Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2655147_0001.png
2. februar 2023
J.nr. 2023-985
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 5 af 5. januar 2023 (alm. del).
Jeppe Bruus
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til præsentationerne anvendt under Skatteudvalgets høring den 7. september 2022 om fremtiden for almennyttige lotteri- og bankovirksomhed, til skatteministeren
2655147_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere på præsentationerne anvendt under Skatteudvalgets høring
den 7. september 2022 om fremtiden for almennyttige lotteri- og bankovirksomhed, jf.
SAU alm. del
bilag 288 (folketingsåret 2021-22). Herudover bedes ministeren kommen-
tere på, om høringen den 7. september 2022 i øvrigt har givet anledning til refleksioner.
Svar
Høringen om fremtiden for almennyttige lotterier og bankospil blev afholdt på baggrund
af
Aftale om nye rammer for spilmarkedet #2
indgået i februar 2022, som blandt andet om-
handler nye regler for almennyttige lotterier.
Jeg vil gerne takke Skatteudvalget for at have taget initiativ til at afholde en offentlig hø-
ring. Jeg har også selv - inden valget - holdt møde med aftalekredsen og de væsentligste
aktører på området om den nye model for almennyttige lotterier. På baggrund af den kri-
tik, der er fremkommet, har Skatteministeriet endvidere haft kontakt til en række banko-
aktører rundt om i landet for at blive klogere på de udfordringer, der er. Konklusionen er,
at der er stor variation i de bankospil, der udbydes, og at der er udfordringer med at efter-
leve gældende regler.
På høringen blev der fremlagt flere præsentationer af deltagerne i panelet.
De gennemgående temaer i præsentationerne er, at de nuværende regler skaber udfordrin-
ger, at foreningsbanko er et socialt samlingspunkt for de frivillige, som hjælper med afvik-
lingen, og for spillerne, og at det foreslåede krav om, at minimum 35 pct. af salgssummen
skal doneres til et almennyttigt formål, vil betyde, at enten skal prisen for deltagelse i spil-
let sættes op, eller gevinsternes værdi sættes ned. Det blev tilkendegivet, at begge dele vil
betyde, at spillerne ikke længere vil komme og dermed ødelægges det sociale samlings-
punkt, som bankoforeningerne skaber.
Hertil bemærkes
I Danmark er der monopol på lotteri, hvilket betyder, at det kun er Danske Spil A/S og
klasselotterierne, der må udbyde lotteri. Lotterier til fordel for almennyttige formål er dog
undtaget fra monopolet. Baggrunden herfor er, at almennyttige lotterier er kendetegnet
ved mere at være donation end spilvirksomhed.
De nuværende regler for almennyttige lotterier er af ældre dato og medfører en række ud-
fordringer, fordi reglerne ikke er fulgt med tiden og udviklingen på markedet. Hensigten
med aftalen fra februar 2022 var et ønske om at imødekomme nogle af udfordringerne og
modernisere reglerne for almennyttige lotterier. Henset til den efterfølgende kritik og de
spørgsmål, som blev rejst, valgte jeg imidlertid at genåbne aftalen med henblik på, at afta-
lepartierne får lejlighed til på ny at drøfte almennyttige lotterier.
Jeg har bedt mine embedsmænd om at se på mulige løsningsforslag til at håndtere kritik-
punkterne indenfor rammerne af monopolet på lotteri, og det er min forventning, at jeg
inden længe vil kunne indkalde til drøftelser om en sådan ændret model for almennyttige
lotterier.
Side 2 af 2