Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del Bilag 58
Offentligt
2789083_0001.png
28. november 2023
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 8. december
2023
Ændret forslag til Rådets afgørelse 2020/2053 om ordningen for
EU’s egne indtægter
KOM(2023) 331
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
2) Digital euro – fremskridtrapport
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomiministeriet og Er-
hvervsministeriet
3) Reform af EU’s finanspolitiske regler (EGR)
KOM(2023) 240, KOM(2023) 24, KOM(2023) 242
Materialet er udarbejdet af Økonomiministeriet
4) De økonomiske og finansielle konsekvenser af Ruslands invasion
af Ukraine
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomiministeriet, Finansmi-
nisteriet og Udenrigsministeriet
5) Implementering af genopretningsfaciliteten (RRF)
KOM(2020)408, KOM(2022)231, KOM(2023) 731,
KOM(2023) 746, KOM(2023)735, KOM(2023)742,
KOM(2023)749, KOM(2023) 744, KOM(2023)729,
KOM(2023) 745, KOM(2023) 747 Final, KOM(2023)726
Materialet er udarbejdet af Økonomiministeriet
6) Det europæiske semester 2024 - Kommissionens årlige undersø-
gelse for bæredygtig vækst, varslingsrapport og udkast til anbefa-
linger til euroområdet som helhed
KOM(2023)901, KOM(2023)902, KOM(2023)903
Materialet er udarbejdet af Økonomiministeriet
1)
2
1
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 58: Samlenotat vedr. ECOFIN 8. december 2023
2789083_0002.png
Dagsordenspunkt 2: Digital euro
KOM-dokument foreligger ikke
1. Resume
EU-landene forhandler aktuelt om et forslag om en digital euro. Formandska-
bet vil på ECOFIN d. 8. december 2023 præsentere en fremskridtsrapport om
forhandlingerne. Der ventes tidligst enighed i Rådet i 1. halvår 2024. Der er
endnu ikke fremlagt et kompromisforslag.
En digital euro vil som digitale centralbankpenge udgøre en økonomisk for-
dring mod ECB. Det adskiller sig fra eksisterende digitale bankindskud i euro,
hvor den direkte fordring er mod den bank, hvor indehaveren har konto. For-
målet med en digital euro er at sikre en bred adgang i euroområdet til et sim-
pelt, sikkert og billigt digitalt betalingsmiddel i eurolandene, udstedt af ECB.
Forslaget regulerer som udgangspunkt distribution og anvendelse af en digi-
tal euro i eurolandene. Forslaget indeholder dog en mulighed for, at et ikke-
euroland kan få adgang til at anvende den digitale euro på frivillig basis, hvis
dette ikke-euroland ønsker det, og der indgås en aftale mellem det pågældende
lands centralbank og ECB.
Regeringen finder det generelt vigtigt, at der tages højde for konsekvenserne
for både euro- og ikke-eurolande ved en eventuel indførelse af en digital euro.
Notatet beskriver forslaget i et prioriteret uddrag. Der henvises generelt til
grund- og nærhedsnotat af 7. september 2023 for uddybning.
2. Baggrund
Kommissionen har den 28. juni 2023 fremsat forslag til to forordninger om hhv.
et juridisk rammeværk for etableringen af en digital euro samt distribuering af
digitale euro fra betalingstjenesteudbydere hjemmehørende i ikke-eurolande.
Forslaget om en digital euro fastlægger de regulatoriske rammer for en digital
euro og giver Den Europæiske Centralbank (ECB), og de andre centralbanker i
euroområdet, mulighed for at udstede en digital euro, når og hvis de ønsker det.
En digital euro vil som digitale centralbankpenge udgøre en økonomisk fordring
mod ECB. Det adskiller sig fra eksisterende digitale bankindskud i euro, hvor
den direkte fordring er mod den bank, hvor indehaveren har konto. Desuden
har Kommissionen som en del digital euro-pakken fremsat et forslag om at give
fysiske eurokontanter "legal tender" status i euroområdet. Det vil sige, at fysiske
eurokontanter vil være et lovpligtigt betalingsmiddel, som butikker i eurolan-
dene forpligtes til at modtage som betalingsmiddel. Forslaget har således ingen
virkning i Danmark.
Forslagene skal vedtages af både Rådet og Europa-Parlamentet efter den almin-
delige lovgivningsprocedure. Forslaget om indførelse af den digitale euro ved-
tages efter høring af ECB. Rådet træffer beslutning med kvalificeret flertal.
Side 2 af 7
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 58: Samlenotat vedr. ECOFIN 8. december 2023
2789083_0003.png
3. Formål og indhold
Formålene med forslagene er at tilvejebringe rammerne for, at ECB, og de andre
centralbanker i euroområdet, kan udstede en digital euro, hvis og når ECB på et
tidspunkt vurderer det hensigtsmæssigt. Formålet med en digital euro er at
sikre en bred adgang i euroområdet til et simpelt, sikkert og billigt digitalt beta-
lingsmiddel i eurolandene, udstedt af ECB.
3.1 Forordning om indførelse af den digitale euro
Status som lovligt betalingsmiddel (”Legal tender”)
Forslaget medfører, at den digitale euro skal være et lovligt betalingsmiddel (”le-
gal tender status”) i eurolandene og således være et gyldigt betalingsmiddel på
linje med fysiske eurokontanter. Alle forretningsdrivende i eurolandene vil som
udgangspunkt blive pålagt at modtage betaling med den digitale euro, medmin-
dre en virksomhed eksempelvis kun modtager kontanter eller er under en vis
størrelse.
Distribution i euroområdet
Den digitale euro skal distribueres af udbydere af betalingstjenester. Det er så-
ledes ikke ECB, der skal distribuere den digitale euro direkte til brugerne, men
betalingstjenesteudbydere og kreditinstitutter, der skal fungere som et mellem-
led mellem ECB og brugerne (private og virksomheder). For at sikre at brugerne
i euroområdet får adgang til den digitale euro, foreslår Kommissionen, at det
skal være obligatorisk for kreditinstitutter, der udbyder betalingskonti, at stille
basale ydelser med den digitale euro til rådighed for kunder i eurolandene.
Den digitale euro skal kunne anvendes til både offline, hvor der ikke er in-
ternetadgang, og online transaktioner.
Distribution uden for euroområdet
Forslaget regulerer som udgangspunkt distribution og anvendelse af en digital
euro i eurolandene, således at brugere hjemmehørende i ikke-eurolande, i ud-
gangspunktet ikke har adgang til digitale euro i ikke-eurolande. Forslaget inde-
holder dog en mulighed for, at et ikke-euroland kan få adgang til at anvende den
digitale euro på frivillig basis, hvis dette ikke-euroland ønsker det, og der indgås
en aftale herom mellem det pågældende lands centralbank og ECB.
Loft for brugernes beholdning af den digitale euro
Den digitale euro skal fungere som betalingsmiddel, og ikke som værdiopbeva-
ringsmiddel, dvs. den digitale euro skal ikke fungere som opsparing i lighed med
fx bankindskud. Brugere får dermed kun mulighed for at holde en begrænset
mængde af den digitale euro, ligesom den digitale euro ikke er rentebærende.
Side 3 af 7
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 58: Samlenotat vedr. ECOFIN 8. december 2023
2789083_0004.png
ECB får bemyndigelse til at fastsætte et loft for den enkelte brugers beholdning
under hensyn til den finansielle stabilitet.
Gebyrer
Brugerne vil ikke blive pålagt gebyrer ved brug af den digitale euro. Forretninger
skal dog betale et gebyr til deres betalingstjenesteudbyder for modtagelse af den
digitale euro. Dette gebyr må ikke være højere end gebyrer ved sammenlignelige
digitale betalingsmidler og fastsættes af ECB.
3.2 Forordning om distribuering af digitale euro af betalingstjenesteudbydere
hjemmehørende i ikke-eurolande
Udbud af betalingstjenesteydelser
Kommissionen foreslår, at betalingstjenesteudbydere, der er hjemmehørende i
ikke-eurolande, kan tilbyde betalingstjenesteydelser vedr. den digitale euro på
samme vis som betalingstjenesteudbydere i eurolande. Distribuering af digitale
euro fra betalingstjenesteudbydere i ikke-eurolande til kunder i ikke-eurolande
forudsætter, at centralbanken i ikke-eurolandet indgår en aftale med ECB om
distribution, jf. afsnit om distribution uden for euroområdet.
3.3 Forhandlinger i Rådet om den digitale euro – fremskridtsrapport
Forslaget om en digital euro er indtil videre genstand for drøftelser på teknisk
niveau i Rådet. På ECOFIN 8. december 2023 ventes formandskabet at frem-
lægge en fremskridtsrapport, som gør status for de hidtidige drøftelser i rådsar-
bejdsgruppen. Fremskridtsrapporten er endnu ikke modtaget.
Følgende kan fremhæves fra de foreløbige forhandlinger (et prioriteret og over-
ordnet uddrag):
Landene støtter generelt indførelsen af en digital euro.
Generelt støtter landene, at den digitale euro skal udformes, således at den
alene er et betalingsmiddel og ikke et værdiopbevaringsmiddel. En lang
række lande har understreget vigtigheden af, at den digitale euro ikke skal
være et pengepolitisk instrument.
En række lande har understreget vigtigheden af, at den digitale euro skal
underlægges EU’s hvidvaskregler.
En gruppe af lande støtter, at forslaget skal indeholde en stor grad af data-
beskyttelse og anonymitet ved brug af digitale euro.
En række lande har givet udtryk for, at den digitale euro i højere grad skal
udvikles med henblik på samspil med private betalingsløsninger.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet er medlovgiver på forslagene. Europa-Parlamentet har
endnu ikke fastlagt sin holdning til Kommissionens forslag.
Side 4 af 7
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 58: Samlenotat vedr. ECOFIN 8. december 2023
2789083_0005.png
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at forslaget om indførsel af en digital euro er i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet, idet pengepolitik er EU’s eksklusive kom-
petence for de lande, som har euroen som valuta. Selvstændige tiltag fra disse
lande er derfor ikke mulige og nærhedsprincippet finder ikke anvendelse.
Angående forslaget til forordning om betalingstjenesteudbydere i ikke-euro-
lande anfører Kommissionen, at det er nødvendigt på europæisk niveau at re-
gulere distributionen af den digitale euro fra betalingstjenesteudbydere i ikke-
eurolande for at sikre den frie bevægelighed for betalingstjenester i hele EU og
derved finansiel stabilitet og lige vilkår for alle udbydere af betalingstjenester.
Regeringen vurderer, at forslaget om forordning om betalingstjenesteudbydere
i ikke-eurolande er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Danmark har med euroforbeholdet ikke euroen som valuta. Der er derfor ikke
regler om udstedelse af euro i Danmark. Nuværende brug af euro i Danmark,
både fysiske og digitale, er undergivet aftalefrihed.
Forslaget til forordning om indførelse af den digitale euro vil som følge af euro-
forbeholdet
ikke
gælde umiddelbart i Danmark.
Forordning om betalingstjenesteudbydere i ikke-eurolande vil have direkte
virkning i Danmark.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslagene forventes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
Det bemærkes, at det følger af Budgetvejledningen, at udgifter som følge af EU-
retsakter, der medfører statslige merudgifter, afholdes inden for eksisterende be-
villinger.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget om indførelse af digital euro vedrører i udgangspunktet distribuering
og anvendelse af den digitale euro i euroområdet, og de forventede samfunds-
økonomiske konsekvenser i Danmark vil således være begrænsede.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget til forordning om betalingstjenesteudbydere i ikke-eurolande mulig-
gør, at betalingstjenesteudbydere etableret i Danmark kan distribuere den digi-
tale euro og tilbyde tilknyttede tjenester til brugere i euroområdet og evt. ikke-
eurolande, som hver især måtte ønske adgang. Da der alene vil være tale om
Side 5 af 7
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 58: Samlenotat vedr. ECOFIN 8. december 2023
2789083_0006.png
distribuering og anvendelse af den digitale euro i euroområdet og evt. euro-
lande, som hver især måtte ønske adgang, vil de erhvervsøkonomiske konse-
kvenser for så vidt angår Danmark være begrænsede.
8. Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU-Specialudvalget for den finansielle
sektor. For uddybning af høringssvarene henvises til grund- og nærhedsnotat af
7. september 2023.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Landene støtter generelt formålet med og udviklingen af en digital euro mhp.
billige og effektive betalingsløsninger for eurolandene og andre EU-lande, som
måtte vælge at have adgang til en digital euro.
Der ventes generel støtte til forslaget om, at ikke-eurolande kan opnå adgang til
digitale euro, som måtte ønske det.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter arbejdet med at sikre en god og fremtidssikret udvikling på
betalingsområdet i EU. Regeringen finder, at den endelige udformning af en di-
gital euro skal have en væsentlig merværdi, herunder set i lyset af eksisterende
effektive og velfungerende betalingsløsninger i EU-landene, som bl.a. findes i
Danmark allerede i dag.
Regeringen finder det generelt vigtigt, at der tages højde for konsekvenser for
både euro- og ikke-eurolande af en digital euro. Regeringen finder det ligeledes
vigtigt, at drøftelser om en digital euro foregår blandt alle EU-lande, henset til
de mulige konsekvenser for ikke-eurolande.
Regeringen er som udgangspunkt positiv over for, at ikke-eurolande, hvis de
hver især ønsker det, kan vælge at anmode om, at en digital euro kan distribue-
res og anvendes i et ikke-euroland. Det vurderes umiddelbart, at forslaget dan-
ner et godt udgangspunkt for, at ikke-eurolande kan vælge at få adgang til en
digital euro på frivillig basis. Rammerne for en potentiel anvendelse af den di-
gitale euro i ikke-eurolande, herunder omfanget af en aftale mellem ikke-euro-
landets centralbank og ECB kan dog med fordel tydeliggøres i forordningen. Re-
geringen har ikke taget stilling til, hvorvidt det vil være muligt og relevant for
Danmark at opnå adgang til digitale euro. Det vil afhænge af forslaget og den
digitale euros endelige udformning, herunder rammerne for en aftale mellem
ECB og det pågældende ikke-euroland, samt en nærmere vurdering af konse-
kvenserne heraf.
Det bemærkes, at muligheden for at indgå en aftale om, at betalingstjenesteud-
bydere kan distribuere digitale euro til fysiske og juridiske personer, der er bo-
siddende eller etableret i Danmark, vil skulle vurderes nærmere, herunder i for-
Side 6 af 7
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 58: Samlenotat vedr. ECOFIN 8. december 2023
2789083_0007.png
hold til euroforbeholdet, når der er klarhed om de i forordningen fastsatte ram-
mer for en sådan aftale og de nærmere tekniske standarder og løsninger ved en
digital euro er afklaret.
Regeringen vil arbejde for, at rammerne for aftaler mellem centralbanker i ikke-
eurolande og ECB kan give mulighed for at tage højde for individuelle forhold i
ikke-eurolandene. Dette gælder for så vidt angår beløbsgrænser, gebyrer, krav
om at detailhandlen skal modtage den digitale euro, krav om at kreditinstitutter
skal stille ydelser til rådighed mv., således at ikke-eurolande har mulighed for
at få adgang til digitale euro på rimelige og balancerede vilkår.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har været forelagt for Folketingets Europaudvalg i form at et grund-
og nærhedsnotat oversendt d. 7. september 2023.
Side 7 af 7