Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del Bilag 107
Offentligt
2823408_0001.png
9. februar 2024
J.nr. 2024 - 844
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 229 af 12. januar 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Steffen W. Frølund (LA).
Jeppe Bruus
/ Peter Bach-Mortensen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 107: Kopi af SAU alm. del - svar på spm. 229 om, hvilke forudsætninger der er anvendt for beregning af provenuet for top-topskatten
2823408_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvilke forudsætninger der er anvendt for beregning af prove-
nuet for top-topskatten, herunder hvilke forudsætninger der anvendes i forhold til hoved-
aktionærproblemet (jf. DØRS 2019 m.fl.), der giver indkomster i målgruppen for top-
topskatten mulighed for at undgå top-topskatten ved indkomsttransformation?
Svar
Med
Aftale om reform af personskat
(december 2023) indføres i 2026 en top-topskat på 5 pct.
for indkomster over 2,5 mio. kr. (før arbejdsmarkedsbidrag, 2023-niveau). Top-topskat-
ten er i aftalen skønnet at medføre et umiddelbart mindreprovenu på 1 mia. kr. (2023-ni-
veau) og et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på 0,6 mia. kr.
Provenuskønnene for top-topskatten tager udgangspunkt i de sædvanlige regnemetoder,
som anvendes af de økonomiske ministerier, og som beregningerne i forbindelse med re-
geringsgrundlaget også tog udgangspunkt i. I denne forbindelse henvises til svar på SAU
alm. del - spørgsmål nr. 332 og 333 af 4. september 2023.
De konsoliderede provenuskøn, som fremgår af den endelige aftaletekst, er beregnet på
baggrund af andre forudsætninger om lønudvikling mv. end i regeringsgrundlaget, hvilket
er beskrevet yderligere i svar på FIU alm. del - spørgsmål nr. 94 af 18. december 2023.
Side 2 af 2