Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 424
Offentligt
2844682_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. marts 2024
Databeskyttelseskontoret
Sara Anine Jensen
2022-02720
3201775
SAMLENOTAT
Forhandlingsoplæg vedrørende forhandlingerne om Europarå-
dets konvention om kunstig intelligens, menneskerettigheder, de-
mokrati og retsstatsprincippet
Notatet oversendes også til Folketingets Udvalg for Digitalisering og
IT til orientering.
KOM-nummer foreligger ikke.
Notatet er en opdateret version af samlenotatet af 25. oktober 2022.
Ændringer er markeret med streg i margin.
1. Resumé
Europa-Kommissionen fik ved rådsafgørelse af 21. november 2022 et
forhandlingsmandat, der bemyndiger Kommissionen til på vegne af
EU at føre forhandlinger om en Europarådskonvention om kunstig in-
telligens, menneskerettigheder, demokrati og retsstatsprincippet. Eu-
roparådets konvention om kunstig intelligens har været forhandlet i
regi af Europarådets udvalg for kunstig intelligens (CAI) siden juni
2022. Det forventes, at konventionen vil blive vedtaget i Europarådet
på et ministerrådsmøde den 17. maj 2024. Den videre proces for un-
derskrivelse og ratifikation af konventionen er ikke fastlagt på
Side 1/10
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 424: Samlenotat om Europarådets konvention om kunstig intelligens
2844682_0002.png
nuværende tidspunkt. Det kan således ikke på nuværende tidspunkt
udelukkes, at den efterfølgende gennemførelse af konventionen i Dan-
mark vil kunne have lovgivningsmæssige og statsfinansielle konse-
kvenser.
Regeringen er overordnet positiv over for at der etableres en global
ramme for udvikling og anvendelse af kunstig intelligens i form af ud-
kastet til Europarådets konvention om kunstig intelligens.
Regeringen arbejder for, at konventionen ikke finder anvendelse på
kunstig intelligensaktiviteter relateret til beskyttelsen af den nationale
sikkerhed. Herudover arbejder regeringen for, at bestemmelserne i
konventionen er forenelige med bestemmelserne i EU’s kommende
forordning om kunstig intelligens.
Regeringen arbejder for, at forslaget til konventionen bidrager til en
retsstilling, hvor alvorlige risici adresseres, samtidig med at teknolo-
gien kan udvikles og anvendes, også ud
over EU’s grænser, til gavn
for vores samfund og i overensstemmelse med respekt for menneske-
rettighederne, demokratiet og retsstatsprincippet.
2. Baggrund
Den 11. september 2019 besluttede Europarådets Ministerkomité at
nedsætte et ad hoc-udvalg for kunstig intelligens (CAHAI), som havde
til formål at undersøge muligheden for og udarbejde et udkast til en
retlig ramme for udvikling, design og anvendelse af kunstig intelli-
gens, som er baseret på standarder fra Europarådet om menneskeret-
tigheder, demokrati og retsstatsprincippet samt eksisterende relevante
internationale juridiske instrumenter. Den 3. december 2021 afslut-
tede CAHAI sit arbejde og fremlagde et slutdokument, der identifice-
rede de mulige elementer i en sådan retlig ramme. Europarådets Mi-
nisterkomité har efterfølgende nedsat udvalget for kunstig intelligens
(CAI). CAI har fået til opgave hurtigst muligt at udarbejde en juridisk
bindende retsakt af tværgående karakter ("konvention"/ "rammekon-
vention") om kunstig intelligens baseret på Europarådets standarder
for menneskerettigheder, demokrati og retsstatsprincippet med fokus
på generelle fælles principper, der fremmer innovation, og som er
Side 2/10
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 424: Samlenotat om Europarådets konvention om kunstig intelligens
2844682_0003.png
åbne for tredjelandes deltagelse, idet der tages hensyn til andre eksi-
sterende relevante internationale retlige rammer eller rammer under
udvikling.
CAI har den 30. juni 2022 fremlagt et første udkast til Europarådets
kommende konvention om kunstig intelligens, menneskerettigheder,
demokrati og retsstatsprincippet (konvention om kunstig intelligens).
Udkastet til konvention lægger op til at fastlægge overordnede og
grundlæggende principper og regler, der skal sikre, at kunstig intelli-
gens-systemer designes, udvikles og anvendes i overensstemmelse
med respekten for menneskerettighederne, et velfungerende demo-
krati og overholdelsen af retsstatsprincippet. Forhandlingerne i Euro-
parådet om den kommende konvention om kunstig intelligens befin-
der sig på nuværende tidspunkt på et fremskredent stadie.
Kommissionen fremsatte den 18. august 2022 henstilling om en råds-
afgørelse, som bemyndiger Kommissionen til at føre forhandlinger om
Europarådets kommende konvention om kunstig intelligens på vegne
af Den Europæiske Union. Rådsafgørelsen har hjemmel i TEUF arti-
kel 114 og 218, stk. 3 og 4.
Kommissionens forslag om rådsafgørelse var ikke omfattet af retsfor-
beholdet. Grundet retsforbeholdet er Danmark dog ikke omfattet af
EU’s
regler om medlemsstaternes behandling af personoplysninger
under udøvelsen af aktiviteter, der er omfattet af retsforbeholdet, hvor-
for Kommissionen ikke har kompetence til at forhandle på vegne af
Danmark på dette område. Forhandlingsmandatet er derfor kun bin-
dende for Danmark for så vidt angår spørgsmål, der er omfattet af
EU’s eksklusive kompetence.
Konventionen om kunstig intelligens indeholder ikke specifikke be-
stemmelser om de retshåndhævende myndigheders brug af kunstig in-
telligens. Det er dog forventningen, at de retshåndhævende myndig-
heder vil være omfattet af konventionens anvendelsesområde. Dermed
vil konventionen sætte en overordnet ramme for de retshåndhævende
myndigheders brug af kunstig intelligens.
Side 3/10
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 424: Samlenotat om Europarådets konvention om kunstig intelligens
2844682_0004.png
Rådets afgørelse om forhandlingsmandat til Kommissionen blev ved-
taget ved rådsafgørelse 2022/2349 af 21. november 2022.
Europarådets konvention om kunstig intelligens har foreløbigt været
behandlet på 10 plenarmøder i CAI. Forhandlingerne er på det afslut-
tende stadie. Det forventes, at konventionen vedtages på et minister-
møde den 17. maj 2024.
Europarådets konvention om kunstig intelligens overlapper i betydelig
grad med EU’s forordning om kunstig intelligens med hensyn til an-
vendelsesområde og indhold. Udkastet til Europarådets konvention
om kunstig intelligens har dog et bredere udenrigspolitisk sigte ift. at
bidrage til de globale rammer for design, udvikling og anvendelse af
kunstig intelligens ud over EU’s grænser. Hvor forslaget om en for-
ordning om kunstig intelligens er industri- og indre markedsorienteret,
er udkastet til Europarådets konvention om kunstig intelligens i højere
grad fokuseret på at beskytte demokrati og menneskerettigheder. De
to forslag supplerer således hinanden. Forordningen om kunstig intel-
ligens indeholder desuden specifikke bestemmelser om de retshånd-
hævende myndigheders brug af kunstig intelligens, der er omfattet af
retsforbeholdet. Europarådets konvention om kunstig intelligens inde-
holder mere overordnede bestemmelser, der ligeledes vil finde anven-
delse for de retshåndhævende myndigheder.
3. Formål og indhold
Udkastet til konventionen om kunstig intelligens er en rammekonven-
tionen, som overordnet har til formål at sikre, at aktiviteter inden for
livscyklussen af kunstige intelligenssystemer er fuldt ud i overens-
stemmelse med menneskerettigheder, demokrati og retsstatsprincip-
pet.
Konventionen har været forhandlet i regi af Europarådets udvalg for
kunstig intelligens (CAI).
Side 4/10
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 424: Samlenotat om Europarådets konvention om kunstig intelligens
2844682_0005.png
Udkastet til konventionen indeholder en definition af kunstig intelli-
genssystemer, der bygger på den senest reviderede definition vedtaget
af OECD den 8. november 2023.
Udkastet til konventionen opstiller en række generelle forpligtelser,
der skal sikre, at menneskerettighederne samt integriteten, uafhængig-
heden og effektiviteten af demokratiske institutioner og processer,
herunder princippet om magtadskillelse, respekt for domstolenes uaf-
hængighed og adgang til domstolene, er sikret ved kunstig intelligens-
aktiviteter.
Udkastet til konventionen indeholder endvidere en række overordnede
principper relateret til aktiviteter inden for livscyklussen af kunstig in-
telligenssystemer. Det gælder bl.a. respekt for den menneskelige vær-
dighed og individets autonomi, respekt for ligestillingen og et forbud
mod diskrimination samt at aktiviteterne sker i overensstemmelse med
privatlivsrettighederne og databeskyttelsesreglerne.
Udkastet til konventionen indeholder endeligt generelle bestemmelser
om en opfølgningsmekanisme og samarbejde, herunder også en pligt
til afrapportering inden for to år om gennemførelsen af konventionen.
Udkastet til konventionen indeholder ligeledes en bestemmelse, der
gør det muligt for de EU-medlemsstater, der bliver parter i konventi-
onen, at regulere deres indbyrdes forbindelser på grundlag af EU-ret-
ten.
Den videre proces
Forhandlingerne om konventionen om kunstig intelligens er på et
fremskredent stadie, og det forventes, at konventionen formelt bliver
vedtaget på ministerrådsmøde den 17. maj 2024.
Den videre proces for underskrivning og eventuel ratifikation af kon-
ventionen er endnu ikke fastlagt.
Det er ligeledes endnu uvist, om EU skal tiltræde konventionen på
Unionens vegne
hvilket ville betyde, at konventionen ikke skal rati-
ficeres i de nationale parlamenter, men at Rådet i overensstemmelse
Side 5/10
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 424: Samlenotat om Europarådets konvention om kunstig intelligens
2844682_0006.png
med proceduren i TEUF art. 218 vedtager en afgørelse om underteg-
nelse og en afgørelse om indgåelse
eller om både Unionen og med-
lemsstaterne efterfølgende skal undertegne og ratificere konventio-
nen. Regeringen afventer en juridisk vurdering af spørgsmålet fra
Kommissionens juridiske tjeneste og Rådets juridiske tjeneste.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skulle ikke udtale sig om henstillingen om råds-
afgørelse om forhandlingsmandat til Kommissionen, men Europa-
Parlamentet blev informeret fuldt ud på alle trin af forhandlingerne om
rådsafgørelsen i overensstemmelse med TEUF artikel 218, stk. 10.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen fremhævede i forbindelse med henstilling om rådsaf-
gørelse om bemyndigelse til at indlede forhandlinger på vegne af Den
Europæiske Union om en europarådskonvention om kunstig intelli-
gens, menneskerettigheder, demokrati og retsstatsprincippet, at en
ensrettet tilgang er nødvendig for at sikre en konsekvent og ensartet
fortolkning af EU’s regler for kunstig intelligens, og for at sikre at
Europarådets kommende konvention om kunstig intelligens er fuldt
ud i overensstemmelse med eksisterende og fremtidig EU-ret på om-
rådet.
Kommissionen henviser i den forbindelse til, at det følger af TEUF
artikel 3, stk. 2, at Unionen
i spørgsmål vedrørende design, udvikling
og anvendelse af kunstig intelligens-systemer, der i vidt omfang er
omfattet af EU-retten, eller som forventes at blive omfattet efter EU-
rettens udvikling inden for en overskuelig fremtid, og navnlig den
kommende forordning om kunstig intelligens
har kompetence til at
føre forhandlingerne om Europarådets kommende konvention om
kunstig intelligens.
Regeringen er enig i vurderingen af, at nærhedsprincippet er over-
holdt.
Side 6/10
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 424: Samlenotat om Europarådets konvention om kunstig intelligens
2844682_0007.png
6. Gældende dansk ret
Det bemærkes generelt i forhold til den kommende Europarådskon-
vention om kunstig intelligens, at der på nuværende tidspunkt ikke er
en specifik juridisk ramme for kunstig intelligens på nationalt plan.
På europæisk plan blev der den 8. december 2023 opnået en aftale i
trilog om forordningen om kunstig intelligens. Denne blev godkendt i
Rådet den 2. februar 2024 og af Europa-Parlamentets Udvalg den 13.
februar 2024. Europa-Parlamentet vedtog forordningen den 13. marts
2024. Forordningens regler vil trinvist finde anvendelse fra den 1. ja-
nuar 2025.
Udviklingen og anvendelsen af kunstig intelligens er derudover un-
derlagt eksisterende lovgivning, der ikke nødvendigvis indeholder
specifikke krav til kunstig intelligens, men alligevel fastsætter regler
om eksempelvis beskyttelse af grundlæggende rettigheder, herunder
blandt andet ligestilling, forbrugerbeskyttelse og databeskyttelse.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Det er ikke endelig afklaret på nuværende tidspunkt, om det vil have
lovgivningsmæssige konsekvenser, hvis konventionen skal finde an-
vendelse i Danmark.
Det vurderes umiddelbart, at hovedparten af konventionens bestem-
melser vil anses for gennemført i dansk ret, når forordningen om kun-
stig intelligens træder i kraft.
Det kan dog ikke udelukkes, at der i forbindelse med en eventuel
dansk ratifikation vil blive behov for at vedtage supplerende bestem-
melser om de retshåndhævende myndigheders brug af kunstig intelli-
gens, da Danmark på grund af retsforbeholdet ikke er omfattet af eller
bundet af de bestemmelser i forordningen om kunstig intelligens, som
omhandler politiets brug af ansigtsgenkendelse.
Side 7/10
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 424: Samlenotat om Europarådets konvention om kunstig intelligens
2844682_0008.png
Økonomiske konsekvenser
Konventionen medfører ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser.
Det bemærkes, at eventuelle statsfinansielle konsekvenser, hvis Dan-
mark vælger at ratificere konventionen, ikke er afklaret på nuværende
tidspunkt.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Eventuelle andre konsekvenser, hvis Danmark vælger at ratificere Eu-
roparådskonventionen, er ikke afklaret på nuværende tidspunkt.
8. Høring
Forslaget til rådsafgørelse om forhandlingsmandat blev sendt i høring
i EU-specialudvalget for Politimæssigt og Retligt Samarbejde og i
EU-specialudvalget for Konkurrenceevne, vækst og forbrugerspørgs-
mål. Der indkom høringssvar fra Dansk Erhverv.
Der henvises til høringssvarene i grund- og nærhedsnotat af 25. okto-
ber 2022.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Udkastet til konventionen har foreløbigt været behandlet på 10 plenar-
møder i CAI. Der ses ikke at være officielle udmeldinger fra de øvrige
medlemmer af Europarådet i forhold til udkastet til konventionen. Der
har dog overordnet set være opbakning blandt medlemmerne under
forhandlingerne. Det forventes på den baggrund, at der vil være gene-
rel opbakning blandt medlemsstaterne til forhandlingernes endelige
resultat.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen stiller sig generelt positivt over for den linje, Kommissio-
nen har lagt ved forhandlingerne om konventionen, og det forventes,
at regeringen vil kunne støtte vedtagelsen af konventionen.
Regeringen anser kunstig intelligens som en af de afgørende teknolo-
gier til at understøtte Danmarks konkurrenceevne, velstand, grønne
Side 8/10
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 424: Samlenotat om Europarådets konvention om kunstig intelligens
2844682_0009.png
omstilling samt den offentlige forvaltning. Regeringen anerkender
imidlertid, at anvendelsen af kunstig intelligens kan indebære en
række risici, der kan underminere en etisk, ansvarlig og sikker anven-
delse af kunstig intelligens.
Regeringen støtter, at risiciene ved kunstig intelligens adresseres i en
europæisk lovgivningsramme. Regeringen finder det centralt, at der
med forslaget til konvention søges opnået en ansvarlig og etisk ramme
for anvendelse af kunstig intelligens-løsninger og dataene bag disse.
Regeringen har under forhandlingerne fokuseret på, at Kommissionen
under forhandlingerne har holdt sig inden for rammerne af den eksi-
sterende kompetencefordeling, herunder for så vidt angår beskyttelse
af den nationale sikkerhed, der i henhold til TEU artikel 4, stk. 2, er
medlemsstaternes kompetence. På den baggrund har man fra regerin-
gens side arbejdet for, at national sikkerhed ikke er omfattet af kon-
ventionens anvendelsesområde.
Regeringen finder det desuden centralt, at bestemmelserne i Europa-
rådets kommende konvention om kunstig intelligens er forenelige med
bestemmelserne i den kommende forordning om kunstig intelligens.
Regeringen finder det vigtigt, at Kommissionen under forhandlin-
gerne har stilet efter, at konventionen indeholder den rette balance,
hvor alvorlige risici adresseres, samtidig med at udvikling og anven-
delse af teknologien også ud over EU’s grænser er til gavn for vores
samfund og i overensstemmelse med respekt for menneskerettigheder,
demokrati og retsstatsprincipper. I den henseende finder regeringen
det vigtigt, at konventionen tager højde for eksisterende lovgivning,
og at der ikke skabes unødige administrative og økonomiske byrder
for virksomheder og offentlige myndigheder.
Regeringen arbejder generelt på at afklare den videre proces for ved-
tagelse, undertegnelse og ratifikation af konventionen, herunder om
det er Unionen, der skal underskrive konventionen, eller om både Uni-
onen og medlemsstaterne skal tiltræde konventionen.
Side 9/10
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 424: Samlenotat om Europarådets konvention om kunstig intelligens
2844682_0010.png
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt for Folketingets Europaudvalg på mødet den
27. oktober 2022 til orientering.
Side 10/10