Udvalget vedrørende forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, lov om kommunal ejendomsskat og ejendomsværdiskatteloven og forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og investorfradragsloven 2022-23 (2. samling), Udvalget vedrørende forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, lov om kommunal ejendomsskat og ejendomsværdiskatteloven og forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og investorfradragsloven 2022-23 (2. samling), Udvalget vedrørende forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, lov om kommunal ejendomsskat og ejendomsværdiskatteloven og forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og investorfradragsloven 2022-23 (2. samling)
L 4 Bilag 10, L 4 A Bilag 10, L 4 B Bilag 10
Offentligt
2641868_0001.png
n, lov om kommunal ejendomsskat og ejendomsværdiskatteloven og forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og investorfradragsloven 2022-23 (2. samling)
Til lovforslag nr.
L 4
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Udvalget vedrørende forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, lov om kommunal
ejendomsskat og ejendomsværdiskatteloven og forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og investorfradragsloven den
21. december 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og investorfradragsloven
(Nedsættelse af afskrivningssatsen for bygninger m.v. og fastholdelse af loft over investorfradraget)
[af skatteministeren (Jeppe Bruus)]
1. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, M, DD, LA, EL, RV og
DF) indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i Folke-
tingets forretningsordens § 8 a, stk. 2, om, at der skal gå 2
dage fra offentliggørelsen af betænkningen, til lovforslaget
kommer til 2. behandling, fra bestemmelsen i § 13, stk. 1,
således at 3. behandling kan finde sted tidligere end 2 dage
efter 2. behandling, og fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, om,
at der skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til det
kan vedtages ved 3. behandling.
2. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 4 ændringsforslag til lovfor-
slaget, herunder om deling af lovforslaget.
3. Indstillinger
Udvalget
vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling
af lovforslaget.
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, M, EL, ALT og DF) ind-
stiller det under A nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de
stillede ændringsforslag og indstiller det under B nævnte
lovforslag til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (DD, LA og KF) indstiller de
under A og B nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. be-
handling. Mindretallet vil stemme for de til det under A
nævnte lovforslag stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (RV) vil stemme hverken
for eller imod det under A nævnte lovforslag ved 3. behand-
ling. Mindretallet vil stemme for de til det under A nævnte
lovforslag stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller
det under B nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behand-
ling.
Et
tredje mindretal
i udvalget (NB) indstiller de under A
og B nævnte forslag til
forkastelse
ved 3. behandling. Min-
dretallet vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for
sin stilling til de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget bemær-
ker, som Danmarksdemokraterne også før folketingsvalget
sagde, at Danmarksdemokraterne naturligvis går ind for den
nye Arnepension, men stiller sig kritisk over for den for-
ringelse, som det desværre medfører med Arne plus, som
den nye SVM-regering netop har udmeldt. Men Danmarks-
demokraterne går ikke ind for højere skatter, hverken for
lønmodtagere eller for erhvervslivet. Danmarksdemokrater-
ne har ad flere omgange meddelt, at Danmarksdemokraterne
gerne møder op og drøfter den fulde finansiering af ordnin-
gen. Men nu vælger regeringen så i stedet at tromle en
skattestigning igennem – og da SVM-regeringen har sit fler-
tal, så er det selvfølgelig en måde, regeringen kan vælge at
arbejde på. Det kan dog godt undre Danmarksdemokraterne,
at regeringen vælger den fremgangsmåde, når Danmarksde-
mokraterne så sent som ved regeringsoverdragelsen i sidste
uge hørte talrige ønsker om bredt samarbejde med Folke-
tingets andre partier. Men det er regeringens valg, og det
respekterer Danmarksdemokraterne naturligvis.
AX028249
L 4a - 2022-23 (2. samling) - Bilag 10: Betænkning afgivet den 21. december 2022
2641868_0002.png
2
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget bemærker, at det
for Radikale Venstre er afgørende, at pengene bruges til
kvalitet i uddannelse, sådan som det er aftalt i Aftale om
en ny reformpakke for dansk økonomi. Radikale Venstre ser
derfor frem til at forhandle udmøntningen, som regeringen
lægger op til i svaret på spørgsmål 3.
Nye Borgerlige
Nye Borgerliges medlem af udvalget bemærker, at Nye
Borgerlige finder det stærkt kritisabelt, at regeringen ha-
ster massive skattestigninger igennem via en hastebehand-
ling. Det er et nyt Folketing, og det burde have den fornødne
tid til at gennemlæse og bearbejde disse sager. Da Nye Bor-
gerlige ikke mener, at Folketinget har fået den fornødne tid,
vil Nye Borgerlige ikke anerkende processen ved at afgive
betænkning.
5. Ændringsforslag
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af
udvalget:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven (Ned-
sættelse af afskrivningssatsen for bygninger m.v.)« omfat-
tende §§ 1 og 3.
B.
»Forslag til lov om ændring af investorfradragsloven
(Fastholdelse af loft over investorfradraget)« omfattende §§
2 og 3.
[Forslag om deling af lovforslaget]
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
i udvalget (udvalget
med undtagelse af NB):
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Til § 1
2)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 17, stk. 2,
ændres i
2. pkt.
»antagelige« til: »antagne«.
[Sproglig ændring]
3)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 17, stk. 2, 2. pkt.,
der bliver stk. 3, 2. pkt., ændres
»antagelige« til: »antagne«.«
[Sproglig ændring]
4)
Efter nr. 7 indsættes som nye numre:
»02.
I
§ 25, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »4 pct.« til: »3 pct.«
03.
I
§ 25, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »forbedringsudgif-
ten«: », jf. dog 3. pkt«.
04.
I
§ 25, stk. 1,
indsættes efter 2. pkt. som nyt punktum:
»Afskrivning efter 1. og 2. pkt. på udgifter til erhvervelse
eller forbedring af bygninger, der er afholdt før den 1. januar
2023, kan foretages med indtil 4 pct. årligt af anskaffelses-
summen eller forbedringsudgiften.««
[Nedsættelse af afskrivningssatsen fra 4 pct. til 3 pct. for
bygninger på lejet grund]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i to separate lovfor-
slag. Det ene lovforslag (A) vedrører nedsættelse af afskriv-
ningssatsen for bygninger m.v. fra 4 pct. til 3 pct. Det andet
lovforslag (B) vedrører fastholdelse af loft over investorfra-
draget.
Til nr. 2 og 3
Det fremgår af afskrivningslovens § 17, stk. 2, at afskriv-
ningssatsen forhøjes til en sats, der svarer til, at bygningen
eller installationen afskrives med lige store årlige beløb over
den antagelige levetid.
Med lovforslagets § 1, nr. 4, foreslås det i § 17 at indsæt-
te efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Den i stk. 1, 1. og 2. pkt., nævnte afskrivnings-
sats forhøjes, når det må antages, at bygningen eller installa-
tionen er udsat for en sådan fysisk forringelse, at den trods
normal vedligeholdelse vil have mistet sin værdi senest 33
år efter opførelsen. Afskrivningssatsen forhøjes til en sats,
der svarer til, at bygningen eller installationen afskrives med
lige store årlige beløb over den antagelige levetid.«
Med ændringsforslag nr. 2 foreslås det, at der i lovfor-
slagets § 1, nr. 4, foretages en sproglig ændring, så ordet
»antagelige« ændres til »antagne«.
Med ændringsforslag nr. 3 foreslås en tilsvarende æn-
dring i den gældende bestemmelse i afskrivningslovens §
17, stk. 2, 2. pkt., der bliver stk. 3, 2. pkt.
Ændringsforslagene er således alene af sproglig karakter.
Til nr. 4
Lovforslaget indeholder forslag om nedsættelse af af-
skrivningssatsen for bygninger og installationer, der erhver-
ves den 1. januar 2023 eller senere, fra 4 pct. til 3 pct. Der
er tale om en uændret genfremsættelse af et forslag, der
indgik i L 9, som blev fremsat den 5. oktober 2022, men
som bortfaldt ved afholdelsen af valget.
Udgifter til anskaffelse og forbedring af bygninger, som
ikke opfylder betingelserne for afskrivning i afskrivnings-
lovens § 14, kan afskrives efter § 25, stk. 1, såfremt byg-
ningen er opført på lejet grund, bortset fra bygninger, der
anvendes til beboelse eller ikkeerhvervsmæssige formål. Af-
skrivningssatsen udgør 4 pct. årligt.
Det er ikke hensigten, at afskrivningssatsen for bygninger
m.v. på lejet grund, skal være anderledes end afskrivnings-
satsen for andre bygninger m.v. Ved en fejl indeholder lov-
forslaget imidlertid ikke en ændring af afskrivningssatsen
L 4a - 2022-23 (2. samling) - Bilag 10: Betænkning afgivet den 21. december 2022
2641868_0003.png
3
for udgifter til anskaffelse og forbedring af bygninger på
lejet grund efter afskrivningslovens § 25.
Det foreslås derfor i afskrivningslovens § 25, stk. 1, 2.
pkt., at nedsætte afskrivningssatsen for udgifter til anskaf-
felse og forbedring af bygninger m.v. på lejet grund fra 4
pct. til 3 pct. – på samme måde som afskrivningssatsen for
bygninger og installationer, der ikke er opført på lejet grund,
jf. ændringsforslag nr. 02. Den foreslåede nedsættelse af
afskrivningssatsen fra 4 pct. til 3 pct. foreslås alene at gælde
for udgifter til erhvervelse eller forbedring foretaget den 1.
januar 2023 eller senere, jf. ændringsforslag nr. 03 og 04.
De foreslåede ændringer indebærer således, at nedsættel-
sen af afskrivningssatsen fra 4 pct. til 3 pct. alene vil gælde
for nye udgifter til anskaffelse eller forbedring af bygninger
på lejet grund, der er afholdt den 1. januar 2023 eller senere,
mens udgifter til erhvervelse eller forbedring af bygninger
på lejet grund, der er afholdt før den 1. januar 2023, fortsat
vil kunne afskrives med 4 pct.
Hvis den skattepligtige har afholdt en udgift til anskaffel-
se af en bygning på lejet grund før den 1. januar 2023 og
fra og med denne dato har afholdt udgifter til forbedring
af bygningen, vil den skattepligtige således kunne foretage
skattemæssige afskrivninger på selve bygningen med 4 pct.,
mens udgifterne til forbedringerne efter forslaget kun vil
kunne afskrives med 3 pct.
Hvis den skattepligtige har erhvervet en andel på f.eks.
25 pct. af en bygning på lejet grund før den 1. januar
2023, vil udgifter til anskaffelse eller forbedring af bygnin-
gen kunne afskrives med 4 pct. årligt af anskaffelsessum-
men. Hvis den skattepligtige f.eks. erhverver yderligere 10
pct. af bygningen den 1. januar 2023 eller senere, vil denne
del af bygningen efter forslaget kun kunne afskrives med 3
pct.
Foretager den skattepligtige forbedringer på bygningen
den 1. januar 2023 eller senere, vil udgifterne til forbed-
ringerne efter forslaget alene kunne afskrives med 3 pct.,
selv om en andel af bygningerne er erhvervet før den 1.
januar 2023. Afskrivningssatsen på den oprindelige udgift til
erhvervelsen af ejerandelen på 25 pct. af selve bygningen vil
fortsat være 4 pct.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 19. december 2022 og var
til 1. behandling den 20. december 2022. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget ved-
rørende forslag til lov om ændring af ejendomsvurderings-
loven, lov om kommunal ejendomsskat og ejendomsværdi-
skatteloven og forslag til lov om ændring af afskrivningslo-
ven og investorfradragsloven.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og skatteministeren sendte den 21. juni og
den 1. juli 2022 disse udkast til udvalget, jf. SAU alm.
del – bilag 250 og 261 (folketingsåret 2021-22). Den 19.
december 2022 sendte skatteministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 17 spørgsmål
til skatteministeren til skriftlig besvarelse. Ministeren har
besvaret spørgsmål nr. 1-16. Udvalget forventer, at svaret på
spørgsmål 17 oversendes til udvalget inden 2. behandling af
lovforslaget.
Thomas Jensen (S) Anders Kronborg (S) Anne Paulin (S)
fmd.
Birgitte Vind (S) Leif Lahn Jensen (S) Jens Joel (S)
Kasper Sand Kjær (S) Malte Larsen (S) Annette Lind (S) Kim Valentin (V)
nfmd.
Preben Bang Henriksen (V)
Christoffer Aagaard Melson (V) Morten Dahlin (V) Mohammad Rona (M) Monika Rubin (M) Hans Kristian Skibby (DD)
Dennis Flydtkjær (DD) Steffen W. Frølund (LA) Steffen Larsen (LA) Helle Bonnesen (KF) Rasmus Jarlov (KF)
Lars Boje Mathiesen (NB) Peter Kofod (DF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Karsten Hønge (SF) Sigurd Agersnap (SF)
Pelle Dragsted (EL) Samira Nawa (RV) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
50
Alternativet (ALT)
6
L 4a - 2022-23 (2. samling) - Bilag 10: Betænkning afgivet den 21. december 2022
2641868_0004.png
4
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
23
16
15
14
14
10
9
7
Nye Borgerlige (NB)
Dansk Folkeparti (DF)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
5
5
1
1
1
1
1