Finansudvalget 2023-24
Aktstk. 79
Offentligt
2807054_0001.png
5. januar 2024
J.nr. 2023 - 9382
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende aktstk. 79
Aktstykke om stigningsbegrænsningen på dækningsafgiften.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 19. december 2023. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Trine Pertou Mach (EL).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
Aktstk. 79 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om konsekvenserne for kommunernes økonomi ved tiltaget i 2022 og 2023 og i hvert af årene 2024-2030
2807054_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse konsekvenserne for kommunernes økonomi ved tiltaget i 2022 og
2023 og i hvert af årene 2024-2030?
Svar
I november 2023 blev
Aftale om øget tryghed om de nye erhvervsvurderinger
indgået mellem rege-
ringen, Radikale Venstre, Konservative Folkeparti og Liberal Alliance for at skabe øget
tryghed for erhvervsdækningsafgiftspligtige virksomheder. Aftalen indebærer, at der ind-
føres en stigningsbegrænsning på 10 pct. for erhvervsdækningsafgiften, således at dæk-
ningsafgiften årligt ikke kan stige med mere end 10 pct. af den fuldt indfasede dæknings-
afgift. Lovgivning herom forventes gennemført i efteråret 2024. Stigningsbegrænsningen
på 10 pct. tillægges ved lovens ikrafttræden bagudrettet virkning fra den 1. januar 2022,
hvilket reducerer efterreguleringerne i betydelig grad. Med den nye aftale får virksomhe-
der, hvor dækningsafgiften stiger, en mere lempelig overgang til de nye regler.
For årene 2022-2024 finansieres stigningsbegrænsningen på dækningsafgiften af diverse
puljer og reserver. For årene 2025-2030 finansieres stigningsbegrænsningen af råderum-
met. Da staten finansierer stigningsbegrænsningen
på samme vis som det er tilfældet
med den nye stigningsbegrænsning, der gælder for grundskylden fra 2024
vil den ikke
påvirke kommunernes økonomi samlet set.
Side 2 af 2