Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2711437_0001.png
22. maj 2023
J.nr. 2023 - 1586
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 62 af 30. januar 2023 (alm. del). Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Mona Juul (KF).
Jeppe Bruus
/ Lasse Bank
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om at redegøre for de provenumæssige konsekvenser af at indføre et retskrav på værdiansættelsesmetoder
2711437_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de provenumæssige konsekvenser af at indføre et retskrav på
nedenstående værdiansættelsesmetoder, jf. svaret på SAU alm. del
spørgsmål 137 (2021-
22), og samtidig sænke i) generationsskifteskatten, ii) den samlede bo- og gaveafgift, fra
15 pct. til 10 pct.?
a) Retskrav på formueskattekursen
b) Retskrav på nuværende aktie- og goodwillcirkulærer
c) Retskrav på justerede aktie- og goodwillcirkulærer og uden nedslag
d) Retskrav på justerede aktie- og goodwillcirkulærer med nedslag på 30 pct. af goodwill-
værdien
e) Retskrav på justerede aktie- og goodwillcirkulærer med nedslag på 20 pct. af den sam-
lede værdi.
Svaret bedes opgjort umiddelbart, samt efter tilbageløb og tilbageløb og adfærd.
Svar
Indledningsvis bemærkes, at det i regeringsgrundlaget ”Ansvar for Danmark” fra decem-
ber 2022 indgår, at erhvervsstøtten skal saneres for 2 mia. kr. Heraf anvendes �½ mia. kr.
til en nedsættelse af bo- og gaveafgiften ved generationsskifte af erhvervsvirksomhed fra
15 pct. til 10 pct. og �½ mia. kr. anvendes til en ny model for værdiansættelse.
Det er forbundet med stor usikkerhed at vurdere de provenumæssige konsekvenser ved
at nedsætte bo- og gaveafgiften og give et retskrav på skematisk værdiansættelse ved ge-
nerationsskifte af erhvervsvirksomheder. Dette skal bl.a. ses i lyset af, at mindreprovenuet
i et givent år vil afhænge af hvilke konkrete virksomheder, der generationsskiftes, og
hvordan det gennemføres i praksis.
I besvarelsen af SAU 137 (2021-22) er redegjort for de provenumæssige konsekvenser
ved at indføre et retskrav på forskellige modeller for skematisk værdiansættelse ved gene-
rationsskifte af erhvervsvirksomheder. Provenuvurderingerne fra SAU 137 (2021-22) er
opsummeret i tabel 1, når der opregnes til 2023-niveau.
Tabel 1. Provenuvirkningen ved forskellige modeller for retskrav på skematisk værdiansættelse ved
generationsskifte af erhvervsvirksomheder fra SAU 137 (2021-22)
Umiddelbart
mindrepro-
venu
1,4
1,0
0,7
1,0
1,3
Mindrepro-
venu efter til-
bageløb
1,1
0,8
0,5
0,8
1,0
Mindreprovenu
efter tilbageløb og
adfærd
1,1
0,8
0,5
0,8
1,0
mia. kr. (2023-niveau)
Formueskattekursen
Nuværende aktie- og goodwillcirkulærer*
Justerede aktie- og goodwillcirkulærer og uden nedslag
Justerede aktie- og goodwillcirkulærer nedslag på 30 pct.
Justerede aktie- og goodwillcirkulærer nedslag på 20 pct.
Anm.: * I det oprindelige svar skønnes det, at et retskrav på det nuværende aktie- og goodwillcirkulærer vil medføre et min-
dreprovenu efter tilbageløb og adfærd på mellem 0,5-1,0 mia. kr. I nærværende skøn tages udgangspunkt i den gennem-
snitlige værdi på 0,8 mia. kr., når der samtidig opregnes til 2023-niveau.
Kilde: SAU 137 (2021-22)
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om at redegøre for de provenumæssige konsekvenser af at indføre et retskrav på værdiansættelsesmetoder
2711437_0003.png
Det er i provenuvurderingen lagt til grund, at afgiftsgrundlaget for erhvervsvirksomheder
som udgangspunkt udgør ca. 15,5 mia. kr. ved gældende regler. Indførelsen af et retskrav
på skematisk værdiansættelse, inklusive nedslag, vil medføre en lavere værdiansættelse for
specielt store virksomheder med væsentlige immaterielle aktiver og derved reducere af-
giftsgrundlaget.
For alle vurderingerne gælder, at skønnene er forbundet med betydelig usikkerhed. Et
retskrav på anvendelse af skematiske regler vil kunne føre til en værdiansættelse og der-
med et bo- og gaveafgiftsgrundlag væsentligt under handelsværdien. Desuden vil et rets-
krav på skematisk værdiansættelse potentielt indebære, at avancer vil kunne føres ud af
landet ved overdragelse til et familiemedlem i udlandet til en værdi væsentligt under han-
delsværdien. Dette vil medføre et potentielt betydeligt mindreprovenu. En kvantificering
af dette mindreprovenu er forbundet med stor usikkerhed, da det bl.a. afhænger af hvilke
virksomheder, der vælger at generationsskifte indenfor familien. Hertil kommer, at virk-
somhedsejere kan begynde at spekulere i bl.a. at nedbringe deres regnskabsmæssige ind-
tjening og egenkapital i årene umiddelbart op til generationsskiftet - fx ved at fremrykke
omkostninger og investeringer.
I tabel 2 er vist det samlede mindreprovenu, hvis bo- og gaveafgiften ved generations-
skifte af erhvervsvirksomheder nedsættes fra 15 pct. til 10 pct., samtidig med at der indfø-
res et retskrav på de forskellige modeller for værdiansættelse. Det bemærkes, at mindre-
provenuet ved satsnedsættelsen vil afhænge af, hvor meget den konkrete model for ske-
matisk værdiansættelse vil reducere afgiftsgrundlaget.
Tabel 2. Provenuvirkningen ved forskellige modeller for retskrav på skematisk værdiansættelse, når
bo- og gaveafgiften nedsættes parallelt til 10 pct. for erhvervsvirksomheder
Umiddelbart
mindrepro-
venu
1,8
1,5
1,3
1,5
1,7
Mindrepro-
venu efter til-
bageløb
1,4
1,2
1,0
1,2
1,3
Mindreprovenu
efter tilbageløb og
adfærd
1,4
1,2
1,0
1,2
1,3
mia. kr. (2023-niveau)
Formueskattekursen
Nuværende aktie- og goodwillcirkulærer
Justerede aktie- og goodwillcirkulærer og uden nedslag
Justerede aktie- og goodwillcirkulærer nedslag på 30 pct.
Justerede aktie- og goodwillcirkulærer nedslag på 20 pct.
Kilde: Skatteministeriet
I tabel 3 er vist det samlede mindreprovenu, hvis bo- og gaveafgiften nedsættes fra 15
pct. til 10 pct. generelt, dvs. for både overdragelse af erhvervsvirksomheder og andre ty-
per aktiver. Det er lagt til grund for vurderingen, at retskrav og nedslag alene omfatter
overdragelse af erhvervsvirksomheder og ikke fx pengetanke, der primært består af passiv
kapitalanbringelse.
Det skønnes, at en nedsættelse af bo- og gaveafgiften fra 15 pct. til 10 pct. for den del af
afgiftsgrundlaget, der ikke omfatter erhvervsvirksomheder isoleret set vil medføre et
umiddelbart mindreprovenu på ca. 1,0 mia. kr., hvilket svarer til ca. 0,8 mia. kr. efter tilba-
geløb og adfærd.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om at redegøre for de provenumæssige konsekvenser af at indføre et retskrav på værdiansættelsesmetoder
2711437_0004.png
Tabel 3. Provenuvirkningen ved forskellige modeller for retskrav på skematisk værdiansættelse, når
bo- og gaveafgiften nedsættes parallelt til 10 pct generelt
Umiddelbart
mindrepro-
venu
2,8
2,5
2,3
2,5
2,7
Mindrepro-
venu efter til-
bageløb
2,2
2,0
1,8
2,0
2,1
Mindreprovenu
efter tilbageløb og
adfærd
2,2
2,0
1,8
2,0
2,1
mia. kr. (2023-niveau)
Formueskattekursen
Nuværende aktie- og goodwillcirkulærer*
Justerede aktie- og goodwillcirkulærer og uden nedslag
Justerede aktie- og goodwillcirkulærer nedslag på 30 pct.
Justerede aktie- og goodwillcirkulærer nedslag på 20 pct.
Kilde: Skatteministeriet
Side 4 af 4