Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 53 Bilag 7
Offentligt
2679228_0001.png
Til lovforslag nr.
L 53
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 21. marts 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af tinglysningsafgiftsloven og
ejendomsvurderingsloven
(Indførelse af godtgørelse af tinglysningsafgift for pant tinglyst til sikkerhed for lån til udskiftning af olie- eller gasfyr med en
anden opvarmningskilde, fremrykket kategorisering af visse ejendomme m.v.)
[af skatteministeren (Jeppe Bruus)]
1. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af KF og
NB) indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i Folke-
tingets forretningsordens § 13, stk. 1, om, at der skal gå 30
dage fra lovforslagets fremsættelse, til det kan vedtages ved
3. behandling.
2. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af KF og
NB) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (KF) vil ved 3. behandling af
lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget. Mindre-
tallet vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin
stilling til de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (NB) vil ved 3. behandling
af lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget. Min-
dretallet vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for
sin stilling til de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget glæder sig over,
at der med lovforslaget gives økonomisk incitament til at
udskifte olie- og gasfyr med en grøn varmekilde. Heldigvis
er omstillingen allerede godt i gang, og både fjernvarme
og varmepumper finder nu vej til danske hjem. Selv om vi
er godt i gang, er der stadig behov for at sætte turbo på
udfasningen af naturgas. Radikale Venstre ønsker at afsætte
endnu flere penge til fjernvarmeprojekter og varmepumper
med målet om, at 400.000 husstande skal være koblet på
fjernvarmenettet eller have installeret varmepumpe inden
udgangen af 2025. I det billede er fritagelse for tinglysnings-
afgiften et mindre element, men ikke desto mindre er det
positivt, at forbrugerne nu får bedre muligheder for at skifte
over til fremtidens grønne varmekilder.
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget udtaler, at Alternativet
støtter den grønne omstilling og selvfølgelig også godtgørel-
se af tingslysningsafgift i forbindelse med udskiftning af
fossile varmekilder. Alternativet vil dog gerne påpege det
problematiske i at koble forslaget sammen med lovgivning
om ejendomme, der hører til en anden politisk aftale. Det
er en uheldig procedure, som bør undgås, da det gør de
politiske holdninger mere uigennemsigtige.
5. Ændringsforslag
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af KF og NB):
AX028486
L 53 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet den 21. marts 2023
2679228_0002.png
2
Til § 2
1)
I den under
nr. 3
foreslåede ændring af
§ 83, stk. 3,
ændres i
3. pkt.
»Tidligere ejere i vurderingsåret kan dog
med virkning for det vurderingsår, hvor den pågældende
tidligere ejere« til: »En tidligere ejer i vurderingsåret kan
dog med virkning for det vurderingsår, hvor den pågældende
tidligere ejer«.
[Redaktionel ændring]
Til § 3
2)
Som
stk. 4
indsættes:
»Stk. 4.
Udskiftes et olie- eller gasfyr med en anden op-
varmningskilde end olie- eller gasfyr i perioden fra og med
den 1. maj 2023 til og med den 31. oktober 2023 og før
tidspunktet for anmeldelse af pant til tinglysning til sikker-
hed for lån til udskiftningen, kan der opnås godtgørelse af
afgift ved den efterfølgende tinglysning af dette pant, hvis
betingelserne for godtgørelse i tinglysningsafgiftslovens §
25 som affattet ved denne lovs § 1, nr. 5, er opfyldt, uanset
at pantet tinglyses, efter at udskiftningen er foretaget. Ved
godtgørelse efter 1. pkt. skal pantsætteren til brug for kon-
trollen efter tinglysningsafgiftslovens § 26 som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 5, efter anmodning fra told- og skattefor-
valtningen udlevere en BBR-udskrift, hvoraf det fremgår, at
der har været et olie- eller gasfyr på ejendommen, og som
er dateret, før udskiftningen er foretaget, men dog tidligst er
dateret den 1. maj 2023. Hvis anmodning om godtgørelse
efter 1. pkt. sker efter tinglysningsafgiftslovens § 25, stk. 2,
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 5, skal BBR-udskriften,
jf. 2. pkt., medsendes anmodningen.«
[Indsættelse af en overgangsbestemmelse for perioden fra og
med den 1. maj 2023 til og med den 31. oktober 2023 ved
udskiftning af olie- eller gasfyr før anmeldelse af pant til
tinglysning til sikkerhed for udskiftningen]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 2, nr. 3, foreslås det at indsætte 2.
og 3. pkt. i § 83, stk. 3. Den foreslåede bestemmelse i 3.
pkt. i det fremsatte lovforslag har følgende ordlyd: »Har
ejendommen i perioden fra og med den 2. marts 2021 til og
med den dato, hvor told- og skatteforvaltningen som led i
en vurdering eller i medfør af § 83 a træffer afgørelse om,
hvilken kategori en ejendom skal henføres til, skiftet ejer
en eller flere gange, træffes valget særskilt for de enkelte
vurderingsår i perioden af den ejer eller de ejere i enighed,
der ejede ejendommen den 31. december i det pågældende
vurderingsår.«
Det foreslås med ændringsforslag nr. 1, at det foreslåede
§ 83, stk. 3, 3. pkt., ændres, så »Tidligere ejere i vurderings-
året kan dog med virkning for det vurderingsår, hvor den
pågældende tidligere ejere« ændres til »En tidligere ejer i
vurderingsåret kan dog med virkning for det vurderingsår,
hvor den pågældende tidligere ejer«.
Den foreslåede ændring er alene af redaktionel karakter
og vil således ikke have indholdsmæssig betydning.
Til nr. 2
Med lovforslagets § 1, nr. 5, foreslås en særordning
ved udskiftning af olie- eller gasfyr, som giver mulighed
for godtgørelse af afgift ved anmeldelse af pant til tinglys-
ning. En af betingelserne for godtgørelse af tinglysningsaf-
giften er, at der på ejendommen, som pantet tinglyses i, er
et olie- eller gasfyr, som på tidspunktet for tinglysningen vil
kunne udskiftes. Det er herudover en betingelse, at udskift-
ningen af olie- eller gasfyret med en anden opvarmnings-
kilde end et olie- eller gasfyr sker inden for 12 måneder
fra tidspunktet for anmeldelse af pantet til tinglysning. Det
betyder, at der ikke kan opnås godtgørelse, hvis olie- eller
gasfyret er udskiftet, inden pantet anmeldes til tinglysning,
eller hvis udskiftningen ikke sker inden for 12 måneder fra
tidspunktet for anmeldelse til tinglysning.
Baggrunden for ændringsforslag nr. 2 er, at der på tids-
punktet for lovens ikrafttræden den 1. maj 2023 kan være
enkelte institutter, der ikke er parate til at anmelde pant
til tinglysning omfattet af særordningen. Formålet med over-
gangsordningen er at tage hensyn til de institutter, der vil
kunne have behov for mere tid til at indrette interne syste-
mer og arbejdsgange med henblik på at kunne benytte den
foreslåede godtgørelsesordning.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 2, at der i lovfor-
slagets § 3 indsættes en overgangsbestemmelse som bestem-
melsens stk. 4.
Det følger af det foreslåede stk. 4, 1. pkt., at hvis et
olie- eller gasfyr udskiftes med en anden opvarmningskilde
end olie- eller gasfyr i perioden fra og med den 1. maj
2023 til og med den 31. oktober 2023 og før tidspunktet
for anmeldelse af pant til tinglysning til sikkerhed for lån til
udskiftningen, kan der opnås godtgørelse af afgift ved den
efterfølgende tinglysning af dette pant, hvis betingelserne
for godtgørelse i tinglysningsafgiftsloven § 25 som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 5, er opfyldt, uanset at pantet tingly-
ses, efter udskiftningen er foretaget.
Det foreslåede stk. 4, 1. pkt., i ændringsforslag nr. 2
vil medføre, at det i perioden fra og med den 1. maj
2023 til og med den 31. oktober 2023 vil blive muligt
at foretage udskiftning af olie- eller gasfyr med en anden
opvarmningskilde, inden der sker en anmeldelse af pant
til tinglysning. I forlængelse heraf skal det bemærkes, at
der på tidspunktet for anmeldelse af pant til tinglysning
således ikke længere vil være et olie- eller gasfyr på den
pågældende ejendom, hvori der er anmeldt pant omfattet
af særordningen efter tinglysningsafgiftslovens § 25 som
foreslået ved lovforslagets § 1, nr. 5. Det foreslåede med
ændringsforslaget vil således betyde, at der i en begrænset
periode på 6 måneder bliver mulighed for at kunne anmelde
pant til tinglysning, efter at selve udskiftningen på ejendom-
men er foretaget. Muligheden for at gøre brug af denne
overgangsbestemmelse er betinget af, at de øvrige betingel-
ser i tinglysningsafgiftslovens § 25 som foreslået ved lovfor-
slagets § 1, nr. 5, er opfyldt på tidspunktet for anmeldelse af
pant til tinglysning. Det betyder, at pantet skal tinglyses i en
fast ejendom eller i en andel i en andelsboligforening, hvor
der er en eller flere enheder registreret i BBR som helårsbe-
boelse (stk. 1, nr. 1), at mindst 90 pct. af det pantsikrede
L 53 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet den 21. marts 2023
2679228_0003.png
3
beløb er anvendt til udskiftningen af olie- eller gasfyret til
den anden opvarmningskilde, og at det udskiftede olie- eller
gasfyr (stk. 1, nr. 2) og den anden opvarmningskilde er til
brug for opvarmning af den eller de enheder, som opfylder
en af betingelserne i stk. 1, nr. 1 (stk. 1, nr. 4).
Overgangsbestemmelsen medfører, at tinglysningsafgifts-
lovens § 25, stk. 1, nr. 3, som foreslået ved lovforslagets § 1,
nr. 5, fraviges, da der i den foreslåede periode på 6 måneder
kan anmeldes tinglysning af pant til udskiftning af olie- eller
gasfyr med en anden opvarmningskilde, uden at der på tids-
punktet for anmeldelsen af pant til tinglysning er et olie- el-
ler gasfyr. Udskiftningen kan eksempelvis være færdiggjort
på tidspunktet for anmeldelsen af pantet til tinglysning, men
skal dog i overensstemmelse med tinglysningsafgiftslovens
§ 25, stk. 1, nr. 3, som foreslået ved lovforslagets § 1,
nr. 5, være sket inden for 12 måneder fra tidspunktet for
anmeldelsen af pantet til tinglysning.
F.eks. betyder det, at institutterne får mulighed for at
tilbyde deres kunder mellemfinansiering til udskiftning af
olie- eller gasfyr med en anden opvarmningskilde end et
olie- eller gasfyr. Herved får institutterne længere tid til at
indrette deres interne systemer og arbejdsgange, så de vil
kunne benytte sig af den foreslåede godtgørelsesordning.
Det skal desuden bemærkes, at godtgørelsen efter den i
ændringsforslag nr. 2 foreslåede overgangsbestemmelse vil
blive givet efter tinglysningsafgiftslovens § 25 som foreslået
ved lovforslagets § 1, nr. 5. Derfor vil tinglysningsafgifts-
lovens §§ 26 og 27 som foreslået ved lovforslagets § 1,
nr. 5, ligeledes gælde for alle udskiftninger af olie- eller
gasfyr med en anden opvarmningskilde, som sker inden for
overgangsbestemmelsens periode.
Det følger af det foreslåede stk. 4, 2. pkt., at pantsætteren
ved godtgørelse efter det foreslåede 1. pkt. til brug for Skat-
teforvaltningens kontrol efter tinglysningsafgiftslovens § 26
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 5, efter anmodning fra
Skatteforvaltningen skal udlevere en BBR-udskrift, hvoraf
det fremgår, at der har været et olie- eller gasfyr på ejen-
dommen, og som er dateret, før udskiftningen er foretaget,
men dog tidligst er dateret den 1. maj 2023.
Efter det foreslåede stk. 4, 2. pkt., i ændringsforslag nr.
2 vil Skatteforvaltningen ved en eventuel kontrol af afgifts-
godtgørelse efter overgangsbestemmelsen i det foreslåede
1. pkt. kunne anmode pantsætteren om at dokumentere, at
betingelsen i 1. pkt. er overholdt, ved at pantsætteren udle-
verer en BBR-udskrift, hvoraf det fremgår, at der har været
et olie- eller gasfyr på ejendommen, og som er dateret, før
udskiftningen er foretaget, men som dog tidligst er dateret
den 1. maj 2023.
Som det fremgår ovenfor, vil godtgørelsen efter den i æn-
dringsforslag nr. 2 foreslåede overgangsbestemmelse blive
givet efter tinglysningsafgiftslovens § 25 som foreslået ved
lovforslagets § 1, nr. 5. Derfor vil tinglysningsafgiftslovens
§§ 26 og 27 som foreslået ved lovforslagets § 1, nr. 5,
ligeledes gælde for alle udskiftninger af olie- eller gasfyr
med en anden opvarmningskilde, som sker inden for over-
gangsbestemmelsens periode.
BBR-udskriften vil således i forbindelse med en eventuel
kontrolsag skulle udleveres af pantsætteren i tillæg til den
dokumentation, som pantsætteren i øvrigt skal udlevere efter
tinglysningsafgiftslovens § 27 som foreslået ved lovforsla-
gets § 1, nr. 5.
Det følger af det foreslåede stk. 4, 3. pkt., at hvis anmod-
ning om godtgørelse efter det foreslåede 1. pkt. sker efter
tinglysningsafgiftslovens § 25, stk. 2, som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 5, skal BBR-udskriften, jf. 2. pkt., medsendes
anmodningen.
Det foreslåede stk. 4, 3. pkt., i ændringsforslag nr. 2 vil
betyde, at hvis anmodningen om afgiftsgodtgørelsen sker
efter tinglysningsafgiftslovens § 25, stk. 2, som foreslået
ved lovforslagets § 1, nr. 5, vil det være et krav, at BBR-ud-
skriften, der opfylder betingelserne i det i ændringsforslag
nr. 2 foreslåede stk. 4, 2. pkt., medsendes anmodningen om
godtgørelse. Det betyder, at der alene vil kunne opnås godt-
gørelse ved anmodning om godtgørelse af afgift efter den i
ændringsforslag nr. 3 foreslåede overgangsbestemmelse via
den til formålet udarbejdede elektroniske blanket på skat.dk
efter tinglysningsafgiftslovens § 25, stk. 2, som foreslået
ved lovforslagets § 1, nr. 5, hvis anmodningen medsendes
en BBR-udskrift, hvoraf det fremgår, at der har været et
olie- eller gasfyr på ejendommen, og som er dateret, før
udskiftningen er foretaget, men dog tidligst er dateret den 1.
maj 2023.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 1. marts 2023 og var til 1.
behandling den 14. marts 2023. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til dele af lovforslaget har været sendt i høring
fra den 7. oktober 2022 til den 1. november 2022 og fra den
20. januar 2023 til den 24. februar 2023. Den 3. marts 2023
sendte skatteministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 3 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
L 53 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet den 21. marts 2023
2679228_0004.png
4
Anders Kronborg (S) Benny Engelbrecht (S) Fie Hækkerup (S) Jesper Petersen (S)
fmd.
Malte Larsen (S)
Per Husted (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan E. Jørgensen (V)
Kim Valentin (V) Torsten Schack Pedersen (V) Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Henrik Rejnholt Andersen (M)
Hans Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen W. Frølund (LA) Sólbjørg Jakobsen (LA) Rasmus Jarlov (KF)
Mona Juul (KF) Pernille Vermund (NB) Peter Kofod (DF) Sigurd Agersnap (SF)
nfmd.
Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
Carl Valentin (SF) Trine Pertou Mach (EL) Samira Nawa (RV) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
16
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
3
1
1
1
1
1