Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 65
Offentligt
UDKAST
Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del - Bilag 65
Offentligt
Skatteministeriet
Udkast
J.nr. 2023-1462
Forslag
til
Lov om midlertidig udskydelse af betalingsfrister for indeholdt A-skat
og arbejdsmarkedsbidrag og midlertidig forhøjelse af standardfradra-
get for dagplejere
Kapitel 1
Udskydelse af betalingsfrister for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbi-
drag
§ 1.
For indeholdelsespligtige, der omfattes af opkrævningslovens § 2,
stk. 5, er den sidste rettidige betalingsdag for indeholdt A-skat og arbejds-
markedsbidrag for juni 2023 den 31. oktober 2023, og for juli 2023 er den
sidste rettidige betalingsdag den 12. februar 2024.
§ 2.
For indeholdelsespligtige, der omfattes af opkrævningslovens § 2,
stk. 6, er den sidste rettidige betalingsdag for indeholdt A-skat og arbejds-
markedsbidrag for juli 2023 den 10. november 2023, og for august 2023 er
den sidste rettidige betalingsdag den 29. februar 2024.
§ 3.
For indeholdelsespligtige, for hvem skatteministeren i medfør af kil-
deskattelovens § 56 har fastsat regler om fremrykket afregning af indeholdt
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, finder §§ 1 og 2 ikke anvendelse.
Kapitel 2
Midlertidig forhøjelse af standardfradraget for dagplejere
§ 4.
For indkomståret 2023 forhøjes procentsatsen efter ligningslovens §
9 H, stk. 3, 9. pkt., med 8 procentpoint.
Kapitel 3
Ikrafttræden m.v.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 65: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig udskydelse af betalingsfrister for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag og midlertidig forhøjelse af standardfradraget for dagplejere
UDKAST
§ 5.
Loven træder i kraft den 1. juni 2023.
Stk. 2.
Ved opgørelsen af den kommunale slutskat og kirkeskat for ind-
komståret 2023 efter § 16 i lov om kommunal indkomstskat korrigeres den
opgjorte slutskat for den beregnede virkning af de ændringer i udskrivnings-
grundlaget for kommuneskat og kirkeskat for 2023, der følger af denne lovs
§ 4.
Stk. 3.
Den beregnede korrektion af den kommunale slutskat og kirkeskat
efter stk. 2 fastsættes af indenrigs- og boligministeren på grundlag af de op-
lysninger vedrørende indkomståret 2023, der foreligger pr. 1. maj 2025.
§ 6.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
2
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 65: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig udskydelse af betalingsfrister for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag og midlertidig forhøjelse af standardfradraget for dagplejere
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Midlertidig udskydelse af betalingsfrister for indeholdt A-skat og ar-
bejdsmarkedsbidrag
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2. Midlertidig forhøjelse af standardfradraget for dagplejere
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
3.1. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
3.1.1. Udskydelse af betalingsfrister for indeholdt A-skat og arbejdsmar-
kedsbidrag
3.1.2. Midlertidig forhøjelse af standardfradraget for dagplejere
3.2. Implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
4.1. Udskydelse af betalingsfrister for indeholdt A-skat og arbejdsmarkeds-
bidrag
4.2. Midlertidig forhøjelse af standardfradraget for dagplejere
5. Administrative konsekvenser for borgerne
5.1. Udskydelse af betalingsfrister for indeholdt A-skat og arbejdsmarkeds-
bidrag
5.2. Midlertidig forhøjelse af standardfradraget for dagplejere
3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 65: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig udskydelse af betalingsfrister for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag og midlertidig forhøjelse af standardfradraget for dagplejere
UDKAST
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
4
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 65: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig udskydelse af betalingsfrister for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag og midlertidig forhøjelse af standardfradraget for dagplejere
UDKAST
1. Indledning
Inflationen har i løbet af efteråret 2022 været den højeste i 40 år, og for 2022
som helhed steg forbrugerpriserne med 7,7 pct. Selv om inflationen aftog
lidt i slutningen af 2022, er forventningen, at den forbliver på et forhøjet
niveau et godt stykke ind i 2023.
På den baggrund har regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Modera-
terne), Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Radikale Venstre,
Dansk Folkeparti, Alternativet og Nye Borgerlige den 10. februar 2023 ind-
gået »Aftale om inflationshjælp«, der skal give inflationshjælp på samlet ca.
2,4 mia. kr. til borgere og virksomheder. Nærværende lovforslag har til for-
mål at udmønte aftalens dele om udskydelse af betalingsfrister for A-skat
og arbejdsmarkedsbidrag og midlertidigt forhøje standardfradraget for dag-
plejere.
Mange virksomheder kan være presset på deres likviditet som følge af hø-
jere energiudgifter. Derfor foreslås det at udskyde betalingsfrister på A-skat
og arbejdsmarkedsbidrag for små, mellemstore og store virksomheder. Kon-
kret foreslås det at udskyde virksomhedernes betalinger af A-skat og ar-
bejdsmarkedsbidrag i juli og august 2023 med henholdsvis 3�½ og 6 måne-
der. Det vil kunne forbedre likviditeten for virksomhederne med samlet ca.
57 mia. kr.
Inflationen har også lagt et pres på landets dagplejere, som ligeledes rammes
af de højere forbrugsudgifter til bl.a. el og dagligvarer. Derfor foreslås det,
at standardfradraget for dagplejere forhøjes fra 60 pct. til 68 pct. for ind-
komståret 2023.
Forslaget er udformet som en særskilt lov, der kun vil få virkning for den
midlertidige periode, hvor betalingsfristerne for indeholdt A-skat og ar-
bejdsmarkedsbidrag udskydes og standardfradraget for dagplejere forhøjes.
Forslaget indebærer, at lovens virkning automatisk ophører, hvorefter de al-
mindelige regler igen finder anvendelse, svarende til en ophørsklausul.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Midlertidig udskydelse af betalingsfrister for indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag
2.1.1. Gældende ret
I kildeskattelovens § 46, stk. 1, 1. pkt., er det bestemt, at i forbindelse med
enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen
foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Den foreløbige skat
5
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 65: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig udskydelse af betalingsfrister for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag og midlertidig forhøjelse af standardfradraget for dagplejere
UDKAST
omfatter ifølge § 41, stk. 2, 1. og 2. pkt., A-skat, der indeholdes efter reg-
lerne i §§ 43-49, og arbejdsmarkedsbidrag, der indeholdes efter reglerne i
§§ 49 A-49 D.
Angivelser vedrørende kildeskatteloven skal ifølge opkrævningslovens § 2,
stk. 2, 2. og 3. pkt., indgives til Skatteforvaltningen senest den 10. i den
første måned efter udløbet af afregningsperioden, jf. dog stk. 6, idet disse
angivelser i januar måned skal indgives senest den 17. januar. Såfremt den
sidste rettidige angivelsesdag er en banklukkedag, anses den førstkom-
mende bankdag som sidste rettidige angivelsesdag, jf. stk. 3.
I opkrævningslovens § 4, stk. 1, 1. pkt., er det bestemt, at hvis Skatteforvalt-
ningen efter afleveringsfristens udløb ikke har modtaget angivelse for en
afregningsperiode, kan Skatteforvaltningen fastsætte virksomhedens tilsvar
af skatter og afgifter m.v. foreløbigt til et skønsmæssigt beløb. Det gælder
ifølge 2. pkt. tilsvarende, hvis indkomstregisteret eller Skatteforvaltningen
efter udløbet af fristen for indberetning for en afregningsperiode ikke har
modtaget indberetning af indeholdte beløb omfattet af § 2, stk. 1, 4. pkt.
I forhold til betalingsfristen for det skønsmæssigt fastsatte beløb efter op-
krævningslovens § 4, stk. 1, 1. pkt., følger det af 3. pkt., at betalingsfristen
efter § 2 gælder. Det betyder, at betalingsfristen er den samme, som der an-
vendes ved en rettidig angivelse eller indberetning. Bestemmelsen i § 4, stk.
1, 3. pkt., blev nyaffattet ved lov nr. 832 af 14. juni 2022. Ifølge ændrings-
lovens § 19, stk. 5, fastsætter skatteministeren, fra og med hvilken dag op-
krævningslovens § 4, stk. 1, 3. pkt., med sin nyaffattede ordlyd skal have
virkning. Den nyaffattede ordlyd har endnu ikke fået virkning, hvilket bety-
der, at foreløbigt fastsatte beløb indtil videre skal betales senest 14 dage ef-
ter påkrav, jf. opkrævningslovens § 4, stk. 1, 3. pkt., jf. lovbekendtgørelse
nr. 2711 af 20. december 2021. Baggrunden for, at skatteministeren endnu
ikke har fastsat virkningstidspunktet, er, at de nødvendige systemtilpasnin-
ger hos Skatteforvaltningen endnu ikke er gennemført.
Der er i opkrævningslovens § 4 a, stk. 1, hjemmel til, at Skatteforvaltningen
kan give den indeholdelsespligtige et påbud om at efterleve de i § 2, stk. 1
og 2, fastsatte bestemmelser og pålægge den indeholdelsespligtige daglige
bøder (tvangsbøder) efter § 18 a, indtil påbuddet efterleves. Hvis der er fo-
retaget en foreløbig fastsættelse af tilsvaret bestående af indeholdt A-skat
og arbejdsmarkedsbidrag, kan disse midler
påbud og tvangsbøder
såle-
des tages i anvendelse for at få den indeholdelsespligtige til at opfylde sin
pligt til at foretage en korrekt indberetning af indeholdt A-skat og arbejds-
markedsbidrag.
6
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 65: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig udskydelse af betalingsfrister for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag og midlertidig forhøjelse af standardfradraget for dagplejere
UDKAST
I opkrævningslovens § 5, stk. 1, 1. pkt., er det bestemt, at har en virksomhed
ikke afgivet en både korrekt og rettidig angivelse eller indberetning af beløb
omfattet af § 2, stk. 1, 4. pkt., eller svarer et beløb, der efter § 4, stk. 1, er
skønsmæssigt fastsat, ikke til det korrekte beløb, således at virksomheden
har betalt for lidt i skatter eller afgifter m.v. eller har fået udbetalt for meget
i negativt tilsvar eller godtgørelse, skal virksomheden betale det skyldige
beløb. Det følger af § 5, stk. 1, 2. pkt., at for betalingen af det for lidt betalte
tilsvar af skatter eller afgifter m.v. og kravet på tilbagebetaling af for meget
udbetalt negativt tilsvar eller godtgørelse finder betalingsfristen, der anven-
des ved en rettidig angivelse eller indberetning, anvendelse.
I § 5, stk. 2, 1. pkt., er det bestemt, at kan størrelsen af det tilsvar, som på-
hviler virksomheden, eller afregningsperioden eller den dag, som tilsvaret
vedrører, ikke fastsættes på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan
Skatteforvaltningen fastsætte tilsvaret eller den afregningsperiode eller dag,
som tilsvaret vedrører, skønsmæssigt. Det følger af 2. pkt., at har en virk-
somhed modtaget et for stort beløb som negativt tilsvar eller godtgørelse, og
kan størrelsen af det beløb, som virksomheden derfor skal tilbagebetale,
ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan Skatteforvalt-
ningen tilsvarende fastsætte beløbet skønsmæssigt. Det følger af 3. pkt., at
stk. 1, 2. pkt., finder tilsvarende anvendelse for betalingen af henholdsvis
tilsvaret efter stk. 2, 1. pkt., og beløbet efter stk. 2, 2. pkt.
Opkrævningslovens § 5 blev nyaffattet ved § 2, nr. 3, i lov nr. 832 af 14.
juni 2022, dvs. samme ændringslov, der som nævnt ovenfor nyaffattede op-
krævningslovens § 4, stk. 1, 3. pkt. Efter den tidligere affattelse af § 5, jf.
lovbekendtgørelse nr. 2711 af 20. december 2021, skulle et manglende be-
løb betales senest 14 dage efter påkrav, dvs. samme frist som efter den tid-
ligere affattelse af § 4, stk. 1, 3. pkt. Af ændringslovens § 19, stk. 6, nr. 2,
følger, at den nyaffattede ordlyd fra lovens ikrafttræden den 15. juni 2022
anvendes på bl.a. krav på indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, når
indberetningen er indgivet for sent, men inden en foreløbig fastsættelse efter
opkrævningslovens § 4, stk. 1, er blevet foretaget. Det følger af ændringslo-
vens § 19, stk. 7, at skatteministeren fastsætter, fra og med hvilken dag op-
krævningslovens § 5 med sin nyaffattede ordlyd skal have virkning for bl.a.
krav på efterbetaling af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, som
ikke er blevet korrekt indberettet. Indtil denne virkningsdag gælder, hvad
der bestemmes i opkrævningslovens § 5, jf. lovbekendtgørelse nr. 2711 af
20. december 2021, dvs. 14-dages fristen i den tidligere affattelse. Baggrun-
den for, at skatteministeren endnu ikke har fastsat virkningstidspunktet for
alle situationer omfattet af § 5, er
ligesom for § 4, stk. 1, 3. pkt., jf. ovenfor
7
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 65: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig udskydelse af betalingsfrister for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag og midlertidig forhøjelse af standardfradraget for dagplejere
UDKAST
at de nødvendige systemtilpasninger hos Skatteforvaltningen endnu ikke
er gennemført.
I opkrævningslovens § 2, stk. 5, er bestemt, at indeholdt A-skat og arbejds-
markedsbidrag, som er omfattet af stk. 1, 4. pkt., om bl.a. indeholdt A-skat
og arbejdsmarkedsbidrag, som skal indberettes til indkomstregisteret, for-
falder til betaling den 1. i den første måned efter udløbet af afregningsperi-
oden
som er kalendermåneden, jf. § 2, stk. 1, 1. pkt.
og skal indbetales
senest den 10. i den første måned efter udløbet af afregningsperioden, jf.
dog stk. 6. Denne ordning gælder for små og mellemstore virksomheder.
For store virksomheder gælder andre regler. I opkrævningslovens § 2, stk.
6, 1. pkt., er bestemt, at for indeholdelsespligtige efter kildeskatteloven,
hvor det sammenlagte tilsvar i henhold til indgivne angivelser, foretagne
indberetninger til indkomstregisteret eller foreløbige fastsættelser, jf. § 4, af
enten arbejdsmarkedsbidrag eller A-skat i en forudgående 12-månederspe-
riode regnet fra og med oktober 2 år før kalenderåret til og med september i
året før kalenderåret overstiger 250.000 kr. henholdsvis 1 mio. kr., forfalder
indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i kalenderåret til betaling den
sidste hverdag (bankdag) i den måned, som indkomsten vedrører. Forfalds-
tidspunktet for indeholdt A-skat m.v. som nævnt i 1. pkt. finder ifølge § 2,
stk. 6, 2. pkt., tilsvarende anvendelse for indeholdelsespligtige med flere
virksomheder, for hvilke der føres særskilt regnskab, og som har fået tildelt
flere SE-numre. Dette gælder ifølge 3. pkt. dog ikke, hvis den indeholdel-
sespligtiges samlede tilsvar ikke overstiger 250.000 kr. henholdsvis 1 mio.
kr., jf. 1. pkt. Sidste rettidige angivelses- og betalingsdag er ifølge 4. pkt.
forfaldsdagen. I 5. pkt. er bestemt, at 1.-4. pkt. ikke finder anvendelse på
regioner og kommuner.
I kildeskattelovens § 56, stk. 1, er bestemt, at skatteministeren for følgende
indeholdelsespligtige kan bestemme en fremrykket afregning af indeholdt
kildeskat efter kildeskatteloven:
1) Ministerier og institutioner, hvis driftsbudget er optaget på statens bevil-
lingslove.
2) Institutioner, foreninger og fonde, hvor vedkommende minister i henhold
til § 2, stk. 2, i lov om statens regnskabsvæsen m.v. har bestemt, at lovens
regler om regnskabsvæsen skal finde anvendelse.
3) Ikkestatslige institutioner, hvor staten yder tilskud til dækning af institu-
tionens driftsudgifter på halvdelen eller mere.
8
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 65: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig udskydelse af betalingsfrister for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag og midlertidig forhøjelse af standardfradraget for dagplejere
UDKAST
4) Kommunale fællesskaber, jf. § 60 i lov om kommunernes styrelse, hvori
der alene deltager kommuner, og hvis regnskab optages i en kommunes
regnskab.
5) Selvejende institutioner med driftsoverenskomst med en region eller en
kommune.
Bemyndigelsen i kildeskattelovens § 56, stk. 1, er udmøntet i § 25, stk. 3, i
bekendtgørelse nr. 2104 af 23. november 2021 om kildeskat. Det er i § 26,
stk. 5, bestemt, at stk. 2 gælder for de indeholdelsespligtige, der er nævnt i
kildeskattelovens § 56, stk. 1, nr. 1-5.
I kildeskattelovens § 56, stk. 2, er bestemt, at for indeholdelsespligtige, der
er omfattet af opkrævningslovens § 2, stk. 6, gælder stk. 1 alene forudløn-
nede, mens kildeskattelovens § 56, stk. 3, bestemmer, at kommuner og re-
gioner skal afregne indeholdt kildeskat senest den første hverdag i måneden.
2.1.2. Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Mange virksomheder kan være presset på deres likviditet som følge af hø-
jere energiudgifter. Blandt andet på den baggrund indgik regeringen (Soci-
aldemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Danmarks-
demokraterne, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Alternativet og Nye
Borgerlige den 10. februar 2023 »Aftale om inflationshjælp«, der skal give
inflationshjælp på samlet ca. 2,4 mia. kr. til borgere og virksomheder.
Med henblik på at udmønte den del af aftalen, der omhandler udskydelse af
betalingsfrister for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, foreslås det at udskyde
små, mellemstore og store virksomheders betalinger af indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag i juli og august 2023, således at den A-skat og det
arbejdsmarkedsbidrag, der er indeholdt for disse måneder, først skal betales
henholdsvis 3�½ og 6 måneder senere.
Der foreslås ingen ændring i fristerne for indberetning af indeholdt A-skat
og arbejdsmarkedsbidrag. Det er nødvendigt at fastholde indberetningsfri-
sterne for at sikre, at oplysningerne i indkomstregisteret er opdateret med,
hvad de ansatte har tjent i de enkelte måneder. Hermed vil indkomstregiste-
ret fortsat kunne danne de korrekte elektroniske skattetrækkort, og ordnin-
gen med lønindeholdelse over det elektroniske skattetrækkort kan tilsva-
rende afvikles uden ændringer som følge af forslaget om at udskyde beta-
lingsfristerne for indeholdt A-skat m.v. For lønmodtagere, som via det elek-
troniske skattetrækkort får inddrevet gæld til det offentlige, vil der således
ikke ske nogen ændring i afviklingen af gælden. De vil fortsat blive god-
9
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 65: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig udskydelse af betalingsfrister for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag og midlertidig forhøjelse af standardfradraget for dagplejere
UDKAST
skrevet det indeholdte beløb, selv om beløbet ikke er afregnet til staten. Til-
svarende vil staten afregne de beløb, som ifølge indberetningen er løninde-
holdt, til de respektive offentlige fordringshavere efter de sædvanlige regler.
Det foreslås, at alene erhvervslivet vil være omfattet af den foreslåede ud-
skydelse af betalingsfristerne. For indeholdelsespligtige offentlige instituti-
oner m.v., for hvem skatteministeren i medfør af kildeskattelovens § 56 har
fastsat regler om fremrykket afregning af indeholdt A-skat og arbejdsmar-
kedsbidrag, foreslås der således ikke at skulle gælde nogen udskydelse. Det
gælder bl.a. ministerier og institutioner, hvis driftsbudget er optaget på sta-
tens bevillingslove. Det gælder også regioner og kommuner, der som følge
af størrelsen af de indeholdte A-skatter og arbejdsmarkedsbidrag ville have
været omfattet af opkrævningslovens § 2, stk. 6, om store virksomheder,
hvis det ikke havde været for den i § 2, stk. 6, 5. pkt., bestemte undtagelse,
hvorefter 1.-4. pkt. ikke finder anvendelse på regioner og kommuner.
Reglen i opkrævningslovens § 2, stk. 3, hvorefter den førstkommende bank-
dag anses som sidste rettidige betalingsdag, hvis den sidste rettidige beta-
lingsdag er en banklukkedag, er der taget højde for ved den foreslåede ud-
skydelse af betalingsfristerne. Dette vil gælde for de små og mellemstore
virksomheders afregning af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for
juli 2023, hvor den sidste rettidige betalingsdag foreslås fastsat til den 12.
februar 2024.
Som nævnt i pkt. 2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger er beta-
lingsfristerne efter opkrævningslovens § 4, stk. 1, 3. pkt., og § 5 blevet æn-
dret ved lov nr. 832 af 14. juni 2022. Dog er virkningstidspunktet for disse
nyaffattelser endnu ikke blevet fastsat af skatteministeren for § 4 og for visse
situationer omfattet af § 5. Indtil virkningstidspunktet fastsættes, vil der i
disse tilfælde gælde en betalingsfrist på 14 dage efter påkrav, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 2711 af 20. december 2021.
Der foreslås ingen udskydelse af den 14-dages betalingsfrist i opkrævnings-
lovens § 4, stk. 1, 3. pkt., jf. lovbekendtgørelse nr. 2711 af 20. december
2021, der anvendes for foreløbige beløb, som Skatteforvaltningen i medfør
af opkrævningslovens § 4, stk. 1, skønsmæssigt har fastsat tilsvaret af inde-
holdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag til, indtil skatteministeren i medfør
af § 19, stk. 5, i lov nr. 832 af 14. juni 2022 har fastsat virkningstidspunktet
for den nyaffattede ordlyd i opkrævningslovens § 4, stk. 1, 3. pkt. Hvis skat-
teministeren derimod har fastsat dette virkningstidspunkt, så det skal lægges
til grund for foreløbige fastsættelser af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for
de måneder, for hvilke betalingsfristen foreslås udskudt, vil det foreløbigt
10
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 65: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig udskydelse af betalingsfrister for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag og midlertidig forhøjelse af standardfradraget for dagplejere
2668527_0011.png
UDKAST
fastsatte tilsvar få samme udskudte betalingsfrist, som skal anvendes ved en
rettidig indberetning af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag.
Der foreslås heller ingen udskydelse af den 14-dages betalingsfrist efter op-
krævningslovens § 5, jf. lovbekendtgørelse nr. 2711 af 20. december 2021,
der anvendes for skyldige beløb, som er fastsat og opkrævet efter opkræv-
ningslovens § 5, stk. 1, eller er skønsmæssigt fastsat efter § 5, stk. 2, i situ-
ationer, hvor der er indberettet for lidt i A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, og
hvor skatteministeren ikke i medfør af § 19, stk. 7, i lov nr. 832 af 14. juni
2022 har fastsat virkningstidspunktet for den nyaffattede ordlyd i opkræv-
ningslovens § 5. Hvis skatteministeren derimod har fastsat dette virknings-
tidspunkt, så det skal lægges til grund for efteropkrævningen af krav på A-
skat og arbejdsmarkedsbidrag for de måneder, for hvilke betalingsfristen fo-
reslås udskudt, vil efteropkrævningskravet få samme udskudte betalings-
frist, som skal anvendes ved en både korrekt og rettidig indberetning af in-
deholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, jf. den nyaffattede ordlyd i op-
krævningslovens § 5, stk. 1. Samme udskudte betalingsfrist vil også skulle
anvendes på krav på indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, når indbe-
retningen for de måneder, for hvilke betalingsfristen foreslås udskudt, er
indgivet for sent, men inden en foreløbig fastsættelse efter opkrævningslo-
vens § 4, stk. 1, er blevet foretaget. For sådanne situationer har den nyaffat-
tede ordlyd i opkrævningslovens § 5 allerede virkning, jf. § 19, stk. 6, nr. 2,
i lov nr. 832 af 14. juni 2022.
Efter forslaget skal der gælde følgende frister for små og mellemstore virk-
somheder, dvs. virksomheder omfattet af opkrævningslovens § 2, stk. 5:
Afregningsperiode
Juni 2023
Juli 2023
Indberetningsfrist
10. juli 2023
10. august 2023
Betalingsfrist
31. oktober 2023
12. februar 2024
For store virksomheder i henhold til opkrævningslovens § 2, stk. 6, skal der
efter forslaget gælde følgende frister:
Afregningsperiode
Juli 2023
August 2023
Indberetningsfrist
31. juli 2023
31. august 2023
Betalingsfrist
10. november 2023
29. februar 2024
2.2. Midlertidig forhøjelse af standardfradraget for dagplejere
2.2.1. Gældende ret
Efter ligningslovens § 9 H kan dagplejere, der udfører kommunal eller privat
dagpleje efter dagtilbudsloven § 21, stk. 2 eller 3, eller privat pasning i eget
11
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 65: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig udskydelse af betalingsfrister for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag og midlertidig forhøjelse af standardfradraget for dagplejere
UDKAST
hjem efter kapitel 14 i dagtilbudsloven, vælge at tage et standardfradrag i
den skattepligtige del af det modtagne vederlag for dagplejen.
Standardfradraget for dagplejere beregnes på baggrund af en procentsats,
der er fastsat i ligningslovens § 9 H, stk. 3. Fra og med indkomståret 2019
standardfradraget 60 pct. af den skattepligtige del af dagplejevederlaget.
Dagplejeren kan selv vælge, om denne vil anvende standardfradraget på 60
pct. eller i stedet fratrække de dokumenterede faktiske udgifter, der er for-
bundet med erhvervelsen af indkomsten. Valget om anvendelse af standard-
fradraget skal tages for et helt indkomstår ad gangen.
Standardfradraget for dagplejere gives ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst. Der er tale om et ligningsmæssigt fradrag. Skatteværdien af et
ligningsmæssigt fradrag udgør ca. 25,0 pct. i 2023 i en kommune med en
skatteprocent svarende til landsgennemsnittet.
Bestemmelsen i ligningslovens § 9 H om standardfradrag gælder for dag-
plejere op til fem børn, når der er tale om én person, og op til ti børn, når
dagplejen varetages af flere personer.
Som udgangspunkt kan selvstændigt erhvervsdrivende ikke anvende stan-
dardfradraget for dagplejere, da selvstændige dagplejere kan fratrække ud-
gifterne ved opgørelsen af den personlige indkomst og har mulighed for at
anvende virksomhedsskattelovens regler. Selvstændige dagplejere kan dog
anvende standardfradraget, hvis dagplejeren oplyser sin indkomst, som løn-
modtagere gør det. Derigennem kan de selvstændige dagplejere anvende
standardfradraget som et ligningsmæssigt fradrag på samme vis som almin-
delige lønmodtagere.
Formålet med standardfradraget for dagplejere er, at det skal dække de mest
almindelige driftsudgifter for dagplejeren, herunder også de udokumente-
rede udgifter. Det vil fortrinsvis være udgifter til børnenes kost, sanitær ser-
vice og slitage på dagplejerens hjem. Anvender en dagplejer standardfradra-
get, er denne ikke udelukket fra samtidig at fradrage andre dokumenterede
udgifter, der ikke er omfattet af standardfradraget, f.eks. fagforeningskon-
tingent, befordring og løn til medhjælp. Det vil afhænge af en konkret vur-
dering, hvorvidt de dokumenterede udgifter er omfattet af standardfradraget.
2.2.2. Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Som led i udmøntningen af »Aftale om inflationshjælp« af 10. februar 2023
foreslås det, at standardfradraget midlertidigt forhøjes med 8 procentpoint,
således at det for indkomståret 2023 stiger fra 60 pct. til 68 pct. Det betyder,
at dagplejere, der efter ligningslovens § 9 H, stk. 1 og 2, er berettiget til og
12
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 65: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig udskydelse af betalingsfrister for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag og midlertidig forhøjelse af standardfradraget for dagplejere
UDKAST
vælger at anvende standardfradraget for dagplejere for indkomståret 2023,
vil få et samlet standardfradrag for dagplejere på 68 pct. af den skattepligtige
del af dagplejevederlaget.
Da forhøjelsen er midlertidig og således kun gælder for indkomståret 2023,
vil der ikke ske ændringer i procentsatsen for standardfradraget i lignings-
lovens § 9 H, stk. 3, for tidligere eller efterfølgende indkomstår. Det betyder,
at procentsatsen for standardfradraget for dagplejere ikke bliver ændret i
forhold til de gældende regler for efterfølgende indkomstår. Dermed vil
standardfradraget for dagplejere for indkomståret 2024 og efterfølgende
indkomstår fortsat være 60 pct.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
3.1. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
3.1.1. Midlertidig udskydelse af betalingsfrister for indeholdt A -
skat og arbejdsmarkedsbidrag
Den del af lovforslaget, der vedrører den midlertidige udskydelse af beta-
lingsfristerne vedrørende indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for må-
nederne juni og juli med henholdsvis 3�½ og 6 måneder for små og mellem-
store virksomheder samt for månederne juli og august med henholdsvis 3�½
og 6 måneder for store virksomheder skønnes at medføre et umiddelbart
mindreprovenu på ca. 420 mio. kr. i 2023 og ca. 135 mio. kr. i 2024, jf. tabel
1. Efter tilbageløb i form af selskabsskat, aktieindkomstskat og moms og
afgifter skønnes mindreprovenuet til ca. 280 mio. kr. i 2023 og ca. 90 mio.
kr. i 2024. Mindreprovenuet efter tilbageløb og adfærd skønnes til ca. 235
mio. kr. i 2023 og ca. 75 mio. kr. i 2024. Der skønnes et umiddelbart min-
dreprovenu i finansåret 2023 på ca. 420 mio. kr. Der skønnes ingen økono-
miske konsekvenser for regionerne og kommunerne
Det er ved skønnet lagt til grund, at indbetalingerne af A-skat og arbejds-
markedsbidrag udgør ca. 141 mia. kr. for månederne juni, juli og august
2023. Heraf skønnes ca. 57 mia. kr. at vedrøre arbejdsgivere m.v., som får
udskudt betalingsfristen. Der er forudsat en effektiv rente på 2,6 pct. p.a. for
små og mellemstore virksomheder og 2,5 pct. p.a. for store virksomheder.
Renten afspejler skøn for statens rentetab og øget kreditrisiko, idet små og
mellemstore virksomheder i gennemsnit skønnes at være mindre kreditvær-
dige end store virksomheder. Tab på kreditorer vil øge de forventede ned-
skrivninger af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i 2023 og 2024, når de krav,
som ikke betales rettidigt, sendes til inddrivelse.
13
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 65: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig udskydelse af betalingsfrister for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag og midlertidig forhøjelse af standardfradraget for dagplejere
2668527_0014.png
UDKAST
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af en midlertidig udskydelse af betalingsfrister
for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag
Finansår
Mio. kr. (2023-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
Umiddelbar virkning for kommuneskatten
2023
-420
-280
-235
-
2024
-135
-90
-75
-
Varigt
-5
-5
0
-
2023
-420
-
-
-
3.1.2. Midlertidig forhøjelse af standardfradraget for dagplejere
Den del af lovforslaget, der vedrører forhøjelse af standardfradraget for dag-
plejere, skønnes i 2023 at medføre et mindreprovenu på ca. 60 mio. kr. i
umiddelbar virkning og ca. 50 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd. Målt i
varig virkning skønnes et årligt mindreprovenu på ca. 1 mio. kr.
For finansåret 2023 skønnes det umiddelbare mindreprovenu at udgøre ca.
50 mio. Den resterende del af mindreprovenuet for 2023 vil blive udmøntet
som overskydende skat eller reduceret restskat i forbindelse med årsopgø-
relsen for 2023 i foråret 2024.
Da standardfradraget for dagplejere indgår ved opgørelsen af den skatteplig-
tige indkomst, der udgør grundlaget for kommuneskatten og kirkeskatten,
vil der være en virkning for kommuneskatten omtrent svarende til den umid-
delbare virkning. Forslaget får dog ingen umiddelbare økonomiske virknin-
ger for kommunerne for indkomståret 2023, da det ikke indgår i det statsga-
ranterede udskrivningsgrundlag for 2023. I den forbindelse vil der, for så
vidt angår indkomstskatterne for de kommuner, der har valgt at selvbudget-
tere deres udskrivningsgrundlag i 2023, ske en neutralisering af lovens virk-
ning med afregning af de kommunale skatter vedrørende indkomståret 2023
i 2026.
En del af standardfradraget for dagplejere indgår i Skatteministeriets opgø-
relse over skatteudgifter. Den midlertidige forhøjelse af fradraget i 2023
vurderes i lyset af inflationen ikke at have karakter af en skatteudgift og vil
således ikke indgå i Skatteministeriets opgørelse.
Tabel 2. Provenumæssige konsekvenser af en midlertidig forhøjelse af standardfradra-
get for dagplejere
Finansår
14
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 65: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig udskydelse af betalingsfrister for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag og midlertidig forhøjelse af standardfradraget for dagplejere
2668527_0015.png
UDKAST
Mio. kr. (2023-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
Umiddelbar virkning for kommuneskatten
2023
-60
-50
-50
-60
2024
-
-
-
-
Varigt
-1
0
0
-
2023
-50
-
-
-
3.2. Implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes isoleret set at medføre administrative udgifter for
Skatteforvaltningen på 3,9 mio. kr. i 2023-2028, hvoraf 3,5 mio. kr. i 2023
vedrører vejledning og kommunikation, mens 0,4 mio. kr. vedrører afskriv-
ninger som følge af it-udvikling i perioden 2024-2028.
Skatteforvaltningen gennemfører i øjeblikket en række store, komplekse it-
udviklingsprojekter, som særligt frem mod udgangen af 2024 lægger beslag
på Skatteforvaltningens it-udviklingskapacitet.
De it-opgavemæssige og økonomiske konsekvenser for Skatteforvaltningen
som følge af initiativet vil skulle prioriteres inden for rammerne af den kom-
mende flerårsaftale for Skatteforvaltningen i 2023-2027 og Skatteforvalt-
ningens udviklingskapacitet.
Lovforslaget vurderes ikke at medføre implementeringsmæssige konse-
kvenser for kommuner og regioner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
4.1. Midlertidig udskydelse af betalingsfrister for indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag
Den foreslåede udskydelse af betalingsfristerne for A-skat og arbejdsmar-
kedsbidrag vil primært bidrage til at afhjælpe det likviditetspres, som mange
virksomheder i øjeblikket lider under.
Det lægges til grund, at forslaget styrker likviditeten for de store virksom-
heder m.v. med ca. 25 mia. kr. i henholdsvis 3�½ og 6 måneder, dvs. ca. 50
mia. kr. i alt. For små og mellemstore virksomheder skønnes forslaget at
styrke likviditeten med ca. 3�½ mia. kr. i henholdsvis 3�½ og 6 måneder, dvs.
ca. 7 mia. kr. i alt.
For små og mellemstore virksomheder, der skal afregne indeholdt A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag, udskydes den sidste rettidige betalingsfrist for må-
nedsafregningerne vedrørende juni og juli 2023 med henholdsvis 3�½ og 6
15
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 65: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig udskydelse af betalingsfrister for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag og midlertidig forhøjelse af standardfradraget for dagplejere
2668527_0016.png
UDKAST
måneder. For store virksomheder, udskydes den sidste rettidige betalings-
frist for månedsafregningerne vedrørende juli og august 2023 med hen-
holdsvis 3�½ og 6 måneder.
Lovforslaget vil kunne have visse administrative konsekvenser for erhvervs-
livet, da der foreslås midlertidigt at skulle gælde særskilte frister for hen-
holdsvis indberetning og afregning, hvilket vil skulle håndteres.
4.2. Midlertidig forhøjelse af standardfradraget for dagplejere
Den foreslåede midlertidige forhøjelse af standardfradraget for dagplejere
medfører en skattenedsættelse for de berørte dagplejere afhængig af pleje-
vederlagets størrelse.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 28. februar 2023 til den 28.
marts 2023 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisatio-
ner m.v.:
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, borger- og retssik-
kerhedschefen i Skatteforvaltningen, Business Danmark, CEPOS, Cevea,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Metal, Danske Advo-
kater, Datatilsynet, DI, Digitaliseringsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen - Team
Effektiv Regulering, Finans Danmark, FOA, Foreningen Danske Revisorer,
FSR - danske revisorer, HORESTA, Justitia, Kraka, Landsskatteretten,
Skatteankeforvaltningen, SMVdanmark og SRF Skattefaglig Forening.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgif-
ter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«)
Negative konsekvenser/merudgif-
ter (hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
16
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 65: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig udskydelse af betalingsfrister for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag og midlertidig forhøjelse af standardfradraget for dagplejere
2668527_0017.png
UDKAST
Økonomiske
konsekvenser
for stat, kom-
muner og regi-
oner
Ingen.
Forslaget om udskydelse af beta-
lingsfrister for A-skat og arbejds-
markedsbidrag skønnes at medføre
et mindreprovenu på ca. 235 mio.
kr. i 2023 og ca. 75 mio. kr. i 2024
efter tilbageløb og adfærd.
Forslaget om forhøjelse af stan-
dardfradraget for dagplejere skøn-
nes at medføre et mindreprovenu på
ca. 50 mio. kr. i 2023 efter tilbage-
løb og adfærd.
Implemente-
Ingen.
ringskonse-
kvenser for
stat, kommuner
og regioner
Økonomiske
konsekvenser
for erhvervsli-
vet
Lovforslaget vurderes isoleret set at
medføre administrative udgifter for
Skatteforvaltningen på 3,9 mio. kr.
i 2023-2028.
Lovforslaget styrker likviditeten for Ingen.
virksomheder.
Administrative Ingen.
konsekvenser
for erhvervsli-
vet
Administrative Ingen.
konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Miljø- og na-
turmæssige
konsekvenser
Ingen.
Lovforslaget vil kunne have visse
administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
17
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 65: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig udskydelse af betalingsfrister for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag og midlertidig forhøjelse af standardfradraget for dagplejere
2668527_0018.png
UDKAST
Forholdet til
EU-retten
Er i strid med
de principper
for implemen-
tering af er-
hvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav
i EU-regule-
ring (sæt X)
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
18
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 65: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig udskydelse af betalingsfrister for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag og midlertidig forhøjelse af standardfradraget for dagplejere
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
I kildeskattelovens § 46, stk. 1, 1. pkt., er det bestemt, at i forbindelse med
enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen
foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Den foreløbige skat
omfatter ifølge § 41, stk. 2, 1. og 2. pkt., A-skat, der indeholdes efter reg-
lerne i §§ 43-49, og arbejdsmarkedsbidrag, der indeholdes efter reglerne i
§§ 49 A-49 D.
Angivelser vedrørende kildeskatteloven skal ifølge opkrævningslovens § 2,
stk. 2, 2. og 3. pkt., indgives til Skatteforvaltningen senest den 10. i den
første måned efter udløbet af afregningsperioden, jf. dog stk. 6, idet disse
angivelser i januar måned skal indgives senest den 17. januar. Såfremt den
sidste rettidige angivelsesdag er en banklukkedag, anses den førstkom-
mende bankdag som sidste rettidige angivelsesdag, jf. stk. 3.
I opkrævningslovens § 4, stk. 1, 1. pkt., er det bestemt, at hvis Skatteforvalt-
ningen efter afleveringsfristens udløb ikke har modtaget angivelse for en
afregningsperiode, kan Skatteforvaltningen fastsætte virksomhedens tilsvar
af skatter og afgifter m.v. foreløbigt til et skønsmæssigt beløb. Det gælder
ifølge 2. pkt. tilsvarende, hvis indkomstregisteret eller Skatteforvaltningen
efter udløbet af fristen for indberetning for en afregningsperiode ikke har
modtaget indberetning af indeholdte beløb omfattet af § 2, stk. 1, 4. pkt.
I forhold til betalingsfristen for det skønsmæssigt fastsatte beløb efter op-
krævningslovens § 4, stk. 1, 1. pkt., følger det af 3. pkt., at betalingsfristen
efter § 2 gælder. Det betyder, at betalingsfristen er den samme, som der an-
vendes ved en rettidig angivelse eller indberetning. Bestemmelsen i § 4, stk.
1, 3. pkt., blev nyaffattet ved lov nr. 832 af 14. juni 2022. Ifølge ændrings-
lovens § 19, stk. 5, fastsætter skatteministeren, fra og med hvilken dag op-
krævningslovens § 4, stk. 1, 3. pkt., med sin nyaffattede ordlyd skal have
virkning. Den nyaffattede ordlyd har endnu ikke fået virkning, hvilket bety-
der, at foreløbigt fastsatte beløb indtil videre skal betales senest 14 dage ef-
ter påkrav, jf. opkrævningslovens § 4, stk. 1, 3. pkt., jf. lovbekendtgørelse
nr. 2711 af 20. december 2021.
Der er i opkrævningslovens § 4 a, stk. 1, hjemmel til, at Skatteforvaltningen
kan give den indeholdelsespligtige et påbud om at efterleve de i § 2, stk. 1
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 65: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig udskydelse af betalingsfrister for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag og midlertidig forhøjelse af standardfradraget for dagplejere
UDKAST
og 2, fastsatte bestemmelser og pålægge den indeholdelsespligtige daglige
bøder (tvangsbøder) efter § 18 a, indtil påbuddet efterleves. Hvis der er fo-
retaget en foreløbig fastsættelse af tilsvaret bestående af indeholdt A-skat
og arbejdsmarkedsbidrag, kan disse midler
påbud og tvangsbøder
såle-
des tages i anvendelse for at få den indeholdelsespligtige til at opfylde sin
pligt til at foretage en korrekt indberetning af indeholdt A-skat og arbejds-
markedsbidrag.
I opkrævningslovens § 5, stk. 1, 1. pkt., er det bestemt, at har en virksomhed
ikke afgivet en både korrekt og rettidig angivelse eller indberetning af beløb
omfattet af § 2, stk. 1, 4. pkt., eller svarer et beløb, der efter § 4, stk. 1, er
skønsmæssigt fastsat, ikke til det korrekte beløb, således at virksomheden
har betalt for lidt i skatter eller afgifter m.v. eller har fået udbetalt for meget
i negativt tilsvar eller godtgørelse, skal virksomheden betale det skyldige
beløb. Det følger af § 5, stk. 1, 2. pkt., at for betalingen af det for lidt betalte
tilsvar af skatter eller afgifter m.v. og kravet på tilbagebetaling af for meget
udbetalt negativt tilsvar eller godtgørelse finder betalingsfristen, der anven-
des ved en rettidig angivelse eller indberetning, anvendelse.
I § 5, stk. 2, 1. pkt., er det bestemt, at kan størrelsen af det tilsvar, som på-
hviler virksomheden, eller afregningsperioden eller den dag, som tilsvaret
vedrører, ikke fastsættes på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan
Skatteforvaltningen fastsætte tilsvaret eller den afregningsperiode eller dag,
som tilsvaret vedrører, skønsmæssigt. Det følger af 2. pkt., at har en virk-
somhed modtaget et for stort beløb som negativt tilsvar eller godtgørelse, og
kan størrelsen af det beløb, som virksomheden derfor skal tilbagebetale,
ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan Skatteforvalt-
ningen tilsvarende fastsætte beløbet skønsmæssigt. Det følger af 3. pkt., at
stk. 1, 2. pkt., finder tilsvarende anvendelse for betalingen af henholdsvis
tilsvaret efter stk. 2, 1. pkt., og beløbet efter stk. 2, 2. pkt.
Opkrævningslovens § 5 blev nyaffattet ved § 2, nr. 3, i lov nr. 832 af 14.
juni 2022, dvs. samme ændringslov, der som nævnt ovenfor nyaffattede op-
krævningslovens § 4, stk. 1, 3. pkt. Efter den tidligere affattelse af § 5, jf.
lovbekendtgørelse nr. 2711 af 20. december 2021, skulle et manglende be-
løb betales senest 14 dage efter påkrav, dvs. samme frist som efter den tid-
ligere affattelse af § 4, stk. 1, 3. pkt. Af ændringslovens § 19, stk. 6, nr. 2,
følger, at den nyaffattede ordlyd fra lovens ikrafttræden den 15. juni 2022
anvendes på bl.a. krav på indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, når
indberetningen er indgivet for sent, men inden en foreløbig fastsættelse efter
opkrævningslovens § 4, stk. 1, er blevet foretaget. Det følger af ændringslo-
20
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 65: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig udskydelse af betalingsfrister for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag og midlertidig forhøjelse af standardfradraget for dagplejere
2668527_0021.png
UDKAST
vens § 19, stk. 7, at skatteministeren fastsætter, fra og med hvilken dag op-
krævningslovens § 5 med sin nyaffattede ordlyd skal have virkning for bl.a.
krav på efterbetaling af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, som
ikke er blevet korrekt indberettet. Indtil denne virkningsdag gælder, hvad
der bestemmes i opkrævningslovens § 5, jf. lovbekendtgørelse nr. 2711 af
20. december 2021, dvs. 14-dages fristen i den tidligere affattelse.
I opkrævningslovens § 2, stk. 5, er bestemt, at indeholdt A-skat og arbejds-
markedsbidrag, som er omfattet af stk. 1, 4. pkt., om bl.a. indeholdt A-skat
og arbejdsmarkedsbidrag, som skal indberettes til indkomstregisteret, for-
falder til betaling den 1. i den første måned efter udløbet af afregningsperi-
oden
som er kalendermåneden, jf. § 2, stk. 1, 1. pkt.
og skal indbetales
senest den 10. i den første måned efter udløbet af afregningsperioden, jf.
dog stk. 6. Denne ordning gælder for små og mellemstore virksomheder.
Det foreslås i
§ 1,
at for indeholdelsespligtige, der omfattes af opkrævnings-
lovens § 2, stk. 5, vil den sidste rettidige betalingsdag for indeholdt A-skat
og arbejdsmarkedsbidrag for juni 2023 skulle være den 31. oktober 2023,
og for juli 2023 vil den sidste rettidige betalingsdag skulle være den 12.
februar 2024.
Efter den foreslåede § 1 skal der for små og mellemstore virksomheder
dvs. virksomheder, der ikke er store virksomheder i henhold til opkræv-
ningslovens § 2, stk. 6
således gælde følgende frister:
Afregningsperiode
Juni 2023
Juli 2023
Indberetningsfrist
10. juli 2023
10. august 2023
Betalingsfrist
31. oktober 2023
12. februar 2024
Der foreslås ingen ændring i fristerne for indberetning af indeholdt A-skat
og arbejdsmarkedsbidrag. Det er nødvendigt at fastholde indberetningsfri-
sterne for at sikre, at oplysningerne i indkomstregisteret er opdateret med,
hvad de ansatte har tjent i de enkelte måneder. Hermed vil indkomstregiste-
ret fortsat kunne danne de korrekte elektroniske skattetrækkort, og ordnin-
gen med lønindeholdelse over det elektroniske skattetrækkort kan tilsva-
rende afvikles uden ændringer som følge af forslaget om at udskyde beta-
lingsfristerne for indeholdt A-skat m.v. For lønmodtagere, som via det elek-
troniske skattetrækkort får inddrevet gæld til det offentlige, vil der således
ikke ske nogen ændring i afviklingen af gælden. De vil fortsat blive god-
skrevet det indeholdte beløb, selv om beløbet ikke er afregnet til staten. Til-
svarende vil staten afregne de beløb, som ifølge indberetningen er løninde-
holdt, til de respektive offentlige fordringshavere efter de sædvanlige regler.
21
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 65: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig udskydelse af betalingsfrister for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag og midlertidig forhøjelse af standardfradraget for dagplejere
UDKAST
Som nævnt ovenfor er betalingsfristerne efter opkrævningslovens § 4, stk.
1, 3. pkt., og § 5 blevet ændret ved lov nr. 832 af 14. juni 2022. Dog er
virkningstidspunktet for disse nyaffattelser endnu ikke blevet fastsat af skat-
teministeren for § 4 og for visse situationer omfattet af § 5. Indtil virknings-
tidspunktet fastsættes, vil der i disse tilfælde gælde en betalingsfrist på 14
dage efter påkrav, jf. lovbekendtgørelse nr. 2711 af 20. december 2021.
Der foreslås ingen udskydelse af den 14-dages betalingsfrist i opkrævnings-
lovens § 4, stk. 1, 3. pkt., jf. lovbekendtgørelse nr. 2711 af 20. december
2021, der anvendes for foreløbige beløb, som Skatteforvaltningen i medfør
af opkrævningslovens § 4, stk. 1, skønsmæssigt har fastsat tilsvaret af inde-
holdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag til, indtil skatteministeren i medfør
af § 19, stk. 5, i lov nr. 832 af 14. juni 2022 har fastsat virkningstidspunktet
for den nyaffattede ordlyd i opkrævningslovens § 4, stk. 1, 3. pkt. Hvis skat-
teministeren derimod har fastsat dette virkningstidspunkt, så det skal lægges
til grund for foreløbige fastsættelser af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for
de måneder, for hvilke betalingsfristen foreslås udskudt, vil det foreløbigt
fastsatte tilsvar få samme udskudte betalingsfrist, som skal anvendes ved en
rettidig indberetning af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag.
Der foreslås heller ingen udskydelse af den 14-dages betalingsfrist efter op-
krævningslovens § 5, jf. lovbekendtgørelse nr. 2711 af 20. december 2021,
der anvendes for skyldige beløb, som er fastsat og opkrævet efter opkræv-
ningslovens § 5, stk. 1, eller er skønsmæssigt fastsat efter § 5, stk. 2, i situ-
ationer, hvor der er indberettet for lidt i A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, og
hvor skatteministeren ikke i medfør af § 19, stk. 7, i lov nr. 832 af 14. juni
2022 har fastsat virkningstidspunktet for den nyaffattede ordlyd i opkræv-
ningslovens § 5. Hvis skatteministeren derimod har fastsat dette virknings-
tidspunkt, så det skal lægges til grund for efteropkrævningen af krav på A-
skat og arbejdsmarkedsbidrag for de måneder, for hvilke betalingsfristen fo-
reslås udskudt, vil efteropkrævningskravet få samme udskudte betalings-
frist, som skal anvendes ved en både korrekt og rettidig indberetning af in-
deholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, jf. den nyaffattede ordlyd i op-
krævningslovens § 5, stk. 1. Samme udskudte betalingsfrist vil også skulle
anvendes på krav på indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, når indbe-
retningen for de måneder, for hvilke betalingsfristen foreslås udskudt, er
indgivet for sent, men inden en foreløbig fastsættelse efter opkrævningslo-
vens § 4, stk. 1, er blevet foretaget. For sådanne situationer har den nyaffat-
tede ordlyd i opkrævningslovens § 5 allerede virkning, jf. § 19, stk. 6, nr. 2,
i lov nr. 832 af 14. juni 2022. Den foreslåede udskydelse af betalingsfri-
sterne vil ikke gælde for offentlige institutioner m.v., jf. bemærkningerne til
lovforslagets §§ 2 og 3.
22
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 65: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig udskydelse af betalingsfrister for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag og midlertidig forhøjelse af standardfradraget for dagplejere
UDKAST
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
I kildeskattelovens § 46, stk. 1, 1. pkt., er det bestemt, at i forbindelse med
enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen
foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Den foreløbige skat
omfatter ifølge § 41, stk. 2, 1. og 2. pkt., A-skat, der indeholdes efter reg-
lerne i §§ 43-49, og arbejdsmarkedsbidrag, der indeholdes efter reglerne i
§§ 49 A-49 D.
Angivelser vedrørende kildeskatteloven skal ifølge opkrævningslovens § 2,
stk. 2, 2. og 3. pkt., indgives til Skatteforvaltningen senest den 10. i den
første måned efter udløbet af afregningsperioden, jf. dog stk. 6, idet disse
angivelser i januar måned skal indgives senest den 17. januar. Såfremt den
sidste rettidige angivelsesdag er en banklukkedag, anses den førstkom-
mende bankdag som sidste rettidige angivelsesdag, jf. stk. 3.
I opkrævningslovens § 4, stk. 1, 1. pkt., er det bestemt, at hvis Skatteforvalt-
ningen efter afleveringsfristens udløb ikke har modtaget angivelse for en
afregningsperiode, kan Skatteforvaltningen fastsætte virksomhedens tilsvar
af skatter og afgifter m.v. foreløbigt til et skønsmæssigt beløb. Det gælder
ifølge 2. pkt. tilsvarende, hvis indkomstregisteret eller Skatteforvaltningen
efter udløbet af fristen for indberetning for en afregningsperiode ikke har
modtaget indberetning af indeholdte beløb omfattet af § 2, stk. 1, 4. pkt.
I forhold til betalingsfristen for det skønsmæssigt fastsatte beløb efter op-
krævningslovens § 4, stk. 1, 1. pkt., følger det af 3. pkt., at betalingsfristen
efter § 2 gælder. Det betyder, at betalingsfristen er den samme, som der an-
vendes ved en rettidig angivelse eller indberetning. Bestemmelsen i § 4, stk.
1, 3. pkt., blev nyaffattet ved lov nr. 832 af 14. juni 2022. Ifølge ændrings-
lovens § 19, stk. 5, fastsætter skatteministeren, fra og med hvilken dag op-
krævningslovens § 4, stk. 1, 3. pkt., med sin nyaffattede ordlyd skal have
virkning. Den nyaffattede ordlyd har endnu ikke fået virkning, hvilket bety-
der, at foreløbigt fastsatte beløb indtil videre skal betales senest 14 dage ef-
ter påkrav, jf. opkrævningslovens § 4, stk. 1, 3. pkt., jf. lovbekendtgørelse
nr. 2711 af 20. december 2021.
Der er i opkrævningslovens § 4 a, stk. 1, hjemmel til, at Skatteforvaltningen
kan give den indeholdelsespligtige et påbud om at efterleve de i § 2, stk. 1
og 2, fastsatte bestemmelser og pålægge den indeholdelsespligtige daglige
bøder (tvangsbøder) efter § 18 a, indtil påbuddet efterleves. Hvis der er fo-
retaget en foreløbig fastsættelse af tilsvaret bestående af indeholdt A-skat
23
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 65: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig udskydelse af betalingsfrister for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag og midlertidig forhøjelse af standardfradraget for dagplejere
UDKAST
og arbejdsmarkedsbidrag, kan disse midler
påbud og tvangsbøder
såle-
des tages i anvendelse for at få den indeholdelsespligtige til at opfylde sin
pligt til at foretage en korrekt indberetning af indeholdt A-skat og arbejds-
markedsbidrag.
I opkrævningslovens § 5, stk. 1, 1. pkt., er det bestemt, at har en virksomhed
ikke afgivet en både korrekt og rettidig angivelse eller indberetning af beløb
omfattet af § 2, stk. 1, 4. pkt., eller svarer et beløb, der efter § 4, stk. 1, er
skønsmæssigt fastsat, ikke til det korrekte beløb, således at virksomheden
har betalt for lidt i skatter eller afgifter m.v. eller har fået udbetalt for meget
i negativt tilsvar eller godtgørelse, skal virksomheden betale det skyldige
beløb. Det følger af § 5, stk. 1, 2. pkt., at for betalingen af det for lidt betalte
tilsvar af skatter eller afgifter m.v. og kravet på tilbagebetaling af for meget
udbetalt negativt tilsvar eller godtgørelse finder betalingsfristen, der anven-
des ved en rettidig angivelse eller indberetning, anvendelse.
I § 5, stk. 2, 1. pkt., er det bestemt, at kan størrelsen af det tilsvar, som på-
hviler virksomheden, eller afregningsperioden eller den dag, som tilsvaret
vedrører, ikke fastsættes på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan
Skatteforvaltningen fastsætte tilsvaret eller den afregningsperiode eller dag,
som tilsvaret vedrører, skønsmæssigt. Det følger af 2. pkt., at har en virk-
somhed modtaget et for stort beløb som negativt tilsvar eller godtgørelse, og
kan størrelsen af det beløb, som virksomheden derfor skal tilbagebetale,
ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan Skatteforvalt-
ningen tilsvarende fastsætte beløbet skønsmæssigt. Det følger af 3. pkt., at
stk. 1, 2. pkt., finder tilsvarende anvendelse for betalingen af henholdsvis
tilsvaret efter stk. 2, 1. pkt., og beløbet efter stk. 2, 2. pkt.
Opkrævningslovens § 5 blev nyaffattet ved § 2, nr. 3, i lov nr. 832 af 14.
juni 2022, dvs. samme ændringslov, der som nævnt ovenfor nyaffattede op-
krævningslovens § 4, stk. 1, 3. pkt. Efter den tidligere affattelse af § 5, jf.
lovbekendtgørelse nr. 2711 af 20. december 2021, skulle et manglende be-
løb betales senest 14 dage efter påkrav, dvs. samme frist som efter den tid-
ligere affattelse af § 4, stk. 1, 3. pkt. Af ændringslovens § 19, stk. 6, nr. 2,
følger, at den nyaffattede ordlyd fra lovens ikrafttræden den 15. juni 2022
anvendes på bl.a. krav på indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, når
indberetningen er indgivet for sent, men inden en foreløbig fastsættelse efter
opkrævningslovens § 4, stk. 1, er blevet foretaget. Det følger af ændringslo-
vens § 19, stk. 7, at skatteministeren fastsætter, fra og med hvilken dag op-
krævningslovens § 5 med sin nyaffattede ordlyd skal have virkning for bl.a.
krav på efterbetaling af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, som
ikke er blevet korrekt indberettet. Indtil denne virkningsdag gælder, hvad
24
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 65: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig udskydelse af betalingsfrister for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag og midlertidig forhøjelse af standardfradraget for dagplejere
2668527_0025.png
UDKAST
der bestemmes i opkrævningslovens § 5, jf. lovbekendtgørelse nr. 2711 af
20. december 2021, dvs. 14-dages fristen i den tidligere affattelse.
For store virksomheder gælder opkrævningslovens § 2, stk. 6. I opkræv-
ningslovens § 2, stk. 6, 1. pkt., er bestemt, at for indeholdelsespligtige efter
kildeskatteloven, hvor det sammenlagte tilsvar i henhold til indgivne angi-
velser, foretagne indberetninger til indkomstregisteret eller foreløbige fast-
sættelser, jf. § 4, af enten arbejdsmarkedsbidrag eller A-skat i en forudgå-
ende 12-månedersperiode regnet fra og med oktober 2 år før kalenderåret til
og med september i året før kalenderåret overstiger 250.000 kr. henholdsvis
1 mio. kr., forfalder indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i kalender-
året til betaling den sidste hverdag (bankdag) i den måned, som indkomsten
vedrører. Forfaldstidspunktet for indeholdt A-skat m.v. som nævnt i 1. pkt.
finder ifølge § 2, stk. 6, 2. pkt., tilsvarende anvendelse for indeholdelses-
pligtige med flere virksomheder, for hvilke der føres særskilt regnskab, og
som har fået tildelt flere SE-numre. Dette gælder ifølge 3. pkt. dog ikke,
hvis den indeholdelsespligtiges samlede tilsvar ikke overstiger 250.000 kr.
henholdsvis 1 mio. kr., jf. 1. pkt. Sidste rettidige angivelses- og betalingsdag
er ifølge 4. pkt. forfaldsdagen. I 5. pkt. er bestemt, at 1.-4. pkt. ikke finder
anvendelse på regioner og kommuner.
Det foreslås i
§ 2,
at for indeholdelsespligtige, der omfattes af opkrævnings-
lovens § 2, stk. 6, vil den sidste rettidige betalingsdag for indeholdt A-skat
og arbejdsmarkedsbidrag for juli 2023 skulle være den 10. november 2023,
og for august 2023 vil den sidste rettidige betalingsdag skulle være den 29.
februar 2024.
For store virksomheder i henhold til opkrævningslovens § 2, stk. 6, skal der
således efter den foreslåede § 2 gælde følgende frister:
Afregningsperiode
Juli 2023
August 2023
Indberetningsfrist
31. juli 2023
31. august 2023
Betalingsfrist
10. november 2023
29. februar 2024
Der foreslås ingen ændring i fristerne for indberetning af indeholdt A-skat
og arbejdsmarkedsbidrag. Det er nødvendigt at fastholde indberetningsfri-
sterne for at sikre, at oplysningerne i indkomstregisteret er opdateret med,
hvad de ansatte har tjent i de enkelte måneder. Hermed vil indkomstregiste-
ret fortsat kunne danne de korrekte elektroniske skattetrækkort, og ordnin-
gen med lønindeholdelse over det elektroniske skattetrækkort kan tilsva-
rende afvikles uden ændringer som følge af forslaget om at udskyde beta-
25
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 65: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig udskydelse af betalingsfrister for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag og midlertidig forhøjelse af standardfradraget for dagplejere
UDKAST
lingsfristerne for indeholdt A-skat m.v. For lønmodtagere, som via det elek-
troniske skattetrækkort får inddrevet gæld til det offentlige, vil der således
ikke ske nogen ændring i afviklingen af gælden. De vil fortsat blive god-
skrevet det indeholdte beløb, selv om beløbet ikke er afregnet til staten. Til-
svarende vil staten afregne de beløb, som ifølge indberetningen er løninde-
holdt, til de respektive offentlige fordringshavere efter de sædvanlige regler.
Som nævnt ovenfor er betalingsfristerne efter opkrævningslovens § 4, stk.
1, 3. pkt., og § 5 blevet ændret ved lov nr. 832 af 14. juni 2022. Dog er
virkningstidspunktet for disse nyaffattelser endnu ikke blevet fastsat af skat-
teministeren for § 4 og for visse situationer omfattet af § 5. Indtil virknings-
tidspunktet fastsættes, vil der i disse tilfælde gælde en betalingsfrist på 14
dage efter påkrav, jf. lovbekendtgørelse nr. 2711 af 20. december 2021.
Der foreslås ingen udskydelse af den 14-dages betalingsfrist i opkrævnings-
lovens § 4, stk. 1, 3. pkt., jf. lovbekendtgørelse nr. 2711 af 20. december
2021, der anvendes for foreløbige beløb, som Skatteforvaltningen i medfør
af opkrævningslovens § 4, stk. 1, skønsmæssigt har fastsat tilsvaret af inde-
holdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag til, indtil skatteministeren i medfør
af § 19, stk. 5, i lov nr. 832 af 14. juni 2022 har fastsat virkningstidspunktet
for den nyaffattede ordlyd i opkrævningslovens § 4, stk. 1, 3. pkt. Hvis skat-
teministeren derimod har fastsat dette virkningstidspunkt, så det skal lægges
til grund for foreløbige fastsættelser af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for
de måneder, for hvilke betalingsfristen foreslås udskudt, vil det foreløbigt
fastsatte tilsvar få samme udskudte betalingsfrist, som skal anvendes ved en
rettidig indberetning af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag.
Der foreslås heller ingen udskydelse af den 14-dages betalingsfrist efter op-
krævningslovens § 5, jf. lovbekendtgørelse nr. 2711 af 20. december 2021,
der anvendes for skyldige beløb, som er fastsat og opkrævet efter opkræv-
ningslovens § 5, stk. 1, eller er skønsmæssigt fastsat efter § 5, stk. 2, i situ-
ationer, hvor der er indberettet for lidt i A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, og
hvor skatteministeren ikke i medfør af § 19, stk. 7, i lov nr. 832 af 14. juni
2022 har fastsat virkningstidspunktet for den nyaffattede ordlyd i opkræv-
ningslovens § 5. Hvis skatteministeren derimod har fastsat dette virknings-
tidspunkt, så det skal lægges til grund for efteropkrævningen af krav på A-
skat og arbejdsmarkedsbidrag for de måneder, for hvilke betalingsfristen fo-
reslås udskudt, vil efteropkrævningskravet få samme udskudte betalings-
frist, som skal anvendes ved en både korrekt og rettidig indberetning af in-
deholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, jf. den nyaffattede ordlyd i op-
krævningslovens § 5, stk. 1. Samme udskudte betalingsfrist vil også skulle
26
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 65: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig udskydelse af betalingsfrister for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag og midlertidig forhøjelse af standardfradraget for dagplejere
UDKAST
anvendes på krav på indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, når indbe-
retningen for de måneder, for hvilke betalingsfristen foreslås udskudt, er
indgivet for sent, men inden en foreløbig fastsættelse efter opkrævningslo-
vens § 4, stk. 1, er blevet foretaget. For sådanne situationer har den nyaffat-
tede ordlyd i opkrævningslovens § 5 allerede virkning, jf. § 19, stk. 6, nr. 2,
i lov nr. 832 af 14. juni 2022.
Den foreslåede udskydelse af betalingsfristerne vil ikke gælde for offentlige
institutioner m.v. For regioner og kommuner, der ville være omfattet af op-
krævningslovens § 2, stk. 6, om store virksomheder, hvis der udelukkende
skulle ses på størrelsen af de indeholdte A-skatter og arbejdsmarkedsbidrag,
skyldes dette den i § 2, stk. 6, 5. pkt., bestemte undtagelse, hvorefter 1.-4.
pkt. ikke finder anvendelse på regioner og kommuner. Derudover foreslås i
lovforslagets § 3 den afgrænsning, at for indeholdelsespligtige, for hvem
skatteministeren i medfør af kildeskattelovens § 56 har fastsat regler om
fremrykket afregning af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, skal de
bestemmelser, der foreslås i lovforslagets §§ 1 og 2, ikke finde anvendelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 3
I kildeskattelovens § 46, stk. 1, 1. pkt., er det bestemt, at i forbindelse med
enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen
foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Den foreløbige skat
omfatter ifølge § 41, stk. 2, 1. og 2. pkt., A-skat, der indeholdes efter reg-
lerne i §§ 43-49, og arbejdsmarkedsbidrag, der indeholdes efter reglerne i
§§ 49 A-49 D.
Angivelser vedrørende kildeskatteloven skal ifølge opkrævningslovens § 2,
stk. 2, 2. og 3. pkt., indgives til Skatteforvaltningen senest den 10. i den
første måned efter udløbet af afregningsperioden, jf. dog stk. 6, idet disse
angivelser i januar måned skal indgives senest den 17. januar. Såfremt den
sidste rettidige angivelsesdag er en banklukkedag, anses den førstkom-
mende bankdag som sidste rettidige angivelsesdag, jf. stk. 3.
I opkrævningslovens § 2, stk. 5, er bestemt, at indeholdt A-skat og arbejds-
markedsbidrag, som er omfattet af stk. 1, 4. pkt., om bl.a. indeholdt A-skat
og arbejdsmarkedsbidrag, som skal indberettes til indkomstregisteret, for-
falder til betaling den 1. i den første måned efter udløbet af afregningsperi-
oden
som er kalendermåneden, jf. § 2, stk. 1, 1. pkt.
og skal indbetales
senest den 10. i den første måned efter udløbet af afregningsperioden, jf.
dog stk. 6. Denne ordning gælder for små og mellemstore virksomheder.
27
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 65: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig udskydelse af betalingsfrister for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag og midlertidig forhøjelse af standardfradraget for dagplejere
UDKAST
For store virksomheder gælder andre regler. I opkrævningslovens § 2, stk.
6, 1. pkt., er bestemt, at for indeholdelsespligtige efter kildeskatteloven,
hvor det sammenlagte tilsvar i henhold til indgivne angivelser, foretagne
indberetninger til indkomstregisteret eller foreløbige fastsættelser, jf. § 4, af
enten arbejdsmarkedsbidrag eller A-skat i en forudgående 12-månederspe-
riode regnet fra og med oktober 2 år før kalenderåret til og med september i
året før kalenderåret overstiger 250.000 kr. henholdsvis 1 mio. kr., forfalder
indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i kalenderåret til betaling den
sidste hverdag (bankdag) i den måned, som indkomsten vedrører. Forfalds-
tidspunktet for indeholdt A-skat m.v. som nævnt i 1. pkt. finder ifølge § 2,
stk. 6, 2. pkt., tilsvarende anvendelse for indeholdelsespligtige med flere
virksomheder, for hvilke der føres særskilt regnskab, og som har fået tildelt
flere SE-numre. Dette gælder ifølge 3. pkt. dog ikke, hvis den indeholdel-
sespligtiges samlede tilsvar ikke overstiger 250.000 kr. henholdsvis 1 mio.
kr., jf. 1. pkt. Sidste rettidige angivelses- og betalingsdag er ifølge 4. pkt.
forfaldsdagen. I 5. pkt. er bestemt, at 1.-4. pkt. ikke finder anvendelse på
regioner og kommuner.
I kildeskattelovens § 56, stk. 1, er bestemt, at skatteministeren for følgende
indeholdelsespligtige kan bestemme en fremrykket afregning af indeholdt
kildeskat efter kildeskatteloven:
1) Ministerier og institutioner, hvis driftsbudget er optaget på statens bevil-
lingslove.
2) Institutioner, foreninger og fonde, hvor vedkommende minister i henhold
til § 2, stk. 2, i lov om statens regnskabsvæsen m.v. har bestemt, at lovens
regler om regnskabsvæsen skal finde anvendelse.
3) Ikkestatslige institutioner, hvor staten yder tilskud til dækning af institu-
tionens driftsudgifter på halvdelen eller mere.
4) Kommunale fællesskaber, jf. § 60 i lov om kommunernes styrelse, hvori
der alene deltager kommuner, og hvis regnskab optages i en kommunes
regnskab.
5) Selvejende institutioner med driftsoverenskomst med en region eller en
kommune.
Bemyndigelsen i kildeskattelovens § 56, stk. 1, er udmøntet i § 25, stk. 3, i
bekendtgørelse nr. 2104 af 23. november 2021 om kildeskat. Det er i § 26,
stk. 5, bestemt, at stk. 2 gælder for de indeholdelsespligtige, der er nævnt i
kildeskattelovens § 56, stk. 1, nr. 1-5.
28
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 65: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig udskydelse af betalingsfrister for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag og midlertidig forhøjelse af standardfradraget for dagplejere
UDKAST
I kildeskattelovens § 56, stk. 2, er bestemt, at for indeholdelsespligtige, der
er omfattet af opkrævningslovens § 2, stk. 6, gælder stk. 1 alene forudløn-
nede, mens kildeskattelovens § 56, stk. 3, bestemmer, at kommuner og re-
gioner skal afregne indeholdt kildeskat senest den første hverdag i måneden.
Det foreslås i
§ 3,
at for indeholdelsespligtige, for hvem skatteministeren i
medfør af kildeskattelovens § 56 har fastsat regler om fremrykket afregning
af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, vil de foreslåede bestemmel-
ser i §§ 1 og 2 ikke skulle finde anvendelse.
De foreslåede regler i §§ 1 og 2 foreslås derfor ikke at skulle finde anven-
delse på de indeholdelsespligtige, der nævnes i § 25, stk. 3, i bekendtgørelse
nr. 2104 af 23. november 2021 om kildeskat.
Det vil således alene være erhvervslivet, der skal omfattes af den foreslåede
udskydelse af betalingsfristerne. For indeholdelsespligtige, for hvem skatte-
ministeren i medfør af kildeskattelovens § 56 har fastsat regler om fremryk-
ket afregning af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, foreslås der så-
ledes ikke at skulle gælde nogen udskydelse. Det gælder bl.a. ministerier og
institutioner, hvis driftsbudget er optaget på statens bevillingslove.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 4
Efter ligningslovens § 9 H, stk. 1, kan dagplejere, der udfører kommunal
eller privat dagpleje efter § 21, stk. 2 eller 3, i dagtilbudsloven eller privat
pasning i eget hjem efter kapitel 14 i dagtilbudsloven, vælge at tage et stan-
dardfradrag ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
Standardfradraget beregnes af den skattepligtige del af det vederlag, der
modtages for dagplejen, jf. ligningslovens § 9 H, stk. 2, 1. pkt. I beregnings-
grundlaget medregnes arbejdsgivers og arbejdstagers bidrag til pensionsord-
ningen. Bidraget medregnes dog ikke, hvis der er tale om en arbejdsgiver-
ordning, hvor der er bortseelsesret for præmien til pensionen.
Standardfradraget for dagplejere beregnes på baggrund af en procentsats,
der er fastsat i ligningslovens § 9 H, stk. 3. Fra og med indkomståret 2019
standardfradraget 60 pct. af den skattepligtige del af dagplejevederlaget, jf.
ligningslovens § 9 H, stk. 3, 9. pkt. Dagplejeren kan selv vælge, om denne
vil anvende standardfradraget på 60 pct. af dagplejevederlaget eller i stedet
fratrække de dokumenterede faktiske udgifter, der er forbundet med erhver-
velsen af indkomsten. Valget om anvendelse af standardfradraget skal tages
for et helt indkomstår ad gangen.
29
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 65: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig udskydelse af betalingsfrister for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag og midlertidig forhøjelse af standardfradraget for dagplejere
UDKAST
Standardfradraget for dagplejere gives ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst. Der er tale om et ligningsmæssigt fradrag. Skatteværdien af et
ligningsmæssigt fradrag udgør ca. 25,0 pct. i 2023 i en kommune med en
skatteprocent svarende til landsgennemsnittet.
Bestemmelsen i ligningslovens § 9 H om standardfradrag gælder for dag-
plejere med op til fem børn, når der er tale om én person, og op til ti børn,
når dagplejen varetages af flere personer.
Som udgangspunkt kan selvstændigt erhvervsdrivende ikke anvende stan-
dardfradraget for dagplejere, da selvstændige dagplejere kan fratrække ud-
gifterne ved opgørelsen af den personlige indkomst og har mulighed for at
anvende virksomhedsskattelovens regler. Selvstændige dagplejere kan dog
anvende standardfradraget, hvis dagplejeren oplyser sin indkomst, som al-
mindelige lønmodtagere gør det. Derigennem kan de selvstændige dagple-
jere anvende standardfradraget som et ligningsmæssigt fradrag på samme
vis som almindelige lønmodtagere.
Det foreslås i
§ 4,
at for indkomståret 2023 forhøjes procentsatsen efter lig-
ningslovens § 9 H, stk. 3, 9. pkt., med 8 procentpoint.
Forslaget vil medføre, at standardfradraget for dagplejere efter ligningslo-
vens § 9 H, stk. 3, 9. pkt., midlertidigt forhøjes med 8 procentpoint for ind-
komståret 2023. Dermed vil standardfradraget for dagplejere for indkomst-
året 2023 stige fra 60 pct. til 68 pct. Det betyder, at dagplejere, hvis de efter
ligningslovens § 9 H, stk. 1 og 2, vil være berettigede til at anvende stan-
dardfradraget for dagplejere for indkomståret 2023, vil kunne vælge at tage
et standardfradrag på 68 pct. af den skattepligtige del af dagplejevederlaget
for indkomståret 2023. Der vil som hidtil være tale om et ligningsmæssigt
fradrag.
Det vil som hidtil ikke være muligt både at vælge at fratrække de dokumen-
terede faktiske udgifter, der er forbundet med erhvervelsen af indkomsten,
og tage standardfradraget for dagplejere på 68 pct. Ligeledes vil dagplejeren
skulle vælge at anvende standardfradraget for hele indkomståret.
Derudover vil det som hidtil gælde for selvstændigt erhvervsdrivende, at de
som udgangspunkt ikke kan anvende standardfradraget for dagplejere, med-
mindre den selvstændige dagplejer vælger at oplyse sin indkomst, som løn-
modtagere gør det. Derigennem vil den selvstændige dagplejer kunne an-
vende standardfradraget som et ligningsmæssigt fradrag på samme vis som
almindelige lønmodtagere.
30
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 65: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig udskydelse af betalingsfrister for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag og midlertidig forhøjelse af standardfradraget for dagplejere
UDKAST
Da forhøjelsen af standardfradraget vil være midlertidigt, vil det medføre,
at forhøjelsen kun vil være gældende for indkomståret 2023. Det betyder, at
der ikke vil være ændringer i procentsatsen for standardfradraget i lignings-
lovens § 9 H, stk. 3, for tidligere og efterfølgende indkomstår. Dermed vil
procentsatsen for standardfradraget for dagplejere ikke blive ændret i for-
hold til de gældende regler for efterfølgende indkomstår. Det betyder, at som
hidtil vil standardfradraget for dagplejere for indkomståret 2024 og efterføl-
gende indkomstår være 60 pct.
Forslaget vil ikke medføre ændringer i betingelserne for dagplejerens beret-
tigelse til standardfradraget efter ligningslovens § 9 H.
Til § 5
Det foreslås i
stk. 1,
at loven skal træde i kraft den 1. juni 2023.
Det foreslås i
stk. 2,
at ved opgørelsen af den kommunale slutskat og kirke-
skat for indkomståret 2023 efter § 16 i lov om kommunal indkomstskat kor-
rigeres den opgjorte slutskat for den beregnede virkning af de ændringer i
udskrivningsgrundlaget for kommuneskat og kirkeskat for 2023, der følger
af den midlertidige forhøjelse af standardfradraget for dagplejere, jf. lov-
forslagets § 4.
Herved foreslås det at neutralisere de økonomiske virkninger for den per-
sonlige indkomstskat for kommunerne og folkekirken for indkomståret
2023 af den midlertidige forhøjelse af standardfradraget for dagplejere, for
så vidt angår de kommuner, der for 2023 har valgt at budgettere med deres
eget skøn over udskrivningsgrundlaget for den personlige indkomstskat.
Neutraliseringen for 2023 sker med baggrund i aktstykke 318, 2021/22, til-
trådt af Finansudvalget den 23. juni 2022. Det fremgår af aktstykket, at
skønnet over udskrivningsgrundlaget i 2023 hviler på en forudsætning om i
øvrigt uændret lovgivning. Det fremgår endvidere, at ved efterfølgende æn-
dringer i udskrivningsgrundlaget for 2023 neutraliseres virkningerne for de
selvbudgetterende kommuner.
Det foreslås i
stk. 3,
at den beregnede korrektion af den kommunale slutskat
og kirkeskat for indkomståret 2023 efter stk. 2 fastsættes af indenrigs- og
sundhedsministeren på grundlag af de oplysninger vedrørende indkomståret
2023, der foreligger pr. 1. maj 2025.
Efterreguleringen af indkomstskatten for de selvbudgetterende kommuner
for 2023 efter stk. 2, herunder også kirkeskatten, opgøres i 2025. Efterregu-
leringsbeløbet afregnes i 2026.
31
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 65: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig udskydelse af betalingsfrister for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag og midlertidig forhøjelse af standardfradraget for dagplejere
UDKAST
Til § 6
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland.
Lovforslaget indeholder forslag om fravigelse af bestemmelser i opkræv-
ningsloven. Opkrævningsloven gælder ifølge sin § 21 ikke for Færøerne og
Grønland.
Lovforslaget indeholder en midlertidig forhøjelse af standardfradraget for
dagplejere efter ligningslovens § 9 H, stk. 3. Forhøjelsen af standardfradra-
get for dagplejere gælder ikke for Færøerne og Grønland.
32