Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del Bilag 16
Offentligt
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
(Permanent uddannelsesløft med forhøjet dagpengesats på 110 pct.)
§1
I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 701 af 22. maj 2022, som ændret
bl.a. ved § 1 i lov nr. 728 af 13. juni 2023 og senest ved § 10 i lov nr. 754 af 13. juni 2023,
foretages følgende ændringer:
1.
Overskriften
før § 97 a affattes således:
»Ret for dagpengemodtagere til tilbud om en erhvervsuddannelse inden for områder, hvor der er
behov for arbejdskraft«
2.
§ 97 a, stk. 1,
affattes således:
»Stk. 1.
Personer omfattet af § 6, nr. 1, som er fyldt 30 år, har ret til at påbegynde et tilbud om en
erhvervsuddannelse efter lov om erhvervsuddannelser, som fremgår af en positivliste, jf. stk. 2, i
følgende tilfælde, jf. dog stk. 4:
1) Personen har ikke en erhvervsuddannelse eller anden erhvervsrettet uddannelse, der med
hensyn til niveau og varighed kan sidestilles med eller overstiger en erhvervsuddannelse.
2) Personen har en erhvervsuddannelse eller anden erhvervsrettet uddannelse, der med hensyn til
niveau og varighed kan sidestilles med, men ikke overstiger, en erhvervsuddannelse, men hvor
uddannelsen ikke har været anvendt i de seneste 5 år.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende.
1
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Lovudkast - Høring af lovforslag om permanent uddannelsesløft med 110 pct. dagpenge
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Permanent uddannelsesløft for ledige med ret til en erhvervsuddannelse med forhøjet
dagpengesats på 110 pct.
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
2
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Lovudkast - Høring af lovforslag om permanent uddannelsesløft med 110 pct. dagpenge
UDKAST
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) har fremsat forslag til finansloven for
2024. Det følger af regeringens forslag til finansloven for 2024, at uddannelsesløft med 110 pct.
dagpenge forventes gjort permanent fra 1. januar 2024.
Med forslaget til finansloven for 2024 forventes det, at ledige også fremover vil have muligheden
for et uddannelsesløft med 110 pct. af den lediges hidtidige dagpengesats på udvalgte erhvervs-
uddannelser. Den forventede permanentgørelse vil give ufaglærte eller faglærte med forældet
uddannelse, som er fyldt 30 år, ret til at påbegynde en erhvervsuddannelse på 110 pct. af hidtidige
dagpengesats, hvis erhvervsuddannelsen optræder på positivlisten. Positivlisten vil fortsat dække
en tredjedel af aktiviteten på erhvervsuddannelserne, hvor arbejdsmarkedets parter er med til at
udvælge erhvervsuddannelserne til positivlisten.
Dette lovforslag indeholder derfor en permanentgørelse af uddannelsesløft med 110 pct. dagpenge,
så retten fremover gælder uden tidsbegrænsning.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Permanent uddannelsesløft for ledige med ret til at påbegynde en erhvervsuddannelse med
forhøjet dagpengesats på 110 pct.
2.1.1. Gældende ret
I den gældende § 97 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats er der indført en midlertidig ordning
med ret for dagpengemodtagere til tilbud om en erhvervsuddannelse inden for områder, hvor der er
behov for arbejdskraft.
Efter § 97 a, stk. 1, i loven har dagpengemodtagere, som er fyldt 30 år, i perioden fra og med den 1.
august 2020 til og med den 31. december 2022 og i perioden fra og med den 1. juli 2023 til og med
den 31. december 2023, ret til at påbegynde et tilbud om en erhvervsuddannelse efter lov om
erhvervsuddannelser, som fremgår af en positivliste, i følgende tilfælde:
1) Personen har ikke en erhvervsuddannelse eller anden erhvervsrettet uddannelse, der med
hensyn til niveau og varighed kan sidestilles med eller overstiger en erhvervsuddannelse, dvs.
personen er ufaglært.
2) Personen har en erhvervsuddannelse eller anden erhvervsrettet uddannelse, der med hensyn til
niveau og varighed kan sidestilles med, men ikke overstiger, en erhvervsuddannelse, men hvor
uddannelsen ikke har været anvendt i de seneste 5 år, dvs. personen er faglært med forældet
uddannelse.
Dermed har dagpengemodtagere under den midlertidige ordning i § 97 a ret til et uddannelsesløft i
form af ret til at påbegynde et tilbud om en erhvervsuddannelse, som fremgår af en positivliste, i
perioden fra og med den 1. august 2020 til og med den 31. december 2022 og i perioden fra og med
den 1. juli 2023 til og med den 31. december 2023, hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt.
Efter lovens § 97 a, stk. 2, udarbejder Beskæftigelsesministeriet den landsdækkende positivliste,
hvor der er behov for arbejdskraft, som afgrænser, hvilke erhvervsuddannelser personen kan vælge
3
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Lovudkast - Høring af lovforslag om permanent uddannelsesløft med 110 pct. dagpenge
UDKAST
imellem. Den landsdækkende positivliste er udarbejdet af Beskæftigelsesministeriet med
inddragelse af Beskæftigelsesrådets teknikergruppe, og positivlisten dækker en tredjedel af
aktiviteten på erhvervsuddannelserne (inkl. SOSU-assistentuddannelsen), hvor arbejdsmarkedets
parter er med til at udvælge erhvervsuddannelserne til positivlisten.
Positivlisten er offentliggjort på Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings hjemmeside.
Efter lovens § 97 a, stk. 3, er en person, som er under uddannelse efter bestemmelsen, fritaget fra
pligten efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om aktiv socialpolitik til at være aktivt
jobsøgende og stå til rådighed for henvist arbejde. Dermed er personen fritaget for både at søge og
tage job, herunder dokumentere sine jobsøgningsaktiviteter i joblog, mens personen deltager i
uddannelsen.
Efter lovens § 97 a, stk. 4, kan der ikke gives tilbud om en erhvervsuddannelse efter bestemmelsen,
hvis en person inden for de seneste 6 måneder er ophørt med et tilbud efter § 96, som er påbegyndt
forud for den 1. august 2020. Bestemmelsen betyder, at der er en karensperiode, således at en
dagpengemodtager ikke har ret til, og at jobcenteret ikke kan give et tilbud om en
erhvervsuddannelse efter § 97 a, før der er gået 6 måneder efter ophøret med den tidligere
uddannelse efter lovens § 96.
Et tilbud efter lovens § 97 a kan alene gives efter aftale med personen, jf. lovens § 101, stk. 2.
Personen har dermed ikke pligt til at tage imod et tilbud om en erhvervsuddannelse efter § 97 a,
men når personen har indgået aftale med jobcenteret om tilbuddet, har personen pligt til at
påbegynde og deltage i tilbuddet.
En personen, der ved ydelsesskift overgår til en anden målgruppe i lovens § 6, har efter lovens §
55, stk. 4, ret til at fortsætte tilbuddet, selvom personer i den nye målgruppe ikke i øvrigt har ret til
eller kan få tilbud om en erhvervsuddannelse. Dermed vil personen have mulighed for at kunne
færdiggøre den erhvervsuddannelse, som personen påbegyndte som dagpengemodtager.
Retten til at fortsætte uddannelsen giver ikke i sig selv ret til en forsørgelsesydelse. Tilbuddet
fortsættes på den ydelse, som personen er berettiget til efter ydelses- og målgruppeskift. Hvis
personen ikke har ret til en ydelse efter ydelseslovgivningen, vil personen kunne færdiggøre
uddannelsen på SU, hvis personen har ret til det, eller som selvforsørgende, det vil sige uden
ydelse. Hvis personen har en uddannelsesaftale med en arbejdsgiver, vil pågældende endvidere
kunne fortsætte uddannelsen som voksenlærling, hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt.
Efter lovens § 196 a, refunderer staten 80 pct. af en kommunes udgifter til tilbud efter § 97 a,
herunder udgifter til et fortsat tilbud, hvis personen skifter målgruppe, jf. lovens § 55, stk. 4.
Efter den gældende § 48 a, stk. 3, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., modtager et medlem
dagpenge med et beløb svarende til 110 pct. af medlemmets hidtidige dagpengesats, dog højst 110
pct. af dagpengenes højeste beløb, hvis medlemmet påbegynder en erhvervsuddannelse efter § 97 a
i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Dagpengene udbetales med satsen, så længe personen
4
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Lovudkast - Høring af lovforslag om permanent uddannelsesløft med 110 pct. dagpenge
UDKAST
deltager i tilbuddet. Deltagelse i tilbuddet vil dog ikke give ret til dagpenge efter udløb af
dagpengeretten, herunder en eventuel forlænget dagpengeret.
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det fremgår af regeringens finanslovsforslag for 2024, at muligheden for uddannelsesløft med 110
pct. af den lediges hidtidige dagpengesats på udvalgte erhvervsuddannelser permanentgøres.
Det foreslås derfor, at ordningen med uddannelsesløft i § 97 a i lov om en aktiv beskæftigelses-
indsats gøres permanent, så dagpengemodtagere, der er fyldt 30 år, og som er ufaglærte eller
faglærte med forældet uddannelse, også fremover har ret til at påbegynde et tilbud om en
erhvervsuddannelse,
som fremgår af positivlisten.
Som følge af permanentgørelsen vil positivlisten fremover blive revideret årligt. Positivlisten vil
fortsat blive udarbejdet, så den dækker en tredjedel af aktiviteten på erhvervsuddannelserne, hvor
arbejdsmarkedets parter er med til at udvælge erhvervsuddannelserne til positivlisten.
Med lovforslaget vil ordningen med uddannelsesløft i § 97 a ikke være tidsbegrænset, og
dagpengemodtagere vil således også fremover have ret til at påbegynde et uddannelsesløft i form af
ret til tilbud om en erhvervsuddannelse efter lovens § 97 a, hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt.
Flere dagpengemodtagere vil dermed kunne påbegynde en erhvervsuddannelse på positivlisten,
hvor de modtager dagpenge med et beløb svarende til 110 pct. af medlemmets hidtidige
dagpengesats, dog højst 110 pct. af dagpengenes højeste beløb.
De øvrige regler og betingelser for tilbuddet finder fortsat anvendelse, herunder reglerne og
betingelserne om følgende:
Personen er fritaget for pligten til at være aktivt jobsøgende og stå til rådighed for henvist
arbejde under uddannelsen.
Tilbuddet gives efter aftale med personen.
Dagpengene udbetales med satsen, så længe personen deltager i tilbuddet. Deltagelse i tilbuddet
vil dog ikke give ret til dagpenge efter udløb af dagpengeretten, herunder en eventuel forlænget
dagpengeret.
Der er ret til at fortsætte tilbuddet ved ydelses- og målgruppeskift, hvis personen fortsat er
omfattet af en målgruppe i lovens § 6. Tilbuddet fortsættes på den evt. ydelse, som personen er
berettiget til efter ydelses- og målgruppeskift.
5
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Lovudkast - Høring af lovforslag om permanent uddannelsesløft med 110 pct. dagpenge
2766052_0006.png
UDKAST
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
3.1. Permanent uddannelsesløft for ledige med ret til at påbegynde en erhvervsuddannelse med
forhøjet dagpengesats på 110 pct.
Forslaget om at permanentgøre muligheden for uddannelsesløft med 110 pct. af den lediges
hidtidige dagpengesats på udvalgte erhvervsuddannelser skønnes at medføre offentlige merudgifter
før skat og tilbageløb på 197,7 mio. kr. i 2024, 277,2 mio. kr. i 2025, 270,9 mio. kr. i 2026 og
264,8 mio. kr. i 2027. Forslaget skønnes at medføre offentlige merudgifter efter skat og tilbageløb
på 229,3 mio. kr. i 2024, 320,1 mio. kr. i 2025, 311,1 mio. kr. i 2026 og 302,4 mio. kr. i 2027. jf.
tabel 3.1. Der er med permanentgørelsen indregnet en langsigtet opkvalificeringseffekt. Forslaget
vil være fuldt indfaset efter 30 år. Herefter skønnes forslaget at medføre merudgifter på ca. 70 mio.
kr. årligt og have en positiv beskæftigelseseffekt på 250 fuldtidspersoner.
Tabel 3.1. Samlede økonomiske konsekvenser af permanentgørelse af uddannelsesløft på 110
pct. dagpenge, mio. kr., 2024 pl
2024
2025
2026
2027
Uddannelsesudgifter
Dagpengeudgifter
SU
I alt før skat og tilbageløb
I alt efter skat og tilbageløb
Der er foretaget afrundinger.
73,2
127,6
-3,0
197,7
229,3
104,5
177,0
-4,3
277,2
320,1
104,5
170,7
-4,3
270,9
311,1
104,5
164,6
-4,3
264,8
302,4
Forslaget indebærer udgifter til uddannelse som følge af mertilgang, øgede dagpengeudgifter under
uddannelsesløft samt adfærd som følge af en øget tilgang til dagpengesystemet. Der er i forslaget
endvidere indregnet negative fastholdelseseffekter i forbindelse med, at de ledige deltager i
uddannelse, og der er efterfølgende indregnet positive beskæftigelseseffekter som følge af lavere
ledighed blandt faglærte, da de styrkede kvalifikationer skønnes at reducere ledighedsrisikoen.
Udgifterne til uddannelse afholdes uden for puljen til uddannelsesløft på en særskilt lovbunden
bevilling med 80 pct. statsrefusion. De kommunale nettoudgifter (20 pct.) er omfattet af
budgetgarantien.
I forbindelse med den midlertidige ordning er der i forvejen budgetteret udgifter i 2024 til at gøre
de forløb færdig, der sættes i gang før 2024. Udgifterne i 2024 til at gøre ordningen permanent er
derfor udgifter til tilgang i 2024, og derfor lavere end de efterfølgende år.
Merudgifterne efter skat og tilbageløb på 229,3 mio. kr. i 2024, 320,1 mio. kr. i 2025, 311,1 mio.
kr. i 2026 og 302,4 mio. kr. i 2027 håndteres som et led i finansloven for 2024.
Forslaget skønnes at medføre merudgifter til uddannelse på 73,2 mio. kr. i 2024 og 104,5 mio. kr.
årligt i 2025-2027. Merudgifterne til dagpenge udgør 127,6 mio. kr. i 2024, 177,0 mio. kr. i 2025,
170,7 mio. kr. i 2026 og 164,6 i 2027. I udgifterne til dagpenge indgår, at der på længere sigt
indregnes mindreudgifter til dagpenge som følge af positive opkvalificeringseffekter af
gennemførte uddannelser.
6
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Lovudkast - Høring af lovforslag om permanent uddannelsesløft med 110 pct. dagpenge
2766052_0007.png
UDKAST
Mindreudgifterne til SU skønnes at opstå som følge af, at personer, der ellers ville have taget en
uddannelse på SU i det ordinære uddannelsessystem, i stedet overgår til dagpengesystemet for at
tage et uddannelsesløft på 110 pct. af dagpengene. Mindreudgifterne til SU skønnes at udgøre -3,0
mio. kr. i 2024 og -4,3 mio. kr. årligt i 2025-2027.
Tabel 3.2. Samlede økonomiske konsekvenser af permanentgørelse af uddannelsesløft på 110
pct. dagpenge fordelt på stat og kommune, mio. kr., 2024 pl
2024
2025
2026
2027
Stat
99,5
140,4
138,2
136,1
Kommune
98,2
136,8
132,7
128,7
- heraf budgetgaranti
98,2
136,8
132,7
128,7
I alt
197,7
277,2
270,9
264,8
Der er foretaget afrundinger.
Forslaget skønnes at medføre statslige merudgifter på 99,5 mio. kr. i 2024, 140,4 mio. kr. i 2025,
138,2 mio. kr. i 2026 og 136,1 mio. kr. i 2027, jf. tabel 3.2. Forslaget skønnes at medføre
kommunale merudgifter på 98,2 mio. kr. i 2024, 136,8 mio. kr. i 2025, 132,7 mio. kr. i 2026 og
128,7 mio. kr. i 2027. Alle kommunale merudgifter er omfattet af budgetgarantien.
3.2 Nedskrivning af puljen til uddannelsesløft
Som led i en delvis medfinansiering af muligheden for at permanentgøre ordningen med 110 pct.
dagpenge omprioriteres forventede frie midler på § 17.46.41.20 Pulje til uddannelsesløft. Puljen er
derfor nedskrevet på forslag til finanslov for 2024 med 130 mio. kr. i 2024 og 125 mio. kr. årligt i
2025-2027 og fuldt indfaset med ca. 95 mio. kr. årligt.
Kommunerne får 80 pct. statsrefusion af uddannelsesudgifterne inden for uddannelsesløftspuljen,
og de sidste 20 pct. får kommunerne kompenseret via budgetgarantien. Da kommunerne forlods er
kompenseret for de forventede udgifter af den nuværende uddannelsesløftspulje, og da puljen
fremover vil være reduceret, skal der foretages en reduktion i budgetgarantien. Kommunerne får
reduceret budgetgarantien med 26,0 mio. kr. i 2024 og 25,0 mio. kr. årligt i 2025-2027, fuldt
indfaset reduceres budgetgarantien med 19,0 mio. kr.
Tabel 3.3. Konsekvenser af nedskrivning af puljen til uddannelsesløft fordelt på stat og
kommune, mio. kr., 2024 pl
2024
2025
2026
2027
Stat
-104,0
-100,0
-100,0
-100,0
Kommune
-26,0
-25,0
-25,0
-25,0
- heraf budgetgaranti
-26,0
-25,0
-25,0
-25,0
I alt
-130,0
-125,0
-125,0
-125,0
Der er foretaget afrundinger.
De økonomiske konsekvenser for kommunerne af lovforslaget skal forhandles med de kommunale
parter. Forslaget medfører ikke økonomiske konsekvenser for regionerne.
7
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Lovudkast - Høring af lovforslag om permanent uddannelsesløft med 110 pct. dagpenge
UDKAST
Lovforslaget forventes ikke at medføre øget administration i regioner og staten.
Lovforslaget forventes ikke at medføre øgede implementeringskonsekvenser i kommunerne,
regioner og staten.
Det vurderes, at lovforslaget følger de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning, idet lov-
forslaget indhold understøtter muligheden for digital administration og sikrer, at dagpengeudbeta-
lingerne fortsat kan ske digitalt og under hensyntagen til borgernes retssikkerhed og ved brug af de
it-systemer, som arbejdsløshedskasserne allerede har i anvendelse. Ved udarbejdelse af lovforslag-
et, er der taget højde for at anvende den eksisterende offentlige it-infrastruktur, og at behandlingen
af borgernes oplysninger kan finde sted inden for rammerne af databeskyttelsesreglerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Principperne for agil erhvervsrettet regulering vurderes på denne baggrund ikke at være relevante
for de konkrete ændringer i lovforslaget.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at medføre administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- eller naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden 13. - 27. oktober 2023 været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet (Advokatsamfundet), Ankestyrelsen, Arbejdsmarkedets Tillægspension, ASE, BDO
Danmark, Beskæftigelsesrådet, Centralorganisationens Fællesudvalg CFU, Danmarks Frie
Fagforening, Dansk Retspolitisk Forening, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Advokater,
Danske A-kasser, Danske Erhvervsakademier, Danske Erhvervsskoler og Gymnasier, Danske
Professionshøjskoler, Danske Seniorer, Datatilsynet, Den Kooperative Arbejdsgiver- og
Interesseorganisation i Danmark, Den Uvildige Konsulentforening på Handicapområdet, Det
Centrale Handicapråd, Det Faglige Hus, Erhvervsstyrelsen, FSR - danske revisorer, Faglige
Seniorer, Finans Danmark, Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Finanstilsynet,
Foreningen af kommunale sociale-, sundheds, og arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen
Danske Revisorer, Foreningen af Statsforvaltningsdirektører, Foreningen af Statsforvaltnings-
jurister, Forhandlingsfællesskabet, Forsikring og Pension, Frie Funktionærer, FSR – Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, Frivilligrådet, Institut for Menneskerettigheder, Jobrådgivernes
brancheforening, Kristelig Fagbevægelse, Landsforeningen af Fleks- og skånejobbere,
8
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Lovudkast - Høring af lovforslag om permanent uddannelsesløft med 110 pct. dagpenge
UDKAST
Landsforeningen af nuværende og tidligere psykiatribrugere, Landsforeningen SIND,
Lederforeningen (VUC), Producentforeningen, Retssikkerhedsfonden, Rigsrevisionen, Rådet for
psykisk sårbare på arbejdsmarkedet, Rådet for Socialt Udsatte, SEGES, SMV Danmark,
Udbetaling Danmark og Ældre Sagen.
Høringen har været forkortet til 14 dage, da der er tale om følgelovgivning på baggrund af
finanslovsforslag, og for at kunne nå fremsættelse af lovforslaget den 15. november 2023 med
henblik på vedtagelse i folketingsåret 2023-2024, så lovforslaget kan træde i kraft snarest muligt
efter vedtagelsen i folketinget i december 2023.
9
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Lovudkast - Høring af lovforslag om permanent uddannelsesløft med 110 pct. dagpenge
2766052_0010.png
UDKAST
10. Sammenfattende skema:
Positive
Negative
konsekvenser/mindreudgifter konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis (hvis
ja,
angiv
nej, anfør »Ingen«)
omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for Staten:
stat, kommuner og regioner 2023: -106,7 mio. kr.
2024: -103,8 mio. kr.
2025: -103,8 mio. kr.
2026: -103,8 mio. kr.
Kommunerne:
2023: -26,0 mio. kr.
2024: -25,0 mio. kr.
2025: -25,0 mio. kr.
2026: -25,0 mio. kr.
Implementeringskonsekvenser Ingen
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for borgerne
Klimamæssige konsekvenser Ingen
Miljø-
og
konsekvenser
naturmæssige Ingen
Staten:
2023: 102,2 mio. kr.
2024: 144,2 mio. kr.
2025: 142,0 mio. kr.
2026: 139,9 mio. kr.
Kommunerne:
2023: 98,2 mio. kr.
2024: 136,8 mio. kr.
2025: 132,7 mio. kr.
2026: 128,7 mio. kr.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem
principper for implementering
af
erhvervsrettet
EU-
regulering/Går videre end
minimumskrav
i
EU-
regulering
(sæt X)
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
10
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Lovudkast - Høring af lovforslag om permanent uddannelsesløft med 110 pct. dagpenge
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
I den gældende lov om en aktiv beskæftigelsesindsats har overskriften før § 97 a følgende ordlyd:
Midlertidig ordning med ret for dagpengemodtagere til tilbud om en erhvervsuddannelse inden for
områder, hvor der er behov for arbejdskraft.
Med overskriftens ordlyd fremgår det klart af loven, at det gældende uddannelsesløft med ret til
tilbud om en erhvervsuddannelse i § 97 a er en midlertidig ordning.
Det foreslås, at
overskriften
før § 97 a nyaffattes med følgende ordlyd: Ret for dagpengemodtagere
til tilbud om en erhvervsuddannelse inden for områder, hvor der er behov for arbejdskraft.
Med forslaget vil det fremgår af loven, at uddannelsesløftet i § 97 a fremover vil være en
permanent ordning.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter
den gældende regel i § 97 a, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, har personer
omfattet af § 6, nr. 1 (dagpengemodtagere), som er fyldt 30 år, i perioden fra og med den 1. august
2020 til og med den 31. december 2022 og i perioden fra og med den 1. juli 2023 til og med den
31. december 2023, ret til at påbegynde et tilbud om en erhvervsuddannelse efter lov om
erhvervsuddannelser, som fremgår af en positivliste, jf. stk. 2, i følgende tilfælde, jf. dog stk. 4:
1) Personen har ikke en erhvervsuddannelse eller anden erhvervsrettet uddannelse, der med
hensyn til niveau og varighed kan sidestilles med eller overstiger en erhvervsuddannelse, dvs.
personen er ufaglært.
2) Personen har en erhvervsuddannelse eller anden erhvervsrettet uddannelse, der med hensyn til
niveau og varighed kan sidestilles med, men ikke overstiger, en erhvervsuddannelse, men hvor
uddannelsen ikke har været anvendt i de seneste 5 år, dvs. personen er faglært med forældet
uddannelse.
I lovens § 97 a, stk. 2, fastlægges det, at beskæftigelsesministeriet udarbejder en landsdækkende
positivliste over erhvervsuddannelser, hvor der er behov for arbejdskraft, som afgrænser, hvilke
erhvervsuddannelser personen kan vælge imellem. Efter stk. 4, kan der dog ikke tilbud efter stk. 1,
hvis personen inden for de seneste 6 måneder er ophørt med et tilbud efter § 96, som er påbegyndt
forud for den 1. august 2020.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1.1 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Det foreslås, at
§ 97 a, stk. 1,
nyaffattes.
11
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Lovudkast - Høring af lovforslag om permanent uddannelsesløft med 110 pct. dagpenge
UDKAST
Det foreslås i
§ 97 a, stk. 1, nr. 1,
at personer omfattet af § 6, nr. 1, som er fyldt 30 år, har ret til at
påbegynde et tilbud om en erhvervsuddannelse efter lov om erhvervsuddannelser, som fremgår af
en positivliste, jf. stk. 2, i følgende tilfælde, jf. dog stk. 4:
1) Personen har ikke en erhvervsuddannelse eller anden erhvervsrettet uddannelse, der med
hensyn til niveau og varighed kan sidestilles med eller overstiger en erhvervsuddannelse.
Bestemmelsen i nr. 1 omfatter dagpengemodtagere, der er fyldt 30 år, og som er ufaglærte.
En person anses for ufaglært, hvis vedkommende ikke har en erhvervsuddannelse eller anden
erhvervsrettet uddannelse, der med hensyn til niveau og varighed kan sidestilles med eller
overstiger en erhvervsuddannelse.
Det foreslås i
§ 97 a, stk. 1, nr. 2,
at personer omfattet af § 6, nr. 1, som er fyldt 30 år, har ret til at
påbegynde et tilbud om en erhvervsuddannelse efter lov om erhvervsuddannelser, som fremgår af
en positivliste, jf. stk. 2, i følgende tilfælde, jf. dog stk. 4:
2) Personen har en erhvervsuddannelse eller anden erhvervsrettet uddannelse, der med hensyn til
niveau og varighed kan sidestilles med, men ikke overstiger, en erhvervsuddannelse, men hvor
uddannelsen ikke har været anvendt i de seneste 5 år.
Bestemmelsen i nr. 2 omfatter dagpengemodtagere, der er fyldt 30 år, og som er faglærte med en
forældet uddannelse.
En person anses for faglært, hvis vedkommende har en erhvervsuddannelse eller anden
erhvervsrettet uddannelse, der med hensyn til niveau og varighed kan sidestilles med, men ikke
overstiger en erhvervsuddannelse. En erhvervsuddannelse er en uddannelse efter lov om erhvervs-
uddannelser. Det kan f.eks. være en uddannelse til bager eller slagter. En uddannelse anses for
forældet, hvis personen ikke har anvendt sin uddannelseskompetence i en jobfunktion eller som
adgang til en stilling de seneste 5 år.
Med forslaget til § 97, stk. 1, får disse dagpengemodtagere ret til at påbegynde et tilbud om en
erhvervsuddannelse efter lov om erhvervsuddannelser, som fremgår af positivlisten, jf.
henvisningen til bestemmelsens stk. 2. Efter bestemmelsens stk. 4, vil der dog fortsat ikke kunne
gives tilbud efter stk. 1, hvis personen inden for de seneste 6 måneder er ophørt med et tilbud efter
§ 96, som er påbegyndt forud for den 1. august 2020.
Med bestemmelsen får dagpengemodtagere, som er omfattet af bestemmelsen, en ret til at
påbegynde et tilbud om en erhvervsuddannelse på positivlisten over for jobcenteret. Jobcenteret
skal således ikke fortage en vurdering af, om f.eks. tilbuddet er den rigtige indsats for at bringe den
enkelte dagpengemodtager tilbage til arbejdsmarkedet.
Ligesom efter gældende regler, er der ikke tale om, at personen har en ret over for
erhvervsskolerne. Dagpengemodtagere skal dermed opfylde de almindelig betingelser for optagelse
m.v. på erhvervsuddannelsen. For at afklare dagpengemodtagerens kompetencer, herunder få
12
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Lovudkast - Høring af lovforslag om permanent uddannelsesløft med 110 pct. dagpenge
UDKAST
synliggjort og dokumenteret uformel eller skjulte kvalifikationer, som er opnået via jobs og dermed
evt. få mulighed for at få afkortet den ønskede erhvervsuddannelse via en formel anerkendelse
heraf, kan jobcenteret f.eks. give dagpengemodtagere tilbud om en realkompetencevurdering.
Forslaget betyder, at den
midlertidige ordning med ret til en erhvervsuddannelse efter lovens § 97
a, gøres til en permanent ordning uden tidsbegrænsning, hvor dagpengemodtagere, der er fyldt 30
år, og som er ufaglærte eller faglærte med forældet uddannelse, har ret til at påbegynde et tilbud
om en erhvervsuddannelse,
som fremgår af positivlisten, hvis de øvrige betingelser for tilbuddet er
opfyldt. Dermed vil dagpengemodtagere også fremover have ret til et uddannelsesløft i form af
tilbud om en erhvervsuddannelse efter lovens § 97 a.
Med forslaget vil flere dagpengemodtagere kunne påbegynde en erhvervsuddannelse på positiv-
listen, hvor de modtager dagpenge med et beløb svarende til 110 pct. af medlemmets hidtidige
dagpengesats, dog højst 110 pct. af dagpengenes højeste beløb.
De øvrige regler og betingelser for tilbuddet finder fortsat anvendelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende, da der ønskes så
tidlig en ikrafttræden, som folketingsbehandlingen og en overholdelse af kravene til stadfæstelse i
grundlovens § 42, stk. 2, muliggør.
I den forbindelse bemærkes, at for at ledige vil kunne påbegynde et uddannelsesløft i januar 2024,
er det nødvendigt, at jobcentrene snarest muligt efter lovens vedtagelse og stadfæstelse i december
2023 kan bevilge disse tilbud om erhvervsuddannelser fra positivlisten. Da jobcentrenes bevilling
af tilbuddene tidligst vil kunne finde sted efter lovens ikrafttræden er det derfor nødvendigt, at
lovforslaget træder i kraft så hurtigt som muligt for at sikre, at personerne i målgruppen får hurtig
hjælp og bevilling af tilbud fra jobcentrene.
Loven vil ikke gælde for Færøerne og Grønland. Dette er begrundet i, at lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats ikke gælder for eller kan sættes i kraft på Færøerne og Grønland.
13
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Lovudkast - Høring af lovforslag om permanent uddannelsesløft med 110 pct. dagpenge
2766052_0014.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 548 af 7. maj 2019 om en aktiv
beskæftigelsesindsats, som ændret bl.a. ved
lov nr. 1051 af 30. juni 2020, lov nr. xx og
senest ved § xx i lov nr. xx 2022, foretages
følgende ændringer:
Midlertidig ordning med ret for
dagpengemodtagere til tilbud om en
erhvervsuddannelse inden for områder, hvor der
er behov for arbejdskraft
§ 97 a.
Stk. 1.
I perioden fra og med den 1. august 2020
til og med den 31. december 2022 og i perioden
fra og med den 1. juli 2023 til og med den 31.
december 2023, har personer omfattet af § 6, nr.
1, som er fyldt 30 år, ret til at påbegynde et
tilbud om en erhvervsuddannelse efter lov om
erhvervsuddannelser, som fremgår af en
positivliste, jf. stk. 2, i følgende tilfælde, jf. dog
stk. 4:
1) Personen har ikke en erhvervsuddannelse
eller anden erhvervsrettet uddannelse, der
med hensyn til niveau og varighed kan
sidestilles med eller overstiger en
erhvervsuddannelse.
2) Personen har en erhvervsuddannelse eller
anden erhvervsrettet uddannelse, der med
hensyn til niveau og varighed kan sidestilles
med, men ikke overstiger, en
erhvervsuddannelse, men hvor uddannelsen
ikke har været anvendt i de seneste 5 år.
Stk. 2-4…
1.
Overskriften
før § 97 a affattes således:
»Ret for dagpengemodtagere til tilbud om en
erhvervsuddannelse inden for områder, hvor
der er behov for arbejdskraft«
2.
§ 97 a, stk. 1,
affattes således:
»Stk. 1.
Personer omfattet af § 6, nr. 1, som er
fyldt 30 år, har ret til at påbegynde et tilbud
om en erhvervsuddannelse efter lov om
erhvervsuddannelser, som fremgår af en
positivliste, jf. stk. 2, i følgende tilfælde, jf.
dog stk. 4:
1) Personen har ikke en erhvervsuddannelse
eller anden erhvervsrettet uddannelse, der
med hensyn til niveau og varighed kan
sidestilles med eller overstiger en
erhvervsuddannelse.
2) Personen har en erhvervsuddannelse eller
anden erhvervsrettet uddannelse, der med
hensyn til niveau og varighed kan
sidestilles med, men ikke overstiger, en
erhvervsuddannelse, men hvor
uddannelsen ikke har været anvendt i de
seneste 5 år.«
14