Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del Bilag 107
Offentligt
2823409_0001.png
Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 332
Offentligt
27. september 2023
J.nr. 2023 - 7038
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 332 af 4. september 2023 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Steffen W. Frølund (LA).
Jeppe Bruus
/ Peter Bach-Mortensen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 107: Kopi af SAU alm. del - svar på spm. 229 om, hvilke forudsætninger der er anvendt for beregning af provenuet for top-topskatten
2823409_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvilket empirisk og teoretisk grundlag der ligger til grund for mini-
steriets skøn for provenu-, beskæftigelses- og BNP-effekterne ved at indføre top-topskat-
ten? Vil ministeren i forlængelse heraf redegøre for, hvordan han forholder sig til den kri-
tik af førnævnte effekter som bl.a. er frembragt af tænketanken CEPOS?
Svar
Der henvises til finansministerens svar på
FIU alm. del.
spørgsmål 124 af 21. februar 2023
for en gennemgang af det empiriske og teoretiske grundlag for, hvordan de økonomiske
ministerier skønner over virkningen på arbejdsudbuddet af ændringer i personbeskatnin-
ger, herunder indførelse af den i regeringsgrundlaget foreslåede ekstra topskat på 5 pct.
for indkomster over 2,5 mio. kr. (”top-topskatten”).
De skønnede virkninger på arbejdsudbuddet og beskæftigelsen samt de afledte virkninger
på statens finanser og på BNP mv. opgøres med udgangspunkt i disse regneprincipper.
For en nærmere beskrivelse af de afledte provenuvirkninger af ændringer i personbeskat-
ningen samt de afledte velstandseffekter målt ved henholdsvis den samfundsøkonomiske
virkning og BNP henvises til
Skatteøkonomisk Redegørelse 2023, kapitel 2.
Som anført af Cepos er det muligt for visse personer med indflydelse på virksomheders
løn- og udbyttepolitik (hovedaktionærer) samt visse selvstændige helt eller delvist at
undgå den ekstra topskat. Der er ikke foretaget beregninger, som inddrager effekten af
den øgede tilskyndelse til indkomsttransformation mellem lønindkomst og udbytteind-
komst for hovedaktionærer eller selvstændiges mulige, yderligere indkomstudjævning over
tid, da der p.t. ikke er grundlag for at foretage et sådant skøn.
Det bemærkes,
jf. besvarelse af SAU alm. del
spørgsmål nr. 314 af 25. august 2023,
at det ikke
nødvendigvis er alle berørte hovedaktionærer, som i praksis har mulighed for at ind-
komsttransformere for at undgå den ekstra topskat. Samt at selvstændige allerede i dag
har mulighed for at udjævne evt. svingende indkomst over tid, så de kan undgå topskat-
ten, og vil have de samme
men ikke nye
muligheder i forhold til den ekstra topskat.
Side 2 af 2