Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del Bilag 135
Offentligt
Anmodning om foretræde for Udvalget for Landdistrikter og Øer.
Lolland Kommune vil reducere kraftigt på færgesejlads til Askø-Lilleø og Femø. Desuden
nedlægges Bandholm-Askø Ruten
Antallet af afgange til Askø-Lilleø og Femø reduceres med gennemsnitligt en halvering af afgange,
på sigt endnu mere.
Askø-Bandholmruten omlægges indledningsvis delvist til Askø - Kragenæs, hvilket forlænger en
tur/retur over land og vand med 1 time, for Askøs vedkommende. På sigt omlægges helt til
Kragenæs.
Disse reduktioner foretages for at få råd til investering i én el-færge til Femø/Askø, der skal afløse
de 2 færger, der i dag betjener øerne.
Færgebetjening er altafgørende for at opretholde et helårssamfund, og helårssamfundet og
er altafgørende for at opretholde Askø-Lilleøs og Femøs kritiske lokale infrastruktur med købmand,
forsyning, kultur, foreningsliv mm.
Den blå landevej giver ingen mening uden færgeafgange. Billigere bille er l færger, der ikke
dækker transportbehovet, kan umuligt være inten onen bag den blå landevej. Hvis det sker, vil en
posi v udvikling af Askø-Lilleø og Femø blive vendt l øer under afvikling.
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 135: Henvendelse af 15/9-23 fra Femø Færgegruppe og Askø Ildsjæle vedr. anmodning om foretræde
2750981_0002.png
Askø- Lilleø og Femø ligger sammen med Fejø i Smålandshavet nord for Lolland.
Askø-Lilleø er øer med en for småøer usædvanlig sammensætning af erhverv med landbrug
og frugtavl, 40 fastboende og 250 fri dsejere.
o
Askø har i århundreder været betjent af færge fra Bandholm. Færgen l Askø er en
del af Lolland Færgefart, som ejes af Lolland Kommune og også betjener Fejø og
Femø.
o
Aktuelt bruges Askøfærgen af mere end 23.000 køretøjer og 45.000 passagerer årligt
(2022)
o
Der har i mange år været s gende ak vitet på Askø-Lilleø, og s gende passagertal på
færgen, og der er lgang af fastboende og fri dsejere. Landbruget drives nu
hovedsageligt af en landmand fra fastlandet.
o
Fri dsejerne kommer primært fra Sjælland (se kort), men lægger store beløb i
Lolland kommune, når de er på øerne, da byggematerialer, specialindkøb, kultur mv
købes på Lolland.
Femø.
o
På Femø er der ca. 115 fastboende, med samme erhvervsmæssige sammensætning
men med et sommerhusområde, der er betydeligt mindre end Askøs.
o
Femø er et velfungerende samfund med egen læge og købmand drevet af frivillige.
Øen har et ak vt foreningsliv.
o
En stor del af landbrugsarealerne drives af landmænd fra Lolland medførende et
stort transportbehov, som i perioder lægger stor belastning l færgen.
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 135: Henvendelse af 15/9-23 fra Femø Færgegruppe og Askø Ildsjæle vedr. anmodning om foretræde
2750981_0003.png
o
Femø færgen blev beny et af 49.000 passagerer og 22.087 biler i 2022
o
Femø er et øsamfund i udvikling. Indenfor de seneste år har øen fået en lvækst af
unge familier. Det kan nævnes, at der aktuelt er bosat 7 børn under 10 år på øen.
Lolland Kommune har en færgestrategi l vedtagelse i Byrådet den 21. september 2023. Såfremt
strategien vedtages, vil det få store konsekvenser for alle 3 øer i kommunen, men i særdeleshed for
de mindre Askø og Femø.
Den nye færgestrategi vil betyde, at færgefarten l begge de 2 øer bliver reduceret voldsomt,
særligt i sene e ermiddags- og a en mer.
Der l kommer, at Askø vil blive særligt hårdt ramt i kra af planen om at rykke ruten fra Bandholm
l Kragenæs:
Transporten for både ø-boere og øvrige brugere bliver forlænget, både l lands og l vands
(30km/4km), og afstanden l nærmeste købstad bliver fordoblet, brug af cykel og offentlig
transport bliver stort set umulig. De 23.000 biler, inkl. traktor/lastvognstog med roer/frugt
skal køre på en lille vej gennem 3 små landsbyer, se kort.
Flytning af sejladsen fra Bandholm l Kragenæs giver kun mening, hvis færgebetjeningen
reduceres voldsomt, da Askø-Lilleø og Femø i så fald skal betjenes af 1 færge. Det er i
forvejen svært at få håndværkere og varer l øerne, og det bliver nu ekstremt besværligt og
dyrt, da håndværkere og varetransport skal blive på øerne i uforholdsmæssigt lang d i
forhold l opgaven.
Kommunen forskelsbehandler brugerne af Bandholm-Askø ruten gro på baggrund af
bopæl, herunder på baggrund af bopæl uden for kommunen. Et eksempel er, at de
færgeafgange, som fri dsejerne typisk beny er mest, fremover vil blive klassificeret som
ekstraafgange med højere takst. Faktum er dog, at der al d er en skøn blanding af
brugergrupper, på alle afgange.
Askø og Femø vil gerne være med l en stabil og økonomisk forsvarlig færgefart blandt andet
gennem at reducere antallet af tyndt besa e afgange, fx i vinterhalvåret - det er god logik. Men
Askø-Lilleøs og Femøs lokalbefolkning og øvrige brugere har en forventning om en blå landevej med
mulighed for at pendle og have erhverv på øerne. De har også en naturlig forventning om, at
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 135: Henvendelse af 15/9-23 fra Femø Færgegruppe og Askø Ildsjæle vedr. anmodning om foretræde
frem dens færgefart l øerne vil gøre det muligt at fortsæ e den posi ve udvikling som øerne -
ikke mindst takket være ini a verne fra Folke nget - aktuelt er inde i.