Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 77
Offentligt
2675004_0001.png
Notat
9. marts 2023
J.nr. 2023 - 2115
International Koordinering
[IKO]
Intialer: AIN
Baggrund: Status på OECD-aftalen om beskatning af
den digitale økonomi
Den 8. oktober 2021 tilsluttede Danmark sig aftalen om beskatning af den digitale øko-
nomi, der blev indgået i OECD/G20’s Inclusive Framework on Base Erosion and Profit
Shifting (BEPS IF). I alt har mere end 135 lande og jurisdiktioner tilsluttet sig aftalen.
OECD-aftalen om beskatning af den digitale økonomi baserer sig på to spor.
Spor 1: Delvis omfordeling af beskatningsretten
Spor 1 indebærer en delvis omfordeling af beskatningsretten (beløb A), der betyder, at de
allerstørste og mest profitable globale selskaber, herunder tech-giganterne, skal betale mere
af deres skat dér, hvor deres markeder er. Omfordelingen omfatter globale koncerner med
en omsætning på mindst 20 mia. euro og indebærer konkret, at 25 pct. af den profit, som
overstiger 10 pct. af omsætningen, vil skulle beskattes i koncernernes markedslande. Med
omfordelingen følger desuden en klausul, hvorefter digitale omsætningsskatter og lignende
relevante tiltag skal tilbagerulles og ikke senere må indføres.
Der er fortsat flere udeståender i forhandlingerne. Forventningen er, at der medio 2023
vil foreligge en multilateral konvention, der skal implementere beløb A.
Det bemærkes, at EU-Kommissionen i andet halvår af 2023 ventes at præsentere forsla-
get
Business in Europe: Framework for Income Taxation
(BEFIT), som vil være et fælles sel-
skabsskatteregelsæt i EU med en fælles selskabsskattebase og en ny allokeringsnøgle til
fordeling af beskatningsretten hertil inden for EU. Det forventes, at forslaget vil skulle
ses i sammenhæng med OECD-aftalens spor 1 (beløb A). Der er endvidere lagt op til, at
BEFIT vil kunne danne grundlag for nye egenindtægter til EU-budgettet, som Kommissi-
onen i slutningen af 2021 fremsatte et forslag om.
Spor 1 indebærer endvidere en simplere metode til armslængdeaflønning af visse distribu-
tions- og marketingaktiviteter (beløb B), der betyder, at det bliver mere simpelt for min-
dre udviklede lande at anvende de nugældende internationale standarder for transfer pri-
cing (OECD’s
transfer pricing guidelines), ved fastsættelsen af de koncerninterne priser
og vilkår for simple distributions and marketing services, der udføres på vegne af andre
koncernselskaber.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 77: Baggrundsmateriale til Skatteudvalgets studietur til OECD i Paris den 26. og 27. marts 2023
2675004_0002.png
Spor 2: Global effektiv minimumsbeskatning
Spor 2 indebærer en global standard for minimumsbeskatning på 15 pct. for alle store mul-
tinationale koncerner med omsætning på mindst 750 mio. EUR. Spor 2 skal sikre, at ingen
multinationale koncerner med aktivitet i bare ét af de lande, som har implementeret
OECD-aftalens spor 2, kan undgå effektiv beskatning på mindst 15 pct. (dvs. den faktiske
beskatning i pct. af det regnskabsmæssige resultat).
Rådet opnåede i december 2022 enstemmighed om EU-implementering af minimumsbe-
skatningen. Der skal fremsættes lovforslag, som gennemfører direktivet i efteråret 2023.
Spor 2 indebærer også en regel om subsidiær beskatningsret (STTR), der betyder, at et
kildeland (det land hvorfra en given betaling foretages) kan beskatte visse kategorier af
betalinger, hvis disse betalinger beskattes med en nominel skattesats under 9 pct. i domicil-
landet (det land hvor modtageren er skattemæssigt hjemmehørende). Kildelandet vil så
kunne beskatte
op til
9 pct.
Provenueffekter af OECD-aftalen
OECD-aftalens spor 1 skønnes
med en betydelig usikkerhed især som følge af udeståen-
der med endelige opgørelsesmetoder - isoleret set at medføre et årligt mindreprovenu for
Danmark på ca. 1 �½ mia. kr. Mindreprovenuet vil kunne stige til ca. 2 mia. euro årligt, hvis
anvendelsesområdet efter syv år udvides fra at omfatte koncerner med omsætning på
mindst 20 mia. euro årligt til også at omfatte koncerner med en omsætning på mindst 10
mia. euro. OECD-aftalens spor 2 skønnes isoleret set at medføre et årligt merprovenu på
ca. 2 mia. kr. Samlet set skønnes aftalen derfor umiddelbart at medføre et begrænset mer-
provenu, som umiddelbart vil udgøre i størrelsesordenen �½ mia. kr. årligt, men som for-
ventes at falde til omkring 0 kr. årligt, hvis også koncerner med en omsætning på mindst
10 mia. euro årligt omfattes.
Tabel 1. Provenuvirkninger af OECD-aftalen om international beskatning af 8. oktober 2021
Aftalen ved ikrafttræ-
delse
Spor 1
Omsætningstærskel for, hvornår koncerner omfattes
Profit, der omfattes af omfordeling af beskatningsret (pct. af
omsætning)
Grad af omfordeling
Antal omfattede koncerner globalt
Spor 1's virkning på dansk provenu
Spor 2
Omsætningstærskel for, hvornår koncerner omfattes
Minimumsskattesats
Spor 2's virkning på dansk provenu
Samlet provenuvirkning for Danmark
>0,750 mia. EUR
15 pct.
ca. [2] (2,5) mia. kr.
ca. [�½] (0,6) mia. kr.
>0,750 mia. EUR
15 pct.
ca. [2] (2,5) mia. kr.
ca. [0] (0,3) mia. kr.
>20 mia. EUR
>10 pct.
25 pct.
ca.100
ca. [- 1 �½] (-1,9) mia.
kr.
>10 mia. EUR
>10 pct.
25 pct.
ca. 200
ca. [-2] (-2,2) mia. kr.
Aftalen efter 7 år
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 77: Baggrundsmateriale til Skatteudvalgets studietur til OECD i Paris den 26. og 27. marts 2023
2675004_0003.png
Anm.: *Aftalen indebærer, at anvendelsesområdet udvides, hvis en evaluering efter syv år efter ikrafttrædelse viser, at im-
plementeringen har været succesfuld. Provenuvirkninger er med betydelig usikkerhed og er angivet i varigt niveau. Virknin-
gen af spor 1 er genvurderet sfa. især nye forhandlingsmodeller for eliminering af dobbeltbeskatning, mens spor 2’s virknin-
ger er nedjusteret, sfa. især en formodet større udbredelse af nationale top-up-regler, hvilket anslås at mindste effektivite-
ten af minimumsbeskatningen samlet. Provenuvirkninger er foreløbige, stadig under konsolidering og dermed angivet i
[kant], bl.a. grundet usikkerhed om endelige regler og opgørelsesmetoder. Provenuskøn fra januar 2022 er angivet i (paren-
tes).
Kilde: OECD-delegation samt Skatteministeriets egne beregninger.
Side 3 af 3