Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2788140_0001.png
Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 45
Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 317
Offentligt
23. november 2017
J.nr. 2017 - 7429
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 45 af 24. oktober 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 317: Spm. om en opdatering af tabel 1 i svaret på SAU alm. del – spørgsmål 45 (folketingsåret 2017-18)
2788140_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes med udgangspunkt i tabel 1 og 2 i svaret på SAU alm. del (2016-17)
spørgsmål 624 foretage en opdatering, hvor det beregningsmæssige grundlag er Enhedsli-
sten progressive skattetrappe inklusive lønindkomst og kapital- og aktieindkomst samt
fjernelse af det skrå skatteloft, som det fremgår af svaret på SAU alm. del (2016-17)
spørgsmål 264.
Svar
Svaret på SAU alm. del spørgsmål 624 (2016-17) indeholder en opgørelse, der viser den
gennemsnitlige betaling af skatter og afgifter, herunder grundskyld, i pct. af bruttoind-
komsten fordelt på indkomstpercentiler
1
.
Svaret på SAU alm. del spørgsmål 264 (2016-17) indeholder en opgørelse af de prove-
numæssige konsekvenser af følgende elementer:
Progressiv topskatteskala
Beskatning af kapitalindkomst som arbejdsindkomst
Afskaffelse af det skrå skatteloft
Den progressive topskatteskala virker således, at der for indkomster (topskattegrundlaget)
over 600.000 kr. skal beregnes yderligere 1 pct. i topskat af den del af indkomsten, der
overstiger 600.000 kr.; for indkomster over 700.000 kr. skal der beregnes yderligere 1 pct.
af den del af indkomsten, der overstiger 700.000 kr. etc. frem til indkomster over 1,9 mio.
kr. Det medfører en topskattesats på 29 pct. for indkomster over 1,9 mio. kr., svarende til
at den højeste marginalskattesats forøges fra de nuværende 55,9 pct. (eksklusiv kirkeskat)
til knap 69 pct.
Ved skøn over konsekvenserne af at beskatte kapitalindkomst som arbejdsindkomst er
det beregningsmæssigt forudsat, at negativ nettokapitalindkomst indgår på samme måde
som efter gældende regler i skatteberegningen. Hermed fastholdes værdien af rentefradra-
get for bl.a. renteudgifter i kommune- og kirkeskatten samt sundhedsbidraget. Er netto-
kapitalindkomsten positiv, indgår den på samme måde som lønindkomst i grundlagene
for arbejdsmarkedsbidrag, bundskat, topskat, kommune- og kirkeskat samt sundhedsbi-
drag.
I svaret på spørgsmål 264 skønnes disse elementer samlet at medføre et merprovenu på
6,5 mia. kr. i umiddelbar virkning og ca. 3,6 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Spørgsmålet forstås således, at der ønskes en fordeling på indkomstpercentiler, som i sva-
ret på spørgsmål 624, af den model, der er beskrevet i svaret på spørgsmål 264. Det skal i
den forbindelse bemærkes, at svaret på SAU 264
ikke
omfatter beskatning af aktieind-
komst som arbejdsindkomst, men alene at kapitalindkomst (efter den skattemæssige defi-
nition) beskattes som arbejdsindkomst, jf. formuleringen i nærværende spørgsmål 45 om
”kapital- og aktieindkomst”.
1
For definition af bruttoindkomst, skatter og afgifter henvises til svaret på SAU 624.
Side 2 af 6
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 317: Spm. om en opdatering af tabel 1 i svaret på SAU alm. del – spørgsmål 45 (folketingsåret 2017-18)
2788140_0003.png
Det skønnes, at en progressiv topskatteskala vil medføre en forøgelse af skattebetalingen
svarende til i gennemsnit ca. 0,4 pct. af bruttoindkomsten,
jf. tabel 1,
der endvidere viser
fordelingen på indkomstpercentiler.
Tabel 1. Fordeling af personlige indkomstskatter og afgifter (2017-niveau)
Gns.
Gns.
(a)
brutto-
disp.
Person-
indkomst indkomst
lige
Percen-
pr.
pr.
Indkomst-
til
voksen
1
voksen
skatter
2
----- Kr. -----
1
4
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
-20.400
61.900
83.700
103.800
123.100
137.700
151.000
163.500
174.500
181.300
185.400
186.900
190.400
192.500
195.200
197.500
200.000
201.300
205.100
208.000
209.200
211.600
214.600
217.600
219.200
-26.800
55.600
70.900
84.300
97.500
107.200
117.400
127.000
134.800
139.500
141.900
142.000
144.100
145.300
146.800
147.800
149.500
150.300
152.500
154.500
155.700
157.500
159.500
161.500
162.600
(e)=(c)+(d)
(d)
Samlet
Progres-
inkl.
siv
progressiv
topskatte- topskatte-
skala
3
skala
(b)
(c)=(a)+(b)
Afgifter
Samlet
Heraf
grund-
skyld
--------------------- Pct. af bruttoindkomst ---------------------
-
9,6
14,7
17,6
19,6
21,2
21,3
21,3
21,6
22,0
22,5
23,1
23,5
23,8
24,1
24,5
24,6
24,8
25,1
25,2
25,1
25,2
25,3
25,4
25,5
-
21,9
20,7
20,0
19,5
19,2
19,2
19,2
19,1
19,0
18,9
18,7
18,6
18,5
18,5
18,4
18,3
18,3
18,2
18,2
18,2
18,2
18,2
18,1
18,1
-
31,5
35,4
37,6
39,2
40,4
40,4
40,5
40,7
41,0
41,4
41,9
42,1
42,4
42,5
42,8
43,0
43,1
43,3
43,4
43,3
43,4
43,4
43,5
43,6
-
0,4
0,3
0,3
0,2
0,2
0,2
0,2
0,2
0,2
0,2
0,3
0,3
0,4
0,4
0,4
0,5
0,5
0,5
0,5
0,6
0,6
0,6
0,6
0,6
-
0,1
0,0
0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-
31,6
35,5
37,6
39,2
40,4
40,5
40,5
40,8
41,0
41,4
41,9
42,1
42,4
42,6
42,9
43,0
43,1
43,3
43,5
43,4
43,4
43,5
43,6
43,6
fortsættes
Side 3 af 6
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 317: Spm. om en opdatering af tabel 1 i svaret på SAU alm. del – spørgsmål 45 (folketingsåret 2017-18)
2788140_0004.png
Tabel 1 (fortsat). Fordeling af personlige indkomstskatter og afgifter (2017-niveau)
Gns.
Gns.
(a)
brutto-
disp.
Person-
indkomst indkomst
lige
Percen-
pr.
pr.
Indkomst-
til
voksen
1
voksen
skatter
2
----- Kr. -----
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
223.500
227.000
230.900
233.700
237.800
242.400
246.300
249.800
254.200
257.400
262.400
265.300
270.000
275.300
278.500
282.200
286.300
290.800
295.300
298.200
303.200
306.500
309.600
314.300
317.100
165.800
168.200
170.500
172.200
174.800
177.700
179.700
182.000
184.600
186.100
189.200
191.000
193.600
196.500
198.100
200.200
202.700
205.400
207.800
209.600
212.500
214.600
216.400
219.000
221.000
25,5
25,7
25,9
26,1
26,2
26,4
26,7
26,9
27,1
27,3
27,5
27,6
27,9
28,2
28,3
28,6
28,7
28,8
29,0
29,1
29,3
29,4
29,4
29,7
29,7
(e)=(c)+(d)
(d)
Samlet
Progres-
inkl.
siv
progressiv
topskatte- topskatte-
skala
3
skala
(b)
(c)=(a)+(b)
Afgifter
Samlet
Heraf
grund-
skyld
----------------- Pct. af bruttoindkomst -----------------
18,1
18,1
18,0
18,0
17,9
17,9
17,8
17,8
17,7
17,7
17,6
17,6
17,5
17,4
17,4
17,3
17,3
17,3
17,2
17,2
17,1
17,1
17,1
17,0
17,0
43,6
43,8
43,9
44,1
44,2
44,3
44,5
44,6
44,8
45,0
45,1
45,2
45,4
45,6
45,7
45,9
46,0
46,0
46,2
46,3
46,4
46,5
46,5
46,7
46,7
0,6
0,6
0,6
0,6
0,7
0,7
0,7
0,7
0,7
0,8
0,8
0,8
0,8
0,8
0,9
0,9
0,9
0,9
0,9
0,9
0,9
0,9
0,9
0,9
0,9
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
43,7
43,8
43,9
44,1
44,2
44,3
44,5
44,7
44,9
45,0
45,1
45,3
45,4
45,6
45,8
45,9
46,0
46,1
46,3
46,3
46,5
46,5
46,6
46,7
46,7
fortsættes
Side 4 af 6
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 317: Spm. om en opdatering af tabel 1 i svaret på SAU alm. del – spørgsmål 45 (folketingsåret 2017-18)
2788140_0005.png
Tabel 1 (fortsat). Fordeling af personlige indkomstskatter og afgifter (2017-niveau)
Gns.
Gns.
(a)
brutto-
disp.
Person-
indkomst indkomst
lige
Percen-
pr.
pr.
Indkomst-
til
voksen
1
voksen
skatter
2
----- Kr. -----
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
321.100
325.600
329.300
333.900
338.300
341.800
344.900
348.500
353.000
356.700
360.700
366.100
369.700
373.900
377.700
383.100
386.700
393.100
394.700
399.100
403.300
410.600
413.800
418.500
423.600
223.700
226.100
228.100
230.900
233.500
235.200
237.300
239.200
242.000
244.400
246.400
249.700
251.800
254.600
256.800
259.600
261.900
265.700
266.600
269.300
271.800
276.200
278.100
280.600
283.700
29,8
29,9
30,1
30,2
30,3
30,4
30,5
30,6
30,7
30,8
30,9
31,0
31,1
31,1
31,2
31,4
31,4
31,5
31,6
31,7
31,7
31,9
31,9
32,0
32,1
(e)=(c)+(d)
(d)
Samlet
Progres-
inkl.
siv
progressiv
topskatte- topskatte-
skala
3
skala
(b)
(c)=(a)+(b)
Afgifter
Samlet
Heraf
grund-
skyld
----------------- Pct. af bruttoindkomst -----------------
17,0
17,0
16,9
16,9
16,9
16,8
16,8
16,8
16,8
16,8
16,7
16,7
16,7
16,7
16,6
16,6
16,6
16,5
16,5
16,5
16,5
16,4
16,4
16,4
16,4
46,8
46,9
47,0
47,1
47,2
47,3
47,3
47,4
47,5
47,5
47,6
47,7
47,8
47,8
47,9
48,0
48,0
48,1
48,2
48,2
48,2
48,4
48,4
48,4
48,5
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,1
1,1
1,1
1,1
1,1
1,1
1,1
1,1
1,1
1,1
1,1
1,1
1,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,1
0,0
0,0
0,0
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
46,8
46,9
47,0
47,1
47,2
47,3
47,4
47,4
47,5
47,6
47,7
47,8
47,8
47,8
47,9
48,1
48,0
48,1
48,2
48,2
48,3
48,4
48,5
48,5
48,6
fortsættes
Side 5 af 6
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 317: Spm. om en opdatering af tabel 1 i svaret på SAU alm. del – spørgsmål 45 (folketingsåret 2017-18)
2788140_0006.png
Tabel 1 (fortsat). Fordeling af personlige indkomstskatter og afgifter (2017-niveau)
Gns.
Gns.
(a)
brutto-
disp.
Person-
indkomst indkomst
lige
Percen-
pr.
pr.
Indkomst-
til
voksen
1
voksen
skatter
2
----- Kr. -----
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
Alle
428.800
435.000
439.500
447.300
453.800
458.700
465.600
472.600
480.700
489.500
498.100
505.500
517.700
528.200
539.500
553.100
570.600
587.000
611.500
639.800
673.100
724.800
798.200
951.100
286.500
290.200
293.200
297.400
301.300
303.900
307.900
312.200
316.600
321.600
326.700
330.900
337.700
343.500
349.900
357.400
367.600
376.400
390.000
405.200
423.100
451.400
492.500
574.700
32,3
32,3
32,4
32,6
32,7
32,7
32,9
33,0
33,1
33,3
33,3
33,5
33,7
33,9
34,0
34,3
34,5
34,7
35,0
35,4
35,8
36,4
37,0
38,2
41,9
31,8
(e)=(c)+(d)
(d)
Samlet
Progres-
inkl.
siv
progressiv
topskatte- topskatte-
skala
3
skala
(b)
(c)=(a)+(b)
Afgifter
Samlet
Heraf
grund-
skyld
----------------- Pct. af bruttoindkomst -----------------
16,3
16,3
16,3
16,3
16,2
16,2
16,2
16,2
16,1
16,1
16,0
16,0
15,9
15,9
15,8
15,8
15,7
15,7
15,6
15,5
15,3
15,2
15,1
14,8
14,0
16,5
48,6
48,7
48,7
48,8
48,9
48,9
49,0
49,1
49,2
49,3
49,4
49,5
49,6
49,8
49,9
50,1
50,3
50,4
50,6
50,9
51,2
51,6
52,1
52,9
55,8
48,2
1,1
1,2
1,2
1,2
1,2
1,2
1,2
1,2
1,2
1,2
1,3
1,3
1,3
1,3
1,3
1,3
1,3
1,3
1,4
1,4
1,4
1,4
1,4
1,4
0,7
1,0
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,2
0,2
0,2
0,2
0,2
0,2
0,3
0,3
0,3
0,4
0,5
0,6
0,7
1,0
1,6
4,5
0,4
48,7
48,7
48,8
48,9
49,0
49,1
49,2
49,2
49,3
49,5
49,5
49,7
49,8
50,0
50,1
50,4
50,6
50,7
51,0
51,3
51,7
52,3
53,1
54,5
60,3
48,7
2.311.800 1.319.700
358.800
242.300
Anm: Alle familier er inddelt i indkomstpercentiler efter deres ækvivalerede disponible indkomst. Indkomsten er opgjort på
familieniveau. Ved ækvivalering opgøres indkomsten på familieniveau og korrigeres for stordriftsfordele ved at være flere i
en familie, hvorefter alle i familien tildeles samme andel af den korrigerede familieindkomst. Dermed bliver det muligt at
sammenligne disponible indkomster for familier med forskellig størrelse.
1: Bruttoindkomsten omfatter lønindkomst (efter fradrag af indbetalinger på arbejdsmarkedspensioner og ekskl. indbetalin-
ger til ATP), virksomhedsindkomst, udbetalinger fra private pensionsordninger, skattefri og skattepligtig overførselsind-
komst, imputeret lejeværdi af egen bolig samt positiv og negativ nettokapitalindkomst (herunder aktieindkomst).
2: De personlige indkomstskatter omfatter arbejdsmarkedsbidrag (ekskl. arbejdsmarkedsbidrag af arbejdsgiverbetalte pen-
sionsordninger), kommuneskat, sundhedsbidrag, kirkeskat, bundskat, topskat, udligningsskat, aktieindkomstskat, ejen-
domsværdiskat, forskerskat, udenlandsk skat, kontrollovstillæg og grøn check.
3: Beregnet med udgangspunkt i fuld indfasning af forhøjelsen af topskattegrænsen som led i 2012-skattereformen.
4: I første indkomstpercentil er den gennemsnitlige bruttoindkomst og den gennemsnitlige disponible indkomst negativ, og
skatternes og afgifternes andel kan ikke meningsfuldt opgøres.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. Data fra 2014 og 2015 fremskrevet til 2017 med
forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2017.
Side 6 af 6