Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del Bilag 126
Offentligt
2836931_0001.png
Undersøgelse af ICE-programmets
release- og udsendelsesplan 2023-24
for ejerboligvurderinger
1. marts 2024
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Orientering om It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for de nye ejerboligvurderinger, fra skatteministeren
2836931_0002.png
Indhold
Rapport
Baggrund…..……………………………………………………………………………...3
Vurdering…………………………………………………………………....................7
Ledelsesresume……………………………………………………………..……...9
Rammesætning ………………………………………………….……………….11
It-tilsynets
anbefalinger……………………………………………….12-39
Skatteministeriets opfølgning…………………………............40-41
Bilag 1: Interview- og materialeliste
Bilag 2: Kommissorium
Bilag 3: Opfølgning på It-tilsynets
tidligere anbefalinger
2
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Orientering om It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for de nye ejerboligvurderinger, fra skatteministeren
2836931_0003.png
Baggrund
Ny model for ejendomsvurderinger
De offentlige ejendomsvurderinger blev i 2013 suspenderet som konsekvens af, at
vurderingerne ikke var
tilstrækkelig
gennemskuelige og retvisende. Der blev nedsat et eksternt
ekspertudvalg (Engberg-udvalget), som i september 2014 afrapporterede sine anbefalinger
vedr. etablering af et nyt ejendomsvurderingssystem (se evt. https://skm.dk/aktuelt/presse-
nyheder/pressemeddelelser/groent-lys-til-udsendelse-af-nye-ejendomsvurderinger).
Fire
gennemgående
principper om hhv. gennemsigtighed, brug af objektive data, anvendelse af
statistiske beregningsmodeller og anvendelse af samme
måde
at regne og
tænke på
som
markedspladsen blev fremlagt som de
bærende
principper for et moderne vurderingssystem.
Principperne skulle sikre dels
størst
mulig gennemsigtighed, dels at vurderingssystemet blev
udformet,
dets resultater og
virkemåde
generelt kunne accepteres som grundlag for
skatteopkrævning.
Det blev
foreslået,
at vurdering af ejerboliger skete med
afsæt
i en statistisk estimeringsmodel,
udelukkende baseret
objektivt datagrundlag om handelspriser for sammenlignelige
ejendomme og objektive data om den enkelte ejendom. Heri
indgår
fx ejendommens alder,
areal og beliggenhed men ikke ejendommens stand.
Udvalget
fremhævede,
at det i praksis ville betyde, at modellens vurdering ville
være
udtryk for,
hvad en ejendom i gennemsnit skal
prisfastsættes
med jf. de objektive data, der anvendes som
input til modellen, og at der ville
være
forskel
den fastsatte objektive pris til
skatteformål
og
en faktisk, netop konstateret salgspris. Det var udvalgets forventning, at kontinuerlig fokus
forbedring af datakvalitet over tid ville kunne forbedre
præcision
og kvalitet i vurderingerne.
I november 2016 indgik den
daværende
regering aftale om et nyt ejendomsvurderingssystem
med et bredt flertal af Folketingets partier. Denne blev i maj 2017 suppleret med en aftale om
boligbeskatningen.
Aftalerne blev
udmøntet
i ny lovgivning, herunder ejendomsvurderingsloven, vedtaget juni 2017
og med senere justeringer. Denne lovgivning er grundlaget for udviklingen af en it-platform til de
nye ejendomsvurderinger. Lovgivningen er kendetegnet ved en
række
forskellige
ejendomstyper med tilknyttede
særregler.
Jf. ejendomsvurderingsloven
forstås grundværdien
som
værdien
af grunden i ubebygget stand
under den
forudsætning,
at grunden vil blive anvendt og udnyttet bedst muligt i
økonomisk
henseende. Det
indebærer,
at
grundværdien ansættes på
grundlag af den udnyttelse, der er
mulig efter forskrifter udstedt i
medfør
af planlovgivningen.
For at
understøtte
denne del af lovgivningen introduceredes brug af plandata til brug for
ejendomsvurderingen. Det giver en
række
praksis-udfordringer. Vurderingsstyrelsen (VURDST)
har indtil videre
været nødt
til at oprette mange tusinde opgaver til manuel
håndtering
for at
løse
plandataopgaver, da data
på nuværende
tidspunkt ikke altid er
så fyldestgørende,
at de giver et
retvisende billede af, hvad ejer
bygge
grunden.
Ekspertudvalget havde forudsat, at der indtil datagrundlaget og modellerne var fuldt udviklede
ville
være
behov for at give et rum for ikke ubetydelige vurderingsfaglige korrektioner, og
dermed at der ville
være
omfattende elementer af manuelle arbejdsgange i vurderingen. Brug
af plandata og udfordringerne med disse har
øget
behovet for manuelle opgaver.
It-tilsynet konstaterer, at ekspertudvalget i
særlig
grad
fremhævede nødvendigheden
af
kommunikation
under
implementering
af
et
nyt
ejendomsvurderingssystem.
Ekspertudvalget understregede vigtigheden af, at der i den
løbende
kommunikation under
implementeringen signaleres
åbenhed
og gennemsigtighed, b.la. om usikkerheder i modellen, i
datagrundlaget og om overgangsordninger med
særlige vilkår.
It-tilsynet
undersøger
i denne
undersøgelse primært
it-platformens
funktionsmåde
ift. de
endelige 2020-ejendomsvurderinger af ejerboliger.
3
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Orientering om It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for de nye ejerboligvurderinger, fra skatteministeren
2836931_0004.png
It-tilsynets
første undersøgelse
af ICE-programmet
I juni 2021 afrapporterede It-tilsynet sin
første undersøgelse
af programmet, som skal levere en
ny it-platform til at
understøtte
ejendomsvurderingerne (ICE-programmet) (se evt.
https://skm.dk/aktuelt/presse-nyheder/pressemeddelelser/groent-lys-til-udsendelse-af-nye-
ejendomsvurderinger). Her blev det blandt andet konkluderet, at der var mange gode elementer
at bygge videre
på.
It-tilsynet var ikke
stødt på
forhold, som gjorde det umuligt at levere en
produktionsklar it-platform til at
understøtte
vurderinger af ejerboliger, som ville kunne it-driftes
og organisatorisk implementeres i fagstyrelserne. It-tilsynet konstaterede, at sagsbehandlerne i
VURDST var tilfredse med den idriftsatte funktionalitet, som de fandt intuitiv og let at anvende.
It-tilsynet konkluderede dog
også,
at der var tale om et program med
høj
risiko for forsinkelser
og fordyrelser, at der var uklar governance, mangel
ledelses- og eksekveringskraft samt
mangel
på ledelsesmæssig
og it-faglig ekspertise og erfaring. Ydermere tog fagstyrelsen
(VURDST) ikke
tilstrækkeligt
ansvar for den endelige it-løsning.
højde
for tid til
håndtering
af risici og uforudsete
hændelser.
Blandt
øvrige
anbefalinger var, at
programmet fremrykkede deadlines for kravstilllelse for at give bedre tid til at
planlægge,
udvikle og teste releases, samt at programmet
afsøgte
muligheder for at fremrykke kritiske
testaktiviteter, genopbyggede testorganisationen og sikrede forenkling og ensretning af
testtilgang
på tværs
af teams. Endvidere blev der lagt
vægt på,
at programmet dedikerede
ledelseskraft til at
fastlægge
leverancer og fastholde fremdrift
releases, samt at
programledelsen sikrede mitigering af det forventede periodevise arbejdspres hos
nøglepersoner
og
kritiske
funktionsområder.
It-tilsynets aktuelle
undersøgelse
af ICE-programmet
It-tilsynet initierede i oktober 2023 denne
undersøgelse
af leverancer vedr. udsendelsen af de
endelige 2020-vurderinger af ejerboliger, forberedelse af udsendelsen af de endelige 2021-
vurderinger af erhvervs-, skov- og landbrugsejendomme samt forberedelse af gentagne
vurderingsrul og omvurderinger.
Undersøgelsen
har omfattet:
Aktuel status og udfordringer i programmet
Vurderingsmodel, kildedata og udsendelsesplaner
Teknisk platform, test og releaseplaner
Overgang til drift
It-tilsynets anden
undersøgelse
af ICE-programmet
baggrund af en
undersøgelse gennemført
i 4. kvartal 2022 (se evt.
https://skm.dk/media/Skatteministeriet/it-udvikling/It-tilsynet/it-tilsynets-undersoegelse-af-ice-
programmets-release-plan-2022-23-tilgaengelig.pdf), vurderede It-tilsynet, at programmet var
blevet mere robust siden It-tilsynets
undersøgelse
i juni 2021. Langt hovedparten af It-tilsynets
anbefalinger var blevet eller var ved at blive implementeret. Der var arbejdet med at rette op
teknisk
gæld,
og der var etableret et nyt og mere velfungerende koncept for fremdrifts- og
økonomiopfølgning,
som gav
øget
transparens i forbrug set ift. fremdrift og dermed
bedre styrringsgrundlag for styregruppen.
It-tilsynet vurderede dog
også,
at der fortsat var tale om et program med en generel
høj
risiko.
Det kunne konstateres, at der i programmet havde
været
forsinkelser i den interne releaseplan,
og It-tilsynet anbefalede derfor, at de reviderede release- og udsendelsesplaner skulle tage
højde
It-tilsynet har lagt
vægt på,
om
forudsætningerne
er til stede for, at deklarations- og
vurderingsmeddelelser vedr. 2020-vurderingerne af ejerboliger kan sendes ud inden udgangen
af 2024, herunder it-platformens parathed ift. at
understøtte
den videre udvikling, om der
foreligger robuste release- og udsendelsesplaner, og om de organisatoriske
forudsætninger
er
til stede for at realisere dem.
It-tilsynet har i fase 1 af
undersøgelsen
udelukkende
undersøgt
realiserbarheden af release- og
udsendelsesplan for ejerboliger for 2023 og 2024 med fokus
udsendelse af 2020-
vurderinger af ejerboliger. It-tilsynet er ikke blevet forelagt en udsendelsesplan for 2025 og
xxx6
4
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Orientering om It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for de nye ejerboligvurderinger, fra skatteministeren
2026 og vil derfor tage stilling til denne,
når
planen foreligger.
It-tilsynet vil i en
efterfølgende
fase, som afrapporteres
særskilt
i 1.
halvår
af 2024, fokusere
realiserbarheden af planer for udsendelse af 2021-vurderinger af erhvervs-, skov- og
landbrugsejendomme samt for
understøttelsen
af gentagne vurderingsrul og omvurderinger. It-
tilsynet er ligeledes i 2024
påbegyndt
en
undersøgelse
af ejendomsbeskatningsprogrammet
(BF17), som afrapporteres
særskilt
i 1.
halvår
af 2024.
It-tilsynet medtager i denne
undersøgelse
ikke udsendelsen af
foreløbige
vurderinger, ligesom
samspillet mellem de
foreløbige
og de endelige vurderinger heller ikke er
afdækket.
It-tilsynet
har i denne
undersøgelse
valgt at fokusere
den it-platform, som danner basis for de endelige
2020-vurderinger af ejerboliger og de forhold i Skatteforvaltningen (SKTFV), som har betydning
for at levere denne it-løsning.
Ved
undersøgelsens
begyndelse kunne It-tilsynet konstatere, at der var sket fremdrift siden
tilsynets seneste
undersøgelse,
herunder at programmet havde leveret to
væsentlige
tekniske
ændringer
i form af et nyt journaliserings-API og en forbedring af den it-tekniske
løsning,
som
sikrer
understøttelse
af tilbagebetaling af for meget betalt ejendomsskat fra perioden 2011-
2020. Det var de sidste to
større
tekniske
ændringer, så
it-platformen kunne
understøtte
2020-
vurderinger af ejerboliger. Der blev idriftsat fire releases i 2.
halvår
2023.
Siden seneste
undersøgelse
var der i it-programmet etableret en ny testorganisation med brug
af en ekstern
leverandør
med leveranceansvar, og forbedrede processer for test var under
implementering. It-tilsynet konstaterede dog, at arbejde hermed
først
var
påbegyndt
i 2.
halvår
2023. Det blev som tidligere
nævnt
konstateret, at der fortsat var udfordringer med forsinkelser
og
overløb
i releaseplanen. En del af forsinkelserne skyldtes udfordringer med journaliserings-
API’et
og
tilbagebetalingsløsningen.
It-tilsynet har konstateret, at det pr. 31. december 2023 ikke
længere
er muligt at opdatere
ejendomsvurderingssystemet med
væsentlige
offentlige data, som skal bruges til fremtidige
vurderinger. Der har i programmet ikke
været
det
fornødne ledelsesmæssige
fokus
at
håndtere
denne udfordring og sikre, at skift af datakilder kan ske med lavest mulig risiko for
programmet.
Aktuel status ift. ejerboliger
Som programmet tidligere har oplyst, har der i
løbet
af 2023
været
en
række
udfordringer med
it-leverancerne, som har betydet forsinkelser i releaseplanen og forskydninger af indhold i
releases set i forhold til releaseplaner tidligere forelagt for It-tilsynet. Det forsinker udsendelser
til boligejerne, hvilket
forstærkes
af, at det for en lang
række
ejendomme
også
er
nødvendigt
at
udføre
manuelle sagsbehandlingsopgaver, som
først
kan
igangsættes, når
den
nødvendige
it-
funktionalitet er til
rådighed.
Pr. 31. januar 2024 var vurderingsprocessen igangsat for ca. 720.000 ejendomme og og
afsluttet for ca. 485.000 ejendomme, og det er
målsat,
at et de resterende ca. 1 mio. 2020-
ejerboligvurderinger er udsendt inden udgangen af 2024. It-tilsynet har noteret sig, at
klageprocenten for de nye 2020-vurderinger er
0,36 pct. for de ca. 450.000 ejendomme,
hvor klagefristen er
udløbet.
Der
udestår væsentlig
it-udvikling, som bl.a. skal
understøtte
udsendelse af 2020-vurderinger
vedr. ejerboliger med
særligt
komplicerede forhold, og vurderingerne forventes at omfatte en
betydelig
mængde
manuelle sagsbehandlingsopgaver i VURDST. En del af de manuelle opgaver
vil kunne
henføres
til udfordringer med plandata.
Medarbejderressourcer i VURDST er blevet anvendt til at
håndtere
opgaver relateret til de
foreløbige
vurderinger.
Forbedringer i programmet parallelt med
undersøgelsen
Ved opstart af
undersøgelsen
var releaseplanen for 2023 og 2024 udfordret og ikke
tilstrækkelig
robust. Der var fortsat forsinkelser og forskydninger i leverancer. It-tilsynet har
xxxxx
5
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Orientering om It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for de nye ejerboligvurderinger, fra skatteministeren
konstateret, at der er
gennemført
en
række
forbedringer i ICE-programmet og i VURDST i
løbet
af
undersøgelsesperioden.
Releaseplanen for 2024 er i videst muligt omfang blevet tilpasset de
forretningsmæssige
behov for udsendelse af
udestående
2020-vurderinger af ejerboliger, og
der er
iværksat
tiltag mhp. at formindske risikoen for yderligere fremtidige forsinkelser.
Den eksterne testorganisation, som i
første
omgang havde fokus
de afsluttende tests, er
blevet suppleret med testere, der er tilknyttet de enkelte udviklingsteams, ligesom der er
arbejdet
målrettet
med at optimere og
tilføje testmiljøer.
Disse tiltag
muliggør øget
og bedre test
tidligt i
udviklingsforløbet.
Der er blevet lagt og eksekveret efter en plan for afslutning af de
kritiske
forretningsmæssige
afklaringer.
Den daglige,
tætte
og faglige ledelse af indhold og fremdrift i de enkelte releases og den
tværgående
koordinering er blevet
øget.
Release Management er blevet styrket med henblik
bedre
tværgående
styring og
tættere opfølgning på
kritiske
milepæle.
Der er etableret en
intensiveret styring af indhold og fremdrift i de enkelte produktpakker, som
indgår
i en release,
med en dedikeret ansvarlig for hver produktpakke, der
følger
eksekveringen
daglig basis fra
kravstillelse til
idriftsættelse.
Der arbejdes endvidere med at optimere den kontrollerede
ibrugtagning,
ny funktionalitet hurtigere kan anvendes med fuld volumen ift. udsendelse af
meddelelser.
Det
bemærkes,
at virkningen af de igangsatte tiltag ikke er dokumenteret, inden
afrapporteringen er afsluttet.
6
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Orientering om It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for de nye ejerboligvurderinger, fra skatteministeren
2836931_0007.png
Vurdering
Det vurderes muligt at
nå målet
om at udsende alle 2020-vurderinger for ejerboliger i 2024
med de fremlagte release- og udsendelsesplaner, men det
kræver
en proaktiv indsats og
stram styring, samt at de planlagte mitigerende tiltag
gennemføres.
Det er fortsat et
højrisikoprogram.
De ibrugtagne dele af systemet fungerer og opleves som brugervenlige med god
understøttelse
af arbejdsprocesser i VURDST. It-tilsynet anerkender, at der er taget skridt til
forbedring af programmets performance, og at der arbejdes fokuseret
at skabe
større
forudsigelighed i releaseplanen.
De hidtidige udfordringer med it-leverancerne betyder, at den manuelle sagsbehandling af
vurderingerne nu er under stort pres. Den for It-tilsynet forelagte udsendelsesplan er meget
overordnet og
præciserer
ikke, hvilke tiltag der skal
understøtte
realisering af planen. Der er
behov for, at VURDST
øger detailplanlægningen
af udsendelsesplanen og
fastlægger
og
gennemfører
de
nødvendige forudsætninger
for at realisere den.
De
nødvendige
tiltag skal
iværksættes
hurtigt, fx yderligere automatisering,
indlån
af
medarbejdere fra
øvrige
fagstyrelser og egne rekrutteringer. VURDST skal bidrage til
realiseringen af releaseplanen ved at sikre
tilstrækkelig
bemanding til at
gennemføre
hurtige
forretningsafklaringer og sikre aktiv medvirken til at reducere tidsforbruget til kontrolleret
ibrugtagning.
Tæt
samarbejde og eksekveringskraft i ledelsen i
både
VURDST og Udviklings- og
Forenklingsstyrelsen (UFST), herunder i den it-faglige ledelse i programmet, bliver
afgørende
for at indfri
målet
for 2024.
For de fremtidige vurderinger er det en central udfordring, at det pr. 31. december 2023 ikke
længere
er muligt for ICE-programmet at opdatere de grunddata og den databerigelse, som
bortfalder med Ejendomsstamregisteret (ESR). Det er It-tilsynets vurdering, at der ikke har
været tilstrækkelig ledelsesmæssig opmærksomhed på
rettidigt at beslutte og etablere en
løsning
for overgang til Datafordeleren (DAF), som sikrer datagrundlaget for fremtidige
vurderinger. Der foreligger endnu ikke en funderet projektplan og
løsningsbeskrivelse
for
opgaven. It-tilsynet vurderer, at der i
første
omgang er behov for at prioritere en
minimumsløsning,
der kan
understøtte
forsyningen af data
kort sigt, mens en egentlig
modernisering kan ske parallelt i det omfang, der er ressourcer til det.
Endvidere
bør
myndighederne hurtigt implementere de plandatatiltag, som har
høj
effekt
behovet for fremtidig manuel sagsbehandling.
Hvis programmet skal
nå målet
om at udsende de resterende 2020-vurderinger af
ejerboliger i
løbet
af 2024 og indfri
øvrige mål, kræver
det en kontinuerlig proaktiv
ledelsesmæssig opmærksomhed på
at
træffe
beslutninger om og eksekvere de
nødvendige
tiltag i det
nødvendige
tempo. Det er
afgørende,
at programmets performance fortsat
forbedres
løbende
og effektiviseres. Ledelsen af it-programmet skal styre efter at skabe
øget
robusthed og forudsigelighed i releaseplanen gennem
detailplanlægning
med en
længere
tidshorisont,
tæt opfølgning på
realisering af planen samt et styrket
ledelsesmæssigt
og fagligt fokus
mulige fremtidige issues, og hvordan de kan
undgås.
De igangsatte tiltag med styrket
tværgående opfølgning på
produktpakker og test skal
eksekveres,
det sikres, at fejl identificeres og rettes tidligt i
udviklingsforløbet,
og
perioderne til kontrolleret ibrugtagning skal afkortes. Fremadrettet skal kompetence- og
ressourcemæssige
flaskehalse, som er medvirkende til at hindre fremdrift i leverancerne,
løses
hurtigere. Systemets performance skal forbedres,
det kan
understøtte større
mængder
udsendelser af meddelelser. Hvis der
også
fremadrettet sker forsinkelser af
releases og
overløb
af funktionalitet til senere releases, kan
målet
for udsendelse af 2020-
ejerboligvurderinger i 2024 ikke
nås.
xx
7
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Orientering om It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for de nye ejerboligvurderinger, fra skatteministeren
2836931_0008.png
Anbefalinger
Ved opstart af
undersøgelsen
var der 11
åbne
anbefalinger fra tidligere
undersøgelser
af
ejerboligområdet.
SKTFV har angivet, at to af disse er implementerede, mens der fortsat
arbejdes med de ni
øvrige
anbefalinger. It-tilsynet er enig i denne vurdering.
Se bilag 3 for en oversigt over de tidligere anbefalinger.
It-tilsynet har udarbejdet 15 yderligere anbefalinger, som
vedrører
temaerne:
Releaseplan
Udsendelsesplan
Organisering
Programstyring
Forretningsafklaringer
Test
Teknisk platform inkl. udviklings- og
testmiljøer
Datagrundlag
Modelvurderinger
It-drift
De nye anbefalinger
præsenteres
med denne rapport.
8
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Orientering om It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for de nye ejerboligvurderinger, fra skatteministeren
Ledelsesresume
ICE-programmet er i en kritisk
fase ift. at nå målet om udsendelse af 2020-vurderinger af ejerboliger i løbet af 2024.
Der skal fortsat arbejdes med at skabe robusthed i release- og
udsendelsesplanerne. Programmets styregruppen skal sikre, at der arbejdes med en proaktiv tilgang til at skabe resultater, hvor it-programmet styrer efter at skabe mere forudsigelighed i
releaseplanen. Det skal bl.a. ske gennem styring på produktpakkeniveau og via styrket test. VURDST skal hurtigt iværksætte de
tiltag,
der skal understøtte
og skabe robusthed i realisering
af planen for udsendelser i 2024.
Det er endvidere kritisk at håndtere omlægningen til DAF og konsekvenserne af, at ESR ikke længere opdateres, samt at sikre e
ffektive
tiltag til håndtering af udfordringerne med
plandata.
Releaseplan
1.
Releaseplanen skal være mere forpligtende og realiseres gennem proaktiv adfærd
Udsendelsesplan
2.
Risici ift. udsendelsesplanen for 2020-vurderinger
skal håndteres i tide, samstemt med eksekveringen af releaseplanen
Organisering
3.
4.
Styring på produktpakkeniveau skal sikre entydig placering af ansvar for og opfølgning på den samlede produktleverance
Den it-faglige
ledelse i programmet skal styrkes markant med ansættelse af erfarne kræfter
Programstyring
5.
Styregruppen skal øge programmets eksekveringskraft ift. planer, risikostyring og risikomitigerende tiltag, herunder implementering
af It-tilsynets anbefalinger
Forretningsafklaringer
6.
Der skal allokeres tilstrækkelige ressourcer og kompetencer til at afslutte forretningsafklaringerne indenfor releaseplanens
milepæle
9
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Orientering om It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for de nye ejerboligvurderinger, fra skatteministeren
Ledelsesresume
(fortsat)
Test
7.
Test og kvalitetssikring skal styrkes
og tilføres datadrevet opfølgning
Teknisk platform inkl. udviklings-
og testmiljøer
8.
9.
Ændringer til den tekniske platform skal styres tæt med øget ledelseskapacitet og detaljerede planer
Platformens tekniske kapacitet til at understøtte den ønskede volumen i udsendelsesplanen skal sikres
10.
De nødvendige udviklingsmiljøer, testmiljøer og testdata skal etableres hurtigere
Datagrundlag
11.
12.
ICE-programmet
skal risikomitigere ved at igangsætte en opdatering af den eksisterende dataløsning for med størst mulig sandsynl
ighed at sikre datagrundlaget til 2025-
vurderingerne
Plandatatiltag med den højeste effekt for den manuelle sagsbehandling skal opprioriteres
Modelvurderinger
13.
Det skal besluttes, om den nuværende
governance
for ændringer til modelgrundlaget skal suppleres med et uafhængigt tredjeparts
review
It-drift
14.
15.
Det fremadrettede omkostningsniveau for drift og videreudvikling af løsningen skal opgøres
Der skal implementeres en robust løsning for Problem Management
10
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Orientering om It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for de nye ejerboligvurderinger, fra skatteministeren
2836931_0011.png
Rammesætning
It-tilsynets
undersøgelse tager udgangspunkt i følgende fire områder og underliggende spørgsmål
Aktuel status og udfordringer
m. Programledelsen
-
-
-
-
-
-
-
-
Aktuel status for programmet, herunder fremdrift ift. de overordnede planer, samt håndtering af aktuelle udfordringer.
Væsentligste risici og barrierer for fremdrift, herunder årsager til forskydninger i releaseplanen.
Releaseplan for resten af 2023 og 2024 og risici relateret til de kommende releases.
Væsentligste risici i det overordnede risikobillede.
Håndtering af validering og kvalitetssikring af vurderingsmodel samt udfordringer og risici relateret til vurderingsmodel og
kildedata.
Aktuel status for programmet, herunder fremdrift ift. de overordnede planer, samt håndtering af aktuelle udfordringer.
Status for udsendelser.
Principper for udsøgning af sager til manuel sagsbehandling, udfordringer og risici relateret til den manuelle sagsbehandling
samt
status på kapacitet til
håndtering af manuel sagsbehandling.
Status og planer for håndtering af tilbagebetaling.
Status og planer for den organisatoriske implementering, herunder kontrolleret ibrugtagning.
Den tekniske platforms stand, dens parathed til at understøtte den videre udvikling samt barrierer i den tekniske platform ift.
at sikre fremdrift i releases.
Håndtering af system- og modeltests samt håndtering af risici relateret til tests.
Status for releaseplan, herunder færdiggørelsesgrad pr. release.
Væsentligste risici og barrierer for fremdrift, herunder årsager til forskydninger i releaseplanen, samt særlige risici relateret
til kommende releases.
Sammenhæng mellem færdiggørelsesgrad, udviklingshastighed og kapacitet samt disses sammenhæng til forudsætninger for planen.
Planer for overgang til drift, kapacitet i den kommende driftsorganisation samt status for etablering af denne.
Vurdering af systemets robusthed og performance ift. den fremtidige vurderingsopgave.
Konsekvenser af justering af releaseplan.
Vurderingsmodel, kildedata og
Udsendelsesplan
m. VURDST
-
-
Teknisk platform, test
og releaseplaner
m. UFST
-
-
-
-
-
-
-
-
Overgang til drift
Kilde: Kommissorium for undersøgelse af ICE-programmets
release-
og udsendelsesplaner 2023/24 for ejerboliger samt spørgerammer
til workshops.
11
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Orientering om It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for de nye ejerboligvurderinger, fra skatteministeren
2836931_0012.png
1.
It-tilsynets anbefalinger
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Orientering om It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for de nye ejerboligvurderinger, fra skatteministeren
2836931_0013.png
1
Releaseplan
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Orientering om It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for de nye ejerboligvurderinger, fra skatteministeren
2836931_0014.png
Anbefaling 1
Releaseplanen skal være mere forpligtende og realiseres gennem proaktiv
adfærd
Implementeringsforslag
Realisere releaseplanen med
afsæt
i et detaljeret og nedbrudt grundlag
for de kommende releases indhold og releasedatoer. Herunder afstemme
releaseplanen med VURDST for at sikre, at VURDST kan
planlægge
sine
aktiviteter ud fra releaseplanens indhold og frister.
Proaktivt styrke releaseplanens robusthed ved at
følge
op
de
forudsætninger,
der skal
være
opfyldt, for at releaseplanen kan realiseres.
Herunder ved at fremrykke aktiviteter,
tilføre
yderligere kapacitet i
programmet og mitigere risici, straks de identificeres.
Tydeliggøre
succeskriterier for leverancer og hvilke leverancer, der har
første
prioritet.
Styrke holdningen til tidsfrister og
milepæle
i releaseplanen,
alle teams
arbejder for at levere aftalt indhold til tiden.
Følge
op
på milepæle
og anvende en datadrevet tilgang, som
understøtter
den daglige
ledelsesmæssige
prioritering af indsatser for
fremdrift.
Reducere tidsforbrug til kontrolleret ibrugtagning markant, bl.a. ved at
gennemgå
den
nuværende
scenariedemonstration og fremrykke de dele,
der
vedrører
funktionelle forhold,
den alene bliver en slags
genbekræftelse på,
at alt er som forventet.
Underbyggende observationer
Releaseplanen
består
af 1)
milepælsplan
for VURDST og ICE-programmet, der angiver,
hvornår
forretningssegmenterne
skal
være færdige,
2) udviklingsplanen for ICE-programmet, som viser kadencen for programmets aktiviteter i hver release,
fordelingen af segmenter
hver release samt udviklingsaktiviteter per PI og 3) end-to-end-processen for releases, som i
udgangspunktet
løber
over fire
PI’s.
Historisk har der
været
en
række overløb
i releaseplanen, hvor fx funktionalitet flyttes til en senere release. Kontrolleret
ibrugtagning varer af forskellige
årsager længere
end normalt. Beslutninger om
ændringer
i releases er ofte blevet truffet
meget sent, hvilket har
tilført
og fortsat risikerer at
tilføre
risici og kvalitetsudfordringer ifm. produktion. VURDST har
tilpasset sine produktions- og udsendelsesplaner efter, hvad der faktisk er sat i produktion, herunder har styrelsen
håndteret
en
række affødte
manuelle workarounds pga. fejl og mangler i leverancerne.
Der har i 2023
været
forsinkelser, reduktion af funktionalitet og kvalitetsudfordringer i de enkelte releases, der har haft
konsekvenser for sagsbehandlingen i VURDST. Det skyldes bl.a. udfordringer med centrale eller
tværgående
applikationsmæssige ændringer.
Grundlag og
forudsætninger
for en mere detaljeret releaseplan for de kommende releases for ejerboliger er i
løbet
af
undersøgelsesperioden
blevet
præciseret,
herunder risikomitigering og hvilke forbedringer, der er initieret og vil blive
foretaget for at
imødegå
programmets hidtidige performance.
Opfølgningsgrundlaget
for planen er styrket og
mulighederne for tidlig
ledelsesmæssig
handling er
øget.
Forskydninger i releaseplanen
påvirker
udsendelsesplanen. Den
nuværende bekræftede
daglige udsendelseskapacitet er
85.000 ejendomme ved ca. 135.000 deklarationsmeddelelser og 12.000 ejendomme ved ca. 48.000 vurderings- og
tilbagebetalingsmeddelelser. Der er lukket for udsendelser i tre uger i forbindelse med hver release, hvilket i 2024 svarer til
i alt 17 uger. Det
undersøges,
om det er muligt at forbedre performance
udsendelser,
VURDST kan
få øget
fleksibilitet i udsendelsesplanen.
Kontrolleret ibrugtagning er langstrakt,
trækker på nøgleressourcer
og forsinker de
efterfølgende
aktiviteter i it-udviklingen
og sagsbehandlingen. Efter teknisk
produktionssætning gennemføres
en scenariedemonstration, hvor VURDST afgiver den
første
evaluering af releasen. Scenariedemonstrationen kan i sin
nuværende
form
afsløre
funktionelle fejl, der burde have
været
fundet tidligere i
testforløbet.
Denne tilgang
øger
risikoen for en lang ibrugtagningsperiode.
14
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Orientering om It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for de nye ejerboligvurderinger, fra skatteministeren
2836931_0015.png
2
Udsendelsesplan
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Orientering om It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for de nye ejerboligvurderinger, fra skatteministeren
2836931_0016.png
Anbefaling 2
Risici ift. udsendelsesplanen for 2020-vurderinger
skal håndteres i tide,
samstemt med eksekveringen af releaseplanen
Implementeringsforslag
Arbejde proaktivt med at realisere udsendelsesplanen gennem styrket
ledelsesmæssigt
og fagligt
fokus
mulige fremtidige issues og forebyggende tiltag.
Etablere en produktionsplan, som
redegør
for, hvordan VURDST proaktivt vil mande op, herunder
hvordan
indlån
fra
øvrige
fagstyrelser i SKTFV vil blive anvendt.
Udarbejde en konkret plan for, hvordan automatisering med fx robotteknologi kan reducere
omfanget af manuel sagsbehandling.
Underbyggende observationer
For
en
lang
række
ejendomme
indeholder
vurderingsprocessen
manuelle
sagsbehandlingsopgaver, som skal
håndteres
i VURDST. Ud af 583.000 parcel- og
rækkehuse
var
der opgaver relateret til ca. 63,5 pct. af ejendommene.
Der er etableret en god, brugervenlig
systemunderstøttelse
af den manuelle sagsbehandling, og
VURDST har yderligere
iværksat
automatiseringstiltag mhp. at reducere omfanget af manuelle
opgaver. Fx blev der i
foråret
2023
løst
335.000 opgaver ved
hjælp
af robotter.
Omfanget af manuelle sagsbehandlingsopgaver er
højere
end forventet, hvilket presser
udsendelsen af vurderinger. Det skyldes flere forhold: Hvis VURDST bliver bekendt med fejl i
plandata for
én
ejendom, kontrolleres det manuelt, om det
også gælder
for
øvrige
ejendomme i
samme
område.
Der er anvendt mange ressourcer
på håndtering
af de
foreløbige
vurderinger.
Endvidere har VURDST
måttet håndtere
en
række
manuelle workarounds som
følge
af forsinkelser
og fejl i releases, herunder
efterfølgende
oprydningsopgaver.
VURDST har
først
fuldt overblik over omfanget og karakteren af sagsbehandlingsopgaverne,
når
en
release er lagt i produktion.
Den for It-tilsynet forelagte udsendelsesplan for 2024 er meget overordnet og detaljerer ikke,
hvilke tiltag der skal
understøtte
realisering af planen, herunder planer for risikomitigerende tiltag.
It-tilsynet har ikke
fået
forelagt et overblik over behovet og mulighederne for en
højere
andel af
automatiseret (via robotter) contra manuel sagsbehandling ifm. de kommende udsendelser.
It-tilsynet har ikke
fået
forelagt en produktionsplan for sagsbehandlingen, som viser, hvordan der
evt. kan
indlånes
ressourcer fra
øvrige
fagstyrelser i SKTFV for at
de fastlagte
mål
for
udsendelser vedr. ejerboliger i 2024.
It-tilsynet er ikke blevet forelagt en plan for udsendelser i 2025 og 2026.
Anvende en mere agil tilgang i udarbejdelsen af udsendelsesplaner, hvor der arbejdes med
forskellige scenarier,
konsekvenser af
ændringer
i
forudsætningerne
kan
undersøges.
Hensigten
er
både løbende
at kunne tilpasse planen til forholdene samt at fremrykke
nødvendige
beslutninger, som
gør
planen robust.
Etablere en udsendelsesplan for 2025 og 2026.
16
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Orientering om It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for de nye ejerboligvurderinger, fra skatteministeren
2836931_0017.png
3
Organisering
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Orientering om It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for de nye ejerboligvurderinger, fra skatteministeren
2836931_0018.png
Anbefaling 3
Styring på produktpakkeniveau skal sikre entydig placering af ansvar for og
opfølgning på den samlede produktleverance
Implementeringsforslag
Sikre ejerskab og commitment fra udviklingsteams til leverancer til de enkelte produktpakker,
både
ift. indhold,
grænseflader
til andre teams, acceptkriterier og
milepæle.
Proaktivt dagligt
udføre tæt
faglig ledelse af indhold og fremdrift i de enkelte releases og af de
enkelte produktpakker, som
indgår
i en release, herunder styring af
tværgående afhængigheder.
Følge tæt
op
kritiske
milepæle.
Afrapportere detaljeret om fremdrift til programledelse og styregruppe, herunder om mitigerende
tiltag ved evt. forsinkelser.
Underbyggende observationer
Ved
undersøgelsens
begyndelse var der i programmet ikke den
fornødne tværgående
styring af
indhold og fremdrift i it-leverancerne. Det tekniske ansvar er udviklings- og
løsningsmæssigt
fordelt
i mange teams, og Release Management har karakter af afrapportering frem for faglig styring af
indhold og fremdrift.
For at mitigere dette er Release Management i
løbet
af
undersøgelsesperioden
styrket med
såkaldte
Produktpakkeejere, som
får
ansvar for en produktpakke fra kravstillelse til
idriftsættelse.
Dette skal
understøtte
en
tæt
indholds- og
fremdriftsmæssig
styring af de enkelte produktpakker
på tværs
af udviklingsteams.
18
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Orientering om It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for de nye ejerboligvurderinger, fra skatteministeren
2836931_0019.png
Anbefaling 4
Den it-faglige
ledelse i programmet skal styrkes markant med ansættelse af
erfarne kræfter
Implementeringsforslag
Øge
ledelseskraften med rekruttering af erfarne ledelsesprofiler med it-faglig indsigt fra
gennemførelse
af komplekse it-programmer, som kan tage styring ift.
både
fremdrift og
løsningsnære
beslutninger.
Underbyggende observationer
Programmets fremdrift
hæmmes
af
ressourcemæssige
flaskehalse
både på
ledelses- og
specialistniveau. Programmets it-organisation er topstyret af
dedikerede personer med stor
arbejdsbelastning.
Der er i programmets it-organisation mangel
ledelsesressourcer med teknisk indsigt, som kan
sikre
sammenhæng på tværs
af
systemmæssige afhængigheder.
I it-organisationen anvendes eksterne ressourcer
centrale ledelsesposter, og en
række
interne
ledere er nye med
begrænset
erfaring.
19
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Orientering om It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for de nye ejerboligvurderinger, fra skatteministeren
2836931_0020.png
4
Programstyring
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Orientering om It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for de nye ejerboligvurderinger, fra skatteministeren
2836931_0021.png
Anbefaling 5
Styregruppen skal øge programmets eksekveringskraft ift. planer, risikostyring og
risikomitigerende tiltag, herunder implementering af It-tilsynets anbefalinger
Implementeringsforslag
Lade styregruppen
følge tættere
op
eksekvering med fokus
substans i leverancer,
identificering af mulige fremtidige issues og forebyggelse af disse,
der handles proaktivt inden
udfordringer materialiserer sig.
Supplere fremdriftsrapportering med kvalitative data om den udviklede funktionalitet,
særlige
udfordringer, mulige
løsningsforslag
og ansvarsplacering.
Følge tættere
op
identificerede risici og
løbende overvåge,
om der
opstår
nye risici.
Underbyggende observationer
Der er sket forbedringer i styring af programmets
økonomi
med overblik over
sammenhæng
mellem forbrug og fremdrift.
I fremdriftsrapportering er det uklart, hvem der har ansvaret for og overblik over, hvad der mangler
og
kræver
ekstra ledelsesindsats ift. at
det samlede sco-pe/leverancerne.
Flere af It-tilsynets anbefalinger fra den seneste
undersøgelse,
fx
øget
ledelseskraft til at fastholde
fremdrift
releases og behov for mitigering af arbejdspres hos
nøglepersoner
og
kritiske
funktionsområder,
er fortsat ikke implementeret. Anbefaling om genopbygning af testorganisation
blev
først
implementeret ca.
�½ år
efter afslutning af den seneste
undersøgelse.
Hurtig eksekvering og kontrol af effekt af accepterede anbefalinger fra It-tilsynet.
21
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Orientering om It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for de nye ejerboligvurderinger, fra skatteministeren
2836931_0022.png
5
Forretningsafklaringer
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Orientering om It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for de nye ejerboligvurderinger, fra skatteministeren
2836931_0023.png
Anbefaling 6
Der skal allokeres tilstrækkelige ressourcer og kompetencer til at afslutte
forretningsafklaringerne indenfor releaseplanens milepæle
Implementeringsforslag
Sætte
en fast tidsramme for
færdiggørelse
af forretningsklaringerne med
afsæt
i
afhængigheder
til
programmets udviklings- og
testforløb, så
der ikke
opstår tilbageløb
som
følge
af senere
ændringer. Følge løbende
op
status og fremdrift.
Prioritere afklaringsarbejdet ud fra antal
berørte
ejendomme og deadline ift. it-udviklingen.
Fokuser
særligt på
at
tilføre nødvendige
ressourcer til
meddelelsesområdet
og sikre fremdrift her.
Allokere de yderligere
nødvendige
ressourcer
på områder
med ressourceknaphed i
både
VURDST
og ICE-programmet,
bemandingen
gøres
robust.
Lade de
nødvendige
medarbejdere sidde fysisk sammen
daglig basis mhp. at sikre fremdrift.
Etablere en fast enhed med
højt
specialiserede medarbejdere, som kan medvirke ved
løbende
lovændringer,
analysere konsekvenser ved ny lovgivning og anbefale optimeringsmuligheder,
herunder regelforenklinger.
Underbyggende observationer
Lovgivningen
på området
med en
række
forskellige kategorier af ejendomme med tilknyttede
særbestemmelser
betyder, at forretningsafklaringer er en omfattende opgave.
Det
vedrører
fx de
såkaldte
udfaldsanalyser, som for hvert ejendomssegment nedbrydes loven i en
række
relevante planscenarier mhp. bl.a. at kommunikere lovhjemler for en vurdering til
boligejerne. Denne opgave har
været
undervurderet og underbemandet fra
både
forretning og it og
har
været
anledning til kontinuerlige forsinkelser.
Medarbejdere med faglig indsigt til at
udføre
udfaldsanalyserne er en knap ressource. Den hidtidige
arbejdsmetode har ikke sikret
tilstrækkelig
fremdrift, og udfaldsanalyserne har ikke
været
afsluttet
inden udvikling af en release er
påbegyndt..
Det blev mitigeret ved, at udfaldsanalyserne blev
udarbejdet parallelt med it-udviklingen, og evt. justeringer fra udfaldsanalyserne blev
håndteret
som it-ændringer.
Revideret
planlægning
og manglende ressourcer og kompetencer har
medført
forsinkelser og
forskydning i indholdet i releaseplaner.
I
løbet
af
undersøgelsesperioden
er der mandet op i strategisk udvalgte teams og sket forbedringer
i eksekveringen af udfaldsanalyserne.
Der blev lagt en revideret plan med faste deadlines, og udfaldsanalyser relateret til 2020-
vurderinger af ejerboliger blev afsluttet inden
årsskiftet
23/24 med mindre
udeståender.
Der er lagt faste deadlines for udfaldsanalyser vedr. erhvervsejendomme (uge 6), land- og
skovejendomme (uge 10) samt omvurderinger og
løbende ordinære
vurderinger (uge 12).
Der er fortsat udfordringer
på meddelelsesområdet.
Omfanget af varianter af breve overrasker
fortsat ved nedbrydning af lovgivningen, og det er
tidskrævende
at kode
ændringer
til meddelelser.
23
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Orientering om It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for de nye ejerboligvurderinger, fra skatteministeren
2836931_0024.png
6
Test
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Orientering om It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for de nye ejerboligvurderinger, fra skatteministeren
2836931_0025.png
Anbefaling 7
Test og kvalitetssikring skal styrkes og tilføres datadrevet opfølgning
Implementeringsforslag
Gennemføre
initiativer til at styrke den
ledelsesmæssige
bemanding ifm.
gennemførsel
af
test samt tildeling af et klart leveranceansvar for
end-to-end
test
og
kvalitetssikring
af
produktpakker.
Udbrede konsekvent brug af en datadrevet tilgang
til
planlægning, opfølgning
og rapportering for alle
testforløb,
herunder i den agile test.
Sikre at den agile test i
udviklingsforløbet
gennemføres på
et mere ensartet niveau i de
enkelte teams ved at udarbejde og
følge
retningslinjer baseret
principper som for den
tværgående
test.
Aftale acceptkriterier for overdragelse fra de
enkelte teams agile test til den
tværgående
test.
Styrke integrationstests og teste mest muligt tidligt
i
udviklingsforløbet
fx ved at
udføre ”mini-
integrationstests”
af systemkomponenter med
indbyrdes
afhængigheder
inden disse testes i de
større tværgående testforløb.
Sikre at testaktiviteter indeholder en
nødvendig
regressionstest af systemkomponenter, der
sættes
i produktion,
før
endelig frigivelse til produktion.
Underbyggende observationer
Fejl er hidtil blevet opdaget sent i
projektforløbet.
Flere tests er
utilstrækkelige
og
foregår
sent i de enkelte releases testfaser dvs. i agil test,
tværgående
test, regresionstest og scenariedemonstration (en slags User Acceptance Test). Ledelse og
tilrettelæggelse
af test har
været
utilstrækkelig.
I
løbet
af
undersøgelsesperioden
har programmet
iværksat
en
række
initiativer til optimering af test, jf. nedenfor. Dele af tiltagenes
effekt er pt.
opnået.
Udviklingsteams har hidtil testet uensartet, og der anvendes ikke faste acceptkriterier for den agile test. Nogle teams mangler testere og udfordres
af mangel
forretningsviden og
utilstrækkelige løsnings-
og testspecifikationer
særligt
for de systemkomponenter, der ikke er
løst
koblede.
En ekstern
leverandør
er i gang med at
fastlægge
retningslinjer for agil test, herunder en datadrevet tilgang til styring af den agile test og
planlægger
trinvis implementering heraf frem til medio februar 2024.
Tværgående
test indeholder test af dataflows, forretningsvendt scope, sikkerhed og non-funktionelle krav som performance og disaster recovery.
Rapportering til styregruppen indeholder en vurdering af
testdækning,
testrammer samt testafvikling, herunder testresultatet ift. aftalte pass rates
for test scope og risikoklasser.
Alle teams arbejder i DEV-udviklingsmiljøet og udvikler funktionalitet (produktpakker) til anvendelse i flere releases.
Tværgående sammenhænge
testes
primært
i et releasespecifikt
testmiljø.
Forudsætningerne
for at
gennemføre
test er ofte vanskelige, fordi der arbejdes
flere produktpakker parallelt indenfor et PI. Ingen har hidtil haft
det samlede ansvar for de enkelte produktpakker og testen heraf end-to-end.
En ekstern
leverandør
har nu overtaget test- og kvalitetssikring med leveranceansvar for de afsluttende tests. Det har medvirket til, at scope
låses
tidligere, og
planlægning, opfølgning
og rapportering er i
højere
grad blevet datadrevet, hvilket har reduceret risikoen for at finde fejl sent i
forløbet
og
øget
testplanens robusthed.
Leverandøren tilfører
testressourcer i de enkelte udviklingsteams, hvilket kan forbedre kvalitetssikringen
på tværs
af teams
produktpakkeniveau og
øge
fremdriften.
Programmet
gennemfører
initielt en regressionstest
den kode (branch), der forventes produktionslagt. Grundet sent fundne fejl i testen er det
ikke sikkert, at den hele branch
sættes
i produktion. Afslutningsvist regressionstestes den evt. reducerede
branch’s
programmer delvist inden
endelig produktion.
25
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Orientering om It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for de nye ejerboligvurderinger, fra skatteministeren
2836931_0026.png
7
Teknisk platform inkl. udviklings-
og testmiljøer
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Orientering om It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for de nye ejerboligvurderinger, fra skatteministeren
2836931_0027.png
Anbefaling 8
Ændringer til den tekniske platform skal styres tæt med øget ledelseskapacitet
og detaljerede planer
Implementeringsforslag
For
nuværende
undlade
ændringer
i den tekniske platform, der skal eliminere udfordringer med
manglende
løse
koblinger.
Sådanne ændringer
kan
være
en del af overvejelserne om den
efterfølgende
videreudvikling.
Opretholde styrket
ledelsesmæssig
bemanding ifm.
gennemførsel
af kritiske
ændringer
og tildel et
klart ansvar for
ændringerne
end-to-end for hver produktpakke. Dette
gælder også
for de
forberedende
ændringer
til selve platformen ifm. kommende udviklingsaktiviteter for erhvervs,
skov- og landbrugsejendomme, de kommende vurderingsrul og omvurderinger.
Forfølge
en mere detaljeret og robust plan for
håndteringen
af platformen forud for de kommende
udviklingsaktiviteter for erhvervs-, skov- og landbrugsejendomme,
løbende
vurderingsrul og
omvurderinger.
Understøtte
planer med tydelige specifikationer af, hvordan
ændringerne gennemføres på
områder
med kompleksitet og risiko, herunder for
områder,
der ikke er
løst
koblet.
Underbyggende observationer
It-platformen
består
af tre
hoveddomæner:
1) Sagsbehandling, 2) Kilde og vurderingsdata samt 3)
Udsendelser og portalvisning. Den it-tekniske platform er taget i brug, fungerer og udvikles fortsat.
Løsningen
er karakteriseret ved, at flere komponenter kun delvist er
løst
koblede. Det giver
udfordringer med
gennemførsel
af
systemændringer
i og
på tværs
af disse komponenter.
Fejlsøgning
i disse dele af platformen kan
også være ressourcekrævende.
I den forgangne periode har kritiske
ændringer
til arkitekturen (i R7.0, R4.1/5.1, R23.1, R23.2 og
R23.3) bidraget
væsentligt
til forsinkelser og forskydninger i releaseplanen. Disse kritiske
ændringer
er hidtil ikke beskrevet, planlagt og koordineret
tilstrækkeligt.
Det
udestår
at tilpasse platformen til at kunne
håndtere
kommende vurderingsrul, omvurderinger
samt vurderinger af erhvervs-, skov- og landbrugsejendomme (Release 8). Det
kræver
en
række
kritiske
ændringer
af varierende kompleksitet i centrale komponenter, men forventes at kunne
indeholdes i den overordnede komponentarkitektur. Dette er pt. under detailafklaring og
gennemførsel
og er indtil
ændringerne
er
gennemført
en potentiel risiko for den samlede plan.
ICE-programmet har valgt, at Release 8 bygges og leveres trinvist parallelt med udviklingen af
ejerboliger. I
første
omgang bygges og
produktionssættes
de mere tekniske
arkitekturændringer.
Derefter bygges forretningsfunktionaliteten
ovenpå
i en
efterfølgende
release.
En produktpakke
består
af flere features. For flere produktpakker er der ca. 3-4 teams, som har
delleverancer hertil. Hidtil har ingen haft et end-to-end ansvarlig for en produktpakke, og der har
ikke
været tilstrækkelig
sikring af afstemte
løsningskrav
mellem teams under
udviklingsforløbet.
Der er nu en
øget ledelsesmæssig
bemanding ift. design,
planlægning,
eksekvering og
opfølgning
kritiske
ændringer understøttet
af mere detaljerede planer og aftaler med teams.
27
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Orientering om It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for de nye ejerboligvurderinger, fra skatteministeren
2836931_0028.png
Anbefaling 9
Platformens tekniske kapacitet til at understøtte den ønskede volumen i
udsendelsesplanen skal sikres
Implementeringsforslag
Implementere kendte optimeringsforslag, der kan
øge
den tekniske kapacitet til udsendelser.
Sikre
tæt opfølgning på
resultater fra taskforce, der
undersøger
den maksimale tekniske kapacitet
til udsendelser og muligheder for at
øge
den tekniske kapacitet.
Gennemføre
en test for en
større mængde
af udsendelser baseret
det forventede behov, jf.
udsendelsesplanen.
Underbyggende observationer
Det
udestår
at
afprøve
performance for udsendelser med de
mængder,
som det er
nødvendigt,
platformen kan
understøtte
i 2024, 2025 og 2026. Systemet er tidligere tilfredsstillende
afprøvet
med 85.000 ejendomme ved ca. 135.000 deklarationsmeddelelser og 12.000 ejendomme ved ca.
48.000 vurderings- og tilbagebetalings meddelelser.
Den forventede daglige kapacitet til udsendelser ifm. R23.4 er 100.000 ejendomme ved ca.
160.000 deklarationsmeddelelser og 20.000 ejendomme ved ca. 80.000 vurderings- og
tilbagebetalings meddelelser.
It-tilsynet er ikke blevet forelagt en underbygget og konsolideret plan for udsendelser i 2024. Der
foreligger en overordnet skitse til en plan, men det
udestår
at underbygge planen med hvilke tiltag,
som
sandsynliggør,
at planen kan realiseres samt planer for risikomitigerende tiltag. Herunder for
den forudsatte tekniske kapacitet til det forudsatte antal udsendelser i udsendelsesplanen.
Den forudsatte tekniske kapacitet til udsendelser i udsendelsesplanen er 80.000 meddelelser
dagligt.
Den forudsatte performance i udsendelsesplanen er ca. 50.000 ejendomme dagligt ved
udsendelse af deklarationsmeddelelser og ca. 20.000 ejendomme dagligt ved udsendelse
vurderingsmeddelelser.
Der er nedsat en taskforce, der arbejder
at identificere den maksimale tekniske kapacitet til
udsendelser af deklarations- og vurderingsmeddelelser, og identificerer derefter hvilke tekniske
muligheder, der er for at
øge
den tekniske kapacitet til udsendelser.
Tilbagebetalingskomponenten og dennes samspil med E&G-systemet er identificeret som en
begrænsende
faktor i applikationslaget for den tekniske kapacitet til udsendelser.
28
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Orientering om It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for de nye ejerboligvurderinger, fra skatteministeren
2836931_0029.png
Anbefaling 10
De nødvendige udviklingsmiljøer, testmiljøer og testdata skal etableres
hurtigere
Implementeringsforslag
Sikre DevOps-miljøer til brug for udvikling i de enkelte teams. DevOps-miljøerne skal
være
velfungerende og
tilgængelige
til de opgaver, der skal
løses.
Opretholde
øget
fokus
at
testmiljøer
og -data
understøtter
levering af den enkelte release fx
ved at:
Fastlægge
behovet for
testmiljøer
og etablering af relevant datagrundlag ved hvert PI sat ift.
det forventede udviklings- og testbehov.
Undersøge
muligheder for at tilvejebringe data til
testformål
mhp. at skabe en
højere
produktivitet.
Underbyggende observationer
Der har ikke
været
arbejdet stringent
at etablere
forudsætninger
for at finde og eliminere fejl
tidligt i
projektforløbet
fx ved at etablere flere udviklings- og
testmiljøer
og etablere dem hurtigere.
Det
fælles
DEV-miljø til brug for udvikling og agil test
møder
ikke altid
forudsætningerne
for god agil
test og TST-miljøet har ikke altid
været
brugbart. Begge dele bidrager til en usikker udviklingsproces
og en lavere produktivitet.
Det er vanskeligt at tilvejebringe
dækkende
testdata til de indledende tests i
udviklingsmiljøerne.
Problemstillingen med i
tilstrækkeligt
omfang at kunne fastholde ensartede testdata, der kan
anvendes til gentest af fundne fejl, er ikke
løst
og
vanskeliggør især
test ift. programelementer med
tværgående sammenhænge
og
afhængigheder.
En ekstern
leverandør
er i gang med at udarbejde planer for hurtigere at etablere
testmiljøer,
herunder at tilrette eksisterende
testmiljøer
fremfor at etablere nye
testmiljøer.
I samme
forbindelse arbejdes
mulighederne for at stille testdata til
rådighed
fx ved at anvende syntetiske
data eller produktionsdata.
Styrke testautomatisering, herunder etablere automatiske tests til
udviklingsmiljøet
med fokus
på tværgående
komponenters samspil.
29
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Orientering om It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for de nye ejerboligvurderinger, fra skatteministeren
2836931_0030.png
8
Datagrundlag
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Orientering om It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for de nye ejerboligvurderinger, fra skatteministeren
2836931_0031.png
Anbefaling 11
ICE-programmet
skal risikomitigere ved at igangsætte en opdatering af den eksisterende da-
taløsning for med størst mulig sandsynlighed at sikre datagrundlaget til 2025-vurderingerne
Implementeringsforslag
Øjeblikkeligt igangsætte
et projekt til opdatering af den eksisterende
dataløsning,
herunder
afdække
de
forretningsmæssige
konsekvenser af en eventuelt forsinkelse
for overgangen til Datafordeleren (DAF).
Styrke den faglige ledelse, herunder tilknytte
nødvendige
interne og eksterne
ressourcer for at sikre en
løsning
for overgangen til DAF,
når
data skal anvendes, dog
senest den 31. marts 2025.
Gennemføre
en funderet risikovurdering for overgangen til DAF med en
selvstændig
vurdering af,
hvornår
der kan ske en refaktorering af den eksisterende
dataløsning,
og
hvordan det i givet fald skal ske.
Udarbejde en projektplan for begge
dataløsninger
vedr. overgangen til DAF, herunder
risikominimere og risikomitigere projekterne samt sikre, at begge
dataløsninger
etableres som
minimumsløsninger.
Trykprøve
og detaljere projekt- og leveranceplanerne for etablering af begge
dataløsninger.
Underbyggende observationer
En
væsentlig
del af ICE-programmets eksisterende
dataløsning
er bygget op omkring den statistiske
klassifikation i Ejendomsstamregisteret (ESR), som Skatteministeriet og KL har aftalt
ophører
pr. 31. december
2023.
Den berigelse af data, som tidligere blev leveret med ESR bortfalder med
ESR’s ophør,
og ICE-programmet skal
anden vis indhente grunddata og den databerigelse, som bortfalder.
ESR-numre som ejendomsidentifikation udfases i BBR i januar 2024.
ICE-programmet har i december 2023 etableret en
løsning
for data fra Ejerfortegnelsen (EJF).
For at kunne danne 2025-vurderinger
(år
2 ejendomme), skal programmet
overgå
til at hente grunddata fra de
autoritative registre via DAF, hvilket
indebærer
en tidskritisk
ændring
i
indeværende år
for fremadrettet at
kunne loade vitale data i ICE-programmet.
Hvis ICE-programmet ikke
får
etableret en
løsning
for overgangen til DAF rettidigt, vil det ikke
være
muligt
automatisk at beregne 2025-vurderingerne og ej heller at sagsbehandle ejendomme og grunde i E&G-
systemet.
ICE-programmet har i 2023 analyseret to alternative dataløsninger for at
adgang til opdaterede grunddata:
1) Etablering af en ny cloudbaseret
dataløsning
med nye ETL-værktøjer og nyudvikling af dataprocesser, som
ikke
ændrer
dataformater og indhold i ICE-DB.
Løsningen
baseres
DAF og Ejendomsdataplatformen (EDPL).
2) Opdatering af den eksisterende
dataløsning,
som fastholder den
nuværende dataløsnings
processer,
værktøjer
og dataflow, som ikke
påvirkes
af DAF, suppleret med en
ændring
af datainput, som
følge
af DAF.
Løsningen
skal
også
hente data fra de autoritative registre via EDPL og aflevere data i den
nuværende
form til
ICE-DB.
Inddrage intern viden og erfaring fra lignede projekter med etablering af data
warehouse og ejendomsdata og om
nødvendigt
supplere med ekstern viden og
erfaring.
Vurdere den samlede indsats til etablering af de respektive
dataløsninger,
herunder
nye
værktøjer,
platform, procesafklaringer,
ændringer,
udvikling, test af dataflow og
datafiler.
Identificere forretningsprocesser, hvor data bortfalder med ESR og ikke erstattes af
DAF (fx til brug for samvurdering af ejendomme).
Programmet har haft fokus
den nye cloudbaserede
dataløsning,
men det er usikkert, om den kan
færdiggøres
i 2024.
31
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Orientering om It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for de nye ejerboligvurderinger, fra skatteministeren
2836931_0032.png
Anbefaling 11
ICE-programmet
skal risikomitigere ved at igangsætte en opdatering af den eksisterende da-
taløsning for med størst mulig sandsynlighed at sikre datagrundlaget til 2025-vurderingerne
(fortsat)
Underbyggende observationer
Det
fremgår
ikke af beslutningsgrundlaget, hvad omfang og omkostninger er for de to
dataløsninger,
ligesom risikovurdering af de to
løsningsforslags påvirkning
af programmets
releaseplan for 2024 heller ikke
indgår
som en del af beslutningsgrundlaget.
Der foreligger ikke en
fyldestgørende
analyse af antal dataflows, der er knyttet til kilderne, og hvor
mange af disse, der bliver
påvirket
af DAF og ESR.
ICE-programmet har i 2.
halvår
2023 udarbejdet en analyse af as-is datapunkter i den eksisterende
dataløsning,
og der er i 2024 igangsat yderligere analyser.
ICE-programmet
udbød
etablering af en ny cloudbaseret
dataløsning
den 21. december 2023 med
en forventning om, at den valgte
leverandør
kan
påbegynde
afklaringer i februar 2024. Udvikling og
test af den nye cloudbaserede
dataløsning planlægges
at finde sted i perioden marts
juli 2024.
Tidsplanen valideres og besluttes i samarbejde med den valgte
leverandør.
ICE-programmet har oplyst, at arbejdet med planen for opdatering af den eksisterende
dataløsning
blev
påbegyndt
i januar 2024.
Den nye cloudbaserede
dataløsning indebærer
anvendelse af nye
værktøjer
med
tilhørende
ETL-
processer, hvilket
forudsætter indgående
kendskab til dataprocesserne
på ejendomsområdet.
Løsningen medfører
ligeledes en omfattende testopgave af
både uændrede
og nye dataflows, og
der er risiko for, at fejl ikke opdages, og at nye fejl kan komme til, hvilket kan forsinke
ibrugtagningen af
løsningen.
Ansvaret for etablering og forvaltning af den nye cloudbaserede
dataløsning
placeres hos en
ekstern
leverandør,
ligesom opdateringen af den eksisterende
dataløsning
forventes
gennemført
af
en ekstern
leverandør.
Der foreligger endnu ikke en detaljeret plan for tilvejebringelsen af de to
dataløsninger,
herunder for
ressourcetrækket
i UFST i form af
domæneviden,
viden om
dataprocesser, platforme, styring samt kvalitetssikring inden ibrugtagning,
32
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Orientering om It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for de nye ejerboligvurderinger, fra skatteministeren
2836931_0033.png
Anbefaling 12
Plandatatiltag med den højeste effekt for den manuelle sagsbehandling skal
opprioriteres
Implementeringsforslag
Lade roadmap for
håndtering
af plandataudfordringer
inkludere samtlige
nødvendige
tiltag for at skabe et fuldt
prioriteringsoverblik.
Prioritere indsatsen med
afsæt
i effekt.
Fastsætte
en forpligtende projektplan, der sikrer hurtig
gennemførsel,
bl.a. gennem komprimerede
forløb
med
kort kalendertid.
Analysere hvordan anvendelse af plandata i modellen
kan forbedres med aktiv involvering af ICE-programmet.
Det
bør være
med i overvejelserne, om der skal
udarbejdes en indstilling om
regelændringer
vedr.
anvendelsen af plandata i vurderinger.
Underbyggende observationer
Udfordringer med datagrundlag identificeres enten maskinelt, fx hvis data er afvigende, af SKTFV
anden vis eller af boligejeren.
Boligejeren kan fx reagere,
når
der forud for
afgørelse
om en vurdering sendes en deklarationsmeddelelse, som specificerer grundlaget for
den
tiltænkte afgørelse,
hvorefter ejeren har fire uger til at
gøre
indsigelse eller indsende supplerende oplysninger fx om servitutter.
Datagrundlaget genererer omfattende manuelt arbejde i VURDST. Ifm. vurderingen af 583.000 parcel- og
rækkehuse
var der ca. 1,2 mio.
opgaver til manuel sagsbehandling fordelt
ca. 370.000 ejendomme. Langt
størstedelen
af opgaverne
vedrørte
kvalitetssikring af data eller
ejendomsvurderingssystemets dataanvendelse. Heraf var der ca. 634.000 opgaver specifikt vedr. plandata.
Plandatagrundlaget har ikke tidligere
været
digitaliseret, men har alene
været tilgængeligt
i mange forskellige formater i kommunerne. Det
nuværende
plandataregister er dermed en forbedring i forhold til
håndtering
af plandata ifm. ejendomsvurderingerne.
Der er identificeret tre typer af fejl i plandata: 1) fejl i indberetninger, 2) fejl i nedbrydning til deljordstykkeniveau, 3) fejl i
SKTFV’s
anvendelse
af de nedbrudte plandata.
Der er igangsat et samarbejde med kommunerne, Plan- og Landdistriktsstyrelsen samt Erhvervsstyrelsen om forbedring af indberetning og
nedbrydning af plandata.
Det fremadrettede samarbejde med Plan- og Landdistriktsstyrelsen er planlagt til at
forløbe
i 10 spor. Der er udarbejdet et tentativt roadmap
for arbejdet samt en grov vurdering af effekten
hhv. kvaliteten af data og nedbringelsen af det manuelle arbejde i VURDST.
De 10 spor omfatter bl.a.
håndtering
af udfordringer med flydende plangrundlag, herunder en mere intuitiv
brugergrænseflade
til
indberetning af byggefelter,
understøttelse
af oprydning i overlappende planer,
håndtering
af udfordring med landzonetilladelser,
konsolidering af
fejlbehæftede
planer identificeret i
VURDST’s
manuelle sagsbehandling og mulighed for bedre data om
solcelleanlæg.
VURDST modtager indsigelser vedr. BBR-data. Ud af de
første
483.000 parcel- og
rækkehuse,
hvor deklarationsprocessen blev afsluttet,
blev der modtaget ca. 27.000 indsigelser fordelt
ca. 24.000 ejendomme. Over halvdelen af disse indsigelser
vedrørte
BBR-data.
VURDST oplyser, at der arbejdes
at forbedre kvaliteten af BBR-data bl.a. ved at
føre
tilsyn med kommunerne samt en borgerettet
kampagne, hvor boligejerne modtager brev med opfordring til at efterse deres BBR-oplysninger forud for udarbejdelse af
deklarationsmeddelelser.
33
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Orientering om It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for de nye ejerboligvurderinger, fra skatteministeren
2836931_0034.png
9
Modelvurderinger
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Orientering om It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for de nye ejerboligvurderinger, fra skatteministeren
2836931_0035.png
Anbefaling 13
Det skal besluttes, om den nuværende
governance
for ændringer til
modelgrundlaget skal suppleres med et uafhængigt tredjeparts
review
Implementeringsforslag
Fortsætte
arbejdet med governance for
ændringer
til modelgrundlaget med tre
forsvarslinjer.
Overveje om
forudsætningerne
for den statistiske modellering ifm. review af
modellen skal efterses.
Gentage review ved
uafhængig
ekstern tredjepart ifm.
større ændringer
til modellen
og
før
hvert
større
vurderingsrul.
Overveje om der skal
være mål
for
træfsikkerhed på
de forskellige
vurderingsområder
og -segmenter. Dette kan
tydeliggøre
behovet for indsatser (fx
behov for yderligere klimadata og bedre plandata), der
løbende håndterer
balancen
mellem ensartede og retvisende ejendomsvurderinger baseret
et automatisk
modelberegnet grundlag.
Målet bør fremgå
transparent.
Underbyggende observationer
Der er udarbejdet en statistisk estimeringsmodel til vurdering af
ejendomsværdi,
som er i drift, og som anvendes
til at
understøtte både
automatisk beregning og den manuelle sagsbehandling. Modellen er udarbejdet af SKTFV,
og i forbindelse med videreudvikling af modellen foretages
løbende
kvalitetskontrol med ekstern bistand under
ledelse af SKTFV.
Ejendomsvurderingsloven opstiller tre overordnede kvalitetskriterier for de nye ejendomsvurderinger: 1)
retvisende vurderinger, som sigter
efterlevelse af vurderingsnormen, som er den forventelige
kontantværdi
i
fri handel for en ejendom af den
pågældende
kategori under hensyn til alder,
størrelse,
beliggenhed og
øvrige
karakteristika, 2) ensartede vurderinger, som sigter
på indholdsmæssig
ensartethed i
fastsættelsen
af ejendoms-
og
grundværdier
for sammenlignelige ejendomme i samme
lokalområde
og
processuel ensartethed i
vurderingerne
på tværs
af landet. samt 3) Gennemskuelige vurderinger.
SKTFV oplyser, at der
gennemføres
kvalitetssikrende tiltag, som har til
formål
at sikre, at regnemetoden for
ejendomsvurderingerne
gennemgår
kontrol af
både
teknisk, vurderingsfaglig og juridisk karakter. Forud for
udvikling af model eller release
gennemfører
ICE-programmet og VURDST
præ-compliance
med det
formål
at
omsætte
lovgivningen til it-krav. Udover
præ-compliance,
udarbejder programmet i
fællesskab
med VURDST og
Kammeradvokaten en
såkaldt
udfaldsanalyse for det nye ejendomssegment, som bl.a. bruges som
dokumentation for, hvordan modellen er kodet.
denne baggrund
igangsættes
modeludvikling, og programmet
udfører løbende
tekniske tests af
ændringer
til modellen, herunder regressionstest af tidligere udvikling med
henblik
på løbende
at identificere fejl eller
uhensigtsmæssigheder
i koden eller det data, som anvendes af
modellen. Alle fejl af juridisk eller teknisk karakter, bliver
drøftet
og valideret imellem VURDST og ICE-
programmet inden
ændringerne
implementeres i koden.
ICE-programmet
udfører
efter afsluttet modeludvikling post-compliance med en lovlighedsvurdering af den
udviklede model i samarbejde med VURDST og Kammeradvokaten. Lovlighedsvurderingen blev tidligere
udarbejdet af Kammeradvokaten, men udarbejdes nu af VURDST i samarbejde med Kammeradvokaten. Et
modeltestteam udarbejder en endelig testrapport baseret
på produktionskørslen.
Rapporten godkendes af ICE-
programmet og VURDST samt
efterfølgende
af programmets styregruppe.
35
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Orientering om It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for de nye ejerboligvurderinger, fra skatteministeren
2836931_0036.png
Anbefaling 13
Det skal besluttes, om den nuværende
governance
for ændringer til
modelgrundlaget skal suppleres med et uafhængigt tredjeparts
review
(fortsat)
Underbyggende observationer
Der er indledningsvist foretaget et
uafhængigt
eksternt review af den samlede model i 2019. Der
gennemføres løbende ændringer
og tilpasninger til modellen
efterhånden,
som de forskellige
ejendomssegmenter inkluderes i modellen.
Der arbejdes
løbende
med at sikre ensartethed og gennemskuelighed i modellen.
Modellen testes ift.
træfsikkerhed.
VURDST angiver, at
træfsikkerheden
kan beregnes ved at holde
ejendomsværdierne
i ejendomsvurderingerne op mod de faktiske handelspriser, men naturligvis
kun for handlede ejendomme, der
årligt udgør
ca. 5 pct. af populationen. Efter plus/minus 20 pct.-
kriteriet var
træfsikkerheden
i 2011-vurderingen (
efter
sagsbehandling og klager) for
både
enfamiliehuse og ejerlejligheder 64 pct. jf. Engbergudvalgets rapport.
Træfsikkerheden
i
Engbergudvalgets egen model (
før
sagsbehandling og klager) var derimod 69 pct. for
enfamiliehuse og 83 pct. for ejerlejligheder. Modellens
træfsikkerhed
i 2020-beregningerne (
før
sagsbehandling og klager) for enfamiliehuse er 71 pct. og
således både højere
end i 2011-
vurderingerne og marginalt
højere
end i Engbergudvalgets model. For ejerlejligheder er modellens
træfsikkerhed
i 2020-beregningerne
89 pct. og
således væsentligt højere
end i 2011-
vurderingerne og Engbergudvalgets model.
Klageprocenten for de nye 2020-vurderinger er
0,36 pct. for de ca. 450.000 ejendomme, hvor
klagefristen er
udløbet.
Fra og med 2022-vurderingerne overdrages ansvaret for udvikling af beregningsmotoren i
modellen til VURDST.
Der er endnu ikke implementeret en fuld governance for de automatiserede beregningsmodeller
baseret
et princip om tre forsvarslinjer med 1)
udførende,
2)
risikoovervågende
(inkl.
compliance) og 3) tredje part til
uafhængig
kontrol.
36
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Orientering om It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for de nye ejerboligvurderinger, fra skatteministeren
2836931_0037.png
10
It-drift
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Orientering om It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for de nye ejerboligvurderinger, fra skatteministeren
2836931_0038.png
Anbefaling 14
Det fremadrettede omkostningsniveau for drift og videreudvikling af løsningen
skal opgøres
Implementeringsforslag
Udarbejde et driftsbudget for den langsigtede forvaltning og vedligeholdelse af systemet, hvor der
tages
højde
for samtlige omkostninger, herunder
lønomkostninger,
omkostninger til
øvrig
drift
samt til eventuelle eksterne konsulenter.
Skabe klarhed over al relevant viden om fx funktionalitet, support, kontrakt- og
leverandørsamarbejde
samt forretningsviden, der skal overdrages til driftsorganisationen ifm.
videreudvikling af
løsningen.
Undgå
videnstab ved at arbejde mere systematisk med fastholdelse af
både
interne og eksterne
nøglekompetencer,
som allerede har den relevante viden og erfaring.
Sammenligne omkostningerne med benchmark med henblik
at finde optimeringspotentiale.
Underbyggende observationer
Opbygningen af driftsorganisationen sker gradvist i takt med, at udviklingsorganisationen lukker
ned. Pt. er ca. 45
årsværk beskæftiget
i driftsorganisationen fordelt
hhv. applikationsdrift og
vedligehold, incident management og infrastruktur.
Der er et
udestående
med en plan for Release 9+, som omhandler behovet for videreudvikling og
merudvikling efter, at udviklingen under aktstykket lukkes. Der
pågår
en dialog mellem UFST og
VURDST herom.
UFST har oplyst, at der ikke foreligger en endelig
opgørelse
over det fremtidige omkostningsniveau
i driftsorganisationen.
De
nødvendige
roller i driftsorganisationen er ikke klarlagt, og der er ikke skabt et grundlag for at
arbejde systematisk med fastholdelse af eksisterende medarbejdere, hvis kompetencer matcher
de roller, der
ønskes
besat i driftsorganisationen.
38
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Orientering om It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for de nye ejerboligvurderinger, fra skatteministeren
2836931_0039.png
Anbefaling 15
Der skal implementeres en robust løsning for Problem Management
Implementeringsforslag
Fokusere
at processerne indenfor Problem Management bliver implementeret og modnet.
Adskille incidents fra problems for at optimere processerne og bevare et bedre overblik.
Placere et ejerskab for processerne ved fx at udpege en problem manager.
Fortsætte
med at optimere
læsning
af logs.
Øge
mulighederne for
fejlsøgning,
herunder ved at etablere det
fornødne
overblik over
systemsammenhænge.
Underbyggende observationer
De
grundlæggende
processer i driftsorganisationen for
håndtering
af incidents er etableret, og der
arbejdes nu med implementering af Problem Management.
Fejl skyldes
sjældent
den tekniske platform, men ligger derimod oftest i applikationslaget. I den
sammenhæng
er det en udfordring, at det pga. systemets struktur tager lang tid at
fejlsøge
og rette
fejl i applikationen.
Der samarbejdes med udviklingsorganisationen om
håndtering
af incidents. Der er pt. afsat mellem
20-30 pct. af kapaciteten i udviklingsteams til at
håndtere
incidents og defects, hvor incidents har
forrang.
De kritiske processer
overvåges,
og der er etableret logning
hele systemet. Dertil er der etableret
back up og beredskabsplaner, som
løbende
testes.
Der arbejdes med at forbedre
læsning
af logs samt at forbedre
fejlsøgning
bl.a. gennem opbygning
af viden om
sammenhænge
i
løsningen.
Identificere optimeringer i applikationslaget og implementere dem i takt med, at programmet
afsluttes og systemer
overgår
til drift.
39
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Orientering om It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for de nye ejerboligvurderinger, fra skatteministeren
2836931_0040.png
2.
Skatteministeriets opfølgning
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Orientering om It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for de nye ejerboligvurderinger, fra skatteministeren
2836931_0041.png
6. februar 2024
Opfølgende handlinger ifm. It-tilsynets
rapport vedr. It-tilsynets
undersøgelse af
release-
og udsendelsesplaner på
ejendomsområdet –
Del 1. vedr. ejerbolig
5/1 2024.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Orientering om It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for de nye ejerboligvurderinger, fra skatteministeren
2836931_0042.png
ID
1
Anbefaling
1. Releaseplan:
Releaseplanen skal være mere forpligtende
og realiseres gennem proaktiv adfærd.
Initiativ
1.
Skatteministeriet anerkender, at der arbejdes efter en presset tidsplan, som kræver stram styring og proaktiv adfærd.
Der udarbejdes som hidtil et detaljeret roadmap for hver kommende release med faste gates. Release 23.4 blev
releaset til tiden, ligesom den kommende release 24.1 også forventes releaset rettidigt.
Releaseplanens robusthed understøttes af løbende mitigering af risici, fx ift. et muligt ressourcetræk fra BF17, hvor
ICE har fastholdt ressourcerne fra Foreløbige vurderinger i et driftsetup for at sikre løbende understøttelse af de
foreløbige vurderinger, og for at kunne understøtte behov for testdata til BF i beskatningskontekst.
Deadline
Q2 2024
Q2 2024
2.
Q1 2024
3.
Fra R24.3 udarbejdes der systematisk og struktureret nedbrudte releaseplaner i form af kritisk sti på
produktpakkeniveau med detaljeret afdækning af afhængigheder og risici.
VURDST har udarbejdet udsendelsesplan for udsendelse af alle resterende 2020-vurderinger i 2024.
Udsendelsesplanen baserer sig på releasesplanen for ICE, og udsendelserne følges tæt i både Vurderingsstyrelsens
direktion og i SKM's Porteføljestyregruppe for Ejendomsområdet.
De væsentligste risici i forhold til udsendelse af 2020-vurderingerne i 2024 knytter sig til ICE's løbende releases af
ejendomme og funktionaliteter, samt til VURDST's klargøring af releasede ejendomme til udsendelse. I forhold til
sidstnævnte optimeres VURDST's produktionsplan løbende gennem især opmanding og ressourceallokering til
VURDST's drift samt automatisering, effektivisering og konsolidering af opgaveløsningen knyttet til 2020-
vurderingerne. Med de identificerede tiltag vurderes det muligt at udsende alle 2020-vurderinger inden udgangen af
2024. Det vil dog kræve tæt opfølgning.
Release Management er i Q1 2024 styrket med yderligere 7-8 eksterne konsulenter (såkaldte
produktpakkehjælpere) fra årsskiftet. Produktpakkehjælperne får ansvar for et antal funktionalitetspakker end-2-
end. Der vil blive fulgt op på, om der er behov for yderligere tiltag.
Q4 2024
2
2. Udsendelsesplan:
Risici ift. udsendelsesplanen for 2020-
vurderingerne skal håndteres i tide, samstemt
med eksekveringen af releaseplanen.
1.
2.
Q4 2024
3
3. Organisering:
Styring på produktpakkeniveau skal sikre
entydig placering af ansvar for og
opfølgningen på den samlede leverance.
3. Organisering:
Den it-faglige ledelse i programmet skal
styrkes markant med ansættelse af erfarne
kræfter.
1.
Q1 2024
4
1.
2.
ICE tager anbefalingen til efterretning og vil løbende vurdere behovet for at tilføre programmet yderligere
kompetencer, herunder i ledelsen
ICE har styrket programledelsen med en ekstern konsulent på partner-niveau med omfattende erfaring med
komplekse udviklingsprogrammer. Desuden er rekrutteret en kontorchef til driften, der skal aflaste den tekniske
underdirektør. Endvidere er tilført et antal teknisk vidende eksterne seniorressourcer med ledelsesansvar for
afgrænsede opgaver, herunder test og Release Management. Endvidere rekrutteres snarest en stærk intern
projektleder til DAF og yderligere en kontorchef til udviklingsområdet. Slutteligt vil de nye produktpakkehjælpere (jf. ID
3) aflaste ledelsen afgørende ift. koordinering og overblik over fremdrift.
Den samlede tekniske ledelse består fremadrettet en intern teknisk underdirektør og 5 kontorchefer. Hertil 2 meget
teknisk erfarne eksterne konsulenter, som indgår på niveau med underdirektøren, og et antal tekniske
seniorressourcer med ledelsesansvar for afgrænsede områder, fx arkitektur, test og Release Management. Hertil
kommer 1 ikke-teknisk underdirektør samt 3 ikke-tekniske kontorchefer. ICE-programmet består af 284 årsværk.
Løbende
3.
42
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Orientering om It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for de nye ejerboligvurderinger, fra skatteministeren
2836931_0043.png
ID
5
Anbefaling
4. Programstyring:
Styregruppen skal øge programmets
eksekveringskraft ift. planer, risikostyring og
risikomitigerende tiltag, herunder
implementering af It-tilsynets anbefalinger.
Deadline
Initiativ
1.
2.
Det forventes, at de nye produktpakkehjælpere (jf. ID 3) afgørende vil medvirke til en øget eksekveringskraft.
Styregruppen vil desuden løbende drøfte mulighederne at øge eksekveringskraften i forhold planer, risikostyring og
risikomitigerende tiltag. Ligeledes vil styregruppen fremadrettet ved hvert styregruppemøde blive forelagt en status
for programmets implementering af It-tilsynets anbefalinger, herunder en vurdering af effekten af de initiativer, der
er knyttet til anbefalingerne.
Der gennemføres en tæt opfølgning på ressourcer og kompetencer med henblik på at nå milepælene i
releaseplanen og udsende alle 2020-vurderinger inden udgangen af 2024.
ICE og VURDST har i Q4 2023 og Q1 2024 opmandet flere strategisk udvalgte teams for at reducere flaskehalse:
modelteamet, meddelelsesteamet og udsendelsesteamet. Denne opmanding fastholdes i hele første halvår af 2024.
Ressourcer og kompetencer følges løbende
Udfaldsanalyserne for år 1 ejendomme blev færdiggjort ved udgangen af 2023. Udfaldsanalyser for år 2
ejendomme er planlagt færdiggjort ved udgangen af Q1 2024. Fremdriften følges ugentligt af programledelsen
Den tværgående test er siden Q4 2023 blevet udført af én ekstern leverandør. Leverandørens testteam er styrket
med en specialist, der sikrer miljøer, testdata mv. I løbet af Q1 2024 har leverandøren desuden løbende overtaget
ansvaret for den tidlige agile test i teams.
Siden tilførslen af én ekstern leverandør til tværgående test, er der udført datadrevet rapportering på såvel
testforberedelse, -eksekvering og fejlretning. Tilgangen har forbedret forudsigeligheden og mulighederne for tidlig
ageren ved afvigelser. Resultatet har været øget kvalitet og forbedret evne til at overholde fastsatte deadlines.
Samme leverandør er i gang med at ensrette den agile test ud fra samme principper og med forventning om samme
gevinster og tidligere identifikation og håndtering af fejl og afledte ændringer til komponenter der ikke er løst
koblede.
Løbende
Q4 2024
6
5. Forretningsafklaringer:
Der skal allokeres tilstrækkelige
ressourcer og kompetencer til at afslutte
forretningsafklaringer indenfor
releaseplanens milepæle.
1.
2.
Q4 2024
Løbende
3.
Q4 2024
7
6. Test:
Test og kvalitetssikring skal styrkes og tilføres
datadrevet opfølgning.
1.
Q1 2024
2.
Q1 2024
43
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Orientering om It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for de nye ejerboligvurderinger, fra skatteministeren
2836931_0044.png
ID
8
Anbefaling
7. Teknisk platform inkl. udviklings- og
testmiljøer:
Ændringer til den tekniske platform skal styres
tæt med øget ledelseskapacitet og
detaljerede planer.
Initiativ
1.
ICE har udarbejdet et detaljeret roadmap for arkitekturændringen i forhold til omvurderinger og kommende
vurderingsår. Ændringerne er færdigudviklet og er agilt testet, uden at der er identificeret negative følgevirkninger.
Ændringerne regressionstestes i det indeværende PI. Der er således god fremdrift. Desuden har ICE udarbejdet et
detaljeret teknisk roadmap i forhold til erhvervs- og land-/skovområdet inden udgangen af Q2 2024. For begge
roadmaps gælder, at udviklingen i videst mulige omfang baserer sig på eksisterende funktionalitet samt
eksisterende arkitektur.
ICE skærper ledelsesmæssigt fokus på de kommende arkitekturændringer. Den tekniske programchef er
ansvarlig for opgaven. Herudover vil PM og RM i udarbejde nedbrudte kritisk-vej planer og udviklingsplaner for de
resterende arkitekturændringer og segmenter med særligt fokus på manuelle delvurderinger, erhvervs-vurderinger
og vurderinger af land- og skovejendomme. Disse planer nedbrydes parallelt med udarbejdelsen af det tekniske
roadmap og er planlagt klar inden udgangen af Q2 2024.
I løbet af 1. kvartal gennemføres en række performancetiltag, blandt andet ift.
Tilbagebetalinskomponenten. Tilbagebetalingskomponenten kan i dag håndtere op til ca. 20.000 meddelelser
dagligt.
Der gennemføres en stress-test af max. nuværende volumen af udsendelser i Q1 2024. Ligeledes drøftes det med
VURDST, hvilke initiativer der er nødvendige for at øge kapaciteten. Styregruppen træffer den endelige afgørelse
herom i Q2 2024.
ICE har igangsat etablering af TST-miljøet som et agilt testmiljø i udviklingsfasen (tilsvarende DEV).
ICE har indsat et ekstra sæt miljøer i "miljø-rotationen", så programmet fremover har bedre tid til at klargøre miljøer til
den kommende test-fase.
Skatteministeriet anerkender, at det er en kompleks problemstilling, som kan have indflydelse på kommende
vurderingsrul. Derfor er der igangsat flere mitigerende tiltag. ICE har sendt opgaven med etablering af en ny
datapipeline i udbud og har modtaget 4 tilbud fra leverandører. Opgaven er tildelt en leverandør. Løsningen
forventes færdigudviklet i Q4 2024.
I tillæg hertil igangsætter ICE en løsning, der omfatter etableringen af en "Transformerkomponent" som supplement
til
ICE’s
eksisterende løsning. Transformerkomponenten skal indlæse data fra BBR, MAT, EBR og DAR via DAF samt
tilbagekonvertere disse autoritative data til OIS-tabeller og strukturer. Formålet er at sikre, at den nuværende løsning
fortsætter upåvirket ved omlægning til DAF.
Herudover er der ansat en kontorchef med dyb erfaring med fællesoffentlige data og dataplatforme. Desuden er
relevante interne og eksterne videnspersoner fra team datagrundlag og CYAN (i alt 4 personer) blevet udskilt i 2023 i
et selvstændigt projekt (DAF-projektgruppe), og der er sideløbende sket en opmanding i team datagrundlag, så vi
fortsat kan sikre de kritiske leverancer ind i 2024-releaseplanen. Endelig har ICE indkøbt KPMG som rådgivere i
omlægningen fra ESR og DAF.
Deadline
Q2 2024
2.
Q2 2024
9
7. Teknisk platform inkl. udviklings- og
testmiljøer:
Platformens tekniske kapacitet til at
understøtte den ønskede volumen i
udsendelsesplanerne skal sikres.
1.
Q1 2024
2.
Q2 2024
10
7. Teknisk platform inkl. udviklings- og
testmiljøer:
De nødvendige udviklingsmiljøer, testmiljøer
og testdata skal etableres hurtigere.
1.
2.
Q1 2024
Done
11
8. Datagrundlag:
ICE-programmet skal risikomitigere ved at
igangsætte en opdatering af den
eksisterende dataløsning for med størst mulig
sandsynlighed at sikre datagrundlaget til
2025-vurderingerne.
1.
Q4 2024
2.
Q3 2024
Q3 2024
3.
44
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Orientering om It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for de nye ejerboligvurderinger, fra skatteministeren
2836931_0045.png
ID
12
Anbefaling
8. Datagrundlag:
Plandatatiltag med den højeste effekt for den
manuelle sagsbehandling skal opprioriteres.
9. Modelvurderinger:
Det skal besluttes, om den nuværende
governance for ændringer til
modelgrundlaget skal suppleres med et
uafhængigt tredjeparts review.
10. It-drift:
Det fremadrettede omkostningsniveau for
drift og videreudvikling af løsningen skal
opgøres.
Initiativ
1.
Styregruppen har godkendt indstillingen om og finansieringen af de 10 spor, der kan bestilles. Kravstilling af hvert
spor færdiggøres løbende i 2024. Anbefalingen vedrører ikke 2020-vurderingerne, men kommende vurderingsrul.
Deadline
Q4 2024
13
1.
Vurderingsstyrelsen er enige i, at det kan være hensigtsmæssigt med et uafhængigt tredjeparts review af
modelgrundlaget og vil tage initiativ til at udarbejde beslutningsgrundlag herfor til Styregruppen for ICE.
Q1 2024
14
1.
2.
Der forelægger en samlet og godkendt driftsstrategi, der inkluderer både ressourceforventninger og økonomi for
2025 og frem.
Der er igangsat et analyseforløb mhp. at kortlægge, nedbryde og trykprøve den budgetterede drift af de udvalgte
systemer for at identificere de væsentligste omkostningsdrivere, samt tydeliggøre og anskueliggøre baggrund og
forudsætninger for budgetteringen
ICE er i samarbejde med VURDST påbegyndt analyse og afdækning af videreudviklingsbehovet af
vurderingssystemerne. ICE og VURDST forventer at færdiggøre analyse af, hvilke drifts- og videreudviklingsopgaver
der ligger i årene 2025-2027 senest Q3 2024. Analysen indeholder et beslutningsoplæg, der bl.a. inkluderer et drifts-
og videreudviklingsbudget for 2025.
ICE vil afklare behovet for at udpege en ”Problem Manager”, hvis opgave det er at eje og modne robuste
processerne vedr. håndtering af problem-management.
Done
Done
Q2 2024
3.
Q3 2024
Q1 2024
15
10. It-drift:
Der skal implementeres en robust løsning for
Problem Management.
1.
45