Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del Bilag 146
Offentligt
2835105_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Europa-Kommissionens hvidbog om eksportkontrol
KOM(2024) 25 final
Nyt notat
1. Resume
Europa-Kommissionen (herefter Kommissionen) har den 24. januar 2024 of-
fentliggjort en hvidbog om eksportkontrol, som har til formål at fremme et
ensartet og effektivt eksportkontrolsystem for produkter med dobbelt an-
vendelse i EU. Hvidbogen er en del af en samlet pakke, som skal styrke
EU's tilgang til økonomisk sikkerhed.
I hvidbogen skitserer Kommissionen en række udviklinger og aktuelle udfor-
dringer, som viser nuværende
begrænsninger i EU’s eksportkontrolsystem,
og som har haft negative indvirkninger på EU’s sikkerhed og det indre
markeds integritet.
Kommissionen foreslår i hvidbogen at ensrette EU’s eksportkontrol ved at
sikre, at EU’s
kontrolliste over produkter med dobbelt anvendelse og tek-
nologier kan opdateres med nye, kritiske teknologier (såsom kvantetekno-
logi), som der ikke kan opnås enighed om i de multilaterale eksportkon-
trolregimer. Samtidig foreslår Kommissionen at styrke koordinationen
blandt EU-landenes nationale kontrollister. Sidst foreslår Kommissionen
at nedsætte et nyt forum for politisk koordinering, og at evalueringen af
forordningen om kontrol med eksport af produkter med dobbelt anvendelse
fremrykkes fra 2026 til 2025. Hvidbogen har ikke i sig selv betydning for
nuværende lovgivning, økonomien eller beskyttelsesniveauet.
Regeringen støtter overordnet intentionen om at fremme ensartet og effek-
tiv eksportkontrol med produkter med dobbelt anvendelse i hele EU. Rege-
ringen finder, at fælles EU-løsninger er nødvendige i en tid med geopoli-
tiske spændinger for at sikre effektivitet samt lige vilkår for virksomheder
på tværs af Europa. Regeringen foretrækker løsninger, som ikke kræver
revision af den eksisterende EU-forordning. Derfor støtter regeringen in-
tentionen om, at Kommissionen fremover kan udstede delegerede retsak-
ter, som tilføjer kritiske produkter med dobbelt anvendelse til kontrollisten,
som EU-landene er blevet enige om på tekniske niveau i de multilaterale
regimer Desuden støtter regeringen en fremrykning af evalueringen af for-
ordningen om kontrol med eksport af produkter med dobbelt anvendelse.
4. marts 2024
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 146: Grund- og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens hvidbog om udgående investeringer, som er et initiativ i Europa-Kommissionens pakke for økonomisk sikkerhed fra 24. januar 2024, fra erhvervsministeren
2. Baggrund
Europa-Kommissionen præsenterede den 24. januar 2024 pakken for øko-
nomisk sikkerhed. Pakken har til formål at understøtte EU's økonomiske
sikkerhed, samtidig med at EU stadig er åben for handel, investeringer og
forskning i EU. Pakken indeholder 1) En meddelelse om den økonomiske
sikkerhedsstrategi, 2) forslag til revideret investeringsscreeningsforord-
ning, 3) hvidbog om eksportkontrol, 4) hvidbog om udgående investerin-
ger, 5) hvidbog om forskning og udvikling inden for teknologier med dob-
belt anvendelse og 6) rådshenstilling om forskningssikkerhed. Der udar-
bejdes særskilte grund- og nærhedsnotater for pakkens elementer.
Kommissionens hvidbog om eksportkontrol er oversendt til Rådet i dansk
sprogversion den 7. februar 2024.
EU’s eksportkontrol
med produkter med dobbelt anvendelse er baseret på
EU-forordning nr. 821/2021 (herefter forordningen om kontrol med ek-
sport af produkter med dobbelt anvendelse), som er direkte gældende i
Danmark. Forordningen regulerer eksport af teknologier ud af unionens
toldområde, som kan anvendes til civile såvel som militære formål (dual-
use).
Forordningen om kontrol med eksport af produkter med dobbelt anven-
delse fastlægger bl.a. hvilke produkter med dobbelt anvendelse, der er un-
derlagt eksportkontrol gennem en såkaldt ’kontrolliste’. Denne kontrolliste
opdateres årligt af Kommissionen baseret på vedtagelser i fire multilaterale
eksportkontrolregimer; Wassenaar Arrangementet, Missilteknologiregi-
met, Gruppen af Nukleare Leverandører og Australiengruppen. Medlem-
skab i disse regimer tæller bl.a. en lang række EU-lande, herunder Dan-
mark, men også globale aktører, såsom USA, Indien og Rusland.
EU’s
forordning om kontrol med eksport af produkter med dobbelt anven-
delse blev senest revideret i 2021 efter flerårige forhandlinger. Der blev
med den nye forordning bl.a. indført nye mekanismer til at styrke kontrol-
len med produkter med dobbelt anvendelse, der potentielt kan anvendes til
krænkelse af menneskerettigheder, forstærket gennemsigtighed i form af
flere krav om informationsdeling mellem medlemslandene samt bedre mu-
lighed for at koordinere nationale eksportkontroltiltag, herunder en mulig-
hed for at indføre eksportkontrol baseret på andre landes nationale kontrol-
lister.
3. Formål og indhold
Hvidbogen om eksportkontrol har til formål at adressere aktuelle udfor-
dringer i de multilaterale eksportkontrolregimer samt fremsætte en række
forslag, som skal ensrette og effektivisere kontrollen med produkter med
dobbelt anvendelse på tværs af EU’s
medlemslande.
Hvidbogen skal ind-
lede en diskussion med medlemsstater og relevante aktører om, hvorvidt
2
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 146: Grund- og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens hvidbog om udgående investeringer, som er et initiativ i Europa-Kommissionens pakke for økonomisk sikkerhed fra 24. januar 2024, fra erhvervsministeren
2835105_0003.png
det nuværende eksportkontrolsystem er tilstrækkeligt til at efterleve
EU’s
nuværende og fremtidige sikkerhedsbehov.
Forslagene i hvidbogen baseres på aktuelle udviklinger, som viser de nu-
værende
begrænsninger i EU’s eksportkontrolsystem,
og som har haft ne-
gative indvirkninger på EU’s sikkerhed og det indre markeds integritet.
Det fremgår af hvidbogen, at Rusland har blokeret for konsensusbeslutnin-
ger om ny kontrol med nye og kritiske teknologier i de multilaterale ek-
sportkontrolregimer, hvilket har haft en negativ indvirkning på regimernes
funktionsdygtighed. Det har betydet, at
EU’s kontrolliste over teknologier
med dobbelt anvendelse ikke er blevet opdateret med vigtige, nye kritiske
teknologier,
hvilket har negativ betydning for effektiviteten af EU’s ek-
sportkontrolsystem.
Som følge heraf har USA, Japan og Nedelandende indført nationale ek-
sportrestriktioner vedr. produktionsudstyr til avancerede halvledere, som
bl.a. eksporteres til Kina. Kina har som reaktion herpå annonceret eksport-
restriktioner på visse sjældne jordarter, som bl.a. kan bruges til produktion
af halvledere. Dertil har flere EU-lande, herunder Spanien, Litauen og Fin-
land indført nationale kontrollister, som bl.a. omfatter kvantecomputere,
teknologi til udvikling af integrerede kredsløb samt teknologi til 3D print.
Ifølge Kommissionen har denne udvikling ført til et usammenhængende klu-
detæppe af nationale kontrollister blandt EU-landene. Dette kan både få ne-
gativ indvirkning på unionens sikkerhed, men også føre til konkrete negative
konsekvenser for europæiske virksomheder, da forskellige eksporttilladelses-
krav mindsker gennemsigtigheden og giver uhensigtsmæssige konkurrence-
fordele i lande, som ikke har indført samme kontrol.
Desuden finder Kommissionen, at forskellige nationale tilgange til eksport-
kontrol betyder, at EU på dette område har svært ved at agere handlekraftigt
som geopolitisk aktør, hvilket betyder, at EU mister indflydelse. Omvendt
har
EU’s omfattende sanktioner mod Rusland vist,
at EU
kan
agere koordi-
neret, handlekraftigt og ensrettet under de rette omstændigheder.
Hvidbogen indeholder følgende forslag, som skal ensrette og effektivisere
EU’s eksportkontrol:
1. Ensartet kontrol i EU
Kommissionen vil på kort sigt udvide
EU’s
kontrolliste med nye teknolo-
gier, som blokeres i de multilaterale eksportkontrolregimer af enkelte
lande. Kommissionen foreslår et målrettet og fokuseret lovgivningsmæssigt
tiltag eller at udstede en delegeret retsakt inden for den eksisterende forord-
ning om kontrol med produkter med dobbelt anvendelse. Kommissionen har
3
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 146: Grund- og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens hvidbog om udgående investeringer, som er et initiativ i Europa-Kommissionens pakke for økonomisk sikkerhed fra 24. januar 2024, fra erhvervsministeren
2835105_0004.png
allerede beføjelse til
at opdatere EU’s kontrolliste gennem delegerede rets-
akter, hvis EU-landene har accepteret ny kontrol på øverste niveau i de
multilaterale eksportkontrolregimer. Som noget nyt foreslår Kommissio-
nen at opdateringer af kontrollisten også kan indeholde forslag til ny kon-
trol, som blokeres af enkelte lande i de multilaterale eksportkontrolregi-
mer, forudsat at EU-landende kan bekræfte, at de på internationalt plan har
forpligtet sig til ny kontrol.
2. Nyt forum for politisk koordinering af eksportkontrol
Kommissionen foreslår at nedsætte et nyt forum for eksportkontrol med pro-
dukter med dobbelt anvendelse, som skal føre til øget politisk koordinering,
hvilket kan fremme fælles EU-holdninger til eksportkontrol.
3. Stærkere mekanisme for koordination af nationale kontrollister
Kommissionen
vil henstille, at EU’s
koordinering af nationale kontrollister
forstærkes bl.a. gennem frivillige konsultationer
mellem EU’s medlemslande
og med Kommissionen inden vedtagelse af nationale kontrollister.
4. Fremrykning af evaluering af forordningen om kontrol med eksport af pro-
dukter med dobbelt anvendelse.
Det foreslås, at den planlagte evaluering af forordningen om kontrol med ek-
sport af produkter med dobbelt anvendelse fremrykkes fra 2026 til første
kvartal af 2025. Evalueringen forventes at forløbe over to år.
Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger pt. ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet om hvidbogen.
4. Nærhedsprincippet
Hvidbogen vurderes ikke i sig selv at være relevant for nærhedsprincippet,
da der ikke er tale om et lovgivningsmæssigt tiltag. Der vil blive foretaget
en vurdering af nærhedsprincippet i forbindelse med eventuel fremsættelse
af konkrete lovgivningsmæssige forslag.
5. Gældende dansk ret
Eksportkontrolloven samt udførselsbekendtgørelsen indeholder bestem-
melser om eksportkontrol, der supplerer EU’s forordning
om kontrol med
produkter med dobbelt anvendelse, herunder bl.a. administrative bestem-
melser samt nationale straffebestemmelser.
6. Konsekvenser
Hvidbogen har ikke i sig selv betydning for nuværende lovgivning, økono-
mien eller beskyttelsesniveauet. En senere udmøntning i konkrete nye for-
slag eller revision af eksisterende værktøjer vil kunne indebære samfunds-
og erhvervsøkonomiske samt statsfinansielle konsekvenser. De stats- og
erhvervsøkonomiske konsekvenser af en
udvidelse af EU’s kontrolliste
vil
4
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 146: Grund- og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens hvidbog om udgående investeringer, som er et initiativ i Europa-Kommissionens pakke for økonomisk sikkerhed fra 24. januar 2024, fra erhvervsministeren
dog afhænge af hvilke produkter og teknologier, som omfattes af kontrol-
len, hvilket ikke er givet på nuværende tidspunkt. En fælles EU-tilgang til
eksportkontrol vurderes desuden at kunne få positive effekter for dansk
konkurrenceevne. De resterende forslag forventes ikke at have direkte er-
hvervsøkonomiske konsekvenser for dansk erhvervsliv, men kan resultere
i få og meget begrænset administrative byrder for danske myndigheder.
Der vil blive foretaget en konsekvensvurdering i forbindelse med eventuel
fremsættelse af konkrete lovgivningsmæssige forslag.
7. Høring
Forslaget er sendt i høring i EU-specialudvalgene for hhv. handelspolitik,
forskning samt for konkurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål med
frist den 20. februar 2024. Høringssvar er modtaget fra Aarhus Universitet,
Aalborg Universitet, Dansk Industri, Dansk Metal og Tænketanken Eu-
ropa.
Aarhus Universitet
Aarhus Universitet støtter, at EU-landene ikke skal indføre nationale ek-
sportkontrollister, som supplement til EU’s eksportkontrolliste,
da det kan
svække eksportkontrolsystemet. Endvidere støtter Aarhus Universitet, at
EU gør det muligt hurtigere at opdatere en fælleseuropæisk eksportkon-
trolliste, så nationale lister overflødiggøres. Koordinationen af dette ar-
bejde skal styrkes markant og hurtigt. Dertil pointerer Aarhus Universitet,
at der er behov for EU-drøftelser af, hvordan man skal praktisere eksport-
kontrol på forskningen i dens forskellige faser, herunder tydelige definiti-
oner af relevante begreber. Aarhus Universitet støtter derfor Kommissio-
nens forslag samt forslaget om at fremrykke evalueringen af forordningen
til første kvartal 2025.
Aalborg Universitet
Aalborg Universitet bemærker overordnet, at den samlede pakke om øko-
nomisk sikkerhed i EU samler de relevante indsatser for sikkerhed, som
der længe har været behov for at adressere.
De skitserede indsatser og indstillinger på områderne for eksportkontrol og
investeringsscreening imødekommer ifølge Aalborg Universitet i høj grad
de observationer, som de tidligere har rejst ift. forskningssamarbejder om
følsom teknologi og samarbejder med virksomheder om teknologisk ud-
vikling. Aalborg Universitet mener, at der længe har været et behov for at
få ét sæt spilleregler i EU på de områder, der adresserer de følsomme tek-
nologiområder. Aalborg Universitet pointerer, at der med nærværende
pakke fra EU på sigt vil komme et fælles sæt regler for hvordan vi i EU
håndterer samarbejder på følsomme fagområder. Det imødeser Aalborg
Universitet med fuld opbakning.
Dansk Industri
5
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 146: Grund- og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens hvidbog om udgående investeringer, som er et initiativ i Europa-Kommissionens pakke for økonomisk sikkerhed fra 24. januar 2024, fra erhvervsministeren
Dansk Industri mener, at ensartet forvaltning af eksportkontrolreglerne på
tværs af EU er afgørende for virksomhederne i forhold til at sikre en lige
spillebane i forbindelse med eksport af kritiske produkter. Dansk Industri
er derfor generelt også positive over for de initiativer, som foreslås med
hvidbogen. Dansk Industri oplever i dag en meget uensartet tilgang til
håndtering af eksportkontrolreglerne i Europa. Dansk Industri pointerer, at
de har hørt, at antallet af ansøgninger om eksporttilladelser i Danmark lig-
ger nogenlunde på niveau med antallet af ansøgninger i Italien, selvom den
italienske økonomi er mange gange større. Det er ikke holdbart.
Dansk Industri mener, at målet må være en fælles og tidssvarende tilgang
i EU’s medlemslande til eksportkontrol. Derfor støtter Dansk Industri også,
at listen over kritiske produkter udvides til at omfatte både de produkter,
som aktuelt er strandet i forbindelse med stilstanden i Wassernaar-regimet,
samt de produkter, som enkelte medlemslande har valgt at kontrollere via
nationale lister. Hvis EU-medlemslande går enegang, skaber det uklarhed
og uensartede vilkår for virksomhederne. Dertil mener Dansk Industri, at
en fælles europæisk tilgang til eksportkontrol desuden vil bidrage til at op-
fylde målet i EU’s økonomiske sikkerhedsstrategi om at afskrække even-
tuelle handelspartnere fra at svare igen mod enkeltstående medlemslande.
Endvidere støtter Dansk Industri et forum for politiske koordination af ek-
sportkontrol, men ser gerne, at erhvervslivet inddrages i arbejdet.
For Dansk Industri er det vigtigt med stærkt samarbejde på alle niveauer
og med inddragelse af relevante stakeholders for at undgå omgåelse,
fremme compliance og mindske den negative indvirkning på EU's konkur-
renceevne. Ruslands invasion af Ukraine viser netop, hvor vigtig en lige
spillebane og regelmæssig konsultation med erhvervslivet er i implemen-
tering af sanktioner og eksportkontrol på tværs af EU. Derfor støtter Dansk
Industri også forslaget om fremrykning af evalueringen af Dual-Use regu-
leringen til 2025.
Dansk Metal
Danske Metal bakker grundlæggende op om Europa-Kommissionens for-
mål om at styrke europæisk økonomisk sikkerhed i en verden med stigende
geopolitisk usikkerhed. Dansk Metal fremhæver, at de i længere tid har
påpeget, at EU er blevet for afhængige af enkelte lande på strategiske om-
råder. Dansk Metal bakker derfor fortsat op om at gøre europæisk økonomi
mere robust samtidig med at EU fremmer frihandel.
Dansk Metal er enige med Europa-Kommissionen i, at der er behov for
større EU-koordinering for dual-use teknologier. Hvis EU har op mod 27
forskellige kontrolregimer risikerer det at svække integriteten af det indre
marked og skabe unfair konkurrence i EU, hvor virksomheder i nogle lande
6
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 146: Grund- og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens hvidbog om udgående investeringer, som er et initiativ i Europa-Kommissionens pakke for økonomisk sikkerhed fra 24. januar 2024, fra erhvervsministeren
vil kunne eksportere varer let til udlandet, mens det vil være mere besvær-
ligt i andre lande. Det kan betyde, at virksomheder vil spekulere i at placere
produktion i de lande med de mindst restriktive regler. Dansk Metal finder
derfor, at der generelt er behov for en fælles koordineret EU-indsats.
Tænketanken Europa
Tænketanken Europa anerkender, at en mere geopolitisk opdelt verden in-
debærer øgede udfordringer for EU´s økonomiske sikkerhed. Det er sam-
tidig afgørende, at de foranstaltninger der træffes, er klart begrundet netop
i behov for økonomisk sikkerhed og ikke ud fra skjulte ønsker om konkur-
rencebegrænsning og direkte protektionisme. Det er også vigtigt for Tæn-
ketanken Europa, at EU søger bredest mulig global opbakning bag de ini-
tiativer til økonomisk sikkerhed der træffes, da man skal løbende sikre den
rigtige balance mellem
”Promote, Protect og Partnership”.
Ifølge Tænketanken Europa er der behov for initiativer mhp. at sikre ens-
artet eksportkontrol i alle medlemslande. Uens eksportkontrol betyder in-
effektiv eksportkontrol og undergraver det indre marked.
Tænketanken Europa finder desuden, at Kommissionens forslag om at ud-
vide kontrollisten til også at omfatte de dual-use produkter, som Rusland
m.fl. har blokeret, men som EU-lande har ønsket inddraget, er den rigtige
vej frem. Det er samtidig afgørende for Tænketanken Europa, at EU´s ek-
sportkontrol alene skal omfatte produkter, der er nødvendige for at sikre
EU landenes nationale sikkerhed, som defineret i WTOs artikel 21.
Tænketanken Europa mener, at det er fornuftigt at etablere et forum for
politisk koordinering af eksportkontrol, idet der er et behov for et sådant
forum, hvor man kan evaluere og drøfte konkrete sager og vurdere evt. nye
tiltag. Tænketanken Europa finder det nødvendigt at koordinere medlems-
landenes nationale lister, hvis målet om mere ensartet kontrol skal opnås.
Tænketanken Europa mener desuden, at en tidligere evaluering af dual-use
forordningen vil medvirke til at sikre
”up-to
date regulering”.
Dertil påpeger Tænketanken Europa, at sanktionerne mod Rusland har vist,
hvor vanskeligt det er at kontrollere håndhævelsen af eksportforbud, og
foreslår derfor bl.a. drøftelser af tiltag i EU, som skal mindske risikoen for
omdirigering af dual-use produkter.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der har ved indledende EU-drøftelser af hvidbogen på højt niveau vist sig
at være divergerende holdninger til behovet for en fælles EU-tilgang til
eksportkontrolområdet, herunder spørgsmål relateret til anvendelsesom-
råde og delegation af kompetence til Kommissionen. Dertil har visse lande
lagt vægt på, at negative konsekvenser for de multilaterale eksportkontrol-
regimers funktionsdygtighed bør begrænses.
7
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 146: Grund- og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens hvidbog om udgående investeringer, som er et initiativ i Europa-Kommissionens pakke for økonomisk sikkerhed fra 24. januar 2024, fra erhvervsministeren
9. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter overordnet intentionen i hvidbogen om at fremme ens-
artet og effektiv eksportkontrol med produkter med dobbelt anvendelse
blandt EU’s medlemslande.
Regeringen finder, at fælles EU-løsninger er nødvendige for at sikre effek-
tiviteten af det europæiske eksportkontrolsystem for produkter med dob-
belt anvendelse og for at sikre lige vilkår for virksomheder på tværs af EU.
Dette er særligt vigtigt i en tid med geopolitiske spændinger og hastig tek-
nologisk udvikling.
Regeringen støtter derfor hvidbogens formål om at udvide EU's eksport-
kontrolliste over produkter med dobbelt anvendelse med nye og kritiske
teknologier, som EU-medlemslande er enige om at kontrollere, men som
ikke kan vedtages i de respektive multilaterale regimer grundet visse aktø-
rer, såsom Rusland. Regeringen finder dog, at fælles EU-løsninger skal
tage højde for, at de multilaterale ordninger bevares som fundament for
den europæiske eksportkontrol med produkter med dobbelt anvendelse.
Regeringen kan desuden støtte nye strukturer, som befordrer et mere koor-
dineret, handlekraftigt og ensrettet tilgang i EU, herunder nedsættelse af et
nyt forum for eksportkontrol. Det er dog vigtigt, at nye strukturer ikke fører
til, at arbejdet i allerede eksisterende fora duplikeres.
Regeringen foretrækker løsninger, som ikke kræver revision af den eksi-
sterende forordning om kontrol med eksport af produkter med dobbelt an-
vendelse. Dette er særligt, da den hastige teknologiske udvikling kræver
hurtige løsninger. Derfor støtter regeringen intentionen om, at Kommissi-
onens fremover kan udstede delegerede retsakter, som tilføjer kritiske pro-
dukter med dobbelt anvendelse til kontrollisten, som EU-landene er blevet
enige om på tekniske niveau i de multilaterale regimer.
Regeringen forholder sig åben over for en evt. målrettet revision af forord-
ningen om kontrol med eksport af produkter med dobbelt anvendelse, så-
fremt der viser sig behov herfor. Regeringen er i den forbindelse positivt
indstillet over for en fremrykning af evalueringen af forordningen.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Grund- og nærhedsnotat om en europæisk strategi for økonomisk sikker-
hed blev oversendt til Folketingets Europaudvalg den 26. juli 2023.
8