Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del Bilag 13
Offentligt
2765353_0001.png
UDKAST
Bekendtgørelse om påbud om undersøgelse af det psykiske
arbejdsmiljø
I medfør af § 21, stk. 2, § 81 c, stk. 1 og 2, og § 84 i lov om arbejdsmiljø, jf. lovbekendtgørelse nr.
2062 af 16. november 2021, som ændret ved lov nr. [XXXX af dato/md/2024], fastsættes efter
bemyndigelse:
Kapitel 1
Anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Bekendtgørelsen handler om arbejdsgiverens pligter i forbindelse med Arbejdstilsynets påbud om
undersøgelse af
det psykiske arbejdsmiljø, jf.
§ 21, stk. 1, i lov om arbejdsmiljø.
§ 2.
Ved en rådgivningsvirksomhed forstås i denne bekendtgørelse en rådgivningsvirksomhed, der er
autoriseret til at yde arbejdsmiljørådgivning på det psykosociale område efter bekendtgørelse om
autorisation af rådgivningsvirksomheder på arbejdsmiljøområdet.
§ 3.
Virksomhed dækker i denne bekendtgørelse over juridiske enheder med cvr. nr. samt
udenlandske virksomheder, som midlertidigt udfører tjenesteydelser i Danmark.
Kapitel 2
Opfyldelse af og tilbagemelding på påbud om undersøgelse af det psykiske arbejdsmiljø
§ 4.
Arbejdsgiver skal opfylde et
påbud om undersøgelse af
det psykiske arbejdsmiljø ved at anvende
en rådgivningsvirksomhed, der er autoriseret til det psykosociale område.
Stk. 2. Den rådgivningsvirksomhed, som arbejdsgiveren efter stk. 1 gør brug af, må ikke høre under
den juridiske enhed, som har modtaget påbuddet om undersøgelse af det psykiske arbejdsmiljø.
§ 5.
Arbejdsgiver skal inddrage arbejdsmiljøorganisationen i rådgivningsprocessen. I virksomheder,
der ikke har pligt til at etablere arbejdsmiljøorganisation, skal arbejdsgiver inddrage de ansatte.
§ 6.
Arbejdsgiver skal indgå en skriftlig aftale med rådgivningsvirksomheden om bistand til at
efterkomme
påbuddet om undersøgelse af
det psykiske arbejdsmiljø.
Stk. 2.
Det skal indgå i aftalen, at rådgivningsvirksomheden foretager undersøgelsen og udarbejder en
redegørelse med beskrivelse af, hvordan
påbuddet om undersøgelse af
det psykiske arbejdsmiljø er
efterkommet.
Stk. 3.
Arbejdsgiver skal sikre, at aftalen forefindes i virksomheden og er til rådighed for
virksomhedsledere, eventuelle arbejdsledere, øvrige ansatte og Arbejdstilsynet.
§ 7.
Arbejdsgiver skal, senest 4 uger efter at
påbuddet om undersøgelse af
det psykiske arbejdsmiljø
er modtaget, give en tilbagemelding til Arbejdstilsynet om indgåelse af aftalen med
rådgivningsvirksomheden. Tilbagemeldingen skal indeholde oplysninger om, hvilken
rådgivningsvirksomhed der er indgået aftale med.
Side
1
af
3
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 13: Orientering om høring over bekendtgørelse om forenklingen af Arbejdstilsynets reaktionstyper og virkemidler
2765353_0002.png
UDKAST
§ 8.
Arbejdsgiver skal give tilbagemeldingen til Arbejdstilsynet via Arbejdstilsynets digitale
selvbetjeningsløsning. Tilbagemeldingen skal være forsynet med offentlig digital signatur.
Stk. 2.
Udenlandske virksomheder skal melde oplysningerne, jf. § 7, til Arbejdstilsynet i skemaer,
som findes på Arbejdstilsynets hjemmeside. Skemaerne skal være forsynet med virksomhedens
underskrift.
§ 9.
Arbejdsgiver skal ved tilbagemeldingen erklære, at arbejdsmiljøorganisationen eller en
repræsentant for de ansatte i virksomheder, der ikke har pligt til at etablere arbejdsmiljøorganisation, er
gjort bekendt med indholdet af tilbagemeldingen.
§ 10.
Rådgivningsvirksomhedens undersøgelse af det psykiske arbejdsmiljø skal gøre det muligt at
konstatere, om arbejdsmiljøforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige.
Stk. 2.
Arbejdsgiver skal sikre, at undersøgelsen som minimum indeholder en afdækning af følgende
elementer:
1) Hvordan og i hvilket omfang de påvirkninger, der er beskrevet i Arbejdstilsynets påbud,
forekommer, og hvordan de er søgt forebygget.
2) Om der forekommer andre relevante påvirkninger i det psykiske arbejdsmiljø inden for
Arbejdstilsynets reaktionsområde og i givet fald, hvordan og i hvilket omfang de forekommer, og
hvordan de er søgt forebygget.
3) Vilkår, der har betydning for undersøgelsens resultat.
4) Forhold i det fysiske arbejdsmiljø, der har betydning for det psykiske arbejdsmiljø.
5) Oplysninger om sygefravær og personaleomsætning.
§ 11.
Arbejdsgiver skal sikre, at rådgivningsvirksomheden foretager undersøgelsen.
§ 12.
Arbejdsgiver skal sikre, at rådgivningsvirksomhedens redegørelse indeholder en beskrivelse af
de elementer, der er nævnt i § 10, stk. 2, samt de anvendte undersøgelsesmetoder.
Stk. 2.
Hvis et af elementerne i § 10, stk. 2, ikke kan afdækkes i redegørelsen, skal dette begrundes.
Stk. 3.
Redegørelsen skal derudover indeholde en beskrivelse af rådgivningsforløbet, herunder
hvordan arbejdsmiljøorganisationen eller de ansatte i virksomheder, der ikke har pligt til at oprette
arbejdsmiljøorganisation, har været inddraget.
Stk. 4.
Redegørelsen må ikke indeholde oplysninger, der kan henføres til enkeltpersoner, medmindre
dette er af væsentlig betydning for undersøgelsens resultat.
§ 13.
Arbejdsgiver skal sikre, at redegørelsen fra rådgivningsvirksomheden forefindes i virksomheden
og er til rådighed for virksomhedsledere, eventuelle arbejdsledere, øvrige ansatte og Arbejdstilsynet.
Stk. 2.
Arbejdsgiver skal videregive redegørelsen til arbejdsmiljøorganisationen eller til en
repræsentant for de ansatte i virksomheder, der ikke har pligt til at etablere arbejdsmiljøorganisation.
§ 14.
Arbejdsgiver skal give en tilbagemelding til Arbejdstilsynet om, at
påbuddet om undersøgelse
af
det psykiske arbejdsmiljø er efterkommet.
Stk. 2.
Arbejdsgiver skal i tilbagemeldingen vedlægge rådgivningsvirksomhedens redegørelse,
herunder resultatet af undersøgelsen.
Stk. 3.
Arbejdsgiver skal ved tilbagemeldingen erklære, at arbejdsmiljøorganisationen eller en
repræsentant for de ansatte i virksomheder, der ikke har pligt til at etablere arbejdsmiljøorganisation, er
gjort bekendt med indholdet af tilbagemeldingen.
§ 15.
Arbejdsgiver skal give tilbagemeldingen til Arbejdstilsynet via Arbejdstilsynets digitale
selvbetjeningsløsning. Tilbagemeldingen skal være forsynet med offentlig digital signatur.
Stk. 2.
Udenlandske virksomheder skal give tilbagemeldingen, jf. § 14, til Arbejdstilsynet i et skema,
som findes på Arbejdstilsynets hjemmeside. Skemaerne skal være forsynet med virksomhedens
underskrift.
Side
2
af
3
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 13: Orientering om høring over bekendtgørelse om forenklingen af Arbejdstilsynets reaktionstyper og virkemidler
2765353_0003.png
UDKAST
§ 16.
Arbejdsgiver, der har modtaget
påbud om undersøgelse af
det psykiske arbejdsmiljø, skal på
Arbejdstilsynets anmodning kunne dokumentere, at rådgivningsvirksomheden har bekræftet, at
påbuddet om undersøgelse af
det psykiske arbejdsmiljø er efterkommet.
Kapitel 3
Dispensation og klageadgang
§ 17.
Direktøren for Arbejdstilsynet kan i særlige tilfælde tillade fravigelser fra kravet i § 4, stk. 2,
om, at rådgivningsvirksomheden ikke må høre under juridiske enhed, som har modtaget påbuddet om
undersøgelse af det psykiske arbejdsmiljø.
§ 18.
Arbejdstilsynets afgørelser efter denne bekendtgørelse kan påklages efter lov om arbejdsmiljø §
81.
Kapitel 4
Straf
§ 19.
Medmindre højere straf er forskyldt efter lov om arbejdsmiljø eller anden lovgivning straffes
med bøde eller fængsel i indtil 2 år den, der
1) undlader at efterkomme påbud om undersøgelse af det psykiske arbejdsmiljø, som Arbejdstilsynet
har udstedt i henhold til § 4, eller
2) overtræder bestemmelserne i §§ 6-7, § 14, og § 16.
Stk. 2.
Der kan pålægges en arbejdsgiver bødeansvar, selv om overtrædelsen ikke kan tilregnes
arbejdsgiver som forsætlig eller uagtsom. Det er en betingelse for bødeansvaret, at overtrædelsen kan
tilregnes en eller flere til virksomheden knyttede personer eller virksomheden som sådan. For
bødeansvar fastsættes ingen forvandlingsstraf.
Stk. 3.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens
kapitel 5.
Kapitel 5
Ikrafttræden m.v.
§ 20.
Bekendtgørelsen træder i kraft den [dato/md/år]
Arbejdstilsynet, den xxxx
Sine Frederiksen
Side
3
af
3