Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 396
Offentligt
2838356_0001.png
Notat
11. marts 2024
J.nr. 2024-2196
Kontor: MAT
Komiténotat til Folketingets Europaudvalg
Om forslag om ændring af gennemførelsesforordning (EU) 2015/2447 for så vidt angår
afgørelser om bindende oplysninger vedrørende toldværdi og om indførelse af et elektro-
nisk system for bindende oprindelses- og værdiansættelsesoplysninger (intet KOM-nr.).
1. Resumé
EU-Kommissionen har fremlagt forslag om ændring af gennemførselsforordning (EU) 2015/2447 til
EU-Toldkodeksen (EUTK) med henblik på at ændre visse bestemmelser om afgørelser vedrørende bin-
dende oplysninger om varers oprindelse (BOO) og tilføje bestemmelser om bindende afgørelser om toldværdi-
ansættelse (BVO). Forslaget fastsætter procedureregler vedrørende digitale BOO-afgørelser samt digitale
BVO-afgørelser. Dette med henblik på udviklingen af et centralt EU-udviklet it-system til behandling af
BOO- og BVO-afgørelser. Gennemførelsesafgørelsen behandles i toldkodeksudvalget (komitologiudvalg
med kvalificeret flertal), hvor der forventes generel opbakning. Regeringen agter at tilslutte sig forslaget, når
den forventede afstemning foregår den 21. marts 2024. Den foreslåede ændring vil have visse statsfinansielle
konsekvenser, der forventes afholdt inden for Skatteministeriets eksisterende rammer, jf. flerårsaftale om
Skattevæsenets økonomi 2023-2027. Overvejelser om beskyttelsesniveauet skønnes ikke relevant.
2. Baggrund
EU-toldkodeks indeholder bestemmelser, der giver EU's toldmyndigheder mulighed for at
udstede afgørelser i form af såkaldte bindende oplysninger til virksomheder, der beder om
det. For nuværende er udmøntet bestemmelser om afgørelser om hhv. bindende tarifering
af varer (hvilken toldkode, de pågældende varer er omfattet af - BTO) og hvilken oprindelse
varerne
har (hvor ”kommer” varerne fra
- BOO). Der har været et øget ønske fra især
erhvervslivet om også at kunne få afgørelser om såkaldte bindende toldværdioplysninger
(BVO), dvs. afgørelser, hvor principperne for, hvordan værdien af den pågældende vare
fastlægges.
Desuden er der ønske om og behov for, at bindende oplysninger om oprindelse og told-
værdi
på linje med, hvad allerede er tilfældet for bindende tariferingsoplysninger
kan
behandles og udstedes elektronisk, og dermed overholde artikel 6, stk. 1 i EU-toldkodeks
(forordning (EU) 952/2013 af 9.oktober 2013).
3. Formål og indhold
Det er nødvendigt at fastsætte procedureregler for BVO-afgørelser, samt at ændre i proce-
durereglerne for BOO. Formålet med forslaget er for det første at sikre sammenhæng mel-
lem de tre typer bindende oplysninger. Procedurereglerne for BVO tilpasses derfor så vidt
muligt dem, der vedrører BTO og BOO. Dernæst er formålet at sikre, at ansøgninger og
Initialer:HMH
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 396: Notat om komitésag om elektronisk system for bindende oprindelses- og værdiansættelsesoplysninger
2838356_0002.png
afgørelser om alle typer bindende oplysninger kan indgives og udstedes elektronisk via et
centralt EU-udviklet it-system (udvidelse af det eksisterende system for bindende tarife-
ring).
Til det formål ændrer forslaget i de eksisterende artikler 16, 17, 21, 22 og 23 i gennemfør-
selsforordning (EU) 2015/2447 for at udvide deres anvendelsesområde til at omfatte afgø-
relser om BVO samt for at sikre sammenhængen i den elektronisk forvaltning blandt alle
typer afgørelser vedrørende bindende oplysninger. Reglerne finder anvendelse fra decem-
ber 2027.
Hjemmelsgrundlag
GF-forslaget er fremsat med hjemmel i EUTK (forordning (EU) 952/2013 af 9. oktober
2013) artikel 17, 25, 37 stk. 1, pkt. (b), (c) og (d) samt artikel 58, stk. 1.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres om gennemførelsesafgørelsen.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget hører under EU’s enekompetence. Nærhedsprincippet finder derfor ikke anven-
delse.
6. Gældende dansk ret
Gennemførelsesafgørelsen har ikke i sig selv konsekvenser for national lovgivning.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget medfører ikke behov for ændringer i national lovgivning.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget medfører statsfinansielle udgifter til Skatteforvaltningens sagsbehandling af elek-
troniske ansøgninger om BVO-afgørelser, herunder oplæring af medarbejdere i et kom-
mende it-system for både BVO og BOO. Merudgifter til Skatteforvaltningens sagsbehand-
ling af elektroniske ansøgninger om BOO- og BVO-afgørelser vurderes med usikkerged at
svare til 2 årsværk, hvilket estimeres til en merudgift på 1,6 mio. kr. årligt fra 2027, hvor
reglerne gælder fra.
Det vurderes, at der er tale om et mindre it-projekt for skatteforvaltningen, da det er EU,
der udvikler den centrale del (dvs. et projekt inden for den økonomiske ramme af 1-15 mio.
kr.). Udgiftsniveauet vil særligt afhænge af, hvorvidt der vil være behov for og ønske om
udvikling af nationale integrationer til de danske import- og eksportsystemer, der forventes
at ville koste omkring 3-5 mio. kr. Der findes ikke i dag en direkte integration mellem det
eksisterende EBTI-system til håndtering af BTO-afgørelser og danske systemer.
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen og Toldstyrelsen er for nuværende i gang med udar-
bejdelsen af initiativkommissorium for foranalysen. En efterfølgende foranalyse vil
Side 2 af 3
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 396: Notat om komitésag om elektronisk system for bindende oprindelses- og værdiansættelsesoplysninger
2838356_0003.png
afdække finansieringsbehovet yderligere samt behovet for udvikling af nationale integrati-
oner, herunder timing mv. Det er den foreløbige vurdering, at udgifterne, herunder til even-
tuelle nationale integrationer, kan afholdes inden for Skatteministeriets eksisterende
ramme.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Det vurderes, at erhvervslivet vil være positivt stemt over for elektronisk indgivelse af an-
søgninger om BOO- og BVO-afgørelser, da dette vil lette deres sagsbehandling. Det vur-
deres desuden, at erhvervslivet generelt vil være positivt stemt ift. muligheden for at kunne
modtage BVO-afgørelser, da dette vil give dem klarhed om toldværdiansættelsen i en peri-
ode på 3 år. Et it-system til behandling af BOO- og BVO-afgørelser vil endvidere skabe
gennemsigtighed for virksomhederne, fordi det vil være muligt for dem at søge efter tidli-
gere afgørelser truffet i andre medlemslande. BOO og BVO-systemet vil skulle tilgås via
det fælles interface til EU's systemer, som virksomheder allerede anvender i dag.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Arbejdsprogrammet indebærer ikke i sig selv andre konsekvenser eller påvirkning af be-
skyttelsesniveauet.
8. Høring
Der har været høring af Dansk Industri, Dansk Erhverv og Landbrug & Fødevarer. Told-
styrelsen modtog i den forbindelse høringssvar fra Dansk Industri og Landbrug & Føde-
varer, som udtrykte støtte til forslaget om indførelse af regler om BVO, da det vil gøre det
nemmere for danske virksomheder at importere ikke-EU-varer, og da det vil bidrage til en
ensartet og fair toldbehandling.
Der har været inddragelse af interessenter på EU-niveau, hvor der fra erhvervslivets side
har været ytret ønske om disse regler.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der er generel opbakning til forslaget fra de andre medlemsstater.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er positiv over for forslaget om ændring af gennemførselsforordning (EU)
2015/2447 for så vidt angår afgørelser vedrørende BVO og BOO.
Regeringen agter at tilslutte sig forslaget, når medlemsstaterne som forventet skal afgive
deres holdning den 21. marts 2024.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 3 af 3