Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del Bilag 78
Offentligt
2793210_0001.png
4. december 2023
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS ERHVERVSUDVALG
Kommissionens forslag om ændring af forordning (EU) nr. 1092/2010,
(EU) nr. 1093/2010, (EU) nr. 1094/2010, (EU) nr. 1095/2010 og (EU)
2021/523 for så vidt angår visse rapporteringskrav inden for finan-
sielle tjenesteydelser og investeringsstøtte, KOM (2023) 593
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen præsenterede den 17. oktober 2023 et forslag til forordning
om at ændre de grundlæggende forordninger for Det Europæiske Finans-
tilsynssystem (ESFS)
1
og forordningen om InvestEU-programmet
2
for så
vidt angår visse rapporteringskrav inden for finansielle tjenesteydelser og
investeringsstøtte (data-delingsforslaget).
Formålet med forslaget er at nedbringe de finansielle virksomheders byr-
der forbundet med indberetning til finansielle tilsynsmyndigheder og ind-
går i en større tværgående pakke fra Kommissionen om at reducere de
administrative byrder i EU. Forslaget udvider de europæiske og nationale
tilsynsmyndigheders muligheder for at dele data med hinanden samt åbner
mulighed for at dele anonymiseret data med Kommissionen, finansielle in-
stitutioner og forskere.
Kommissionen foreslår også, at de europæiske tilsynsmyndigheder skal ar-
bejde med effektiv indberetning af data til myndigheder i deres arbejde
med tilsynskonvergens i EU.
Regeringen støtter målsætningen med forslaget, men finder det vigtigt at
fastholde, at data indsamlet til tilsynsmæssige formål som udgangspunkt
alene bør anvendes til dette formål med henblik på at sikre en høj tillid til
dataindsamlings- og datadelingsrammen. Regeringen finder det vigtigt, at
forslaget medfører reelle byrdelettelser for de finansielle virksomheder og
ikke giver nationale myndigheder unødige byrder. Regeringen finder det
også vigtigt, at ESA’ernes fokus på kerneopgaver ikke udvandes
ved at på-
lægge dem yderligere opgaver. Endelig finder regeringen det vigtigt at
1
ESFS omfatter de tre europæiske tilsynsmyndigheder EBA, ESMA og EIOPA samt
ESRB. Konkret drejer det sig om forordningerne (EU) nr. 1092/2010, 1093/2010,
1094/2010 og 1095/2010
2
Forordning (EU) nr. 2021/523
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 78: Grund- og nærhedsnotat - ESA-review om datadeling
2793210_0002.png
2/8
sikre tilstrækkelige rammer for at fastholde tilsynsmyndighedernes tavs-
hedsforpligtelser og fortsætte den nuværende brug af data til tilsynsvirk-
somhed.
2. Baggrund
Kommissionen præsenterede den 17. oktober 2023 et forslag til forordning
om ændring af forordning (EU) nr. 1092/2010, (EU) nr. 1093/2010, (EU)
nr. 1094/2010, (EU) nr. 1095/2010 og (EU) 2021/523 for så vidt angår
visse rapporteringskrav inden for finansielle tjenesteydelser og investe-
ringsstøtte (data-delingsforslaget).
Forslaget blev præsenteret sammen med Kommissionens arbejdsprogram
for 2024
3
og som et led i opfølgningen på Kommissions meddelelse for
EU’s konkurrenceevne på lang sigt efter 2030
4
. Kommissionens arbejds-
program for 2024 indeholder bl.a. en pakke bestående af 26 forskellige for-
slag, som har til formål at lette de administrative byrder for virksomhe-
derne i EU, uden at sænke niveauet for sociale forhold, sikkerhed, forbru-
gerbeskyttelse, miljøet eller økonomiske standarder. Kommissionens med-
delelse indeholder ikke lovgivningsmæssige initiativer, men opridser en
række fokusområder og prioriteter, hvor Kommissionen vil forsøge at
skabe bedre rammevilkår for vækst i EU. Data-delingsforslaget indgår som
en konkret opfølgning på Kommissionens målsætninger.
Data-delingsforslaget ændrer på de fire forordninger, der tilsammen etab-
lerer Det Europæiske Finanstilsynssystem, henholdsvis
Det Europæiske
Udvalg for Systemiske Risici (ESRB), Den Europæiske Banktilsynsmyndig-
hed (EBA), Den Europæiske Tilsynsmyndighed for Forsikrings- og Ar-
bejdsmarkedspensionsordninger (EIOPA)
og
Den Europæiske Værdipa-
pir- og Markedstilsynsmyndighed (ESMA).
Derudover ændrer forslaget
forordningen for InvestEU.
EBA, EIOPA og ESMA kendes også som de europæiske tilsynsmyndighe-
der (ESA’erne)
på det finansielle område, og arbejder bl.a. for at sikre kon-
vergens i det nationale tilsyn på tværs af EU og med direkte tilsyn af visse
finansielle virksomheder.
I den forbindelse indsamler ESA’erne
blandt an-
det data direkte fra de finansielle virksomheder samt indirekte gennem de
nationale tilsynsmyndigheder (tilsynsmyndighederne). Dataene bruges
blandt andet til at udstede vejledninger om EU-lovgivning, udarbejde tek-
niske standarder mv.
InvestEU er er garantiprogram etableret af EU og understøttet af EU-
budgetmidler med det formål at mobilisere private investeringer i EU inden
for en række strategiske områder:
Bæredygtig infrastruktur
3
https://commission.europa.eu/strategy-documents/commission-work-programme/com-
mission-work-programme-2024_en
4
https://www.eu.dk/samling/20222/kommissionsfor-
slag/KOM(2023)0168/bilag/2/2703229.pdf
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 78: Grund- og nærhedsnotat - ESA-review om datadeling
2793210_0003.png
3/8
Forskning, innovation og digitalisering
Små og mellemstore virksomheder
Sociale investeringer og færdigheder
Den Europæiske Investeringsbank (EIB) er den største implementerende
partner under programmet, hvilket vil sige, at banken yder finansieringer
til projekter i EU med særlige garantier fra InvestEU-programmet tilknyt-
tet. Andre finansielle institutioner kan også ansøge om at blive en del af
garantiprogrammet.
Retsgrundlaget for forslaget er artikel 114 i Traktat om Den Europæiske Uni-
ons Funktionsmåde (TEUF) for så vidt angår området for finansielle tjene-
steydelser samt artikel 173 og artikel 175, stk. 3, for InvestEU.
Europa-Parlamentet og Rådet er medlovgivere. Rådet træffer beslutning med
kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Forslaget om datadeling har overordnet to formål:
1. At nedbringe byrder forbundet med indberetning fra finansielle in-
stitutter til tilsynsmyndigheder, hvor der i visse tilfælde kan være
overlappende krav i forhold til indberetning fra forskellige myndig-
heder
europæiske og nationale.
2. At muliggøre mere brug af data til andre formål end tilsyn ved at:
a. Gøre det muligt for Kommissionen at bruge data til at un-
derbygge nye forslag til lovgivning
b. Muliggøre deling af data fra myndigheder til innovation og
forskning
c. Muliggøre at myndigheder kan genbruge data til andre for-
mål, herunder til at fjerne unødige rapporteringsforpligtel-
ser.
Udvidet deling og brug af data
Forslaget udvider
ESA’ernes
og de nationale tilsynsmyndigheders forplig-
telser til at dele data, som de finansielle virksomheder har indberettet til
dem i forbindelse med myndighedernes tilsynsaktiviteter.
Den finansielle lovgivning giver i dag mulighed for, at de nationale tilsyns-
myndigheder, i Danmark Finanstilsynet, og ESA’erne indhenter data
fra
de finansielle virksomheder under tilsyn for at kunne udføre tilsynsarbej-
det. Lovgivningen i dag giver også mulighed for at dele data mellem myn-
digheder, såfremt det understøtter et tilsynsmæssigt formål. Fx kan Finans-
tilsynet dele data om individuelle danske banker med EBA i forbindelse
med konkrete tilsynsindsatser, som går på tværs af EU.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 78: Grund- og nærhedsnotat - ESA-review om datadeling
4/8
Ifølge Kommissionen skal mulighederne for øget deling af data mellem
tilsynsmyndigheder nedbringe mængden af dobbeltrapportering, hvor fi-
nansielle virksomheder indberetter de samme data til forskellige myndig-
heder.
I den nuværende lovgivning må
ESA’erne ikke dele data med hinanden.
Desuden er det frivilligt
for ESA’erne at dele data med de nationale
finan-
sielle tilsynsmyndigheder. Ifølge forslaget skal
ESA’erne og
de nationale
finansielle tilsynsmyndigheder fremadrettet være forpligtet til at udveksle
data med andre ESA’er og
nationale finansielle tilsynsmyndigheder.
I forbindelse med udveksling af data stilles der krav om, at myndigheder
kun kan anmode andre myndigheder om data, som de selv har hjemmel til
at indhente. Det er også hovedreglen i dag, men der er mulighed for at
afvige fra reglen. Fremover vil der ikke være mulighed for afvigelser. I
forbindelse med en anmodning skal det angives, hvilken hjemmel den an-
modende myndighed har til at indhente data. Endvidere skal den afsen-
dende myndighed underrette det finansielle institut eller myndighed om
udveksling af data fra dem.
Derudover foreslår Kommissionen, at
ESA’erne og ESRB
skal tage hensyn
til oplysninger, der allerede er indsamlet af andre myndigheder og eksiste-
rende officielle statistikker for at undgå dobbelte indberetningskrav.
Udvekslingen af data skal ske i overensstemmelse med bestemmelser om
tavshedspligt, databeskyttelse og andre beskyttelseshensyn i sektorlovgiv-
ning. Det betyder, at der i visse tilfælde vil være begrænsninger på mulig-
hederne for at dele data og dermed ikke en uindskrænket datadeling. I dag
står tavshedspligten ikke i vejen for datadeling mellem tilsynsmyndighe-
derne. Delte data er dog fortsat tavshedsbelagt, og delingen af data skal
understøtte et konkret tilsynsformål. Det kan være deling af oplysninger
om en bank med filialer i flere EU-lande, hvor værtslandets myndighed
deler data med hjemlandets myndighed. Med Kommissionens forslag vil
tavshedspligten fortsat følge data, men deling af data skal ikke nødvendig-
vis understøtte et konkret tilsynsformål, hvis fx Kommissionen skal have
adgang til data.
Udvidet adgang til data
Kommissionen foreslår, at myndighederne også skal dele data med Kom-
missionen og kan dele med finansielle institutter, forskere og andre med en
legitim interesse. For denne slags delinger opsættes der andre rammer for
deling end med myndigheder.
Efter begrundet anmodning fra Kommissionen skal ESA’erne
eller tilsyns-
myndigheder dele data indberettet af finansielle institutter. Som i de nuvæ-
rende regler skal data videregives i en form, så det ikke er muligt at iden-
tificere individuelle enheder eller indeholder persondata.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 78: Grund- og nærhedsnotat - ESA-review om datadeling
2793210_0005.png
5/8
ESA’erne og tilsynsmyndigheder
kan dele data med finansielle institutter,
forskere og andre enheder, såfremt de har en legitim interesse, fx til forsk-
nings- eller innovationsformål. Data, der deles med disse modtagere, ano-
nymiseres og skal beskytte fortrolig information, forretningshemmelighe-
der eller intellektuelle ejendomsrettigheder (IPR). Hvis en myndighed øn-
sker at dele data, som stammer fra andre myndigheder, skal den myndig-
hed, som har indsamlet oplysningerne, give samtykke til videredeling til
ovennævnte modtagere. Det er også tilfældet, hvis der er tale om data på
aggregeret niveau.
Se også oversigt i bilag I.
ESA’ernes arbejde med
effektiv rapportering
En af
ESA’ernes
arbejdsopgaver er at være med til at sikre tilsynskonver-
gens på tværs af EU. Det gør de konkret ved bl.a. at vurdere anvendelsen
af tekniske standarder vedtaget af Kommissionen, og af deres egne ret-
ningslinjer og henstillinger. Kommissionen foreslår, at
ESA’erne
fremad-
rettet som led i dette også skal have fokus på at foreslå at fjerne overflødige
eller forældede rapporteringskrav og minimere omkostningerne.
Desuden foreslås det, at ESA’erne
i evalueringer af nationale tilsynsmyn-
digheder skal omfatte effektiviteten af nationale indberetningskrav og de-
res overensstemmelse med EU-krav.
InvestEU
Under InvestEU rapporterer finansielle institutter, virksomheder mv. til
myndigheder. Kommissionen foreslår, at rapporteringsfrekvensen for im-
plementerende partnere under InvestEU ændres fra to gange om året til én
gang. Den foreslåede ændring omfatter følgende sektorer: Adgang til fi-
nansiering for SMV'er og investeringsstøtte til virksomheder inden for bæ-
redygtig infrastruktur, forskning, innovation og digitalisering samt sociale
investeringer og færdigheder. Ændringen er målrettet programmets imple-
menterende partnere og de virksomheder, de yder finansiering til under
programmet, som har angivet, at rapporteringskravene er besværlige. For-
slaget vil mindske arbejdsbyrden
for finansielle formidlere, SMV’er og an-
dre virksomheder uden at få nogen væsentlig betydning for konsekvenser
for gennemførelsen af programmet.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet er medlovgiver på forslaget. Europa-Parlamentet har
endnu ikke fastlagt sin holdning til Kommissionens forslag.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen foreslår alene ændringer til eksisterende bestemmelser i
EU-regulering. Kommissionen anfører, at en ændring på EU-niveau bedst
sikrer samme retssikkerhed og lige vilkår på tværs af grænser.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 78: Grund- og nærhedsnotat - ESA-review om datadeling
2793210_0006.png
6/8
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering og finder, at forslaget er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Forslaget indeholder bestemmelser om, at udvekslingen af data skal tage
højde for begrænsninger i deling af visse data grundet tavshedspligt, data-
beskyttelse eller begrænsninger i sektorlovgivning. De nationale bestem-
melser om tavshedspligt, der findes på det finansielle område i Danmark,
er implementering af EU-regulering.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vil, idet det er en forordning, være direkte gældende i Danmark.
Som følge af, at bestemmelserne om tavshedspligt på det finansielle om-
råde stammer fra EU-regulering vil der ikke være konsekvenser for dansk
ret.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget kan indebære et øget ressourcetræk for Finanstilsynet i forhold til
at kunne håndtere et stigende antal forespørgsler om datadeling fra fx
ESA’erne og
andre EU-landes kompetente myndigheder. Det er ikke muligt
at vurdere eventuelt omfang heraf på nuværende tidspunkt. Det bemærkes, at
Finanstilsynet finansieres af afgifter pålagt virksomhederne under tilsyn. For-
slaget har derfor ikke direkte statsfinansielle konsekvenser.
Det bemærkes, at udgifter som følge af EU-retsakter, der medfører statslige
merudgifter, skal holdes inden for eksisterende bevillinger, jf. budgetvej-
ledningens pkt. 2.4.1.
Kommissionen har ikke udarbejdet en konsekvensanalyse af forslaget. Kom-
missionen angiver dog i forslaget, at det ikke har nogle budgetmæssige virk-
ninger på EU-niveau.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes ifølge Kommissionen at have positive samfundsøko-
nomiske konsekvenser, i det omfang forslaget giver virksomhederne færre
administrative byrder og omkostninger til indrapportering af data til til-
synsmyndigheder. Kommissionen har dog ikke udarbejdet en konsekvens-
analyse af forslaget.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes i udgangspunktet ikke at have direkte erhvervsøkonomi-
ske konsekvenser, idet forslaget ikke pålægger virksomhederne øgede rap-
porteringsforpligtelser, men drejer sig om udveksling med og mellem de na-
tionale tilsynsmyndigheder,
ESA’erne
og ESRB.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveau
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 78: Grund- og nærhedsnotat - ESA-review om datadeling
2793210_0007.png
7/8
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet for
Danmark
8. Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU-Specialudvalget for den finan-
sielle sektor med frist den 3. november 2023. Der er ikke indkommet hø-
ringssvar.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er på nuværende tidspunkt ikke nærmere kendskab til andre EU-landes
holdninger til forslaget, da drøftelserne i Rådet af forslaget endnu ikke er
påbegyndt. EU-landene ventes dog generelt at støtte formålet med forsla-
get.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter målsætningen om at nedbringe byrderne forbundet med
indberetning af data i den finansielle sektor.
Regeringen finder det vigtigt at fastholde, at data indsamlet til tilsynsmæs-
sige formål, som udgangspunkt alene bør anvendes til dette formål, med
henblik på at sikre en høj tillid til dataindsamlings- og datadelingsrammen.
Det er vigtigt, at ændringer opnår den tilsigtede reduktion af finansielle
institutters byrder forbundet med indberetning af data, og at forslaget styr-
ker de eksisterende muligheder for at dele data i ESA-forordningerne.
Regeringen finder det vigtigt, at der er tilstrækkeligt stærke og hensigts-
mæssige rammer for datadeling, så tavshedspligt ikke utilsigtet brydes, fx
gennem utilstrækkelige muligheder for at anonymisere data eller mang-
lende mulighed for at afvise anmodninger om deling.
Regeringen vil arbejde for, at rammerne for datadeling udmøntes, så nati-
onale myndigheder kan håndtere anmodninger om data og samtidig ikke
unødigt begrænses i deres indhentning af data som led i tilsynsarbejdet.
Regeringen vil arbejde for, at
ESA’erne
ikke bliver pålagt at skulle priori-
tere ressourcer til at evaluere nationale indberetningskrav, hvilket som ud-
gangspunktet bør forblive et nationalt fokus, herunder af hensyn til propor-
tionalitet, nationalt kendskab og ESA’ernes kerneopgave.
Regeringen støtter nedbringelse af afrapportering under InvestEU på linje
med forslaget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 78: Grund- og nærhedsnotat - ESA-review om datadeling
2793210_0008.png
8/8
Bilag 1
Oversigt over udvidelse af datadeling for ESA’erne og de nationale finansielle tilsynsmyndighe-
der
Datadeling
Nuværende regler
Forslag til forordning
Ja, obligatorisk
Ja, obligatorisk
Deling af data fra tilsyns- Ja, obligatorisk
myndigheder til ESA’er
Deling af data fra
ESA’erne til tilsynsmyn-
digheder
Deling af data fra
ESA’erne til Kommissio-
nen
Ja, frivilligt
Nej
Ja, obligatorisk. Dog i format så virk-
somheder ikke kan identificeres og må
ikke indeholde persondata
Ja, obligatorisk. Dog i format så virk-
somheder ikke kan identificeres og må
ikke indeholde persondata
Ja, frivillig. Modtager skal have legitim
interesse i data, fx til brug i forskning el-
ler innovation. Data skal anonymiseres
og skal beskytte fortrolige oplysninger,
forretningshemmeligheder og person-
data
Ja, frivillig. Modtager skal have legitim
interesse i data, fx til brug i forskning el-
ler innovation. Data skal anonymiseres
og skal beskytte fortrolige oplysninger,
forretningshemmeligheder og person-
data
ESA’erne skal tage hensyn til data ind-
samlet af Det Europæiske Statistiske
System og Det Europæiske System af
Centralbanker samt ESA’er og tilsyns-
myndigheder.
Deling af data fra tilsyns- Nej
myndigheder til Kommis-
sionen
Deling af data fra
ESA’erne til finansielle
institutioner, forskere el-
ler andre enheder
Nej
Deling af data fra tilsyns- Nej
myndigheder til finan-
sielle institutioner, for-
skere eller andre enhe-
der.
Krav om undgå dobbelt-
rapportering
ESA’erne skal tage hensyn til data ind-
samlet af Det Europæiske Statistiske
System og Det Europæiske System af
Centralbanker.