Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del Bilag 106
Offentligt
2811377_0001.png
autoskadebranchen.dk
Forkert reparation kan
føre til elektrisk stød og brand
© SKAD
autoskadebranchen.dk
1
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 106: Materiale til brug for Autoskadebranchen i Danmarks (SKAD) foretræde for udvalget torsdag den 1. februar 2024 om sikkerhed i forbindelse med reparation af trafikskadede elbiler
2811377_0002.png
Det kræver statsautorisation (Installationsbekendtgørelse),
at montere et ladestik i carporten.
Det kræver ingenting, at reparere elektriske installationer i
en elbil efter en trafikskade.
En hver ufaglært må i dag reparere elektriske installationer i en elbil.
Ladestikket på væggen:
Elnettet i en elbil:
230-400 Volt AC
(vekselstrøm)
400-900 Volt DC
(jævnstrøm)
Jævnstrøm (DC) er farligere end vekselstrøm ved personkontakt!
Forkert reparation
af højvolt anlægget i en elbil, kan føre til
kort-
slutninger, elektrisk stød og udløse brand
op til flere uger efter
bilen er tilbageleveret til bilejeren!
For at sikre bilejerne og deres passagerer, samt deres ejendomme,
skal det sikres, at kun
statsautoriserede reparatører
har mulighed for
at reparere trafikskadede elbiler, når disse overskrider skadesgrænsen (klassifice-
ring), på samme måde, som elektrikere skal være statsautoriseret i dag, for at instal-
lere og reparere elektriske installationer i en bygning.
Autoskadebranchen har, i samarbejde med udenlandske organisationer, defineret 3
klassificeringer af skader på elbiler, som er fastlagt i en guideline. Denne guideline er
anerkendt af Beredskabsstyrelsen, der henviser til denne i deres egen vejledning om
elbiler og brand.
Trafikskader på elbiler er delt op i 3 klassificeringer:
grøn gul rød
Det er væsentligt at understrege, at det ikke er selve bilen, men højvolt systemet og
højvolt kabler, samt det store lithium-ion batteri, der udgør risikoen ved fejlhåndte-
ring og forkert reparation.
© SKAD
autoskadebranchen.dk
2
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 106: Materiale til brug for Autoskadebranchen i Danmarks (SKAD) foretræde for udvalget torsdag den 1. februar 2024 om sikkerhed i forbindelse med reparation af trafikskadede elbiler
2811377_0003.png
Sikkerhedsstyrelsen enig
lovgivning mangler dog.
Installationsbekendtgørelsen betyder, at Sikkerhedsstyrelsens lovhjemmel stopper
ved ladestikket.
Det vil sige, at ”kørende” elektriske
højvolt installationer ikke er omfattet af lovgiv-
ningen.
Installationsbekendtgørelsen bør også gælde ”kørende” elektriske
højvolt installati-
oner
når skaden er sket på en elbil, og klassificering
gul
eller
rød
er fastlagt af be-
redskabet efter uheldet.
Elektrisk installation i elbil
400-900 Volt DC
Elektrisk installation i huset
230-400 Volt AC
Anmodning til Erhvervsministeren
For at sikre, at trafikskadede elbiler i fremtiden bliver repareret korrekt efter en
skade, så er det vores opfattelse, for at undgå fejlreparationer med de heraf føl-
gende betydelige konsekvenser, at man omfatter elkøretøjer i Installationsbekendt-
gørelsen. Dette kræver en mindre lovændring, hvor ”kørende” elinstallationer (elkø-
retøjer) implementeres i lovteksten.
Autoskadebranchens målsætning
At øge sikkerheden for forbrugeren med en elbil efter en trafikskade.
At undgå dårlige og mangelfulde reparationer af elbiler med store konsekvenser for
forbrugeren og samfundet til følge.
At sikre korrekt reparation og etablering af den nødvendige lovgivning.
© SKAD
autoskadebranchen.dk
3
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 106: Materiale til brug for Autoskadebranchen i Danmarks (SKAD) foretræde for udvalget torsdag den 1. februar 2024 om sikkerhed i forbindelse med reparation af trafikskadede elbiler
2811377_0004.png
Udgiver:
SKAD
Roholmsvej 8, 1
2620 Albertslund
Tlf. 70 11 13 00
autoskadebranchen.dk
© Ophavsretsligt beskyttet
© SKAD
autoskadebranchen.dk
4