Udvalget vedrørende forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, lov om kommunal ejendomsskat og ejendomsværdiskatteloven og forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og investorfradragsloven 2022-23 (2. samling)
L 3 Bilag 7
Offentligt
2641854_0001.png
n, lov om kommunal ejendomsskat og ejendomsværdiskatteloven og forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og investorfradragsloven 2022-23 (2. samling)
Til lovforslag nr.
L 3
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Udvalget vedrørende forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, lov om kommunal
ejendomsskat og ejendomsværdiskatteloven og forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og investorfradragsloven den
21. december 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, lov om kommunal
ejendomsskat og ejendomsværdiskatteloven
(Forlængelse af virkningen af ejendomsvurderingen for 2020 af ejerboliger m.v.)
[af skatteministeren (Jeppe Bruus)]
1. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af NB)
indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets
forretningsordens § 8 a, stk. 2, om, at der skal gå 2 dage fra
offentliggørelsen af betænkningen, til lovforslaget kommer
til 2. behandling, fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, således
at 3. behandling kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2.
behandling, og fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, om, at der
skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til det kan
vedtages ved 3. behandling.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af NB)
indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (NB) vil ved 3. behandling rede-
gøre for sin stilling til lovforslaget.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemær-
ker, at SF støtter op om lovforslaget, da det henset til de
hidtidige udfordringer med ejendomsvurderingssystemet er
nødvendigt, for at Skatteforvaltningen kan løfte sine opga-
ver og følge tidsplanen for udsendelse af ejendomsvurde-
ringerne. SF finder udsættelsen og problemerne med det
nye ejendomsvurderingssystem foruroligende og forventer,
at Folketinget bliver orienteret løbende. Det er samtidig
vigtigt for SF, at det ikke er kommunerne, der ender med
regningen for problemerne med ejendomsvurderingerne. SF
har noteret sig, at regeringen vil håndtere forskellen i kom-
munernes indtægter som følge af lovforslaget med KL forud
for økonomiaftalen for 2024 med henblik på at sikre, at
kommunerne vil blive kompenseret for de 50 mio. kr. lavere
indtægter fra grundskylden i 2023, jf. svarene på spørgsmål
1 og 2.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 19. december 2022 og var
til 1. behandling den 20. december 2022. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget ved-
rørende forslag til lov om ændring af ejendomsvurderings-
loven, lov om kommunal ejendomsskat og ejendomsværdi-
skatteloven og forslag til lov om ændring af afskrivningslo-
ven og investorfradragsloven.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til dele af lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og skatteministeren sendte den 12.
september 2022 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del –
bilag 293 (folketingsåret 2021-22). Den 19. december 2022
AX028242
L 3 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet den 21. december 2022
2641854_0002.png
2
sendte skatteministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 2 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret. Svaret på spørgsmål 1 er optrykt som bilag 1.
Thomas Jensen (S) Anders Kronborg (S) Anne Paulin (S)
fmd.
Birgitte Vind (S) Leif Lahn Jensen (S) Jens Joel (S)
Kasper Sand Kjær (S) Malte Larsen (S) Annette Lind (S) Kim Valentin (V)
nfmd.
Preben Bang Henriksen (V)
Christoffer Aagaard Melson (V) Morten Dahlin (V) Mohammad Rona (M) Monika Rubin (M) Hans Kristian Skibby (DD)
Dennis Flydtkjær (DD) Steffen W. Frølund (LA) Steffen Larsen (LA) Helle Bonnesen (KF) Rasmus Jarlov (KF)
Lars Boje Mathiesen (NB) Peter Kofod (DF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Karsten Hønge (SF) Sigurd Agersnap (SF)
Pelle Dragsted (EL) Samira Nawa (RV) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
16
15
14
14
10
9
7
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Dansk Folkeparti (DF)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
6
5
5
1
1
1
1
1
L 3 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet den 21. december 2022
2641854_0003.png
3
Bilag 1
Udvalgets spørgsmål 1 til skatteministeren og dennes svar herpå
Spørgsmål 1 og skatteministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 1:
Vil ministeren uddybe lovforslagets økonomiske konsekvenser for kommunerne, herunder om lovforsla-
gets bemærkninger nederst s. 8 (»Mindreprovenuet vedrører grundskyld og reducerer dermed de kommu-
nale grundskyldsindtægter svarende til det umiddelbare mindreprovenu. Forslaget vurderes ikke at have
byrdefordelingsmæssige konsekvenser som følge af aftalen om at neutralisere de byrdefordelingsmæssige
konsekvenser for kommunerne af det nye ejendomsvurderingssystem og boligskatteforliget«) betyder, at
kommunerne bliver fuldt kompenseret for reduktionen i de kommunale grundskyldsindtægter og i givet
fald hvornår?
Svar:
Det fremgår af boligskatteforliget fra 2017, at der vil ske fuld neutralisering af de byrdefordelingsmæssi-
ge konsekvenser, der opstår som følge af ændringen i beskatningsgrundlaget for grundskylden (grundvur-
deringer) mellem kommunerne.
Lovforslaget medfører samlet set et mindreprovenu fra grundskylden i 2023 på ca. 50 mio. kr. (2023-ni-
veau). Dermed reduceres kommunernes indtægter fra grundskyld i 2023 med ca. 50 mio. kr. Denne
reduktion indgik ikke i det skøn, som lå til grund for aftalen om kommunernes økonomi for 2023 og
dermed fastlæggelsen af bloktilskuddet for 2023.
Regeringen lægger op til, at håndteringen af denne forskel drøftes med KL forud for økonomiaftalen for
2024 med henblik på at sikre, at kommunerne vil blive kompenseret for de 50 mio. kr. lavere indtægter fra
grundskylden i 2023.