Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2674707_0001.png
13. oktober 2021
J.nr. 2017-4413
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402
København K
Telefon +45 33 92 33 92
Mail [email protected]
Til Folketinget
Finansudvalget
www.skm.dk
Den 8. oktober 2021 var der møde i OECD/G20’s
Inclusive Framework on Base Erosion and
Profit Shifting
(BEPS IF) om at indgå en endelig aftale om beskatning af den digitale øko-
nomi. Aftalen ligger inden for rammerne af den principaftale, som blev indgået 1. juli
2021, og som Skatteudvalget, Europaudvalget og Finansudvalget modtog fortrolig orien-
tering om den 5. juli 2021.
Samlet set er der tale om en markant historisk aftale i overensstemmelse med danske pri-
oriteter, hvor det internationale selskabsskattesystem tager et meget stort skridt i den rig-
tige retning med hensyn til at håndtere udfordringerne med beskatning af den digitale
økonomi og bidrager til at sikre mod skattespekulation og skattely.
Danmark har på den baggrund tilsluttet sig aftalen, hvor i alt 136 ud af 140 lande er med.
Kenya, Nigeria, Pakistan og Sri Lanka har ikke tilsluttet sig aftalen. Derimod har Irland,
Estland og Ungarn, som ikke tilsluttede sig principaftalen af 1. juli 2021, nu tilsluttet sig
den endelige aftale. Dermed har alle EU-lande i BEPS IF tilsluttet sig. Cypern er ikke
medlem af BEPS IF og har derfor ikke haft mulighed for at tilslutte sig, men har udtrykt
støtte til aftalen.
I forhold til principaftalen af 1. juli 2021, som jeg orienterede udvalgene om ved teknisk
gennemgang den 16. september 2021, kan særligt fremhæves følgende forhold, som er
blevet fastlagt eller justeret i den endelige aftale:
I spor 1 om omfordeling af beskatningsret har man lagt sig fast på, at den andel af den så-
kaldte residualprofit (dvs. den del af profitten, der overstiger 10 pct. af nettoomsætnin-
gen), der skal beskattes i markedslande, skal være 25 pct. I principaftalen forpligtede lan-
dene sig til, at andelen skulle udgøre mellem 20 og 30 pct.
Den såkaldte
stand-still og roll-back klausul,
som forpligter landene til at tilbagerulle og ikke
senere indføre andre tiltag til beskatning af den digitale økonomi ved siden af OECD-af-
talen, er ikke blevet uddybet væsentligt. Det er dog bl.a. blevet tilføjet, at nyligt vedtagne
digitale skatter ikke skal opkræves fra den 8. oktober 2021, og indtil spor 1 træder i kraft
(eller indtil den 31. december 2023, hvis den ikke er trådt i kraft inden).
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om, hvorvidt regeringen har orienteret folketinget om regeringens ønske og krav om at friholde shipping fra den internationale minimumsbeskatningsaftale
2674707_0002.png
I spor 2 om global effektiv minimumsbeskatning har man lagt sig fast på, at minimums-
satsen skal være 15 pct. I principaftalen var man blevet enige om, at satsen skulle være
mindst
15 pct.
Overgangsordningen for den såkaldte formelbaserede indkomstundtagelse (formulaic
sub-
stance carve-out),
der baserer sig på den bogførte værdi af materielle aktiver og lønomkost-
ninger, er blevet ændret fra fem til ti år. I principaftalen var satsen fastsat til mindst 7,5
pct., mens satsen ved den endelige aftale er hævet til 8 pct. for materielle aktiver, mens
den er hævet til 10 pct. for lønomkostninger.
Der er ydermere blevet tilføjet en regel for at undtage selskaber, der er i den indledende
fase af deres indtræden på det internationale marked, således at de er delvist undtaget fra
den globale effektive minimumsbeskatning i de første fem år, hvis de har begrænset inter-
national aktivitet, dvs. at de har materielle aktiver i udlandet til en værdi af maksimalt 50
mio. EUR og aktivitet i maksimalt 5 andre lande.
De estimerede provenuvirkningen for Danmark fremgår af tabel 1.
Tabel 1. Endelig aftale om beskatning af den digitale økonomi
Aftale fra ikrafttræden
Spor 1
Omsætningstærskel for koncerner
Profit, der omfattes af omfordeling
Grad af omfordeling
Antal omfattede koncerner globalt
Spor 1's virkning på dansk provenu
Spor 2
Omsætningstærskel for koncerner
Minimumsskattesats
Spor 2's virkning på dansk provenu
>0,750 mia. EUR
15 pct.
ca. 2 til 3 mia. kr.
>0,750 mia. EUR
15 pct.
ca. 2 til 3 mia. kr.
>20 mia. EUR
>10 pct.
25 pct.
Ca. 100
ca. -2,0 mia. kr.
>10 mia. EUR
>10 pct.
25 pct.
ca. 200
ca. -2,2 mia. kr.
Efter 7 år*
Samlet provenuvirkning for DK
ca. 0 til 1 mia. kr.
ca. -0,2 til 0,8 mia. kr.
*Aftalen indebærer, at anvendelsesområdet udvides, hvis en evaluering syv år efter reglernes ikrafttræden viser, at imple-
menteringen af regelsættet har været ”succesfuld”.
Kilde:
OECD’s delegation
og Skatteministeriets egne beregninger.
Der udestår fortsat en række tekniske elementer i aftalen, særligt i spor 1. Med principaf-
talen var der lagt op til en meget ambitiøs tidsplan, hvilket den endelige aftale ikke ændrer
på. Efter planen skal det tekniske arbejde være afsluttet senest i starten af 2022, hvorefter
der skal være underskriftsceremoni medio 2022 samt ratificering og national implemente-
ring i andet halvår af 2022. Efter planen skal reglerne, der udmøntes på baggrund af for-
slaget til en endelig aftale, træde i kraft i 2023, dog med undtagelse af enkelte elementer.
Side 2 af3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om, hvorvidt regeringen har orienteret folketinget om regeringens ønske og krav om at friholde shipping fra den internationale minimumsbeskatningsaftale
2674707_0003.png
Det er forventningen, at spor 2 skal implementeres gennem et EU-direktiv, mens det
fortsat er uklart, om Europa-Kommissionen vil fremsætte et direktiv til implementering
af spor 1.
Regeringen vil arbejde aktivt for en så hurtig implementering som muligt, og for at der
sikres robuste og effektive regler.
Side 3 af3