Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 96
Offentligt
2682855_0001.png
§ 9. Skatteministeriet
Forslag til finanslov 2023
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 96: Plancher til teknisk gennemgang af finanslov for 2023 og skatteudgifter den 30. marts 2023
2682855_0002.png
Gennemgang af FFL23 for § 9. Skatteministeriet
Gennemgangen omfatter de samlede rammer på FFL23 til Skatteministeriet, herunder:
Særlige prioriteringer på FFL23 sammenholdt med FL22.
Skatteministeriets driftsbevillinger og tilhørende reserver på § 35.
Skatteministeriets øvrige ordninger.
Væsentlige ændringer fra den tidligere S-regerings FFL23 til den nuværende regerings FFL23.
På FFL23 er der afsat en samlet ramme til Skatteministeriet.
I forlængelse af finanslovsforslaget kommer regeringen med et oplæg til en flerårsaftale for skattevæsenet
for 2023-2027.
Oplægget til en flerårsaftale tager udgangspunkt i Ekspertudvalgets anbefalinger.
FFL23 er derfor i udgangspunktet teknisk for driftsbevillingerne, hvor BO-årene fra FL22 mere eller mindre er
videreført i FFL23, og rammerne skal ses i sammenhæng med § 35. reserverne.
Oplægget indeholder de bevillingsmæssige konsekvenser i 2023-2026 af den ændring af regnskabspraksis
for it-projekter, der er implementeret i Skatteministeriet i 2022
Konsekvenser af ressortdelingen, hvor MEDST overdrages fra Skatteministeriet til Finansministeriet, er
indarbejdet på FFL23.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 96: Plancher til teknisk gennemgang af finanslov for 2023 og skatteudgifter den 30. marts 2023
2682855_0003.png
1. Skatteministeriets rammer til drift
på FFL23
Tabel 1
Mio. kr. (2023-pl)
2022
2023
2024
2025
2026
Tabel 1 viser de samlede rammer til drift af Skatteministeriet på FFL23
sammenholdt med FL22.
-
Samlet ramme på FL22*
Samlet ramme på FFL23
11.339
11.323
11.367
11.332
12.040
11.133
11.765
11.454
Tabellen omfatter både midler afsat under § 9. Skatteministeriet og afsatte
reserver til Skatteministeriet på § 35.
Med FFL23 afsættes der yderligere 44 mio. kr. i 2023, 0,7 mia. kr. i 2024
og 0,6 mia. kr. i 2025 sammenlignet med FL22. Det dækker hovedsageligt
over tre modsatrettede bevægelser.
Der afsættes ca. 0,4 mia. kr. i 2023 og 0,7 mia. kr. årligt i 2024 og 2025
sammenlignet med FL22 til driften af skattevæsenet.
- heraf § 9.
- heraf § 35.
Samlet ændring på FFL23 ift. FL22
5.918
5.449
44
5.836
6.204
709
5.644
6.120
631
5.467
5.987
-
- heraf drift af SKM
- heraf civilretlige tiltag
- heraf regnskabsomlægning
379
162
-497
716
164
-172
705
-89
16
-
-
-
Note: FL22-tal er opregnet til 2023-priser ud fra det generelle pris- og lønindeks. Beløbene er afrundet til
nærmeste hele mio. kr.
Note*: Konsekvenserne af ressortoverdragelsen af MEDST fra Skatteministeriet til Finansministeriet er
korrigeret i de anførte rammer for FL22. Rammerne er derfor nedreguleret med 124 mio. kr. i 2022, 110
mio. kr. i 2023, 109 mio. kr. i 2024 og 108 mio. kr. i 2025.
Note*: Som følge af regnskabsomlægningen er der på bevillingsafregningen for 2022 foretaget
bevillingsbortfald på 607 mio. kr., hvorved bevillingen er reduceret til 10.732 mio. kr.
Reserven til civilretlige tiltag tilpasses med ca. 0,2 mia. kr. årligt i 2023
og 2024 og -0,1 mia. kr. i 2025.
Der er bevillingsmæssige konsekvenser som følge af ændret
regnskabspraksis for -0,5 mia. kr. i 2023, -0,2 mia. kr. i 2024 og 16 mio.
kr. i 2025.
I 2023-2026 er en væsentlig del af rammen afsat under § 35.
For driftsbevillinger på § 9. er der derfor tale om en teknisk budgettering,
hvor BO-årene fra FL22 helt overvejende er videreført i FFL23.
3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 96: Plancher til teknisk gennemgang af finanslov for 2023 og skatteudgifter den 30. marts 2023
2682855_0004.png
2. Samlet oplæg til bevillingsniveau
for Skatteministeriet
Tabel 2
Mio. kr. (2023-pl)
Samlet ramme på FL22*
Oplæg til samlet bevillingsniveau på FFL23
11.339
11.592
12.236
12.046
11.779
11.874
2022
2023
2024
2025
2026
2027
Tabel 2 viser regeringens samlede oplæg til bevillingsniveauet for
Skatteministeriet.
Oplægget indeholder:
- heraf afsat ramme på FFL23
- heraf finansieringsbidrag
11.367
224
12.040
196
11.765
281
11.454
325
11.481
393
Afsatte midler på FFL23 til Skatteministeriet på 11,4 mia. kr. i 2023, 12,0
mia. kr. i 2024, 11,8 mia. kr. i 2025 og 11,5 mia. kr. i 2026.
Finansieringsbidrag på 0,2 mia. kr. i 2023-2024 og 0,3 mia. kr. i 2025-
2026.
Note: Beløbene er afrundet til nærmeste hele mio. kr.
Note*: Som følge af regnskabsomlægningen er der på bevillingsafregningen for 2022 foretaget
bevillingsbortfald på 607 mio. kr., hvorved bevillingen er reduceret til 10.732 mio. kr.
I tilknytning til offentliggørelsen af FFL23 kommer regeringen med et
oplæg til en flerårsaftale for skattevæsenet.
Oplægget bygger på Ekspertudvalgets anbefalinger.
4
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 96: Plancher til teknisk gennemgang af finanslov for 2023 og skatteudgifter den 30. marts 2023
2682855_0005.png
Figur 3
3. FFL23 ramme for 2023
11,3
Rammen til § 9. Skatteministeriet i 2023 skal ses i sammenhæng
med den afsatte reserve under §. 35.
På § 9. Skatteministeriet er der i 2023 afsat 5,9 mia. kr.
4.972
mia. kr.
11,4
mia. kr.
477
Mio. kr.
Hertil kommer, at der på § 35. i 2023 er afsat reserver på 5,4 mia. kr.
til Skatteministeriet.
Heraf afsættes 5,0 mia. kr. til driften af Skatteministeriet
Heraf afsættes 0,5 mia. kr. til civilretlige tiltag i udbyttesagen
Den samlede ramme udmøntes på § 9. i forlængelse af en
flerårsaftale.
§ 35. reserve til
Cilvilretlige tiltag i
udbyttesagen
§ 35. Reserve til
Skatteministeriet
11.339
§9
5.918
2022*
2023
Note: Beløb er angivet i 2023-pl.
Note*: Som følge af regnskabsomlægningen er der på bevillingsafregningen for 2022 foretaget bevillingsbortfald på
5
607 mio. kr., hvorved bevillingen er reduceret til 10.732 mio. kr.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 96: Plancher til teknisk gennemgang af finanslov for 2023 og skatteudgifter den 30. marts 2023
2682855_0006.png
4. Nettoudgiftsbevillinger til driften af
Skatteministeriet
Tabel 4
Mio. kr.
§ 09.11.01. Departementet*
§ 09.11.02. Skatteankestyrelsen
§ 09.11.03 Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-område
§ 09.11.51. Retssager mv.
§ 09.11.79. Reserver og budgetreguleringer
§ 09.31.01. Skattestyrelsen
§ 09.31.02. Gældstyrelsen
§ 09.31.03. Vurderingsstyrelsen
§ 09.31.04. Toldstyrelsen
§ 09.31.05. Motorstyrelsen
§ 09.31.06. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
§ 09.31.08. Administrations- og Servicestyrelsen
§ 09.41.01. Spillemyndigheden
§ 09.51.17. Civilretlige tiltag i udbyttesagen
§ 09.61.01. Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
R
2020
R
2021
B
2022
F
2023*
F
2023
BO1
2024
BO2
2025
BO3
2026
Tabel 4 viser en samlet oversigt over
bevillingerne til driften af Skatteministeriet
på § 9.
Rammerne for 2023 og frem tager
udgangspunkt i BO-årene på FL22.
274
365
-
78
-
2.792
900
459
504
253
3.314
-
6
482
-
-
280
410
11
76
-
3.238
902
438
550
252
3.953
-
8
920
-
-
278
437
10
76
-
3.270
818
421
540
220
3.924
612
8
303
-
-
201
157
11
80
10
2.513
396
119
319
176
1.640
347
5
-
67
20
195
155
11
80
11
2.494
392
118
316
175
1.623
345
5
-
-
-
193
153
11
80
10
2.482
387
116
313
170
1.576
341
5
-
-
-
189
150
11
80
10
2.432
379
114
306
166
1.465
338
5
-
-
-
185
147
10
80
-
2.381
372
111
300
163
1.379
332
7
-
-
-
Udviklingen i de enkelte styrelsers
bevillinger skal ses i sammenhæng med
de afsatte midler på § 35. i 2023-2026 og
en kommende flerårsaftale.
I forlængelse af en flerårsaftale vil midler
på § 35. blive udmøntet til § 9.
Justeringerne mellem den tidligere S-
regerings FFL23 og FFL23 skyldes
primært rammereduktionen vedr.
vinterhjælp og ressortoverdragelsen af
MEDST.
6
§ 09.61.03. Kompetencesekretariatet
Note: For 2020-2022 er beløbene angivet i årets priser, mens beløbene i 2023-2026 er angivet i 2023-pl. Beløbene er afrundet til nærmeste hele mio. kr.
Note: Med overdragelsen af MEDST til Finansministeriet er ordningerne nedlagt på den nye regerings FFL23.
Note. F 2023* viser F-året i den tidligere S-regerings FFL23.
Note. Departementet* Regnskabstallene er konsekvensrettet for ressortoverdragelsen af MEDST.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 96: Plancher til teknisk gennemgang af finanslov for 2023 og skatteudgifter den 30. marts 2023
2682855_0007.png
5. Reserver til Skatteministeriet
Tabel 5
Mio. kr. (2023-pl)
§ 35.-reserver på Skatteministeriets område i alt
-
-
-
5.966
5.449
6.204
6.120
5.987
R
2020
R
2021
B
2022
F
2023*
F
2023
BO1
2024
BO2
2025
BO3
2026
Tabel 5 viser afsatte reserver på
Skatteministeriets område på § 35.
På FFL23 er der oprettet en selvstændig
reserve til Civilretlige tiltag i udbyttesagen.
Reserven er flyttet fra
Reserve til
flerårsaftale for skattevæsenet
og
efterfølgende korrigeret.
I forlængelse af en flerårsaftale vil midler
på § 35. blive udmøntet til § 9.
Forskellen på § 35.-reserven mellem den
tidligere regerings FFL23 og den
nuværende regerings FFL23 kan
henføres til bevillingstekniske
konsekvenser af regnskabsomlægningen
og ressortoverdragelsen af MEDST fra
Skatteministeriet til Finansministeriet.
§ 35.11.50. Reserve til Skatteministeriet
§ 35.11.50.10. Reserve til flerårsaftale for skattevæsenet
§ 35.11.50.20. Reserve til civilretlige tiltag
-
-
-
-
-
-
5.425
477
4.908
477
5.665
480
5.841
226
5.868
65
§ 35.11.51. Reserve til administrative konsekvenser af boligforlig mv.
§ 35.11.51.10. Reserve til administrative konsekvenser af boligforlig
-
-
-
64
64
59
54
54
Note: Beløbene er afrundet til nærmeste hele mio. kr.
Note: Reserven til Skatteministeriet er nedjusteret med den forudsatte andel af reserven til MEDST som følge af ressortdeling en, hvor MEDST overdrages fra
Skatteministeriet til Finansministeriet.
Note. F 2023* viser F-året i den tidligere S-regerings FFL23.
.
7
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 96: Plancher til teknisk gennemgang af finanslov for 2023 og skatteudgifter den 30. marts 2023
2682855_0008.png
6. Ændringer fra den tidligere S-regerings FFL23
til den nuværende regerings FFL23
Tabel 6
Mio. kr. (2023-pl)
Samlet ramme til driften på tidligere S-regerings FFL23
Ændringer på § 9.
12.026
-142
12.315
-80
11.846
-75
11.361
-74
2023
2024
2025
2026
Tabel 6 viser bevillingsmæssige justeringer for
Skatteministeriets samlede rammer til driften
mellem den tidligere S-regerings FFL23 og
den nuværende regerings FFL23
Der er indbudgetteret en generel
rammereduktion på tværs af staten i 2023
som følge af aftale om vinterhjælp af
september 2022.
Der er indbudgetteret en række mindre
bevillingsmæssige justeringer ifm.
administrative omkostninger som følge af
politiske aftaler om bl.a.
vinterhjælp
inflationshjælp
grøn skattereform for industri mv.
grøn strøm og varme
Der er indbudgetteret konsekvenserne af
ressortomlægningen af MEDST,
jf. bilag 1.
Der er indbudgetteret en teknisk
bevillingskorrektion som følge af
regnskabsomlægningen,
jf. bilag 2
.
Foruden de anførte justeringer er der
ændringer på øvrige ordninger, som kan
henføres til udbudgettering af gældsaftalen
samt opdaterede skøn fra efteråret 2022,
jf.
slide 8 og bilag 3
.
8
Rammereduktion vedr. Aftale om vinterhjælp
Administrative omkostninger som følge af politiske aftaler
Ressortomlægning af MEDST
-61
9
-90
-
6
-87
-
10
-85
-
11
-84
Ændringer på § 35.
-517
-194
-6
167
Ressortomlægning af MEDST
Teknisk bevillingskorrektion som følge af regnskabsomlægningen
Samlet ramme til driften på FFL23
-20
-497
11.367
-22
-172
12.040
-22
16
11.765
-22
189
11.454
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 96: Plancher til teknisk gennemgang af finanslov for 2023 og skatteudgifter den 30. marts 2023
2682855_0009.png
7. Rammeniveau og udløb af bevillinger
Tabel 7.1
Mio. kr. (2023-pl)
§ 9. på FL22*
§ 9. på FFL23
11.339
5.986
5.918
5.844
5.836
5.652
5.644
-
5.467
2022
2023
2024
2025
2026
Tabel 7.1 viser de afsatte bevillinger til § 9.
Skatteministeriet på FL22 og FFL23.
FFL23 bidraget for Skatteministeriets
driftsbevillinger på § 9. er teknisk, idet der
ikke er foretaget en konkret budgettering.
Bidraget for § 9. skal ses i sammenhæng
med reserven på § 35.
På FFL23 er der derfor på § 9. et rammefald
på 5,4 mia. kr. fra 2022 til 2023 - fra 11,3
mia. kr. i 2022 til 5,9 mia. kr. i 2023.
Tabel 7.2 viser, at der mellem FL22 og FFL23
er tre bevillinger, som udløber.
I forhold til udløb bemærkes:
Fælles myndighedsindsats: Der er på
FFL23 afsat en særskilt
forhandlingsreserve på § 35. til en ny
arbejdsmiljøaftale.
Toldkontrol: Der vil være en
stillingtagen til Skattevæsenets
rammer ifm. indgåelse af en
flerårsaftale.
Note*: Konsekvenserne af ressortoverdragelsen af MEDST fra Skatteministeriet til Finansministeriet er korrigeret i de anførte rammer for FL22.
Rammerne er derfor nedreguleret med 124 mio. kr. i 2022, 90 mio. kr. i 2023, 87 mio. kr. i 2024 og 85 mio. kr. i 2025.
Note*: Som følge af regnskabsomlægningen er der på bevillingsafregningen for 2022 foretaget bevillingsbortfald på 607 mio. kr., hvorved bevillingen er
reduceret til 10.732 mio. kr.
Tabel 7.2
Bevilling
Aftale om den fælles myndighedsindsats
Aftalepartier
Daværende VLAK-regering, Dansk Folkeparti,
Socialdemokratiet, Alternativet, Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti
Regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet
Daværende VLAK-regering og Dansk
Folkeparti
Finanslov
FL20
2019
2020
32,0
2021
32,0
2022
32,0
2023
-
Styrkelse af en fælles myndighedsindsats
mod social dumping
FL20
19,6
23,0
23,0
-
Styrkelse af toldkontrollen
FL19
8,0
16,0
16,0
16,0
-
Note: Bevillingen i aftaler er opregnet til 2023-priser ud fra det generelle pris- og lønindeks.
9
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 96: Plancher til teknisk gennemgang af finanslov for 2023 og skatteudgifter den 30. marts 2023
2682855_0010.png
8. Øvrige ordninger under § 9.
Tabel 8
Mio. kr.
R
2020
R
2021
B
2022
F
2023*
F
2023
BO1
2024
BO2
2025
BO3
2026
Tabel 8 viser de øvrige ordninger under § 9.,
der ikke vedrører den direkte drift af
Skatteministeriets institutioner.
De øvrige ordninger vedrører bl.a. en række
indtægtskonti, herunder gebyrer og fordringer.
For disse er der foretaget opdaterede skøn,
der afspejler den forventede aktivitet på
ordningen.
Gebyrer/fordringer mv.
§ 09.51.12. Gebyrer og formålsbestemte afgifter*
§ 09.51.16. Bo- og gaveafgift
§ 09.51.21. Gebyrer, retsafgifter mv.*
§ 09.51.22. Personlige fordringer*
-43
0
-132
-482
-1
-50
-
-3
0
-993
-
185
167
-
-
-56
0
-147
-1.439
-72
-
-
-5
-1
-938
-
172
177
-
67
-63
-
-101
-450
0
-
-
-9
-1
-952
-
204
170
-
-
-63
-
-107
-424
0
-
-1.900
-26
-1
-948
-3
216
179
-
-
-73
-
-157
-1.455
0
-
-
-25
-1
-858
-3
201
179
-
-
-63
-
-117
-495
0
-
-
-25
-1
-871
-3
209
179
-
-
-63
-
-117
-495
0
-
-
-25
-1
-888
-3
209
179
-
-
-63
-
-117
-485
0
-
-
-25
-1
-906
-3
209
179
-
-
§ 09.51.23. Overtagne studielånsfordringer*
§ 09.51.24. Indtægter fra harmonisering af inddrivelsesrenten*
§ 09.51.26. Konsekvenser af gældsaftalen
§ 09.51.31. Klagegebyr
§ 09.51.41. Toldgebyrer og -afgifter*
§ 09.51.51. Gebyrer på motorområdet*
§ 09.51.61. Gebyrer på ejendomsvurderingsområdet*
Særlige udgiftsordninger
§ 09.51.13. Godtgørelser mv.
§ 09.51.14. Delvis kompensation for købsmoms for almennyttige for.
Andet
§ 09.51.02. Komp. af komm. for genop. af for meget betalt ejen.skat
For en række af de øvrige ordninger
budgetteres der efter kursværdiregulering for
at tage højde for borgere og virksomheders
betalingsevne.
Foruden indtægtskonti indgår også særlige
udgiftsordninger vedr.:
Godtgørelser mv.: Udgifter til
omkostningsgodtgørelse af udgifter til
sagkyndig bistand i skattesager mv..
Købsmoms: Delvis kompensation af
almennyttige foreningers momsudgifter.
Ændringer fra tidligere regerings FFL23 til
nuværende regerings FFL23:
Der er foretaget udbudgettering af
effekterne af gældsaftalen på konkrete
konti.
Der er foretaget opdateret skøn.
10
§ 09.51.03. Justering af reguleringsprocent for grundskyld
§ 09.51.15. Fordeling af midler i stedet for udlodning fra spillehaller
§ 09.51.25. Forsøgsordning for socialt udsatte grupper
§ 09.51.28. Komp. af ikke-stat. fordringshavere ifm. genoptag.sag
§ 09.51.29. Komp af komm. og reg. fordringshavere ifm. genopt.
0
2
0
2
-
0
-
0
2
1
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
§ 09.51.42. Tilbagebetaling af TIR-gebyr
-
-
0
0
0
0
0
0
§ 09.51.71. Særligt bidrag til hestevæddeløbssporten
Note: For 2020-2022 er beløbene angivet i årets priser, mens beløbene i 2023-2026 er angivet i 2023-pl. Beløbene er afrundet til nærmeste hele mio. kr. Beløbene er
opgjort som nettoudgifter og dækker over, at kontoen kan omfatte såvel udgifts- som indtægtsbevilling (et negativt beløb er udtryk for en nettoindtægt).
*Kontoen er kursværdireguleret.
Note. F 2023* viser F-året i den tidligere S-regerings FFL23.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 96: Plancher til teknisk gennemgang af finanslov for 2023 og skatteudgifter den 30. marts 2023
2682855_0011.png
9. Tekstanmærkninger
Tabel 9
Tekstanmærkning på FL22
Nr. 1. Skatteministeren bemyndiges til at indgå flerårige aftaler vedrørende
levering af it-ydelser
Tekstanmærkning på FFL23
Tabel 9 viser tekstanmærkninger, hvor der er
ændringer fra FL22 til FFL23.
Der er fire tekstanmærkninger, hvor der
foretages ændringer.
Tekstanmærkning nr. 1 er slettet, da
bemyndigelsen sikres via særlige
bevillingsbestemmelser.
Tekstanmærkning nr. 106 er blevet justeret,
således at tekstanmærkningen foruden
Skattestyrelsen, Gældsstyrelsen og
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen også
omfatter Administrations- og
Servicestyrelsen.
Tekstanmærkning nr. 108 oprettes på FFL23
mhp. at sikre hjemmel til, at Gældsstyrelsen
kan udbetale godtgørelse ifm. forældede og
fejlbehæftede underholdsbidrag.
Tekstanmærkning nr. 110 slettes, da der ikke
længere er behov for hjemlen.
11
Slettet
Nr. 106. Skattestyrelsen, Gældsstyrelsen og Udviklings- og
Forenklingsstyrelsens omkostninger i forbindelse med administration af
finansforvaltningsopgaver og misligholdt studiegæld kan dækkes af
renteindtægter og ved betaling fra ministerier m.fl., som Skattestyrelsen,
Gældsstyrelsen og Udviklings- og Forenklingsstyrelsen udfører opgaver for.
Nr. 106. Skattestyrelsens, Gældsstyrelsens, Udviklings- og
Forenklingsstyrelsens samt Administrations- og Servicestyrelsens
omkostninger i forbindelse med administration af finansforvaltningsopgaver
og misligholdt studiegæld kan dækkes af renteindtægter og ved betaling fra
ministerier m.fl., som Skattestyrelsen, Gældsstyrelsen og Udviklings- og
Forenklingsstyrelsen udfører opgaver for.
(Ny) Nr. 108. Skatteministeren bemyndiges til i forhold til bidragsberettigede,
der er nulevende fysiske personer med krav på private underholdsbidrag
modtaget til inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden inden den
31. oktober 2022, at udbetale godtgørelse for de nævnte krav inklusive
renter, når kravene inklusive renter enten er bortfaldet ved forældelse eller
som følge af konstaterede eller formodede datafejl ikke aktuelt kan
inddrives. […]
-
Nr. 110. Skatteministeren bemyndiges til at kompensere kommunerne
individuelt for det provenutab, der skønnes at følge af, at
reguleringsprocenten for grundskyld for 2021 er blevet nedjusteret fra 7,0
pct. til 6,4 pct.
Slettet
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 96: Plancher til teknisk gennemgang af finanslov for 2023 og skatteudgifter den 30. marts 2023
2682855_0012.png
§ 9. Skatteministeriet
Bilag
Forslag til finanslov 2023
Bilag
12
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 96: Plancher til teknisk gennemgang af finanslov for 2023 og skatteudgifter den 30. marts 2023
2682855_0013.png
Bilag 1. Ressortdeling af MEDST
Tabel 1
Mio. kr.
Driftsbevillinger
R
2020
R
2021
B
2022
F
2023
BO1
2024
BO2
2025
BO3
2026
§ 09.61.01. Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
§ 09.61.03. Kompetencesekretariatet
84
16
94
18
95
20
67
20
62
20
61
20
60
20
Med den kongelige resolution af 15.
december 2022 flyttes ressortansvaret for
overenskomstforhandlinger, løn, pension,
ledelse og personale fra Skatteministeriet til
Finansministeriet.
Tabel 1 viser de hovedkonti, der er
ressortoverført fra Skatteministeriet til
Finansministeriet.
Reservationsbevillinger, lovbundne bevillinger mv.
§ 09.61.02. Vederlag mv. til ministre og eftervederlag til
tidligere ministre (lovbunden)
§ 09.61.04. Den Statslige Kompetencefond (resv.)
§ 09.61.05. Initiativer vedr. kompetenceudvikling
§ 09.61.06. Andre personalemæssige udgifter ved udflytning (resv.)
§ 09.61.08. Lønforskud
§ 09.61.09. Retsomkostninger, gebyrer mv.
27
90
0
0
-
-
17
79
0
0
-
0
24
99
0
-
-
1
25
83
0
-
-
1
25
58
0
-
-
1
25
58
0
-
-
1
25
58
0
-
-
1
Endvidere fremgår den bevilling, der er
flyttet fra Skatteministeriets departement til
Finansministeriets departement som følge
af den generelle understøttelse af området.
Endelig er § 35. reserven til Skatteministeriet
nedjusteret med den forudsatte andel af
reserven til MEDST.
Øvrige berørte konti
§ 09.11.01. Departementet
3
5
4
4
4
4
4
§ 35. Generelle reserver
Andel af reserven forudsat til Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
-
-
-
20
22
22
22
Note: For 2020-2022 er beløbene angivet i årets priser, mens beløbene i 2023-2026 er angivet i 2023-pl. Beløbene er afrundet til nærmeste hele mio. kr.
Note:: Tabellen viser bevillingen, budgettal og regnskabstal, der er flyttet fra § 9. Skatteministeriet ifm. ressortdeling af MEDST.
13
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 96: Plancher til teknisk gennemgang af finanslov for 2023 og skatteudgifter den 30. marts 2023
2682855_0014.png
Bilag 2. Regnskabsomlægning
Tabel 2
Mio. kr. (2023-pl)
Samlet ramme på FL22
Samlet ramme på FFL23 ekskl. regnskabsomlægning
Regnskabsomlægning
Samlet ramme på FFL23 inkl. regnskabsomlægning
-607
*10.732
11.339
11.864
-497
11.367
12.212
-172
12.040
11.749
16
11.765
11.265
189
11.454
2022
2023
2024
2025
2026
Tabel 2 viser de bevillingsmæssige
konsekvenser i 2023-2026 af den ændring
af regnskabspraksis for it-projekter, der er
foretaget i Skatteministeriet i 2022.
De bevillingsmæssige konsekvenser i 2023-
2026 er indregnet på baggrund af en
opgørelse foretaget i efteråret 2022.
Ændringen sker bl.a. på baggrund af kritik
fra Rigsrevisionen af den hidtidige praksis.
Note*: Som følge af regnskabsomlægningen er der på bevillingsafregningen for 2022 foretaget bevillingsbortfald på 607 mio. kr., hvorved bevillingen er reduceret
til 10.732 mio. kr.
Praksisændringen indebærer, at en større
andel af udgifter til it-projekter skal
lånefinansieres og afskrives over tid og
dermed ikke skal afholdes over driften og
årets bevilling. Som konsekvens heraf
reduceres udgifterne i 2023 og 2024, mens
de forøges fra 2025 og frem.
Praksisændringen indebærer endvidere, at
givne anlægs levetid og dermed
afskrivningsperioden forlænges.
Finansudvalget er med
akt. 52 af 26. januar
2023
orienteret om ændringen af
regnskabspraksis.
14
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 96: Plancher til teknisk gennemgang af finanslov for 2023 og skatteudgifter den 30. marts 2023
2682855_0015.png
Bilag 3. Ændringer fra den tidligere S-regerings FFL23
til den nuværende regerings FFL23 for øvrige
ordninger
Tabel 3
Mio. kr. (2023-pl)
FFL23 på Skatteministeriets øvrige ordninger
09.51.12. Gebyrer og formålsbestemte afgifter
09.51.13. Godtgørelse mv.
09.51.21. Gebyrer, retsafgifter mv.
09.51.22. Personlige fordringer
09.51.26. Konsekvenser af gældsaftalen
09.51.31. Klagegebyr
09.51.51. Gebyrer på motorområdet
2023
2024
2025
2026
-10
-15
-49
-1.031
1.900
1
94
-
-7
-9
-71
100
1
82
-
5
-9
-71
100
1
69
-
5
-9
-71
75
1
56
Tabel 3 viser ændringer fra den tidligere S-
regerings FFL23 til den nuværende
regerings FFL23 for øvrige ordninger under
§ 9., der ikke vedrører den direkte drift af
Skatteministeriets institutioner.
Ændringerne omfatter:
Der er foretaget udbudgettering af
effekterne af gældsaftalen på konkrete
konti.
Note: Beløbene er opgjort som nettoudgifter og dækker over, at kontoen kan omfatte såvel udgifts- som indtægtsbevilling (et negativt beløb er udtryk for en
nettoindtægt).
Der er foretaget opdateret skøn for
indtægtsordninger.
15
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 96: Plancher til teknisk gennemgang af finanslov for 2023 og skatteudgifter den 30. marts 2023
2682855_0016.png
Bilag 4. Kontooversigt for § 9. Skatteministeriet
Tabel 4
Delloft for driftsudgifter
Overførselsramme
Indtægtsbudget
Driftsramme 1
Driftsramme 2
Overførselsramme
Indtægtsbudget
Fællesudgifter
Forvaltningsordninger
09.11.01. Departementet
09.51.02. Kompensation af kommuner for
09.11.02. Skatteankestyrelsen
genoptagelse af for meget betalt ejendomsskat
09.11.03. Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it- 09.51.03. Justering af reguleringsprocent for grundskyld
område
09.51.13. Godtgørelser mv.
09.11.51. Retssager mv.
09.51.14. Delvis kompensation for købsmoms for
09.11.79. Reserver og budgetregulering
almennyttige foreninger
09.51.15. Fordeling af midler i stedet for udlodning fra
Skatteforvaltning
spillehaller
09.31.01. Skattestyrelsen
09.51.28. Kompensation af ikkestatslige
09.31.02. Gældsstyrelsen
fordringshavere i forbindelse med genoptagelsessager
09.31.03. Vurderingsstyrelsen
09.51.31. Klagegebyr
09.31.04. Toldstyrelsen
09.51.42. Tilbagebetaling af TIR-gebyr
09.31.05. Motorstyrelsen
09.51.61. Gebyrer på ejendomsvurderingsområdet
09.31.06. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
09.51.71. Særligt bidrag til hestevæddeløbssporten
09.31.08. Administrations- og Servicestyrelsen
Spilleforvaltning
09.41.01. Spillemyndigheden
Forvaltningsordninger
09.51.17. Civilretlige tiltag i udbyttesagen
Forvaltningsordninger
Fællesudgifter
09.51.23. Overtagne studielånsfordringer
09.11.52. Renter
09.51.29. Kompensation af kommuner og regioner i
forbindelse med behandling af genoptagelsessager
Forvaltningsordninger
09.51.12. Gebyrer og formålsbestemte afgifter
09.51.16. Bo- og gaveafgift
09.51.21. Gebyrer, retsafgifter mv.
09.51.22. Personlige fordringer
09.51.24. Indtægter fra harmonisering af
inddrivelsesrenten
09.51.41. Toldgebyrer og -afgifter
09.51.51. Gebyrer på motorområdet