Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 168
Offentligt
2856183_0001.png
Hvordan får vi
uddannet flere
pædagoger til vores
daginstitutioner?
INSPIRATION TIL PROFESSIONSHØJSKOLERNES INDSATSER
FOR AT ØGE OPTAG OG GENNEMFØRELSE PÅ UDDANNELSEN
Inklusiv
inspiration fra
tre professions-
højskoler
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856183_0002.png
Dette hæfte er til dig, som leder og udvikler pædagog­
uddannelsen på professionshøjskoler med fokus på at øge
optaget og styrke de studerendes gennemførelse af pæda­
goguddannelsen. Hæftet fokuserer på professionshøj­
skolernes muligheder for at bidrage til at løse den aktuelle
udfordring med at sikre de pædagoger, der er brug for i vores
daginstitutioner. Hæftet giver viden og inspiration, som I kan
anvende til at supplere og styrke jeres indsatser på området.
God fornøjelse
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA)
Hæftet bygger på viden fra tre notater:
Hæftet bygger på EVA’s undersøgelse
Flere pædagoger til daginstitutioner,
som
er gennemført i samarbejde med Velfærds- og Forskningsfonden for Pædagoger.
Undersøgelsen formidles i tre notater. De indeholder også litteraturlister, der
giver overblik over den anvendte viden fra EVA og andre vidensaktører.
Du finder dem på www.eva.dk.
Kommunernes
indsatser for at sikre
nok pædagoger i vores
daginstitutioner
Kortlægning af kommunernes indsatser for at styrke
rekruttering og fastholdelse
Professionshøjskolernes
indsatser for at øge
optag og gennemførsel
på pædagoguddannelsen
Kortlægning af professionshøjskolernes indsatser for at styrke
rekruttering og gennemførsel
Potentielle
målgrupper for
pædagoguddannelsen
og deres motivation
Overblik over udvalgte målgrupper og motivationsfaktorer
Kommunernes indsatser for at
sikre nok pædagoger i vores
daginstitutioner.
Professionshøjskolernes indsatser
for at øge optag og gennemførelse
på pædagoguddannelsen.
Potentielle målgrupper for
pædagoguddannelsen og
deres motivation.
2
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856183_0003.png
Indhold
Indledning
Vi har brug for pædagoger i daginstitutionerne
4
Tre veje til at få pædagoger i daginstitutionerne
Flere ind på pædagoguddannelsen
Flere godt igennem uddannelsen
Flere godt igennem praktikken
6
15
23
Cases
UC SYD:
Inspiration til brobygning
VIA:
Inspiration til at motivere unge pædagogmedhjælpere
UCL:
Inspiration til at styrke SPS
8
11
19
Opsamling
Sådan arbejder professionshøjskolerne for at uddanne flere pædagoger
26
HVORDAN FÅR VI UDDANNET FLERE PÆDAGOGER TIL VORES DAGINSTITUTIONER?
3
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856183_0004.png
INDLEDNING
Vi har brug for pædagoger
i daginstitutionerne
Rekruttering af pædagoger til daginstitutioner er en central
samfundsudfordring. Professionshøjskolerne spiller en afgørende
rolle, når vi sammen skal arbejde på at løse den.
Der er behov for at løfte kvaliteten i de fleste af vores
daginstitutioner. Det viser den nationale kvalitetsunder-
søgelse på 0-2-årsområdet (EVA og VIVE, 2023). Forskning
peger på, at daginstitutioner af høj kvalitet, hvor børn
trives og udvikler sig, er afhængige af dygtige og velud-
dannede pædagoger (fx Christoffersen et al., 2014). Når
daginstitutioner ikke kan ansætte de pædagoger, de har
brug for, truer det potentielt alle børns trivsel og udvikling,
og det rammer især børn i udsatte positioner.
Inden for de rammer og muligheder, de har i dag, kan
professionshøjskolerne overordnet arbejde med tre veje,
der kan bidrage til at få uddannet nok pædagoger til
daginstitutioner: Få flere til at tage en pædagoguddan-
nelse, få flere til at gennemføre pædagoguddannelsen og
særligt flere godt igennem praktikken. Overordnet arbejder
professionshøjskolerne allerede på alle tre veje, men det
varierer, hvordan de griber opgaven an (EVA, 2024b).
Hæftet her bygger på professionshøjskolernes erfaringer
med en række konkrete indsatser. De tre veje sætter
ramme for hæftets tre kapitler, der både giver indsigt i
indsatserne, viden om relevante målgrupper for ind-
satserne samt indblik i tre konkrete case-eksempler.
I dag mangler pædagogerne flere steder,
og det fortsætter
Der er ingen nationale krav til, hvor stor en andel af perso-
nalet, der skal have en pædagoguddannelse. På tværs af
kommunerne er der derfor stor forskel på uddannelses-
dækningen: Det vil sige på, hvor mange medarbejdere i
daginstitutionerne der har en pædagogisk uddannelse.
Mange kommuner og daginstitutioner oplever, at de ikke
kan få besat de pædagogstillinger, de slår op. EVA’s kort-
lægning viser, at 86 % af kommunerne har svært ved at
rekruttere pædagoger til dagtilbud, og 49 % af kommu-
nerne oplever i nogen grad udfordringer med at fastholde
dem, de har ansat (EVA, 2024a).
Prognoser peger på, at rekrutteringsudfordringen kan
blive værre i de kommende år på grund af lav ledighed
blandt pædagoger, mindre ungdomsårgange og faldende
interesse for pædagoguddannelsen. Ved kvote 2-ansøg-
ningsfristen 2024 har 10 % færre søgt pædagoguddan-
nelsen som førsteprioritet end i 2023.
Sådan har vi undersøgt, hvordan vi får
uddannet de pædagoger, vi har brug for
Inspirationshæftet bygger på viden fra
undersøgelsen
Flere pædagoger til daginstitutioner,
som EVA har gennemført i samarbejde med
Velfærds­ og Forskningsfonden for Pædagoger.
Undersøgelsen består af:
1. Spørgeskemaundersøgelse blandt
kommunernes dagtilbudschefer.
2. Interviewundersøgelse blandt repræsentanter
for professionshøjskolerne.
3. Målgruppeanalyse baseret på registerunder­
søgelser og litteraturstudie af motivation.
4. Caseundersøgelse i tre kommuner og tre
professionshøjskoler, som er udvalgt på
baggrund af hhv. spørgeskemaundersøgelsen
og interviewundersøgelse.
Du kan læse mere på eva.dk.
Løsninger på rekrutteringskrisen kræver handlinger
fra mange aktører, og professionshøjskolerne har en
nøglerolle.
Hæftet giver viden og inspiration til, hvordan
vi får uddannet nok pædagoger til vores dag-
institutioner
4
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856183_0005.png
Tre veje til at få pædagoger i daginstitutionerne
Professionshøjskolerne arbejder med tre veje for at få flere pædagoger uddannet til vores
daginstitutioner: De kan arbejde for at få flere ind på uddannelsen, få flere godt igennem
uddannelsen og få flere godt igennem praktikken.
FLERE IND PÅ
PÆDAGOGUDDANNELSEN:
FLERE GODT IGENNEM
UDDANNELSEN:
FLERE GODT IGENNEM
PRAKTIKKEN:
Unge på ungdoms-
uddannelserne,
i sabbatår-job og
pædagogiske assisistenter
Den første vej mod, at vi får
uddannet de pædagoger,
daginstitutionerne har brug for,
er at tiltrække studerende til
pædagoguddannelsen – både
den ordinære og merituddan­
nelsen. Professionshøjskolerne
kan sætte fokus på indsatser, fx
ift. samarbejde med ungdoms­
uddannelser og kommuner.
Social og faglig
trivsel og SPS
Den anden vej mod at få ud­
dannet de pædagoger, dag­
institutionerne har brug for,
er at styrke gennemførelsen på
pædagoguddannelsen. Fx med
indsatser, der styrker social og
faglig trivsel, også for stude­
rende med behov for special­
pædagogisk støtte (SPS).
Samarbejde med
praktikstederne
Den tredje vej mod at få
uddannet de pædagoger,
daginstitutionerne har brug
for, er at fremme de stude­
rendes udbytte og oplevelse
af praktikken, så flere kommer
godt igennem. Professions­
højskolerne kan styrke kvali­
teten af praktikken, fx ift. øget
samarbejde med kommuner
om at styrke praktikken og
evaluere praktiksteder.
HVORDAN FÅR VI UDDANNET FLERE PÆDAGOGER TIL VORES DAGINSTITUTIONER?
5
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856183_0006.png
Flere ind på
pædagoguddannelsen
Den første vej mod at få flere pædagoger uddannet og ud
i daginstitutionerne er at sætte ekstra fokus på indsatser,
der tiltrækker studerende til pædagoguddannelsen
– både den ordinære og merituddannelsen.
Det er en stor og svær opgave, professionshøjskolerne står
overfor. Optagetallene viser desværre, at færre unge vælger
at uddanne sig til pædagog. I 2016 blev 5.296 optaget på
den ordinære pædagoguddannelse, mens det i 2023 var
3.968. De foreløbige tal fra kvote 2-søgningen tyder på,
at den faldende tendens fortsætter i 2024.
Det er tydeligt, at denne udvikling ikke kan vendes
alene af professionshøjskolerne. Ikke desto mindre
kan professionshøjskolerne bidrage til at fremme
interessen for pædagoguddannelsen.
Vigtigt at vide om:
Elever på
ungdomsuddannelserne
Elever på ungdomsuddannelserne er den primære
målgruppe for rekrutteringen til pædagoguddannelsen.
Selvom vi taler om dalende interesse for pædagoguddan-
nelsen, er det værd at huske på, at pædagoguddannelsen
er den uddannelse, allerflest unge bliver optaget på hvert
år. Og potentialet er til stede for, at endnu flere unge søger
den. Hvert år overvejer mellem 1.000 og 1.500 unge
pædagoguddannelsen, men vælger at søge ind på en
anden uddannelse (EVA, 2024c). Det er derfor relevant for
professionshøjskolerne at forsøge i større omfang at nå
gruppen af interesserede unge samt andre unge, hvor
interessen kan vækkes.
Fokus på tre vigtige målgrupper
Konkret kan professionshøjskolerne bidrage til at få flere
ind på pædagoguddannelsen med indsatser rettet mod
tre målgrupper: Elever på ungdomsuddannelser, unge
i sabbatår-job i dagtilbud og erfarne medhjælpere og
pædagogiske assistenter.
Kapitlet formidler relevante udviklingsretninger med afsæt
i professionshøjskolernes erfaringer. For hver målgruppe
trækker vi vigtig viden frem, der kan have betydning for
rekrutteringsindsatser, og giver herefter en række eksem-
pler på typer af indsatser, som andre professionshøjskoler
har erfaringer med.
Unge på ungdomsuddannelserne motiveres
af at kunne gøre en forskel
Vi ved fra tidligere undersøgelser, at unge, der vælger
pædagoguddannelsen, især er motiveret af muligheden
for at gøre en forskel for andre mennesker, sikre jobmulig-
heder og det anvendelsesorienterede fokus. Omvendt
fravælger en gruppe af unge pædagoguddannelsen, fordi
de er bekymrede for lav løn og dårlige arbejdsvilkår. Der er
også en bekymring blandt nogle unge for, at det faglige
niveau på uddannelsen ikke er højt nok. Der er omvendt
også grupper af unge, der er bekymrede for, om de kan
klare uddannelsens faglige krav (EVA, 2024c). Både det,
som vi ved, er mest motiverende, og det, der vækker
bekymringer, vil kunne adresseres i indsatser rettet
mod de unge.
6
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856183_0007.png
EKSEMPLER: INDSATSER TIL AT TILTRÆKKE
UNGE PÅ UNGDOMSUDDANNELSER
Pædagoguddannelse besøger gymnasier
Læringsforløb:
1­3 dages undervisningsforløb for gymnasie­
elever, hvor fag som biologi eller psykologi kobles til pædagogisk
arbejde, og elever får indsigt i pædagoguddannelsen.
Pædagogstuderende til elev:
Studerende underviser elever
for at give dem indblik i at studere på pædagoguddannelsen.
Oplæg:
Præsentation af pædagoguddannelsen til gymnasie­
elever med fokus på pædagoguddannelsens indhold, studiemiljø
og fremtidsmuligheder.
Gymnasier og HF besøger
pædagoguddannelsen
Besøgsdag:
Elever følger undervisningen én dag på pædagog­
uddannelsen for at få indblik i uddannelsen.
Undervisningsforløb:
1­3 dages forløb, fx arbejder hf­elever med
pædagogiske cases eller gymnasieelever deltager i særligt
tilrettelagt undervisning og workshops, fx om køn og seksualitet.
Fagligt besøg:
Gymnasieklasser kan booke et fagligt besøg på
pædagoguddannelsen af to­tre timer med undervisning og
casearbejde om fx normer og kønsopfattelse eller verdensmål.
Brobygning kan nå unge på ungdoms-
uddannelserne
Professionshøjskolerne arbejder med nye tiltag for at
nå de unge på ungdomsuddannelserne, især gennem
udvikling af brobygningsindsatser. Brobygningsindsatser,
hvor professionshøjskolerne enten besøger eller får besøg
af ungdomsuddannelseselever, giver eleverne mulighed
for at møde undervisere og studerende på pædagog-
uddannelsen og stifte bekendtskab med uddannelsens
faglige indhold og miljøet omkring campus. Det kan give
ungdomsuddannelseselever et større og mere nuanceret
indblik i uddannelsen. Professionshøjskolerne er især
optaget af at udvikle indsatser målrettet gymnasier.
Disse indsatser er vigtige for at synliggøre for både elever
og lærere på gymnasierne, hvordan gymnasiefag som
psykologi, biologi og samfundsfag peger ind i fx pædagog-
uddannelsens faglighed. Desuden er det en vigtig kanal
til at understøtte, at elevernes forestillinger om pædagog-
uddannelsen og pædagogers arbejdsliv kan blive så
nuancerede som muligt.
Samarbejde med ungdomsuddannelserne
kvalificerer brobygningen
Erfaringen på tværs af professionshøjskolerne viser, at
et samarbejde på koordinator- eller ledelsesniveau
mellem professionshøjskolen og ungdomsuddannelsen
er afgørende for, at brobygningsindsatserne kan skabe
forandring. Samarbejdet kan bidrage til at kvalificere
indsatsens indhold og planlægningen af indsatsen.
Et styrket samarbejde kan også fremme et fagligt fælles-
skab, der kan udmøntes i andre typer af aktiviteter til
ungdomsuddannelseseleverne som fx samarbejde
om at udvikle temaer til elevernes SRP-opgaveforløb,
der kan give indsigt i pædagogik.
1.328
Siden 2016 er det årlige optag på
pædagoguddannelsen faldet med
1.328 studerende
HVORDAN FÅR VI UDDANNET FLERE PÆDAGOGER TIL VORES DAGINSTITUTIONER?
7
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856183_0008.png
CASE / UC SYD
Inspiration til brobygning
Brobygning kan
demonstrere pædagog­
uddannelsens styrker
uden at presse til valg
Jeg kunne mærke, at de pædagogstuderende, der stod
for workshopsene, var engagerede. De kunne også lave
sjov med os. Det var virkelig dejligt, at det ikke kun var en
voksen, men at de var unge, som stadig forstod, hvordan
vores hjerner var.”
Sådan siger en gymnasieelev om de studerende fra
pædagoguddannelsen, der underviste på kurset
”Seksuel Sundhed”.
UC Syd
Kolding
Kort om indsatsen bag kurset
”Seksuel sundhed” på
pædagoguddannelsen
Det handler indsatsen om
Indsatsen er et kursus om seksuel sundhed,
som er en del af en brobygningsindsats mellem
Koldings ungdomsuddannelser og pædagog­
uddannelsen på UC Syd. Indsatsen skal, ud over
at undervise i seksuel sundhed, give de unge
erfaringer med pædagoguddannelsen.
Kurset består af oplæg samt workshops, der er
ledet af pædagogstuderende, med emnerne:
”Sex på hjernen – Hvorfor gider man egentlig at
have sex?”, ”Hvad skal vi med det der samtykke?”
og ”Når uheldet er ude”.
De deltager i indsatsen
11 klasser med i alt 300 gymnasieelever deltog
i efteråret 2023 med deres lærer. Underviser fra
pædagoguddannelsen står for arrangement og
oplæg, mens ti pædagogstuderende står for
workshops.
8
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856183_0009.png
UDDANNELSESLEDER LARS WAHLUND:
Brobygning er en investering, der
skal give igen på den lange bane
Hvorfor har I valgt netop den indsats?
”Vi rekrutterer ikke flere unge ved at trække pædagogud-
dannelsen ned over hovedet på dem. Gammeldags salgs-
taler virker ikke særligt godt, for de unge gennemskuer det.
Derfor er brobygningen ikke i fokus. Vi prøver blot at
undervise i noget, som er super relevant for dem, og hvor
vi kan bidrage med noget andet, end deres gymnasielærer
kan. Med indsatsen får de samtidig erfaringer med profes-
sionshøjskolen og pædagoguddannelsen, uden at deres
konkrete uddannelsesvalg er i fokus.”
Der var to elever, der sagde til mig, at jeg ikke
lignede en pædagog. De havde forestillet sig en
pædagog som meget flippet. Det er godt for
pædagogfaget, hvis eleverne kan få nuanceret
deres forestillinger om en pædagog.
PÆDAGOGSTUDERENDE
Hvad kan I konkret give eleverne, som
gymnasierne ikke kan?
Det, vi først og fremmest kan, er, at vi kan tilbyde
ung-til-ung-undervisning. Dernæst er vi stærke på de
kommunikative og relationelle aspekter af unges seksuelle
sundhed. Sex og samtykke handler om noget andet end
biologi og jura. Gymnasieeleverne skal besøge os og
mærke, at pædagogfaget kan så meget mere, end de fleste
tror.
hvor fedt det er at være pædagog. Men de har oplevet at
være sammen med pædagogstuderende, der kunne noget
og havde noget at byde ind med. Så kan vi måske tegne
nogle mere nuancerede billeder af, hvem pædagoger er,
og hvad de kan: at de har en stor viden, der kan anvendes
i forskellige sammenhænge. Og så er det nemmere at
besøge et sted, man kender i forvejen, når man senere
i gymnasietiden skal i brobygning, praktik osv.”
Er der noget, der udfordrer ved indsatsen?
Hvad er formålet med indsatsen?
”Vi ser indsatsen som noget, der skal give resultater på den
lange bane. Eleverne skal ikke alle gå hjem og fortælle,
”Vi har en model, hvor både gymnasiet og pædagog-
uddannelsen lægger økonomi i det. Derfor skal der
findes en balance, hvor begge parter oplever, at det er
investeringen værd. Og det er en evig udfordring at finde
plads til investering, men vi har brug for det, hvis vi
skal have pædagoger til fremtiden.”
Vi er optaget af emner som trivsel og seksua­
litet, og det giver eleverne et lidt andet syn på
pædagoger. Vi går ikke bare ind for at passe
børn, vi arbejder med, at alle mennesker har det
godt i alle aspekter af deres liv.
PÆDAGOGSTUDERENDE
Tre pointer til inspiration
1
Overvej alternative brobygningsforløb med
faglige temaer, der er relevante for eleverne
og giver dem en dybere forståelse af pæda­
goguddannelsens indhold og metoder.
Gerne på pædagoguddannelsen.
Engager forskellige pædagogstuderende
i brobygningen, så ungdomselever får
mulighed for at møde og spejle sig i
forskellige typer af studerende.
Styrk den organisatoriske og ledelses­
mæssige forankring af indsatsen på
institutionerne, så det bliver muligt at
fastholde og udvikle indsatsen.
2
Efter i dag har jeg fundet ud af, at pædagog­
uddannelsen indeholder andre elementer, som
jeg ikke har tænkt over.
GYMNASIEELEV
3
HVORDAN FÅR VI UDDANNET FLERE PÆDAGOGER TIL VORES DAGINSTITUTIONER?
9
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856183_0010.png
DET GØR PROFESSIONSHØJ-
SKOLERNE FOR AT TILTRÆKKE
UNGE I SABBATÅR-JOB
Kurser og workshops
• Kursus på 1­3 dage til pædagogmedhjælpere
(4. g’ere) for at vække lyst til at studere til
pædagog
• Workshops m. pædagogiske temaer til personer,
som fem år efter studentereksamen er selv­
forsørgende, men ikke er påbegyndt en videre­
gående uddannelse.
Vigtigt at vide om:
Unge i sabbatår­job
i daginstitutioner
Professionshøjskolerne kan med fordel have mere fokus
på at samarbejde med kommuner om unge i sabbatår-job
i daginstitutioner. Mere end hver fjerde (26 %) af alle unge,
der starter på en videregående uddannelse, har haft job
som pædagogmedhjælper. Det svarer til omkring 15.000
personer årligt. Af disse vælger 16 % (svarende til cirka
2.000) at begynde på pædagoguddannelsen, men det tal
kunne formentlig godt være højere. Data viser, at næsten
hver tredje (31 %) af de unge, der har arbejdet som pæda-
gogmedhjælpere, har fået interesse i uddannelsen som
følge af arbejdet, dvs. omkring 4.500 unge. Til gengæld
er næsten halvdelen (45 %) blevet afskrækket fra uddan-
nelsen (EVA, 2024c). Det tyder på, at der er et potentiale
i at arbejde mere systematisk med denne gruppes
oplevelse af pædagogfaget.
Vi ved, at unge i høj grad vælger uddannelse ud fra
faglig interesse. Derfor kan indsatser målrettet unge i
sabbatår-job med fordel fokusere på det faglige indhold
og pædagogiske temaer, som pædagoguddannelsen
indeholder. Det kan samtidig give nye faglige perspektiver
på den praksiserfaring, de får ved arbejdet på stuerne.
Fokus kan være på, at de unge får redskaber, de kan tage
med ud og bruge i deres job med det samme. Det vil både
opkvalificere deres kompetencer og dermed også kunne
styrke den pædagogiske faglighed i de dagtilbud, hvor de
unge arbejder.
Væk de unges faglige interesse for pædagog-
uddannelsen
10
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856183_0011.png
CASE / VIA UNIVERSITY COLLEGE
Inspiration til at nå unge pædagogmedhjælpere
Viborg
Ikast
Silkeborg
Kursus for pædagog­
medhjælpere inspirerer
til pædagoguddannelsen
Det var virkelig nogle søde lærere. De var gode til at
forklare, hvad man skulle gøre. Man kunne mærke, at
de brændte for det, og for mig gjorde det bare, at jeg fik
lyst til at starte på pædagoguddannelsen.”
Sådan siger en pædagogmedhjælper, der lige som en lang
række andre pædagogmedhjælpere i Ikast, Silkeborg og
Viborg har deltaget i kursusrækken ”Stå stærkere som
pædagogmedhjælper” på VIA University College (VIA).
PROJEKTLEDER SOFIE HEILESEN, VIA:
De unge pædagogmedhjælpere
får appetit på at blive klogere på
pædagogfaget
Hvad er formålet med indsatsen?
”Vi håber på, at vores pædagogfaglige og praksisnære
workshops kan give deltagerne nogle helt konkrete
værktøjer, de kan anvende i morgen, og samtidig
inspirere nogle af pædagogmedhjælperne til at søge
ind på uddannelsen.”
Kort om indsatsen ”Stå stærkere
som pædagogmedhjælper”
Det handler indsatsen om
Kurset ”Stå stærkere som pædagogmedhjælper"
består af fire gratis kursusdage, der afholdes på
fastlagte eftermiddage med fokus på temaer som
fx musik, pædagogisk relationsarbejde, krop og
bevægelse samt leg. Undervisningen på kurset
kombinerer pædagogfaglig viden og praksisnære
aktiviteter.
De deltager i indsatsen:
VIA står for undervisning og invitation af deltagere.
Kursisterne rekrutteres primært af dagtilbuds­
lederne. Kurset er gratis, men institutionerne
står selv for evt. vikardækning.
Hvorfor har I valgt netop den indsats?
”Indsatsen kan styrke kvaliteten i daginstitutionen både på
kort og langt sigt. Deltagerne kan bruge den nye viden
direkte i deres daglige arbejde, og samtidigt er pædagog-
medhjælpere en oplagt målgruppe for pædagoguddan-
nelsen. Vi håber jo selvfølgelig at tiltrække nogle af de
unge på sabbatår, som står over for et studievalg, men
vi er også meget interesserede i at tiltrække nogle af de
mere erfarne. Dét, at de arbejder som pædagogmed-
hjælpere, gør dem superkvalificerede til at søge ind på
pædagoguddannelsen, fordi de har faglig erfaring og har
prøvet faget af.”
Det har været virkelig lærerigt at deltage på. Som
pædagogmedhjælper har man ikke den samme
viden som sine uddannede kollegaer, men nu kan
jeg i højere grad bidrage til fællesskabet.”
PÆDAGOGMEDHJÆLPER OM KURSET
HVORDAN FÅR VI UDDANNET FLERE PÆDAGOGER TIL VORES DAGINSTITUTIONER?
11
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856183_0012.png
CASE / VIA UNIVERSITY COLLEGE
Er der noget der udfordrer ved indsatsen?
DAGTILBUDSLEDER:
”Kurserne har været rettet mod dagtilbud, men deltagerne
har været pædagogmedhjælpere fra forskellige områder, fx
også specialområdet, og det kan godt være en udfordring
at tilrettelægge indhold, som rammer alle. Derfor har vi
valgt i år at tilbyde et kursus til hhv. dagtilbudsområdet
og ét til social-specialområdet.”
En af mine pædagogmedhjælpere
har fået øjnene op for, hvad
pædagogfaget kan
Kan du fortælle, hvad de konkret har fået ud
af at deltage?
Virker indsatsen?
”Vi kan se, at flere af de pædagogiske ledere, der har haft
kursister afsted, har tilmeldt flere pædagogmedhjælpere
efterfølgende. Deltagerne udfylder et spørgeskema efter
hver workshop på deres telefon, og resultaterne har været
rigtig gode. Vores evalueringer viser bl.a., at deltagerne
har fået mere lyst til at søge ind på pædagoguddannelsen,
efter de har deltaget på workshopsene. Men om de reelt
gør det, er det for tidligt at sige.”
”Jeg har kun fået positive tilbagemeldinger fra mine
medarbejdere. De er alle fire blevet opmærksomme
på, hvordan de kan sætte gang i flere aktiviteter med
børnegruppen. To nyansatte pædagogmedhjælpere er
fx blevet opmærksomme på deres placering i rummet,
når de laver aktiviteter med børnene.”
”Det har fungeret godt, at medarbejderne har været
afsted to og to. Så har de kunnet tale sammen om deres
erfaringer og tanker og lettere kunnet dele det med
resten af personalegruppen.”
Hvad har fungeret godt ved kurserne?
3 pointer fra casen til inspiration:
1
Tilrettelæg kurserne i samarbejde med
kommuner, så daginstitutionslederne bliver
opmærksomme på muligheden – og på
fordelen ved at sende flere af sted sammen.
Prioriter et anvendelsesorienteret fokus, så
deltagerne, der arbejder i daginstitutioner,
kan opleve, hvordan pædagogisk viden kan
omsættes i praksis med det samme.
Overvej at opdele og målrette kurserne
til deltagernes arbejdsområder, fx 0­6­års­
området, så indholdet bliver konkret og
anvendeligt for deltagerne.
Jeg har lært en masse aktiviteter, som jeg
nu bruger sammen med børnene. Jeg er ret glad
for at bruge min viden om risikofyldt leg, og
hvad det kan.
PÆDAGOGMEDHJÆLPER
2
3
12
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856183_0013.png
DET GØR PROFESSIONSHØJ-
SKOLERNE FOR AT TILTRÆKKE
ERFARNE ANSATTE FRA KOMMUNERNE
Udvikling af attraktiv
og fleksibel merituddannelse
Vigtigt at vide om:
• Merituddannelsen som deltidsstudie hen over
fire år, så de studerende kan varetage et arbejde
ved siden af studiet.
• Merituddannelse med større eller mindre grad
af e­læring.
• Merituddannelse med undervisning i weekender
frem for hverdage.
Erfarne medhjælpere
og pædagogiske assistenter
Der er et stort potentiale i at tiltrække erfarne pædagog-
medhjælpere og pædagogiske assistenter (PAU’ere) til den
pædagogiske merituddannelse. Cirka 4.000 pædagog-
medhjælpere, herunder 1.100 i dagtilbud, opfylder både
uddannelses- og erfaringskriterierne for at kunne blive
optaget på meritpædagoguddannelsen. Det samme
gælder ca. 6.000 PAU’ere, hvoraf cirka 1.900 arbejder på
dagtilbudsområdet. Samtidig har der de seneste år været
en stigning i søgningen til meritpædagoguddannelsen,
hvilket viser, at tilbuddet er relevant for målgruppen.
Samarbejde med kommuner
• Besøg og orientering i kommuner om mulig­
heder for merituddannelse på deltid.
• Samarbejde om kompetenceudviklingsforløb
for kommunens ansatte, der kan skabe interesse
for meritpædagoguddannelsen.
De erfarne afskrækkes af skolebænken og
økonomiske overvejelser
Vi ved, at ufaglærte kan være bekymrede for at ”skulle
tilbage på skolebænken”, hvis de tidligere har haft negative
skoleerfaringer eller er bekymrede for deres faglige niveau.
Vi ved også, at økonomiske overvejelser fylder hos voksne,
der skal i gang med en videreuddannelse, da de ofte er
mere etablerede og har højere udgifter (EVA, 2024c).
Cirka 3.000
1.115 pædagogmedhjælpere og 1.890
pædagogiske assistenter i daginstitutioner opfylder
både krav til uddannelse og erfaring for at kunne
blive optaget på meritpædagoguddannelsen.
HVORDAN FÅR VI UDDANNET FLERE PÆDAGOGER TIL VORES DAGINSTITUTIONER?
13
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856183_0014.png
De erfarne motiveres af faglig udvikling og
dokumentation for kompetencer
Vi ved, at det, som kan motivere de erfarne medhjælpere
og pædagogiske assistenter til uddannelse, er ønsket om
faglig udvikling og opkvalificering og muligheden for at
kunne dokumentere deres kompetencer. Nogle ser også
muligheden for større involvering i det pædagogiske
arbejde som motiverende. Desuden vægtes forbedringer
af jobmuligheder på arbejdsmarkedet højt (EVA, 2024c).
Indsatser til at nå erfarne medarbejdere
og pædagogiske assistenter
Professionshøjskolernes indsatser for at øge rekrutteringen
til meritpædagoguddannelsen involverer markedsføring i
samarbejde med kommunerne og udvikling af uddannel-
sesudbuddene, så de er tilpasset forskellige behov hos
målgruppen, fx for at kunne tage uddannelsen side-
løbende med beskæftigelse. Rekrutteringen af erfarne
medarbejdere afhænger også af forhold, som professions-
højskolerne ikke har direkte indflydelse på, herunder de
studerendes muligheder for lønkompensation.
Ved du, at:
Studievejledere kan hjælpe med-
arbejdere i daginstitutioner, der
overvejer pædagoguddannelsen?
Professionshøjskolerne har studievejledere, som kan
vejlede, hvis en medarbejder i en daginstitution er i
tvivl om de kan leve op til pædagoguddannelsens
krav, og om de muligheder, der findes for at blive klar
til uddannelsen ved fx at supplere manglende fag.
Professionshøjskoler og kommuner kan gøre det
mere attraktivt at tage en merituddannelse
Professionshøjskoler samarbejder mange steder i landet
med kommunerne om rekruttering til meritpædagogud-
dannelse. EVA’s undersøgelse viser, at dette samarbejde er
særdeles vigtigt, da kommunernes dagtilbud er relevante
steder at rekruttere de kommende studerende. Særligt den
nærmeste leder er vigtig ift. at motivere medarbejderne til
en merituddannelse. Det styrker desuden både motivation
og gennemførelse, når meritstuderende er på hold
sammen med andre fra samme kommune. Samarbejdet
kan også hjælpe med at tilrettelægge merituddannelserne
hensigtsmæssigt ift. målgruppen, fx ved placering af
undervisning
Ved du, at:
Der findes mange typer
af merituddannelse?
Professionshøjskolerne har udviklet en række
modeller for merituddannelse for at gøre uddan­
nelsen tilgængelig for studerende, som uddanner
sig, samtidig med at de arbejder og har familie eller
andre forpligtelser. Modellerne tilbyder forskellige
kombinationer af perioder med deltids­/fuldtids­
uddannelse, undervisning i hverdage eller weekender
samt mix af fysisk og online­undervisning.
Læs mere på ug.dk.
Vigtigt at vide om:
Erfarne sporskiftere
Det er også relevant for professionshøjskolerne at hen-
vende sig til sporskiftere, dvs. folk med minimum en
bachelor fra et andet område, som ønsker at skifte spor, fx
på grund af ledighed. Siden 2021 har der været etableret en
sporskifter-merituddannelse til denne gruppe af voksne.
Sporskifteuddannelsen tilbydes nu i de fire største byer og
optager ca. 150 personer om året. Potentielle sporskifterne
kan være en udfordrende gruppe at nå, da de befinder sig
mange forskellige steder i livet, og det kan derfor være
relevant at samarbejde med fx kommunernes beskæftigel-
sesforvaltning for at gøre opmærksom på muligheden.
I 2021 var der cirka 2.600 langtidsledige akademikere i
Danmark. Oplevelsen er, at det er en god mulighed for
sporskifterne, der tager uddannelsen, og at de også tilfører
nye kompetencer til faget. Sporskiftere kan være en
godt supplement, men størrelsen på målgruppen og
den faldende ledighed i samfundet generelt betyder,
at de ikke alene kommer til at kunne dække manglen
på pædagoger.
14
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856183_0015.png
Flere godt igennem
uddannelsen
Den anden vej til at få flere pædagoger uddannet og ud i
daginstitutionerne er at styrke de studerendes muligheder
for og lyst til at gennemføre pædagoguddannelsen.
Omkring hver fjerde pædagogstuderende falder fra i løbet
af studiet, svarende til ca. 1.200-1.500 studerende om året.
Frafaldet ser ud til at være stigende. Fx er frafald på første
uddannelsesår steget fra 10 til 16 % fra 2016 til 2021.
Studerende
på pædagoguddannelsen
Studerende på pædagoguddannelsen er en varieret
gruppe med forskellige baggrunde og forudsætninger.
Vi ved, at mens nogle studerende kommer med et højt
karaktergennemsnit fra gymnasiet, har uddannelsen en
relativ høj andel af studerende uden en fuld adgangs-
givende eksamen og af studerende med lave gymnasie-
karakterer sammenlignet med andre professionsud-
dannelser. Der er desuden stor variation i aldersfordeling
og arbejdserfaring blandt de studerende.
Vigtigt at vide om:
Indsatser, der kan styrke gennemførelse
Professionshøjskolerne kan arbejde for at styrke gennem-
førelse og forebygge frafald, der skyldes oplevelsen af
manglende støtte, manglende inklusion i studiefælles-
skabet eller manglende faglige udfordringer.
Konkret kan professionshøjskolerne arbejde med at
fremme social og faglig trivsel for de pædagogstuderende
generelt samt udvikle paletten af muligheder for at sikre
kvalificeret støtte til studerende med behov for special-
pædagogisk støtte (SPS).
Kapitlet formidler viden om en række vigtige forhold,
der kan have betydning for at mindske frafald og giver
herefter eksempler på typer af indsatser, som en række
professionshøjskoler har erfaringer med.
Indsatser til at fremme gennemførelse samler sig
inden for fire områder
Alle professionshøjskolerne arbejder for at fremme at
flere studerende gennemfører uddannelsen. Vores
undersøgelse viser, at professionshøjskolerne dels har
en række veletablerede indsatser, som man har arbejdet
med længe, og dels er i gang med at udvikle, afprøve og
implementere nye eller justerede og intensiverede ind-
satser ift. at fremme pædagogstuderenes gennemførelse
af uddannelsen. Det knytter sig til indsatser ift. fire om-
råder: studiestart, social trivsel, faglig trivsel samt SPS.
Mange indsatser er nye, og der kan på tværs af professions-
højskolerne være behov for at følge op på, hvordan de
forskellige indsatser påvirker de studerendes trivsel og
frafald, og for løbende at dele erfaringer med aktiviteter
og tiltag, der fremmer gennemførelse.
1 ud af 4
Omkring hver fjerde pædagogstuderende
falder fra i løbet af studiet.
HVORDAN FÅR VI UDDANNET FLERE PÆDAGOGER TIL VORES DAGINSTITUTIONER?
15
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856183_0016.png
DET GØR PROFESSIONSHØJ-
SKOLERNE FOR AT STYRKE
TRIVSEL I STUDIESTARTEN
• Telefonsamtale med alle studerende før
studiestart mhp. at skabe relation og rydde
evt. barrierer af vejen, fx brug af digitale
læringsplatforme
• Individuel trivselssamtale med studerende i
studiestart samt før specialisering
• Træning af tutorer i at modtage en bred gruppe
af studerende, så de kan facilitere relevante
sociale aktiviteter for, hvor alle føler sig
velkomne.
Indsatser med fokus på studiestart
Studiestartsaktiviteter er noget, alle professionshøjskoler
arbejder med. De er vigtige, fordi de forebygger frafald ved
at fremme de studerendes sociale og faglige integration.
Vores undersøgelse viser mange kendte og veletablerede
indsatser som fx forskellige typer af studiestartsaktiviteter,
der skal hjælpe de studerende med at etablere sociale
fællesskaber. Samtidig ser vi, at nogle professionshøjskoler
afprøver nye indsatser, fx at ringe til studerende før studie-
start for at styrke den studerendes relation og tilknytning
til uddannelsen og rydde evt. opstartsvanskeligheder og
usikkerheder af vejen. I tilrettelæggelsen af studiestarten er
det vigtigt at være opmærksom på, at ikke alle studerende
er til stede helt fra starten, da op imod 15 % af en årgang
eller omkring hver sjette optages via efteroptaget, dvs.
studerende, som ikke i første omgang har søgt ind på
pædagoguddannelsen, men som efterfølgende optages i
det omfang, der er ledige pladser. Der er derfor løbende
behov for at integrere nye i fællesskabet. Ud over
den klassiske opmærksomhed på studiestarten er der
også gryende opmærksomhed på behovet for lignende
fællesskabsopbyggende indsatser, når de studerende
oplever overgange, fx starter på dagtilbudsspeciali-
seringen.
Derudover viser interviewene en øget opmærksomhed
på behovet for at understøtte de studerendes studie-
kompetencer. Da pædagoguddannelsen har en mang-
foldig studenterpopulation, er professionshøjskolerne
på forskellig vis opmærksomme på at tilpasse studiestarts-
aktiviteterne til de forskellige behov hos de studerende,
herunder behovene hos studerende med fx ordblindhed
og psykiske funktionsnedsættelser.
16
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856183_0017.png
DET GØR PROFESSIONS-
HØJSKOLERNE FOR AT STYRKE
GØR PROFESSIONSHØJSKOLERNE
TRIVSEL PÅ UDDANNELSEN
FOR AT STYRKE TRIVSEL PÅ UDDAN-
NELSEN
Fremmer relationer mellem
studerende
• Studentervejledning, der varetages af andre
studerende og besvarer faglige og personlige
spørgsmål "i øjenhøjde".
• Etablering af forskellige klubber, fx gamer­ og
kreaklub, kan understøtte, at alle studerende får
mulighed for at indgå i sociale fællesskaber.
Fremmer relationer til underviser
• Studietovholder, der er ansvarlig for etablering
af hold og er tilknyttet en gruppe af studerende,
som de følger også i praktikken.
• Gennemgående undervisere, der er fast til­
knyttet et hold for at minimere skift og styrke
relationen.
• Understøttelse af undervisernes fokus på
fællesskab og deltagelse i undervisning, fx
gennem et styrket fokus på alle studerendes
deltagelsesmuligheder i undervisningen.
Fremmer tilhørsforhold til
uddannelsen
• Personlig kontakt ved højt fravær, så den
studerende oplever at være savnet.
• Kontaktlærerfunktion kan styrke tilhørsforhold
og opdage evt. problemer tidligt.
• Studielivskoordinator, der sikrer studerendes
medindflydelse på uddannelsen.
• Medinddragelse af studerende i indretningen
på campus for at fremme omgivelser, der
understøtter anvendelse og fællesskab.
Indsatser med fokus på trivsel
Alle professionshøjskoler arbejder med at understøtte
trivsel på pædagoguddannelsen. Vores undersøgelse viser,
at indsatserne for at øge trivslen blandt de studerende
varierer mellem professionshøjskolerne, og flere af dem er
nye forsøg. Nogle indsatser handler om at understøtte
fællesskaber, fx etablering af klubber og foreninger, mens
andre er mere individorienterede og knytter an til vej-
ledning og støtte, fx trivselssamtaler, samt indsatser, der
har fokus på relationen mellem studerende, undervisere
og ledelse.
Indsatser med fokus på faglig trivsel
Professionshøjskolerne har forskellige indsatser til at
styrke den faglige trivsel på pædagoguddannelsen. I
interviewene peger professionshøjskolerne på, at det er en
udfordring at tilrettelægge det faglige indhold på pæda-
goguddannelsen, hvor der er stor forskel på de faglige
forudsætninger blandt de studerende. De skal både støtte
de fagligt udfordrede studerende og samtidig engagere de
fagligt stærke studerende, som kan blive demotiverede,
hvis de ikke bliver fagligt udfordret. De meget forskellige
faglige forudsætninger kan også udfordre i gruppearbejdet
på uddannelsen. Derfor har professionshøjskolerne
implementeret eller intensiveret en række indsatser, der
centrerer sig om differentiering, fx holdinddeling eller
støtte til samarbejde og feedback i gruppearbejdet.
HVORDAN FÅR VI UDDANNET FLERE PÆDAGOGER TIL VORES DAGINSTITUTIONER?
17
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856183_0018.png
DET GØR PROFESSIONSHØJ-
SKOLERNE FOR AT STYRKE
FAGLIG TRIVSEL
DET GØR PROFESSIONSHØJ-
SKOLERNE FOR AT UNDERSTØTTE
STUDERENDE MED SPS-BEHOV
Differentiering af undervisning
• Niveaudelt undervisning for at styrke alle
studerendes mulighed for at deltage i
undervisningen
• Individuelt talentforløb for at give studerende
mulighed for at fordybe sig i et fagligt relevant
område.
Screening
• Screening af studerende for læse­skrive­vanske­
ligheder med det formål at tilbyde FVU (forbere­
dende voksenundervisning) i studiestarten.
Indretning af inkluderende
uddannelse
• Øget strukturering af uddannelsen ud fra
princippet ”nødvendigt for nogle, godt for alle”
• Indsamle viden om de studerendes læringsfor­
udsætninger for at kunne udvikle didaktikken.
Understøttelse af gruppearbejde
• Understøtte de studerende i at give hinanden
feedback i gruppearbejde og mulighed for
faglig sparring
• Understøtte de studerendes gruppearbejde
ved at tilbyde en moderator, hvis samarbejdet
ikke fungerer.
Styrke kompetencer hos
undervisere og SPS-vejledere
• Systematisk kompetenceudvikling af SPS­vejle­
dere for at styrke viden om forskellige funktions­
nedsættelser
• Afholdelse af temadag for undervisere med
fokus på didaktik ift. ordblindhed, ADHD og
autisme.
Styrke SPS
Vigtigt at vide om:
Pædagogstuderende
med behov for SPS
Pædagoguddannelsen har en høj og stigende andel af
studerende med funktionsnedsættelse, idet hver femte
studerende (22 %) på professionshøjskolerne selv angiver
at have en funktionsnedsættelse (EVA, 2024c). Den største
gruppe blandt disse er studerende med ordblindhed, men
der er også flere i gruppen med psykiske udfordringer som
fx ADHD og angst.
Blandt professionshøjskolerne er oplevelsen, at en del af
stigningen i frafaldet blandt de pædagogstuderende sker
inden for gruppen af studerende med behov for special-
pædagogisk støtte (SPS) (EVA, 2024b). Denne gruppe af
studerende kan fx være udfordret af, at de kommer bagud
fra starten, hvis støtten ikke er på plads til studiestart,
eller at de løbende har en øget arbejdsbelastning, fordi
der ligger et ikke ubetydeligt arbejde i at navigere i de
forskellige støtteordninger. Gruppearbejde og perioder
med praktik kan også frembyde særlige vanskeligheder for
visse grupper af studerende med funktionsnedsættelser
(EVA, 2024c).
• Centralisering og specialisering af arbejdet
med den specialpædagogiske støtte
• Opsøgende indsats til studerende, der har
fået tildelt SPS­støtte.
Alle professionshøjskoler har tiltag til at identificere støtte-
behov samt tilbyde vejledning og støtte til studerende,
der får tilkendt specialpædagogisk støtte. På tværs af
professionshøjskolerne er de optaget af, at der er behov
for at udvikle indsatser ift. denne gruppe af studerende
for at styrke den faglige og sociale trivsel og undgå uhen-
sigtsmæssigt frafald. Der er forskel på, hvor langt de er,
og hvordan det øgede fokus udmønter sig. Professions-
højskolernes indsatser centrerer sig om hhv. screening af
studerende, styrkelse af SPS-tilbuddet, generel indretning
af uddannelse og undervisning samt kompetenceudvikling
af medarbejdere, fx temadag for undervisere om autisme,
ADHD mv.
Indsatser med fokus på SPS
18
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856183_0019.png
CASE / UCL ODENSE
Inspiration til at styrke SPS
Specialiseret SPS­vejledning
hjælper flere studerende til
at gennemføre uddannelsen
UCL Odense
Ved at placere SPS­vejledningen hos en gruppe
uddannede vejledere har vi løftet en opgave fra under­
viserne og sikret, at studerende, der har brug for det,
får tildelt og rent faktisk brugt den støtte, der kan
hjælpe dem til at gennemføre uddannelsen.”
Sådan siger uddannelseschef Anders Nørgaard fra UCL.
UDDANNELSESCHEF ANDERS NØRGAARD:
Kvaliteten af støtten har nu fuldt fokus
på den studerendes aktuelle behov
Hvorfor har I valgt netop fokus på SPS som
indsatsområde?
Kort om indsatsen ”Systematisk
støtte til studerende med SPS”
Indsatsen handler om, at studerende med behov
for SPS får støtte fra kvalificerede vejledere, der
har det som deres kerneopgave. UCL har omorga­
niseret den specialpædagogiske støtte ved at
etablere ét team af SPS­vejledere på tværs af
pædagog­, lærer­ og socialrådgiveruddannelsen.
”Ligesom alle andre uddannelser oplever vi en stigning
i antallet af studerende, som har behov for SPS, og vi
ved, at her er tale om en gruppe studerende med store
udfordringer. Både når det kommer til trivsel og mulig-
heden for at færdiggøre uddannelsen. Derfor giver det
rigtig god mening at sørge for, at den støtte, vi giver dem,
er den rigtige.”
19
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856183_0020.png
CASE / UCL ODENSE
De studerende, som vi møder i
vores specialiserede enhed, fortæller
nærmest med én stemme, hvor
altafgørende støtten er for deres
studieliv og deres generelle trivsel.
SPS­KOORDINATOR NICOLAI JUUL RISSKOV
Hvad er kernen i jeres indsats?
”Kernen er, at vejlederne nu er specialiserede. De nye
SPS-vejledere erstatter de tidligere faglige støttelærere, der
kun kunne varetage støtten i begrænsede timer ved siden
af deres øvrige skema, og som ofte oplevede at mangle de
nødvendige kompetencer og tid til vejledning. Det nye
SPS-team dækker alle UCL’s campusser og sparrer med
undervisere og praktikkoordinatorer efter behov.”
”Når man yder studiestøtte til studerende med funktions-
nedsættelser, er det enormt vigtigt at kende til deres
læringsforudsætninger. Der er stor forskel på, om du fx har
angst, depression, skizofreni, borderline eller er ordblind.
Det er ikke de samme værktøjer, der kan anvendes til alle
studerende med SPS-behov. De specialiserede vejledere
har også kompetencerne til at få øje på, om der fx er mere
end én udfordring i spil hos den enkelte studerende.”
Hvorfor fungerer det bedre med specialiseret
SPS-vejledere?
Hvad gør I for at sikre, at studerende, der har
behov for det, ved, at de kan søge SPS?
”Vi informerer studerende om SPS-muligheder både ved
uddannelsens start samt på tredje semester. Vi screener
dem også for ordblindhed ved studiestart med henblik
på at opdage, om den enkelte studerende har behov for
støtte. Samtidig er det vigtigt at aftabuisere støtten. Alt
sammen for at øge sandsynligheden for, at den studerende
gennemfører uddannelsen.”
Hvad giver det styrkede SPS de studerende,
som de ikke fik tidligere?
”Vi kunne se, at der var mange studerende, som ikke
brugte den SPS, de havde fået tildelt. Samtidig var der en
stor gråzone, og det er der nok stadigvæk, af studerende,
som reelt var berettiget til støtte, men som ikke fik den
søgt eller ikke vidste, at det var en mulighed. Nu bruger
de studerende den støtte, de har fået bevilget, og flere
studerende har kendskab til støtten og søger støtten.
Det betyder, at de får meget bedre forudsætninger for
at tilegne sig det faglige indhold på uddannelsen, og
vi kan mærke, at de trives bedre.”
Jeg har aldrig følt mig alene på uddannelsen.
Vejlederen har hjulpet mig med at blive på
uddannelsen og med at tro på mig selv. Særligt
under praktikkerne var det virkelig vigtigt for mig
at have én, som jeg hele tiden kunne snakke
med, og som ikke var min praktikvejleder.
PÆDAGOGSTUDERENDE MED SPS
20
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856183_0021.png
3 pointer til inspiration:
1
Overvej at specialisere SPS­vejledningen,
så vejlederne har SPS­opgaven som
kerneopgave.
Knyt SPS­vejlederne tæt til uddannelsen,
opkvalificer dem, og sørg for, de kan
modtage sparring fra ekstern ekspertise
ved behov.
Vær tilgængelig og opsøgende ift. de stude­
rende, både når det gælder information,
screening og i vejledningen, så de stude­
rende ved, at de kan få støtte, hvis de har
behov for det.
2
3
SPS-KOORDINATOR NICOLAI JUUL RISSKOV:
Specialiseret SPS fra starten kan
gøre de studerende selvkørende
”Vores mål er, at de studerende skal blive så selvhjulpne
og selvkørende som muligt. Det har overrasket mig, hvor
mange af de studerende, der har fået SPS fra starten, der
faktisk lykkes med det. Målgruppen for SPS er bl.a. psykisk
sårbare studerende med ind imellem nogle meget kom-
plekse problemstillinger. Derfor er det alfa og omega, at de
også møder specialiserede vejledere, der har forståelse for,
hvor komplekse deres problemstillinger er. Det handler
ikke bare om, at de skal lave en to-do liste og være bedre
til at strukturere deres ugedage. Det er simpelthen ikke
nok for dem.”
Hvad er formålet med indsatsen?
Hvad vil du anbefale andre, der lader sig inspirere
af indsatsen?
”Vi har fundet ud af, at forudsætningen for at yde en
effektiv specialiseret SPS-vejledning er at have SPS-
vejledere, som virkelig brænder for området. Det er også
vigtigt at fastholde den løbende faglige opkvalificering af
SPS-vejlederne. Indimellem står vi med studerende, hvor
vi har brug for faglig sparring. Derfor får vi på månedlig
basis tre timers gruppesupervision, og vi har mulighed for
at få ugentlig individuel supervision af en psykolog med
ekspertise inden for SPS.”
Hvorfor tror du, at indsatsen virker?
”Vi gør meget ud af at møde de studerende dér, hvor de er.
For eksempel tager vi ud på praktikstederne. Ofte handler
det om at møde nogle ret små og basale behov, som gør,
at de har en langt større mulighed for at gennemføre
deres praktikperiode. Fx kan et hvil i frokostpausen gøre
en kæmpe forskel. Men det kan være enormt svært for
den studerende selv at sætte ord på.”
På et tidspunkt havde jeg det ret dårligt, og min
SPS­vejleder var der for mig, tjekkede op på mig i
perioder, hvor jeg var stresset, og spurgte selv, om
jeg havde brug for en ny tid, hvis der fx var gået
lang tid siden sidst. Det var rigtig rart.
PÆDAGOGSTUDERENDE MED SPS
HVORDAN FÅR VI UDDANNET FLERE PÆDAGOGER TIL VORES DAGINSTITUTIONER?
21
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856183_0022.png
22
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856183_0023.png
Flere godt
igennem praktikken
Den tredje vej til at få flere pædagoger uddannet og ud i
daginstitutioner er at fremme de studerendes udbytte
og oplevelse af praktikforløb, så flere kommer godt i
gennem praktikkerne.
Praktikken udgør en tredjedel af pædagoguddannelsen.
Det er her, de pædagogstuderende afprøver deres viden
og videreudvikler deres færdigheder og kompetencer.
Oplevelser i praktikken påvirker desuden de studerendes
beslutninger om at fortsætte på studiet og i faget på
kort og langt sigt. Professionshøjskolerne beskriver
også i interviewene, at frafald ofte sker i forbindelse
med praktikken.
Studerendes
oplevelse i praktikken
Omkring 4.000 studerende starter hvert år på pædagog-
uddannelsen, men omkring hver fjerde falder fra, og det
sker ofte i forbindelse med praktikken, som udgør en
tredjedel af uddannelsen.
Selvom mange studerende har gode oplevelser i prak-
tikken, så er det vigtigt at være opmærksom på, at næsten
en ud af fem af de pædagogstuderende får mindre lyst til
at arbejde i pædagogfaget efter deres praktikophold
(EVA, 2024c).
Derudover er det også værd at bemærke, at:
57 % har oplevet grænseoverskridende adfærd løbet
af deres praktik, fx at blive ignoreret eller udelukket
af kollegafællesskabet, få stødende, grove eller
nedladende kommentarer, eller være vidne til en
ubehagelig tone over for børn eller kollegaer.
16 % er helt uenige i, at de har fået tilstrækkelig
information om, hvor de kunne hente hjælp fra
deres uddannelsessted, hvis der var behov for det.
35 % oplever slet ikke eller i mindre grad, at
studiedagene på professionshøjskolen har hjulpet
dem med at håndtere udfordringer i praktikken.
Vigtigt at vide om:
1 ud af 5
1 ud af 5 pædagogstuderende får
mindre lyst til at arbejde i pædagogfaget
efter deres praktikforløb.
HVORDAN FÅR VI UDDANNET FLERE PÆDAGOGER TIL VORES DAGINSTITUTIONER?
23
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856183_0024.png
KOMMUNE-GLIMT
Inspiration til et bedre
praktikforløb
I Frederiksberg Kommune vil man gerne
tage et større ansvar for at uddanne
pædagoger. Derfor har man indført ”det
eksemplariske praktikforløb”. Indsatsen
skal styrke praktikken som læringsrum
og er målrettet både den studerende
i praktikken og praktikvejlederne.
Kommunen samarbejder med KP om
faste netværk­og kompetencemøder for
praktikvejledere samt faste workshops
om videobaseret praksisrefleksion,
hvor studerende og vejledere filmer
og drøfter praksis.
Læs mere i Flere pædagoger i dag­
institutioner – inspiration til kommuner.
Tre anbefalinger til
professionshøjskolerne
for at styrke praktikken:
1. Synliggør for de studerende, hvor de kan
søge hjælp, hvis de oplever udfordringer
i praktikken.
Praktikperioderne kan udfordre studerende
med behov for SPS
Praktikperioden kan være en særligt udfordring for stude-
rende med behov for SPS-støtte. Professionshøjskolerne
giver udtryk for, at de ikke er i mål ift. at få SPS-støtten til at
fungere tilstrækkeligt godt i forbindelse med praktikperi-
oder. Det kan bl.a. være uklart for de studerende, hvordan
de kan bruge SPS-støtten under praktikken. De studerende
kan også tøve med at gøre brug af SPS-støtten, fordi de har
svært ved at italesætte deres støttebehov eller er bekym-
rede for praktikstedets reaktioner (Eva, 2024b; EVA, 2023).
2. Hold løbende kontakt med kommu­
nerne i en dialog om, hvad der forventes
af praktiksteder og praktikvejledere, og
hvordan der bliver arbejdet med og fulgt
op på kvaliteten af praktiksteder.
3. Aftal med kommunerne, hvordan I
sammen sikrer, at studerende med
behov for SPS får den fornødne støtte,
når de er i praktik.
Indsatser, der kan styrke kvaliteten i praktikken
Alle professionshøjskoler arbejder med at understøtte
gode praktikforløb på pædagoguddannelsen. De stude-
rendes oplevelser af praktikken indikerer, at professions-
højskolerne sammen med kommunerne med fordel kan
supplere og styrke deres indsatser ift. praktikforløbene,
så praktikken ikke fører til uhensigtsmæssigt frafald blandt
de pædagogstuderende. Der er forskel på professions-
højskolernes indsatser og samarbejder med kommunerne.
Nedenfor er en række eksempler, som en række profes-
sionshøjskoler har erfaringer med.
24
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856183_0025.png
DET GØR PROFESSIONSHØJSKOLERNE
FOR AT STYRKE KVALITETEN
I PRAKTIKKEN:
KOMMUNE-GLIMT
Før praktikken
Indsatser målrettet studerende
• Opgaver relateret til praktikstedet, der kan forberede
studerende fagligt til praktikken.
• Øvelse i at give og modtage peer­feedback.
• Praksisnære øvelser i undervisning.
Indsatser målrettet samarbejde med praktiksteder
• Dialog om ansvarsområder og roller, og hvordan
disse formidles til de studerende.
• Dialog med praktikkommune om tilpasning af
praktikforløb.
Under praktikken
Indsatser målrettet studerende
• Tilbud om individuel sparring og vejledning ved
praktikkoordinator fra pædagoguddannelsen efter
behov.
• Praktikkoordinator på besøg på praktiksted for
opfølgning på praktikmål, udfordringer mv.
Indsatser målrettet samarbejde med praktiksteder
• Fælles studiedage for praktikvejledere skaber ejer­
skab til praktikforløbet og kompetenceløfter vejle­
derne.
• Kommunespecifikke studiedage for praktikvejledere
og studerende understøtter faglig refleksion, netværk
og fagligt fællesskab.
Efter praktikken
Indsatser målrettet studerende
• Facilitere erfaringsudveksling mellem studerende
for at sætte ord på oplevelser.
• Modeller for refleksion, fx "videobaseret refleksion"
understøtter, at studerende reflekterer over egen
læring og kobler til teori.
Indsatser målrettet samarbejde med praktiksteder
• Evaluering af praktikforløb og praktiksteder
via systematisk indsamling af data.
• Dialog med uddannelsesudvalg og kommuner
om opfølgning på evaluering og udvikling af
praktiksteder og ­forløb.
HVORDAN FÅR VI UDDANNET FLERE PÆDAGOGER TIL VORES DAGINSTITUTIONER?
25
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856183_0026.png
Sådan arbejder professionshøjskolerne
for at uddanne flere pædagoger
FORMÅL
MÅLGRUPPE
Elever på ungdoms-
uddannelser
Opsamling:
INDSATSER
Differentieret vejledning
Tilstedeværelse ved lokale begivenheder
Korps af pædagogstuderende som SoME­ambassadører
Udvidede brobygningsforløb, hvor pædagogstuderende
underviser elever på ungdomsuddannelser
• Styrket samarbejde med ledelse på ungdomsuddannelser
Flere ind
på pædagog-
uddannelsen
Pædagogmedhjælpere og
pædagogiskeassistenter
• Kurser og workshops med praksisnært indhold
• Fleksible merituddannelser
• Samarbejde med kommuner om rekruttering
til merituddannelsen
Personer med
andre uddannelser
• Meritpædagog som sporskifte
Pædagogstuderende
på uddannelsen
Flere godt
igennem pædagog-
uddannelsen
Trivsels- og fællesskabsfremmende indsatser
• Kontaktlærer­/studietovholderfunktion
• Faste tilknyttede undervisere på hold
• Faglige fællesskaber i undervisningen
• Peer­to­peer­vejledning
• Etablering af sociale klubber
• Personlig kontakt ved fravær
• Øget studenterinddragelse
• Lettere adgang til ledelsen
Indsatser rettet mod studiekompetencer
• Oprettelse af og sparring med studiegrupper
• Understøttelse af gruppearbejdet, fx med en moderator
• Niveaudelt undervisning
• Individuelle talentforløb
Pædagogstuderende
med behov for SPS
Screening for ordblindhed
Tilbud om supplerende undervisning i regi af FVU
Opsøgende indsats
Øget strukturering af uddannelsen
Undersøgelse af studerendes forudsætninger
Kompetenceudvikling af undervisere og SPS­vejledere
Pædagogstuderende i praktik
Før praktik
• Fælles introduktion til praktik
• Dialog om valg af praktiksted
• Fagligt praktikforberedende arbejde
• Øvelse i feedback
• Praksisnære øvelser
Under praktikken
• Styrket dialog med praktiksteder
• Individuel vejledning fra praktikkoordinator
• Besøg på praktikstedet
• Fælles studiedage
Efter praktik
• Faciliteret erfaringsudveksling
• Evaluering af praktiksteder
Flere godt
igennem praktikken
26
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856183_0027.png
© 2024 Danmarks Evalueringsinstitut
Eftertryk med kildeangivelse er tilladt
ISBN tryk: 978­87­7182­741­5
ISBN www: 978­87­7182­740­8
Design og illustration: Essensen
Trykt hos Stibo Complete A/S
Foto: iStock, Pexels og Unsplash
HVORDAN FÅR VI UDDANNET FLERE PÆDAGOGER TIL VORES DAGINSTITUTIONER?
27
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856183_0028.png
Hvordan får vi flere
pædagoger til vores
daginstitutioner?
INSPIRATION TIL KOMMUNERNES INDSATSER MED AT TILTRÆKKE
OG ENGAGERE PÆDAGOGER I DAGINSTITUTIONER
Inklusiv.
inspiration fra
3 kommuner
Ud over dette hæfte målrettet
professionshøjskolerne findes et andet
hæfte, som er målrettet kommunerne.
Du kan finde hæftet på eva.dk.