Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 320
Offentligt
2822499_0001.png
Delegerede retsakter
Den 7. februar 2024
MIM 15-24
NOTAT OM DELEGEREDE RETSAKT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Om Kommissionens delegerede forordning om supplerende regler til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2020/2184 for så vidt angår fastsættelse af
overensstemmelsesvurderingsprocedurer for produkter, der kommer i kontakt
med drikkevand, og regler for udpegelse af
overensstemmelsesvurderingsorganer, der skal deltage i disse procedurer
(delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har den 23. januar 2024 fremsendt en delegereret forordning om fastlæggelse af
overensstemmelsesvurderingsprocedurer for produkter, der kommer i kontakt med drikkevand, og
regler for udpegelse af overensstemmelsesvurderingsorganer, der skal deltage i disse procedurer.
Den delegerede forordning er vedtaget med hjemmel i artikel 11, stk. 8, i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2020/2184 om kvaliteten af drikkevand (drikkevandsdirektivet). Med forordningen
fastsættes proceduren for, hvordan produkter i kontakt med drikkevand vurderes og efterfølgende
gives en attest, samt proceduren for organer, der skal bemyndiges til at foretage denne vurdering.
Den delegerede forordning forventes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser, eller
erhvervs- eller samfundsøkonomiske konsekvenser, men der kan forventes udgifter til udstedelse af
attester. Den delegerede forordning er en af i alt seks implementerende og delegerede forordninger,
der tilsammen gennemfører minimumskrav til hygiejne for materialer, herunder materialer i
produkter, der kommer i kontakt med drikkevand. Det vurderes, at den delegerede forordning ikke
vil påvirke beskyttelsesniveauet. Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen
af den delegerede forordning, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til
grund. Frist for medlemsstaternes indsigelse er den 16. februar 2024.
Baggrund
Kommissionen har den 23. januar 2024 fremsendt en delegeret forordning om supplerende regler til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (2020/2184) for så vidt angår fastsættelse af
overensstemmelsesvurderingsprocedurer for produkter, der kommer i kontakt med drikkevand, og
regler for udpegelse af overensstemmelsesvurderingsorganer, der skal deltage i disse procedurer.
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 320: Notat om delegeret retsakt vedr. overensstemmelsesvurderingsprocedurer for produkter, der kommer i kontakt med drikkevand
Den delegerede forordning er én ud af i alt seks forordninger, som sammen med drikkevandsdirektivet
skal danne et sammenhængende EU-system for minimumskrav til materialer i kontakt med
drikkevand, med ophæng i artikel 11 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2020/2184 af 16.
december 2020 om kvaliteten af drikkevand (drikkevandsdirektivet).
Kommissionen har vedtaget den delegerede forordning med hjemmel i artikel 11 stk. 8 i
Drikkevandsdirektivet.
Den delegerede forordning er udstedt i henhold til artikel 290 TEUF og kan kun træde i kraft, såfremt
Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse inden for en frist på to måneder, i dette tilfælde
indtil den 24. marts 2024. Fristen for indsigelse kan forlænges med to måneder efter anmodning
fra enten Europa-Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med
absolut flertal. Rådet træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
Formandskabet har anmodet om eventuelle indsigelser fra medlemsstaterne senest den 16. februar
2024.
Formål og indhold
Den delegerede forordning har til formål at fastlægge proceduren for en overensstemmelsesvurdering
af produkter, der kommer i kontakt med drikkevand, samt fastlæggelse af regler for udpegning af
organer, der skal foretage disse vurderinger.
Overensstemmelsesvurderingen
Overensstemmelsesvurderingerne skal sikre, at produkter på markedet lever op til minimumskravene
for hygiejne. Ved overensstemmelsesvurderingen kontrolleres både produktionssted og produkt, og
der udstedes afslutningsvis en attest, der kan bruges til at dokumentere, at produktet overholder de
formelle krav.
Produkter i kontakt med drikkevand inddeles i risikogruppe 1 til 4, hvor gruppe 1 har den højeste
risiko, og gruppe 4 har lavest risiko. Generelt vil overensstemmelsesattesten være gyldigt i fem år, men
for produkter i gruppe 1 og 2 vil der årligt forekomme kontrol af produktionsstedet og
stikprøvekontroller af produktet. Hvis produktet er sammensat af flere produkter med forskellig
risikogruppe, vil reglerne for den laveste gruppe gælde dvs. for den gruppe, der har den højeste risiko.
Bemyndigende myndigheder og bemyndigede organer
Medlemsstaterne skal udpege en national bemyndigende myndighed, som er ansvarlig for at indføre
og gennemføre de nødvendige procedurer for vurdering og notifikation af
overensstemmelsesvurderingsorganer og overvågningen af bemyndigede organer. Den bemyndigende
myndighed, der kan være et akkrediteringsorgan, vil have ansvaret for at vurdere, godkende, notificere
og kontrollere organer, der ønsker at kunne foretage overensstemmelsesvurderinger og efterfølgende
udstede attester. Forslaget sætter nærmere krav for at sikre bl.a. den bemyndigende myndigheds
objektivitet, og at myndigheden handler uden interessekonflikter, og er i besiddelse af de nødvendige
kompetencer.
Når et organ er blevet akkrediteret til at foretage overensstemmelsesvurderinger og efterfølgende
udstede attester, vil det blive et bemyndiget organ, også kaldet et overensstemmelsesvurderingsorgan.
Et overensstemmelsesvurderingsorgan skal være et tredjepartsorgan, der er uafhængigt af
2
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 320: Notat om delegeret retsakt vedr. overensstemmelsesvurderingsprocedurer for produkter, der kommer i kontakt med drikkevand
fabrikantens, importørens eller den bemyndigede repræsentants organisation eller de produkter, som
det vurderer. Forslaget fastsætter nærmere krav til bemyndigede organers virke.
Ikrafttrædelse
Den delegerede forordning finder anvendelse fra den 31. december 2026.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede forordning og kan gøre indsigelse mod den indtil
den 24. marts 2024, hvorefter denne frist kan forlænges med tre måneder. Regeringen er ikke bekendt
med, om Europa-Parlamentet har udtalt sig om sagen på nuværende tidspunkt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget forordning. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at den delegerede forordning er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Bekendtgørelse nr. 1007 af 29/06/2016 om markedsføring og salg af byggevarer i kontakt med
drikkevand, som ændret ved bekendtgørelse nr. 656 af 31/05/2023 (GDV-bekendtgørelsen),
indeholder danske regler om godkendelse og mærkning af byggevarer i kontakt med drikkevand.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Når EU-ordningen for overensstemmelsesvurdering af produkter, der kommer i kontakt med
drikkevand, træder i kraft 31. december 2026 vil, der ikke blive udstedt godkendelser med de deraf
følgende krav til mærkning i henhold til GDV-bekendtgørelsen. Der vil være en seksårig
overgangsperiode for allerede udstedte godkendelser frem til 31. december 2032. Efter udløbet af
overgangsperioden ophører gyldigheden af alle GDV-godkendelser.
Den delegerede forordning er umiddelbart gældende og skal ikke gennemføres i dansk ret.
Økonomiske konsekvenser
Den delegerede forordning vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle eller administrative
konsekvenser for det offentlige. Som beskrevet i rammenotatet for
Kommissionens forslag til
gennemførelsesretsakter om etablering af europæiske positivlister for materialer i kontakt med
drikkevand, fremgangsmåder for test og accept af stoffer samt procedurer for optag eller fjernelse af
stoffer på positivlisterne i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) nr. 2020/2184
(Drikkevandsdirektivet) (komitesag)
fra den 4. december 2023 forventes finansiering af
overensstemmelsesvurderingsorganer at indebære en mindre statslig udgift på 0,1 mio. kr. varigt.
Den delegerede forordning skønnes ikke at have væsentlige erhvervs- eller samfundsøkonomiske
konsekvenser, men der kan forventes udgifter til udstedelse af attester. Disse attester vil som
udgangspunkt give adgang til salg i hele EU.
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter som følge af EU-retsakter afholdes inden for de berørte
ministeriers eksisterende bevillingsramme, jf. budgetvejledningens bestemmelser herom.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Den delegerede forordning forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet.
3
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 320: Notat om delegeret retsakt vedr. overensstemmelsesvurderingsprocedurer for produkter, der kommer i kontakt med drikkevand
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget. DANVA og VELTEK har afgivet
høringssvar og har ikke bemærkninger til den delegerede forordning.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om den delegerede forordning i
andre medlemsstater.
På baggrund af tidligere afstemninger om delegerede forordninger, i forbindelse med
implementeringen af drikkevandsdirektivet, forventes der at være et kvalificeret flertal for den
delegerede retsakt blandt medlemsstaterne
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at dansk drikkevand skal være i høj kvalitet, og at materialer i
kontakt med drikkevand ikke bør forringe kvaliteten af drikkevand betydeligt. Med forslaget sættes et
system op, så akkrediterede bemyndigede organer kan vurdere og attestere, at produkter i kontakt
med drikkevand er i overensstemmelse med reglerne. Forslaget er således et vigtigt led i at sikre, at
produkter og materialer kontakt med drikkevand ikke forringer kvaliteten af drikkevandet.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede forordning, og
vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4