 2024 arbejde med en række større projekter på udsendelsesom-
rådet.
Side | 15
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842642_0016.png
3.0 Regnskab
3.0 Regnskab
I dette afsnit redegøres for Hjemrejsestyrelsens ressourceforbrug i
finansåret 2023 udtrykt ved en resultatopgørelse samt den finansielle
status på balancen. Derudover omfatter afsnittet de hovedkonti, som
Hjemrejsestyrelsen har haft det budget- og regnskabsmæssige ansvar
for i 2023.
I afsnittet fremlægges et bevillingsregnskab med årets forbrug af
bevillinger pr. hovedkonto samt synliggørelse af udnyttelsen af
lånerammen og lønsumsloftet.
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Hjemrejsestyrelsen følger bekendtgørelsen om statens regnskabsvæsen og
retningslinjerne i Finansministeriets Økonomisk Administrative Vejledning, jf. Økonomi-
styrelsens hjemmeside
www.oes.dk.
Regnskabs- og bevillingsoplysninger er baseret på uddata fra Statens Koncernsystem
(SKS), afstemt med data fra Navision Stat og Statens Budgetsystem (SBS).
Side | 16
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842642_0017.png
3.0 Regnskab
3.2 Resultatopgørelse mv.
Tabel 6. Resultatopgørelse
Hovedtal (mio. kr.)
Note
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Eksternt salg af varer og tjenesteydelser
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer og tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
0,0
0,0
0,0
0,0
-15,7
0,0
0,0
0,0
0,0
0,2
-13,4
0,0
0,2
-15,7
0,0
0,0
0,0
-1,3
0,0
-13,6
-0,0
-0,0
-15,9
0,0
0,0
0,0
144,2
20,3
-4,8
0,0
159,7
0,9
5,9
70,6
244,7
-12,3
164,9
22,0
-6,9
-0,2
180,0
0,7
8,5
52,5
248,9
-15,8
-
-
-
-
-
-
-
-
272,8
0,0
7,6
7,6
7,0
7,0
-
-
-
-256,6
0,0
0,2
-0,6
-257,0
-261,2
0,0
-2,8
-0,7
-264,7
-
-
-
-
-272,8
Regnskab
2022
Regnskab
2023
Grundbudget
2024
Årets resultat
-13,5
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Anm. Afrunding til én decimal kan betyde, at sum kan afvige fra tal i SKS.
Note: GB2024 svarer til tal i FL2024
Side | 17
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842642_0018.png
3.0 Regnskab
Resultatet af Hjemrejsestyrelsens omkostningsbaserede drift viser et overskud på 15,7
mio. kr., der er fremkommet på baggrund af ordinære driftsindtægter på i alt 264,7 mio.
kr., hvor den væsentligste post udgøres af bevillinger på 261,2 mio. kr. De resterende
indtægter kan bl.a. tilskrives refusioner fra Frontex. Dertil kommer ordinære driftsom-
kostninger på i alt 249,0 mio. kr., hvor den største post er personaleomkostninger på
180,0 mio. kr.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
Disponering af årets resultat (mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
-
-
15,7
Anm.: Resultatdisponeringen omfatter den virksomhedsbærende hovedkonto § 14.41.01. Hjemrejsestyrelsen, §
14.41.02. Flygtningenævnet og § 14.41.03. Udlændingenævnet.
Kilde: Statens Koncern System (SKS) - data er afstemt med Statens Budgetsystem (SBS).
3.3 Balancen
Den samlede balance udgør 212,7 mio. kr. pr. 31. december 2023 mod 195,6 mio. kr. pr.
31. december 2023. Udviklingen skyldes en stigning i omsætningsaktiver på aktivsiden,
mens der på passivsiden er en stigning i egenkapitalen.
På aktivsiden står balancen af omsætningsaktiver og likvider for i alt 207,3 mio. kr. og
anlægsaktiver for 5,4 mio. kr., mens balancen på passivsiden udgøres af kortfristet gæld
på 25,1 mio. kr., langfristet gæld på 2,2 mio. kr., hensættelser på 2,6 mio. kr. og egenka-
pital på i alt 182,9 mio. kr.
Tabel 8. Balancen
Note
1
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, paten-
ter m.v.
Udviklingsprojekter under opfø-
relse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
F2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og IT-udstyr
-
-
0,5
-
0,3
-
-
0,3
-
0,1
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
-3,0
-2,2
1,9
-
-
1,9
1,6
-
-
1,6
2022
2023 Note Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (startka-
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
Hensatte forpligtelser
4
-3,4
-
-
-
-
-163,7
-167,1
-3,9
-3,4
-
-
-
-
-179,5
-182,9
-2,6
2022
2023
Side | 18
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842642_0019.png
3.0 Regnskab
Igangværende arbejder for egen
regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
-
0,8
3,4
-
3,4
6,1
-
0,4
3,4
-
3,4
5,4
Donationer
Prioritetsgæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tj.ydel-
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
3
Igangværende arbejder for
fremmed regning
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
-
-
-
-3,0
-13,2
-6,5
-1,2
-0,7
0
-21,6
-
-
-
-2,2
-9,6
-6,3
-6,6
1,3
-4,0
-25,1
-
8,1
-
169,7
12,6
-0,9
181,4
189,5
-
6,3
-
182,1
18,9
0,0
201,0
207,3
Gæld i alt
-24,6
-27,3
-212,7
Aktiver i alt
195,6 212,7
Passiver i alt
-195,6
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Note 1: Afrunding til én decimal kan betyde, at sum kan afvige fra tal i SKS.
Note 2: GB2024 svarer til tal i FL2024
Note 3: I 2022 er der hensat for lidt i regnskabet vedr. feriepenge. Dette er håndteret medio 2023.
Note 4: Forpligtelsen vedr. bl.a. åremål og afspadsering.
Aktiver
Immaterielle anlægsaktiver
Immaterielle anlægsaktiver udgør 1,6 mio. kr. Der er tale om
Færdiggjorte udviklings-
projekter,
der primært vedrører dokumentationsundersøgelsesudstyr og ESDA i regi af
NIDC samt etablering af hjemmeside, F2, mv. i Hjemrejsestyrelsen og NIDC.
Omsætningsaktiver
Omsætningsaktiverne består af tilgodehavender, periodeafgrænsningsposter
og likvide midler. Samlet er omsætningsaktiverne steget fra 189,5 mio. kr. i 2022 til
207,3 mio. kr. i 2023. Stigningen skyldes primært en omlægning til den uforrentede
konto (FF5) fra finansieringskontoen (FF7).
Reguleringen mellem FF7 og FF5 skyldes en ændring i den oprindelige bogføring, der
blev foretaget i Hjemrejsestyrelsens regnskab for at sikre, at regnskabet er i overens-
stemmelse med de gældende regnskabsmæssige standarder. Der blev således flyttet
midler fra FF7 til FF5, svarende til primoværdien af det overførte overskud i 2023.
Passiver
Egenkapital
Egenkapitalen udgør 182,9 mio. kr. i 2023. Det samlede videreførte overskud er
Side | 19
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842642_0020.png
3.0 Regnskab
steget med 15,7 mio. kr. fra 167,1 mio. kr. i 2022 til 182,9 mio. kr. i 2023. Se også afsnit
3.4 Egenkapitalforklaring.
Hensatte forpligtelser vedrører bl.a. åremålshensættelse og afspadsering samt reetable-
ring af lejemål.
Leverandører af vare- og tjenesteydelser falder fra 2022 til 2023, og tilskrives bl.a. hen-
sættelse fra 2022 vedr. et større projekt med TolkDanmark.
Feriepenge reguleres med 5,4 mio. kr., hvilket skyldes en genberegning af skyldige ferie-
penge medio 2023 som følge af forkert opgørelse af feriepengeforpligtelsen i 2022.
Periodeafgrænsningsposter indeholder hensættelser til lønforhandlinger og rejseudgif-
ter til udlændingeattachéer med ca. 4 mio. kr., som vedrører 2023. En del af hensættel-
serne vedr. lønforhandling skulle have været opført som på konto 76.
3.4 Egenkapitalforklaring
I tabel 9 forklares Hjemrejsestyrelsens egenkapital. Forklaringen
uddyber egenkapitalen i balancen og viser årets ændringer som følge af
disponeringer for overført resultat til egenkapitalen.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
Primo regulering/flytning mellem bogføringskredse
Regulering af det overførte overskud
Overført fra årets resultat
Bortfald
Udbytte til staten
Overførsel af reserveret bevilling
Overført overskud ultimo
2022
-3,4
-
-3,4
-
-
-
-
-
-
-150,3
0,0
-
-13,5
-
-
-
-163,7
2023
-3,4
-
-3,4
-
-
-
-
-
-
-163,7
0,0
-
-15,7
-
-
-
-179,5
Side | 20
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842642_0021.png
3.0 Regnskab
Egenkapital ultimo
-167,1
-182,9
Kilde: Statens Koncern System (SKS) - data er afstemt med Statens Budgetsystem (SBS).
3.5 Likviditet og låneramme
Tabel 10. Udnyttelse af låneramme
Låneramme (mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
2023
2,0
10,0
20,3
Hjemrejsestyrelsens udnyttelsesgrad udgør 20,3 pct. i 2023, som tilskrives, at immateri-
elle og materielle anlægsaktiver er faldet fra 2,7 til 2,0 mio. kr. fra 2022 til 2023, hvilket
skyldes almindelige af- og nedskrivninger på biler og andet anlæg.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
§ 14.41.01.16800
§ 14.41.02.16800
§ 14.41.03.16800
Hovedkonto (mio. kr.)
Lønsumsloft på FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mer-/mindreforbrug)
Akk. opsparing ultimo 2022
Akk. opsparing ultimo 2023
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
166,3
166,3
168,1
-1,8
68,9
67,1
8,9
8,9
7,5
1,4
75,5
76,9
3,3
3,3
4,5
-1,2
46,7
45,5
Det samlede lønforbrug under lønsumsloftet i 2023 er for § 14.41.01. Hjemrejsestyrel-
sen på 168,1 mio. kr. Lønsumsloftet for 2023 var på 166,3 mio. kr. Den akkumulerede
opsparing falder således fra 68,9 mio. kr. i 2023 til 67,1 mio. kr. i 2023. Bemærk dog, at
lønforbruget for 2023 fremgår med en ekstraordinær lønudgift vedr. teknisk justering af
feriepengehensættelsen på ca. 5,4 mio. kr., som tilskrives en fejl i beregning af feriepen-
gehensættelsen i 2022, jf. Årsrapport 2022.
Tilsvarende gælder for § 14.41.02. Flygtningenævnet, at det samlede lønforbrug under
lønsumsloftet i 2023 er 7,5 mio. kr., mens lønsumsloftet er på 8,9 mio. kr., hvorfor den
Side | 21
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842642_0022.png
3.0 Regnskab
akkumulerede opsparing stiger fra 75,5 mio. kr. til 76,9 mio. kr. i 2023. For § 14.41.03.
Udlændingenævnet gælder, at det samlede lønforbrug under lønsumsloftet i 2023 er
4,5 mio. kr., mens lønsumsloftet er på 3,3 mio. kr., hvorfor den akkumulerede opsparing
falder fra 46,7 mio. kr. til 45,5 mio. kr. i 2023.
3.7 Bevillingsregnskab
Tabel 12 a. Bevillingsregnskab (driftsbevillinger)
Bevilling
(FL+TB)
298,9
Overført
Regnskab
Afvigelse
overskud
ultimo 2023
290,5
8,4
-179,5
Videreførelse
Ultimo 2023
-141,3
HK (mio. kr.)
41338210 Hjemrejsestyrelsen
Heraf:
Tabel 12 b. Bevillingsregnskab
Bevilling
(FL+TB)
217,0
217,1
-0,1
38,6
38,6
0
5,6
6,3
-0,7
Overført
Regnskab
Afvigelse
overskud
ultimo 2023
214,4
217,2
-2,8
24,4
24,4
0
6,8
7,5
-0,7
2,6
-0,1
2,7
14,2
14,2
0
-1,2
-1,2
0,0
-19,7
0,0
-77,3
0,0
-82,5
Videreførsel
Ultimo 2023
0,0
HK (mio. kr.)
§ 14.41.01. Hjemrejsestyrelsen
Udgifter
Indtægter
§ 14.41.02. Flygtningenævnet
Udgifter
Indtægter
§ 14.41.03. Udlændingenævnet
Udgifter
Indtægter
Administrerede ordninger
HK (mio. kr.)
Bevilling
(FL+TB)
Overført
Regnskab
Afvigelse
overskud
ultimo 2023
17,0
17,4
-0,3
23,8
24,8
-7,6
-8,0
0,3
-0,4
-1,3
0,0
0,0
Videreførelse
Ultimo 2023
§ 14.41.04. Understøttelse af
hjemrejseindsats
Udgifter
Indtægter
§ 14.41.05. Forberedelse af hjem-
rejse
Udgifter
9,4
9,4
0,0
23,4
23,5
-112,6
-26,2
Side | 22
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842642_0023.png
3.0 Regnskab
Indtægter
§ 14.41.06. Indsats i forhold til
repatrieringsordningen
Udgifter
Indtægter
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
-0,1
4,9
4,9
0,0
-1,0
4,2
4,2
0,0
0,9
0,7
0,7
0,0
0,0
-2,4
Side | 23
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842642_0024.png
4.0 Bilag
4.0 Bilag
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
Hjemrejsestyrelsen har ingen regnskabstekniske bemærkninger til resultatopgørelsen
og balancen.
Note 1 til Tabel 8 Balancen
Tabel 13. Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udvik- Erhvervede koncessi-
lingsprojekter
oner, patenter, li-
censer m.v.
3,1
-
-
-
3,1
-1,5
-
-1,5
1,6
-0,3
-
-0,3
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(mio. kr.)
I alt
Kostpris
Primo korrektioner og flytning mellem bogfø-
ringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2022
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger pr.
31.12.2022
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2022
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
3,1
-
-
-
3,1
-1,5
-
-1,5
1,6
-0,3
-
-0,3
Note 2 til Tabel 8 Balancen
Tabel 14. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Kostpris
Primokorrektioner og flytning mellem
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2023
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Transportmateriel
1,0
-
-
-
1,0
-0,7
-
IT-udstyr
0,5
-
-
-
0,5
- 0,3
-
Inventar
1,3
-
-
-
1,3
-1,3
-
I alt
2,8
-
-
-
2,8
-2,3
-
Side | 24
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842642_0025.png
4.0 Bilag
Akkumulerede af- og nedskrivninger
pr. 31.12.2023
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2023
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
-0,7
-0,3
-1,3
2,3
0,3
-0,2
-
-0,2
0,1
-0,1
-
-0,1
0,0
-0,2
-
-0,2
0,4
-0,4
-
-0,4
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2023
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2023
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Igangværende arbejder
for egen regning
0,0
0,0
-
0,0
0,0
4.1 Hensættelser
Hjemrejsestyrelsen har hensatte forpligtelser til bl.a. åremålshensættelse og afspadse-
ring samt reetablering af lejemål. Dertil lønforhandlinger og udgifter til udlændingeatta-
chéer.
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Hjemrejsestyrelsen udfører ikke indtægtsdækket virksomhed.
4.3 Fællesstatslige løsninger mv.
Hjemrejsestyrelsen sælger ikke fællesstatslige løsninger.
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed
Inden for Hjemrejsestyrelsens virksomhed er der en enkelt gebyrordning vedr. Udlæn-
dingenævnets opkrævning af et klagesagsgebyr. Der er indgået en administrationsaftale
mellem Hjemrejsestyrelsen og Styrelsen for International Rekruttering og Integration
vedrørende administrationen af dette gebyr. Gebyret er administrativ fastsat i henhold
til udlændingelovens § 9, og reguleres én gang årligt, jf. § 9 stk. 4. Gebyret var fastsat til
930 kr. pr. klagesag i 2023, jf. § 9 stk. 5. Det samlede provenu fra gebyret udgjorde i
2023 i alt 0,7 mio. kr.
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter
Hjemrejsestyrelsen har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter.
Side | 25
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842642_0026.png
4.0 Bilag
4.6 Forelagte investeringer
Hjemrejsestyrelsen har ikke foretaget investeringer, der kræver forelæggelse.
4.7 It-omkostninger
Hjemrejsestyrelsens aktiviteter varetages af Statens IT og Koncern IT. Der har i alt været
IT-udgifter for 9,5 mio. kr. i 2023 i Hjemrejsestyrelsen.
Tabel 15. It-omkostninger
It-omkostninger (mio. kr.)
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/-udvikling)
Interne statslige køb af it, herunder fra Statens IT
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
1)
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
2023
1,0
5,5
1,2
0,6
0,2
0,1
8,6
Side | 26