Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 97
Offentligt
2683039_0001.png
Forespørgsel/spørgsmål fra parlamentsmedlemmer
- E-004058/2022(ASW)
Europa-parlamentet
Download
Svar afgivet på Europa-Kommissionens
vegne af Thierry Breton
7.3.2023
Skriftlig forespørgsel
På grundlag af de oplysninger, som Kommissionen råder over, vedrører det svenske ID06-system ikke
de tekniske krav, der beskriver kontraktens genstand (fastlagt i artikel 42), men snarere de generelle
forpligtelser vedrørende social sikring og beskatninger og den dokumentation, der gælder for de fleste
arbejdskontrakter i den pågældende medlemsstat. Så længe anvendelsen af ID06 er fastsat ved lov, er
udbudsmyndighederne forpligtet til at anvende ID06-systemet på alle kontrahenter uafhængigt af deres
individuelle situation. Anvendelsen heraf på offentlige indkøbskontrakter bør ikke drages i tvivl,
medmindre lovligheden af ID06 anfægtes med succes.
I overensstemmelse med EU's regler for det indre marked kan medlemsstaterne indføre
lovgivningsmæssige og administrative krav for at sikre overholdelse af forpligtelserne vedrørende social
sikring og beskatning. Sådanne krav skal være begrundet i almene hensyn og stå i et rimeligt forhold til
målet i overensstemmelse med EU-retten, dvs. de må ikke gå videre, end hvad der er nødvendigt for at
nå det pågældende mål af almen interesse. Kommissionen er i øjeblikket i færd med at indlede
drøftelser med medlemsstaterne specifikt om regulering af bygge‐ og anlægstjenester og administrative
krav i dette økosystem for at kortlægge og adressere hindringer for det indre marked. Som bebudet i
Kommissionens ajourføring af industristrategien fra 2021[1] er Kommissionen desuden i færd med
sammen med interesserede medlemsstater at udarbejde et fælles instrument til elektronisk erklæring
om udstationerede arbejdstagere, hvoraf mange arbejder i bygge‐ og anlægsøkosystemet.
[1]
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/?uri=CELEX%3A52021DC0350