Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del Bilag 106
Offentligt
2811385_0001.png
SKAD
autoskadebranchen i Danmark
autoskadebranchen.dk
Thomas Krebs
Direktør SKAD
Ingeniør stærkstrøm
Medlem af den tværministerielle
arbejdsgruppe elbiler
SKAD er en arbejdsgiver- og brancheforening,
grundlagt i 1907.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 106: Materiale til brug for Autoskadebranchen i Danmarks (SKAD) foretræde for udvalget torsdag den 1. februar 2024 om sikkerhed i forbindelse med reparation af trafikskadede elbiler
2811385_0002.png
SKAD
autoskadebranchen i Danmark
autoskadebranchen.dk
Styrk forbrugersikkerheden for elbil-ejere
Alle må reparere en trafikskadet elbiler,
uden nogen form for krav til uddannelse
eller kompetence.
Kun autoriserede elektrikere
må reparere elinstallationer i
bygninger.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 106: Materiale til brug for Autoskadebranchen i Danmarks (SKAD) foretræde for udvalget torsdag den 1. februar 2024 om sikkerhed i forbindelse med reparation af trafikskadede elbiler
2811385_0003.png
SKAD
autoskadebranchen i Danmark
autoskadebranchen.dk
Elbilerne vinder frem i Danmark
Alene i første halvår 2023 blev der solgt 26.166 nye elbiler. Det er en stigning på 115,3 % sammenlignet
med samme periode i 2022.
Elbil-salget har nu overhalet salget af fossile biler i Danmark, og det er godt for den grønne omstilling.
Det skulle gerne fortsat være trygt for forbrugerne at købe, bruge og vedligeholde en elbil, også efter en
skade.
Derfor skal vi sørge for, at reparationer af større trafik-skader på elbiler, bliver foretaget af godkendte
fagfolk, der har kendskab til de risici, der kan være forbundet med skader på højvoltskabler og -batteri.
Det kræver blot, at man udvider Sikkerhedsstyrelsens hjemmel til at fastsætte regler om reparationer af
elinstallationer i elbiler.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 106: Materiale til brug for Autoskadebranchen i Danmarks (SKAD) foretræde for udvalget torsdag den 1. februar 2024 om sikkerhed i forbindelse med reparation af trafikskadede elbiler
2811385_0004.png
SKAD
autoskadebranchen i Danmark
autoskadebranchen.dk
Hvorfor kræver det særlige kompetencer at reparere større trafikskader på en
elbil?
Højvoltskabler og lithium-ion batterier gør reparationer af trafikskadede elbiler
mere komplekse og kræver særlig viden og kompetencer.
Derfor bør vi i Danmark have rammer for hvilke kompetencer, der kræves, ved
reparation af de mere alvorlige skader på elbiler. Med mere alvorlige skader
menes der skader, der fx har udløst airbaggen (gul*) og skader, der har
medført synlige skader på batterikassen eller højvoltskabler (rød*).
Det vil sikre, at forbrugeren ikke kører fra værkstedet med en falsk tryghed om,
at skaden er helt udbedret, selvom der i realiteten kan være skader på
højvoltskabler og/eller batteri, som kan udgøre en fare for
stød
eller
brand
efterfølgende.
*definition findes i de udleverede bilag
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 106: Materiale til brug for Autoskadebranchen i Danmarks (SKAD) foretræde for udvalget torsdag den 1. februar 2024 om sikkerhed i forbindelse med reparation af trafikskadede elbiler
2811385_0005.png
SKAD
autoskadebranchen i Danmark
Frygt for brand i elbiler må ikke bremse den grønne omstilling!
Hvis en skadet elbil ikke repareres af godkendte fagfolk med særlige
kompetencer på området, kan forbrugeren risikere at blive udsat for
stød
eller
brand
i bilen efterfølgende, hvis der har været skader på
batteriet eller elinstallationerne, som ikke er blevet opdaget eller er
blevet håndteret forkert.
Vi har alle hørt om brande, der er opstået i elbiler – og måske er det
endda noget, der afholder folk fra at købe sig en elbil.
Frygten for brand og stød hos forbrugerne kan formindskes, ved at
stille lovbestemte krav til reparatører.
Vi skal sikre os, at reparationer af større trafikskader udføres af
godkendte fagfolk, for at garantere forbrugerens sikkerhed og styrke
den grønne omstilling.
Elnettet i en elbil
Kabler og enheder i en elbil
markeret med orange farve,
indeholder 400-900 Volt
(jævnstrøm).
autoskadebranchen.dk
Ladestikket på væggen
Til sammenligning arbejder man
med 230-400 Volt (vekselstrøm),
hvis man som autoriseret
elinstallatør monterer en lade-
station i kundens carport.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 106: Materiale til brug for Autoskadebranchen i Danmarks (SKAD) foretræde for udvalget torsdag den 1. februar 2024 om sikkerhed i forbindelse med reparation af trafikskadede elbiler
2811385_0006.png
SKAD
autoskadebranchen i Danmark
autoskadebranchen.dk
Forslag
Sikkerhedsstyrelsen har allerede stor viden og ekspertise vedr. elinstallationer i bygninger og er enige i
vores bekymringer, hvad angår trafikskadede elbiler.
Installationsbekendtgørelsen indeholder gældende retningslinjer om autorisationskrav for elektrikere.
Derfor er det oplagt, at udvide Sikkerhedsstyrelsens hjemmel også til at omfatte elinstallationer i elbiler.
Pt. findes der ingen regler eller officielle retningslinjer, der stiller krav til reparatører af trafikskadede
elbiler, selvom den elektriske spænding er væsentligt højere end den, man typisk ser i bygninger, og at
faren er tilsvarende.
Det kræver, at Sikkerhedsstyrelsens hjemmel udvides til også at omfatte elektriske installationer i elbiler.