Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
S 309
Offentligt
2672989_0001.png
Offentligt
9. marts 2023
J.nr. 2023 - 2265
Til Folketingets Lovsekretariat
Hermed sendes svar på spørgsmål S 306 af 27. februar 2023, indleveret af Kenneth
Fredslund Petersen (DD).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
S 309 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på S 309: I lyset af at ministerens parti ønsker et Danmark i balance og ikke ønsker, at det skal være dyrere at drive virksomhed, mener ministeren så, at det er rimeligt at indføre en kilometerafgift for lastbiler, der gør det dyrere at drive virksomhed i Nordjylland?
2672989_0002.png
Spørgsmål
Mener ministeren, at det er i overensstemmelse med regeringsgrundlaget og et Danmark i
balance at indføre en kilometerafgift for lastbiler, der gør det dyrere at drive virksomhed i
yderområderne?
Svar
Regeringen har med regeringsgrundlaget sat de mest ambitiøse klimamål for Danmark
nogensinde. Hvis Danmark skal leve op til de CO
2
-reduktioner, der følger heraf, er der
også behov for en grøn omstilling af den tunge vejtransport. En ny kilometerbaseret og
CO
2
-differentieret vejafgift for lastbiler bidrager til denne omstilling.
En kilometerbaseret vejafgift indebærer både incitamenter til den grønne omstilling,
og en mere præcis beskatning af lastbiltrafikkens andre påvirkninger af omgivelserne, her-
under slid på vejnettet, ulykker, støj, luftforurening og bidrag til trængsel. Afgifter på last-
biltrafik er i dag fastsat betydeligt under disse omkostninger for samfundet.
En kilometerbaseret vejafgift indebærer dog erhvervsøkonomiske konsekvenser, da den
øger den samlede beskatning af lastbiltrafikken. Den nye vejafgift ventes at øge transport-
omkostningerne, som dog generelt udgør en lille del af de samlede produktionsomkost-
ninger. Det må forventes, at vejafgiften bliver overvæltet til forbrugerpriserne, men at det
vil udgøre en relativ begrænset stigning på den enkelte vare.
Samtidig ønsker regeringen at implementere ændringer i de nationale regler om vægt og
dimensionering af lastbiler. Det indebærer effektivisering af vejgodstransporten til glæde
for transporterhvervet og bidrager med CO
2
-reduktioner og mindsker samtidig de er-
hvervsøkonomiske omkostninger.
Vejafgiften forventes desuden at få begrænsede konsekvenser for lokalisering af virksom-
heder i Danmark. Derudover skal udenlandske lastbiler på lige fod med danske lastbiler
betale den nye vejafgift for kørsel i Danmark. Vejafgiften vil dermed ikke påvirke konkur-
renceevnen negativt for danske vognmænd i forhold til udenlandske vognmænd.
Regeringsgrundlaget fastslår, at der er et skattestop i Danmark. Den politik, regeringen
har lagt frem, betyder samlet set, at skatter og afgifter sættes ned. Der gennemføres fx en
reform af indkomstskatterne, så skatterne nedsættes med 5 mia. kr. Regeringen vil også
nedsætte beskatningen ved generationsskifte af erhvervsvirksomheder, annullere den
planlagte lagerskat på selskabers ejendomsavancer og forhøje FoU-fradraget.
Side 2 af 2