Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del Bilag 53
Offentligt
2785623_0001.png
22. november 2023
Grund- og nærhedsnotat til
Folketingets Erhvervsudvalg
anhjch
Kommissionens forslag til ændring af benchmarkforordningen fsva.
anvendelsesområdet, brugen af benchmarks leveret af administrato-
rer i tredjelande og visse rapporteringskrav, KOM (2023) 660
1. Resumé
Kommissionen præsenterede den 17. oktober 2023 sit forslag til revision
af benchmarkforordningen (BMR) for så vidt angår rækkevidden af reg-
lerne for benchmarks, anvendelsen af benchmarks, hvor administratoren
er lokaliseret i et tredjeland, samt bestemte rapporteringskrav.
Formålet med forslaget er at lette de administrative byrder for administra-
torer af mindre, ikkevæsentlige benchmarks og derved i sidste ende mind-
ske omkostningerne for brugerne, fx banker og deres kunder. Samtidig skal
benchmarks fra administratorer lokaliseret i tredjelande også omfattes af
reglerne, idet de i dag er undtaget fra kravene i BMR.
Forslaget ventes at have positive erhvervsøkonomiske konsekvenser i form
af byrdelettelser for især de mindre benchmark-administratorer.
Regeringen støtter generelt Kommissionens forslag og at reguleringen
fortsat bidrager til troværdighed og gennemsigtighed på de finansielle
markeder og samtidig sikre proportionalitet i de byrder, der pålægges ak-
tørerne. Regeringen støtter formålet om at reducere byrderne for bench-
markadministratorer og brugere og samtidig sikre, at de største og vigtig-
ste benchmarks fortsat falder ind under BMR. Regeringen finder det vig-
tigt, at der er den rette balance mellem byrdereduktion og fortsat tilsyn
med de benchmarks, der er mest centrale for økonomien og forbrugerne.
Forslaget skal behandles i Rådet mhp. at opnå enighed blandt EU-landene,
hvorefter det skal forhandles og vedtages med Europa-Parlamentet.
2. Baggrund
Kommissionen præsenterede den 17. oktober 2023 et forslag om ændring
af benchmarkforordningen (BMR). Forslaget er en del af Kommissionens
pakke om reduktion af lovgivningsmæssige rapporteringsbyrder.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 53: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til ændring af benchmarkforordningen
2785623_0002.png
2/10
BMR
1
har haft virkning fra 1. januar 2018 og har til formål at gøre finan-
sielle benchmarks mere robuste og øge investorernes tillid til benchmarks.
Benchmarks baserer sig på et indeks i form af et tal, som offentliggøres
regelmæssigt på basis af fx en beregning ud fra forskellige priser eller vær-
dier. Det kan fx være prisen på et udvalg af aktier i et aktieindeks, eller
prisen på en råvare som olie. Når et indeks anvendes som referencepris for
et finansielt instrument eller en finansiel kontrakt, udgør det et benchmark.
De mest anvendte benchmarks er rentebenchmarks, som er baseret på ren-
ter på fx lån mellem banker. Rentebenchmarks bruges bredt af både hus-
holdninger og finansielle såvel som ikke-finansielle virksomheder. De dan-
ske referencerenter benyttes eksempelvis til at bestemme renten på mange
kunders boliglån, der fx kan være fastsat til CIBOR
2
plus et fast tillæg på
0,5 pct.-point. Ud over referencerenterne findes der mange andre typer af
benchmarks, bl.a. aktieindeks, råvareindeks eller valutaindeks.
Finansielle benchmarks benyttes også i kontrakter mellem parter, der ikke
er finansielle aktører (energiselskaber, rederier m.fl.) til at fastsætte beta-
linger mv., fx i forbindelse med handelskreditter. Disse ikke-finansielle
virksomheder er ikke underlagt lovgivning om brugen af benchmarks.
Benchmarks leveres af benchmarkadministratorer, der indsamler inputdata
(fx fra banker eller børser) og bearbejder dem til et benchmark.
BMR stiller bl.a. krav til administratorer af benchmarks om passende
governance og gennemsigtighed af metodologi og krav til stillere af data
til brug for beregning af et benchmark. BMR regulerer også brugen af
benchmarks, herunder at finansielle virksomheder underlagt EU-tilsyn kun
må benytte benchmarks fra godkendte administratorer.
BMR’s anvendelsesområde omfatter i dag omtrent alle benchmarks, der
leveres i EU med visse undtagelser for særligt råvarebenchmarks med be-
grænset anvendelsesværdi. Visse særlige aktører såsom centralbanker, of-
fentlige myndigheder og pressen er desuden generelt undtaget.
BMR inddeler overordnet benchmarks i tre kategorier på baggrund af stør-
relsen og vigtigheden. De tre kategorier er hhv. kritiske, væsentlige og ik-
kevæsentlige benchmarks, hvor der er flest krav til administratorer af kri-
tiske benchmarks, færre til væsentlige benchmarks og færrest til ikkevæ-
sentlige benchmarks.
Kritiske benchmarks (flest krav):
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/1011 af 8. juni 2016 om indeks,
der bruges som benchmarks i finansielle instrumenter og finansielle kontrakter eller med
henblik på at måle investeringsfondes økonomiske resultater, og om ændring af direktiv
2008/48/EF og 2014/17/EU samt forordning (EU) nr. 596/2014.
2
CIBOR (Copenhagen Interbank Offered Rate) udtrykker den rentesats, som en bank er
villig til at udlåne danske kroner til uden sikkerhedsstillelse for en nærmere defineret pe-
riode (fra 1 uge og op til 12 måneder) til en anden bank med høj kreditværdighed.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 53: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til ændring af benchmarkforordningen
2785623_0003.png
3/10
a) Benchmarket bruges i kontrakter eller fonde med en samlet værdi
på over 3728 mia. kr. (500 mia. euro),
b) brugen af benchmarket har en samlet værdi på over 2982 mia. kr.
(400 mia. euro) og andre kvalitative krav om vigtighed er opfyldt,
eller
c) benchmarket er baseret på inputs fra stillere, hvor et flertal er base-
ret i ét EU-land, og dette EU-land har vurderet, at benchmarket er
kritisk ud fra nærmere kvalitative kriterier.
Væsentlige benchmarks (færre krav):
a) Benchmarket bruges i kontrakter eller fonde med en samlet værdi
på over 373 mia. kr. (50 mia. euro), eller
b) benchmarket har få eller ingen alternativer, og benchmarkets ophør
ville have væsentlige negative konsekvenser for markedernes inte-
gritet, den finansielle stabilitet, forbrugerne, realøkonomien eller
finansieringen af husholdninger og virksomheder
Ikkevæsentlige benchmarks (færrest krav):
a) Omfatter alle benchmarks, der ikke er kritiske eller væsentlige
benchmarks.
Der er aktuelt ingen danske kritiske benchmarks, men det vurderes, at det
danske CIBOR overstiger tærsklen på 373 mia. kr. (50 mia. euro) for at
være et væsentligt benchmark. Også CITA-renten
3
spiller en stor rolle i
dansk økonomi, herunder i forbrugerlånekontrakter. Derudover findes der
en række andre benchmarks udbudt af danske benchmarkadministratorer,
som generelt bruges mindre og hovedsageligt af professionelle aktører.
Administratorer etableret inden for EU, der ønsker at udbyde benchmarks
i EU under BMR, skal have en tilladelse fra de nationale kompetente myn-
digheder i administratorens hjemland.
4
Administratorer etableret
uden for EU
skal også have en tilladelse til at
udbyde benchmarks i EU, enten via validering gennem en benchmarkad-
ministrator, der har en tilladelse hos en national myndighed i EU, via en
ansøgning til Den Europæiske Værdipapir- og Markedstilsynsmyndighed
(ESMA) eller via en ækvivalensbeslutning fra Kommissionen om, at tred-
jelandets regler for benchmarks
svarer til BMR’s krav.
Kravene i BMR til administratorer inden for og uden for EU er generelt
ens. I praksis har reglerne for administratorer fra tredjelande dog været su-
spenderet siden BMR’s indførelse, og
tredjelandsadministratorer har der-
for kunnet operere i EU uden en tilladelse. Baggrunden for suspenderingen
3
CITA (Copenhagen Interbank Tomorrow/Next Average) udtrykker den faste rente, som
en bank vil bytte for den variable dag-til-dag-rente DESTR i en nærmere defineret peri-
ode.
4
Enten en
registrering
(som giver færre krav, men kun kan benyttes af finansielle selska-
ber, der i forvejen reguleres, og kun til mindre vigtige benchmarks) eller en
godkendelse,
som giver flere krav, men mulighed for at udbyde alle typer af benchmarks.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 53: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til ændring af benchmarkforordningen
2785623_0004.png
4/10
er, at kun få tredjelandsadministratorer gennem tiden har taget initiativ til
at få en tilladelse til at udbyde benchmarks i EU. En ikrafttrædelse af tred-
jelandsreglerne ville derfor kunne afskære europæiske brugere fra at be-
nytte en stor mængde benchmarks fra tredjelandsadministratorer, hvilket
potentielt giver færre investerings- og risikoafdækningsmuligheder og der-
med risiko for, at finansiel aktivitet vil flytte ud af EU. Kommissionen vur-
derer, at tredjelandsadministratorernes manglende ansøgninger om BMR-
tilladelse skyldes, at de administrative byrder under BMR ofte ikke står
mål med den kommercielle fordel for administratorerne (særligt små ad-
ministratorer) ved at udbyde benchmarks i EU.
Retsgrundlaget for forslaget er artikel 114 i Traktat om Den Europæiske Uni-
ons Funktionsmåde (TEUF). Europa-Parlamentet og Rådet er medlovgivere.
Rådet træffer beslutning med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er særligt at:
1. skabe mere proportionale krav til en benchmarkadministrator i for-
hold til størrelsen og vigtigheden af benchmarket. Det skal især re-
ducere byrderne for administratorer af mindre benchmarks
2. understøtte, at reglerne for administratorer i tredjelande kan imple-
menteres i praksis, så de reguleringsmæssige byrder ikke afholder
disse administratorer fra et udbyde deres benchmarks i EU. Det vil
samtidig give generel ligebehandling af administratorer hhv. inden-
for og udenfor EU.
3.1 Indsnævring
af BMR’s anvendelsesområde
Forslaget indsnævrer
BMR’s anvendelsesområde, så mindre
benchmarks
med begrænset vigtighed for økonomien fremover ikke vil være underlagt
BMR. Fremover vil benchmarks underlagt BMR alene kunne anses for kri-
tiske eller væsentlige. Forslaget indebærer, at et benchmark alene vil være
underlagt BMR, hvis ét eller flere af følgende krav er opfyldt:
Benchmarket bruges i finansielle instrumenter, finansielle kon-
trakter og/eller investeringsfonde med en samlet værdi i EU på
mindst 373 mia. kr. (50 mia. euro)
Det er benchmarkadministratorens ansvar at overvåge, hvorvidt
dens benchmarks overstiger tærsklen. Benchmarks, der i dag er ka-
tegoriseret som ikke-væsentlige, vil falde uden for anvendelsesom-
rådet, medmindre de kvalitativt udpeges som væsentlige af et EU-
land. Omvendt vil benchmarks, der i dag kategoriseres som væsent-
lige eller kritiske, fortsat være underlagt BMR. Det vurderes, at den
danske referencerente CIBOR overstiger tærsklen på 373 mia. kr.
(50 mia. euro) for at være et væsentligt benchmark. Kommissionen
skønner, at antallet af benchmarkadministratorer inden for EU, der
er underlagt BMR, vil falde med ca. 90 pct. som følge af tærskel-
værdien isoleret set.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 53: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til ændring af benchmarkforordningen
2785623_0005.png
5/10
Benchmarket udpeges af en kompetent myndighed i et EU-land
med inddragelse af ESMA
5
til at være underlagt BMR’s anven-
delsesområde på baggrund af dets vigtighed for økonomien i et
eller flere EU-lande
De kompetente myndigheder i EU-landene (i Danmark Finanstil-
synet) har kvalitativt mulighed for under visse betingelser at ud-
pege et benchmark som væsentligt, i lyset af, at nogle benchmarks
kan være vigtige for et eller flere EU-lande, selvom det rent kvan-
titativt kategoriseres som ikkevæsentligt for EU som helhed.
Benchmarket bruger
BMR’s
særlige betegnelser for klimarela-
terede benchmarks
6
BMR har to slags særlige klimarelaterede benchmarks , som anven-
des i investeringsøjemed og skal opfylde specifikke mål relateret til
udledninger mv. for at bruge BMR’s beskyttede klimalabels.
Det
drejer sig om:
”EU-benchmark
for klimaovergangen”
(”Climate
Transition Benchmark”,
CTB) og
”Paristilpasset EU-benchmark”
(”Paris-Aligned Benchmark”, PAB).
Sådanne benchmarks vil være
underlagt BMR uanset størrelse, og kun administratorer indenfor
EU vil ifølge forslaget kunne benytte disse betegnelser fremover.
Et benchmark, der falder ind under
BMR’s
anvendelsesområde, kan desu-
den fortsat blive kategoriseret som kritisk, hvis det opfylder de samme kri-
terier for et kritisk benchmark som i dag, og dermed være underlagt skær-
pede krav i BMR. Kategorien "ikkevæsentlige”
benchmarks udgår
helt af
BMR, da disse er udenfor det reviderede anvendelsesområde.
3.2 EU-landenes kompetente myndigheder
og ESMA’s roller i udpegnin-
gen af væsentlige benchmarks
Det er den kompetente myndighed i et EU-land, der skal igangsætte pro-
cessen for at udpege et benchmark, som skal underlægges
BMR’s
regler
grundet dets kvalitativt vurderede vigtighed for økonomien i dette land,
uanset hvor administratoren er baseret. Processen derefter afhænger af, om
administratoren er baseret inden for eller uden for EU.
3.2.1 Benchmarks leveret af administratorer indenfor EU
En kompetent myndighed i et EU-land kan udpege et benchmark som væ-
sentligt, hvis det vurderes at opfylde de kvalitative krav (beskrevet oven-
for) om vigtighed i EU-landet, og det ikke allerede er udpeget i et andet
EU-land. Den kompetente myndighed skal konsultere ESMA og tage højde
for
ESMA’s rådgivning.
ESMA vil særligt skulle vurdere, hvorvidt udpeg-
ningen er tilstrækkeligt underbygget ift. de kvalitative krav for udpegning
samt vurdere, om benchmarket også spiller en vigtig rolle i andre EU-
lande.
5
Udpegningen igangsættes altid af en national kompetent myndighed og inddrager efter-
følgende Den Europæiske Værdipapir- og Markedstilsynsmyndighed, ESMA.
6
Det drejer sig om:
”EU-benchmark
for klimaovergangen”
(”Climate
Transition Bench-
mark”,
CTB) og
”Paristilpasset EU-benchmark” (”Paris-Aligned Benchmark”,
PAB).
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 53: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til ændring af benchmarkforordningen
6/10
Inden den pågældende kompetente myndighed træffer afgørelse, skal ad-
ministratoren i sagen høres. Ligeledes skal den kompetente myndighed i
administratorens hjemland også høres. Der skal efterfølgende offentliggø-
res en begrundet afgørelse om udpegning.
Hvis et benchmark vurderes væsentligt i mere end ét EU-land, skal landene
aftale, hvem der skal udpege benchmarket. Hvis der ikke kan opnås enig-
hed om dette, er ESMA bemyndiget til at afgøre sagen.
3.2.2 Benchmarks leveret af administratorer uden for EU
En kompetent myndighed i et EU-land kan bede ESMA om at udpege et
benchmark leveret fra et tredjeland som væsentligt på basis af de samme
kriterier, som gælder for benchmarks leveret fra et EU-land.
ESMA skal høre administratoren og tredjelandets kompetente myndighed
i sagen og derefter offentliggøre en begrundet afgørelse om udpegning.
3.3 Ansøgning om tilladelse for administratorer underlagt BMR
En administrator, som udbyder et eller flere benchmarks inden
for BMR’s
anvendelsesområde, skal ansøge om en tilladelse til at levere benchmarks.
Administratorer inden for EU skal fortsat enten søge om en registrering
eller godkendelse i et EU-land. Under den nuværende BMR skal admini-
stratorer i EU søge tilladelse i sit hjemland. Dette vil fortsat være tilfældet
jf. Kommissionens forslag, hvis administratoren
falder under BMR’s an-
vendelsesområde som følge af, at værdien af brugen af et benchmark over-
stiger 373 mia. kr. (50 mia. euro), eller at et benchmark bruger
BMR’s
beskyttede klimabenchmarkbetegnelser. Hvis administratoren derimod er
underlagt reglerne i BMR, fordi et benchmark er udpeget af et EU-land
som væsentligt på baggrund af kvalitative kriterier, så skal administratoren
søge tilladelse hos det udpegende EU-lands kompetente myndighed.
Administratorer uden for EU, der har benchmarks
indenfor BMR’s anven-
delsesområde, kan opnå tilladelse til levering af benchmarks på samme vil-
kår som hidtil
dog vil reglerne nu blive implementeret i praksis.
3.4 Offentliggørelsesforpligtelser for myndigheder og regler for tilsynsbe-
lagte enheders brug af benchmarks
Forslaget pålægger de nationale kompetente myndigheder og ESMA at of-
fentliggøre centrale beslutninger relateret til benchmarks, herunder når et
benchmark falder indenfor BMR’s anvendelsesområde,
og når en admini-
strator vurderes ikke at leve op til BMR.
Oplysningerne vil blive samlet i
et eksisterende register på ESMA’s hjem-
meside og vil også skulle offentliggøres i det kommende fælles europæiske
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 53: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til ændring af benchmarkforordningen
2785623_0007.png
7/10
adgangspunkt for virksomhedsoplysninger (ESAP)
7
. Forslaget vil ifølge
Kommissionen betyde, at brugerne kan nøjes med at undersøge via ESAP
eller
ESMA’s hjemmeside, om der er et forbud mod brugen
af et givent
benchmark, hvorimod brugerne i dag vil skulle sammenholde oplysninger
fra forskellige kilder for at afgøre et benchmarks status under BMR.
Ikrafttrædelse og overgangsbestemmelser
Forslaget indeholder en ikrafttrædelsesdato den 1. januar 2026.
Det fremgår af forslaget, at der skal være en forenklet procedure for ansøg-
ning om tilladelse under de reviderede BMR-regler for de administratorer,
som har en eksisterende tilladelse under de nuværende BMR-regler.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet er medlovgiver på forslaget. Europa-Parlamentet har
endnu ikke fastlagt sin holdning til Kommissionens forslag.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i deres forslag, at nærhedsprincippet overholdes.
Kommissionen fremfører, at EU-landene fortsat vil kunne udpege bench-
marks, der ellers ville falde uden for anvendelsesområdet, som væsentlige
og omfattes af BMR, uanset hvilket EU-land benchmark-administratoren
er lokaliseret i.
Det er regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet. Det skyldes for det første, at Kommissionen i høj grad læg-
ger op til en lempelse af de eksisterende bestemmelser i en EU-forordning,
hvorfor denne lempelse kun kan opnås fælles af EU-landene. For det andet
vil EU-landene fortsat have beføjelser til at omfatte udvalgte benchmarks
af reglerne. For det tredje anvendes benchmarks bredt af en lang række
aktører på det finansielle marked, som er grænseoverskridende.
6. Gældende dansk ret
Forslaget er en forordning, der er direkte gældende i Danmark. Anden brug
af benchmarks er ikke reguleret i dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vil, idet det er en forordning, være direkte gældende i Danmark.
Det gælder også eventuelle senere konsekvensændringer i Kommissionens
delegerende forordninger under BMR.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
7
Jf. forslag til forordning om oprettelse af et fælles europæisk adgangspunkt, som giver
centraliseret adgang til oplysninger, der er offentligt tilgængelige og vedrører finansielle
tjenesteydelser, kapitalmarkeder og bæredygtighed, 2021/0378 (COD)
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 53: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til ændring af benchmarkforordningen
2785623_0008.png
8/10
Forslaget forventes ikke at have direkte statsfinansielle konsekvenser. For-
slaget kan reducere antallet af benchmarkadministratorer under tilsyn i Dan-
mark, og som Finanstilsynet derfor skal føre tilsyn med. Finanstilsynet vil
dog fortsat skulle føre tilsyn med de administratorer, der administrerer de
økonomisk vigtigste benchmarks. Finanstilsynet er finansieret ved afgifter på
finansielle virksomheder under tilsyn.
Det bemærkes, at det følger af Budgetvejledningen, at udgifter som følge af
EU-retsakter, der medfører statslige merudgifter, afholdes inden for eksiste-
rende bevillinger.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget ventes at have positive samfundsøkonomiske konsekvenser. For-
slaget vil ifølge Kommissionen samtidig gøre det nemmere for brugerne af
benchmarks, fx banker og deres kunder, at verificere de enkelte bench-
marks regulatoriske status, dvs. hvilke EU-regler de pågældende bench-
marks er underlagt, og hvorvidt der eksisterer et forbud mod brugen af
konkrete benchmarks (f.eks. hvis administratoren ikke har den nødvendige
tilladelse under BMR).
For investorer vil der være færre benchmarks underlagt tilsyn. De største
og mest centrale benchmarks vil dog fortsat være under tilsyn, herunder de
mest centrale forbrugerrettede benchmarks, ligesom tilsynet med tredje-
lands-benchmarks ventes implementeret i praksis. Derudover er troværdig-
hed og gennemsigtighed i forvejen et konkurrenceparameter i benchmark-
branchen, og en stor del af benchmarkbranchen benytter sig af certificerin-
ger vedrørende efterlevelse af internationale benchmarkstandarder fra den
internationale sammenslutning af værdipapirmyndigheder (IOSCO
8
).
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at have positive erhvervsøkonomiske konsekvenser for
de administratorer, hvis benchmarks fremover falder udenfor BMR. De vil
dermed ikke skulle ansøge om tilladelser og løbende sikre opdateret doku-
mentation. Forslaget vil desuden bidrage til at sikre mere lige regler og
konkurrence for administratorer hhv. inden for og uden for EU.
Forslaget har til formål at reducere administrative byrder for virksomheder
omfattet af benchmarkingforordningen. Forslaget vil betyde, at virksom-
hederne får mindsket deres omkostninger til fx rapportering, udarbejdelse
og offentliggørelse af politikker samt omkostninger forbundet med tilsyn.
De administrative konsekvenser ved ovenstående kan ikke kvantificeres på
nuværende tidspunkt.
8. Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU-Specialudvalget for den finan-
sielle sektor med frist for bemærkninger den 3. november 2023. Der er
indkommet høringssvar fra Finans Danmark, som sammenfattes nedenfor.
8
International Organization of Securities Commissions.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 53: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til ændring af benchmarkforordningen
2785623_0009.png
9/10
Finans Danmark støtter forslaget, og at det vil medføre administrative lem-
pelser for administratorer af ikkesignifikante benchmarks samt lempelser
for brugere af benchmarks fra tredjelande. Finans Danmark støtter generelt
Kommissionens arbejde med at reducere administrative byrder for finan-
sielle virksomheder, da det kan bidrage til vækst og udvikling.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er på nuværende tidspunkt ikke nærmere kendskab til andre EU-landes
holdninger til forslaget. EU-landene ventes dog generelt at støtte formålet
med forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt Kommissionens forslag, der forventes fortsat
at bidrage til troværdighed og gennemsigtighed på de finansielle markeder
og samtidig sikrer proportionalitet i kravene til aktørerne.
Regeringen støtter formålet om at reducere byrderne for benchmarkadmi-
nistratorer. Samtidig finder regeringen det vigtigt, at forslaget indeholder
den rette balance mellem byrdelempelser og fortsat tilsyn med de bench-
marks, der er mest centrale for økonomien og forbrugerne. Det er blandt
andet vigtigt med en proportional og hensigtsmæssig tærskel for, hvornår
et benchmark underlægges
BMR’s krav.
Regeringen arbejder for nærmere
afklaring af konsekvenserne af den foreslåede grænse på 373 mia. kr. (50
mia. euro) og vil tage nærmere stilling hertil i lyset heraf.
Regeringen finder det positivt, at der ifølge forslaget fortsat vil være mu-
lighed for at udpege nationalt vigtige benchmarks, som skal være underlagt
tilsyn. Det er i den forbindelse vigtigt, at de enkelte EU-landes kompetente
myndigheder har tilstrækkelige beføjelser i udpegningen, og at der er klare
rammer for ESMAs involvering i processen. ESMA skal bidrage til en ens-
artet tilgang og koordination af udpegelser på tværs af EU-landene.
Regeringen finder det positivt, at forslaget tilpasser reglerne for admini-
stratorer i tredjelande. Regeringen støtter, at reglerne forbliver ens for ad-
ministratorer hhv. inden for og uden for EU. Det vil sikre tilsyn med en
række benchmarkadministratorer fra tredjelande, der i dag reelt er undtaget
BMR, og ligebehandling mellem alle administratorer uanset geografisk
placering.
Regeringen finder det positivt, at klimarelaterede benchmarks fortsat vil
reguleres af BMR, da dette kan mindske risici for greenwashing.
Regeringen finder det vigtigt, at der sikres en gnidningsfri overgang til de
nye regler. I den forbindelse finder regeringen det positivt, at forslaget in-
deholder lettede overgangsprocedurer for de administratorer, der allerede
har en tilladelse. Det skal sikres, at disse procedurer er tilstrækkeligt klare.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 53: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til ændring af benchmarkforordningen
2785623_0010.png
10/10
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.