Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 48
Offentligt
2655966_0001.png
1
Bilag 1. Væsentlige sager vedrørende revisionen af statsregnskabet
Sager vedrørende § 38. Skatter og afgifter
Væsentligste kritikpunkter
Forbehold for § 38. Skatter og afgifter i perioden 2017-2021
Vi oplister de væsentligste kritikpunkter, der har indgået i forbe-
holdet vedrørende § 38. Skatter og afgifter:
Usikker opgørelse af værdien af borgeres og virksomheders
I hvilket omfang er problemerne løst?
samlede gæld til det offentlige.
Skatteministeriets kursværdimodel er baseret på en række
grundforudsætninger, herunder en normaliseret inddrivelse af
gælden. Modellens grundforudsætninger har ikke været op-
fyldt i en årrække, hvilket medfører, at modellens beregning
af kursværdi er usikker. Usikkerheden vedrørende den offent-
lige gæld er omtalt i 2021, 2020, 2019, 2018 og 2017.
Mangelfuld værdiansættelse af den del af gælden, der er låst.
Det er Rigsrevisionens vurdering, at værdiansættelsen af gælden
er forbedret, men fortsat er usikker.
Værdiansættelsen af den låste gæld er fortsat ikke retvisende.
En del af borgeres og virksomheders gæld til det offentlige er
låst for inddrivelse, fordi der er tvivl om, hvorvidt det vil være
lovligt at inddrive gælden. Det kan fx skyldes, at der mangler
pålidelige oplysninger om gældsposternes forældelsesdato. De
låste gældsposter er værdiansat til samme værdi som de ind-
drivelsesparate poster. Skatteministeriet ved ikke, om og i gi-
vet fald hvornår det kan lade sig gøre at låse gælden op. Der-
for er værdiansættelsen af de låste gældsposter forbundet
med større usikkerhed end værdiansættelsen af den øvrige
gæld. Usikkerheden vedrørende de låste gældsposter er om-
talt i 2021, 2020, 2019, 2018 og 2017.
Væsentlige mangler i dokumentationen for fuldstændighed og
nøjagtighed af data i eksterne it-systemer.
Mange af de indtægter, der opstår i forbindelse med opkræv-
ningen af skatter og afgifter, registreres i eksternt driftede sy-
stemer. For at opnå sikkerhed for, at alle indtægter er regi-
streret korrekt, indhenter ministeriet revisorerklæringer for
de eksternt driftede systemer. De revisorer, der afgiver erklæ-
ringerne, er afhængige af, at Skatteministeriet selv udfører
nogle manuelle kontroller i de tilfælde, hvor den systemun-
derstøttede kontrol er utilstrækkelig. Revisionen har vist, at
der har været væsentlige mangler i de kontroller, som mini-
steriet selv udfører. Det gælder bl.a. kontrollen af adgangssty-
ringen til flere systemer. Dette er omtalt i 2021, 2020, 2019,
2018.
Skatteministeriet er i 2021 kommet langt med at sikre ansvars-
fordelingen af kontrollerne. Der er dog fortsat væsentlige mang-
ler i selve udførelsen af kontrollerne.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 48: Bilag udleveret på udvalgets møde med Statsrevisorerne og Rigsrevisionen den 2. februar 2023
2655966_0002.png
2
Væsentligste kritikpunkter
Forbehold for § 38. Skatter og afgifter i perioden 2017-2021 (fortsat)
Rentefejl.
I hvilket omfang er problemerne løst?
Rigsrevisionen har fulgt op på sagen i efteråret 2022 og vurde-
rer, at ikke alle problemer er løst.
Rigsrevisionen har over en årrække konstateret en række væ-
sentlige rentefejl. Fejlene vedrører renteberegningen af for-
skellige skatter og afgifter, som borgere og virksomheder ikke
har betalt, mens kravene var til opkrævning i Skatteministe-
riet. Dette er omtalt i 2021, 2020, 2019, 2018 og 2017.
Manglende afklaring af forhold i forvaltningen, der har betyd-
Problemet er ikke løst.
ning for regnskabet.
Skatteministeriet har ubehandlede sager, der kunne have på-
virket regnskabet, hvis de havde været håndteret rettidigt. Et
eksempel er skatte- og afgiftskrav, som er forældede, og som
endnu ikke er blevet afskrevet. Dette er omtalt i 2021, 2020
og 2019.
Manglende afstemning af balancekonti og væsentlige uafkla-
rede differencer.
Rigsrevisionen har i en årrække kritiseret, at Skatteministeriet
ikke kunne afstemme væsentlige balancekonti, herunder debi-
torkonti og mellemregningskonti. Mellemregningskonti bliver
brugt til at håndtere overførsler mellem ministeriets systemer
og burde gå i nul, når regnskabet bliver lukket. Arbejdet med
at afstemme kontiene har været besværliggjort af, at grundla-
get for posterne i mange tilfælde har været mangelfuldt.
Dette er omtalt i 2021, 2020, 2019, 2018 og 2017.
Manglende systemafstemninger.
Problemet er ikke løst, men det er Rigsrevisionens vurdering, at
der har været væsentlig fremdrift.
Manglende afstemninger af dataoverførsler mellem Skattemi-
nisteriets væsentlige it-systemer og dermed manglende sik-
kerhed for, at indtægterne i regnskabet er fuldstændige og
nøjagtige. Dette er omtalt i 2020, 2019, 2018 og 2017.
Væsentlige periodiseringsfejl.
Det er Rigsrevisionens vurdering, at der har været væsentlig
fremdrift, og at usikkerheden ikke længere indebærer en væsent-
lig risiko for regnskabet.
Det er Rigsrevisionens vurdering, at problemet er løst.
Rigsrevisionen har i en årrække kritiseret, at indtægter og ud-
gifter for forskellige skattearter ikke konsekvent er indregnet i
de regnskabsår, de vedrører. Dette er omtalt i 2020, 2019,
2018 og 2017.
Forbehold for § 38. Skatter og afgifter i perioden 2017-2021 (fortsat)
Utilstrækkeligt overblik over risici og kontroller.
Problemet er ikke løst.
Skatteministeriet har ikke sikret sig et tilstrækkeligt overblik
over risici for regnskabsfejl i registreringen af de årlige ind-
tægter eller overblik over de kontroller, der skal imødegå
disse risici. Kontrollerne skal bl.a. sikre, at indtægter fra væ-
sentlige og risikofyldte skatte- og afgiftsarter bliver registreret
korrekt. Revisionen har vist, at kontrollerne ikke tilrettelægges
ud fra en konkret vurdering af risikoen for regnskabsfejl. Dette
er omtalt i 2020.
Utilstrækkelig it-sikkerhed i Skatteministeriet.
Problemet er ikke løst.
Skatteministeriet har ikke tilstrækkeligt styr på brugernes ad-
gange og rettigheder i SAP-systemerne, da ministeriet ofte til-
deler brugerne for brede rettigheder. Oplysninger om bruger-
nes rettigheder i det centrale brugerrettighedssystem BRAS,
som danner grundlag for chefernes kontrol af medarbejdernes
arbejdsbetingede behov, stemmer desuden ikke overens med
brugernes faktiske rettigheder i de enkelte SAP-systemer.
Dette er omtalt i 2017 og 2019.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 48: Bilag udleveret på udvalgets møde med Statsrevisorerne og Rigsrevisionen den 2. februar 2023
2655966_0003.png
3
Væsentligste kritikpunkter
Størstedelen af borgeres og virksomheders gæld til det offentlige
er bogført til den nominelle værdi (kursværdi 100), selv om den
reelle værdi er væsentlig lavere. Den reelle værdi af borgeres og
virksomheders gæld til det offentlige fremgår ikke af regnskabet,
og forskellige myndigheders gældsposter værdiansættes uens.
Rigsrevisionen havde derudover følgende kritik:
Utilstrækkelig afstemning af data, der overføres mellem it-sy-
I hvilket omfang er problemerne løst?
Skatteministeriet har siden 2017 værdiansat den gæld, der stam-
mer fra forskellige myndigheder ensartet. Værdiansættelsen af
gælden er blevet forbedret, men er fortsat usikker.
Fremhævelse vedrørende værdiansættelse og kritik af regnskabsforvaltningen i 2016
1)
stemer.
Der er tale om systemer, der genererer data til brug for regn-
skabet. Der er betydelige differencer mellem data i systemer-
ne, som Skatteministeriet ikke fuldt ud kan redegøre for.
Utilfredsstillende regnskabsmæssige afstemninger.
Det er Rigsrevisionens vurdering, at der har været væsentlig
fremdrift, og at usikkerheden ikke længere indebærer en væsent-
lig risiko for regnskabet.
Det handler bl.a. om, at Skatteministeriet ikke havde afstemt
forskellige balancekonti, herunder mellemregningskonti og
konti til registrering af kortfristet gæld. Fx indeholdt en konto
meget store poster med modsatrettede fortegn. Da posterne
var meget gamle og ikke var afstemt inden aflæggelsen af
regnskabet, kunne det ikke afgøres, om de skulle udlignes, el-
ler om nogle måske skulle afskrives.
Utilstrækkelig sikring af data i eksterne systemer.
Usikkerheden vedrørende manglende afstemninger af regnskabs-
konti er i 2021 nedbragt til 245,4 mio. kr.
Skatteministeriet havde ikke et samlet overblik over revisorer-
klæringer for de væsentligste it-systemer, der driftes af eks-
terne leverandører. Revisionen viste desuden, at ministeriet
ikke havde indhentet revisorerklæring fra en leverandør, som
varetager driften af mere end 20 væsentlige og risikofyldte it-
systemer.
Utilstrækkelig styring af sikkerhedshændelser og nødbered-
Skatteministeriet har siden 2019 indhentet revisorerklæringer
vedrørende de 20 væsentligste it-systemer.
Problemet er ikke løst.
skab.
Skatteministeriet har ikke afsluttet arbejdet med at opdatere
procedurer og fastlægge ansvaret for at håndtere væsentlige
sikkerhedshændelser. Ministeriet har igangsat et arbejde med
at udarbejde overordnede beredskabsplaner og beredskabs-
planer for de enkelte it-systemer.
Svage kontroller i kommuneafregningssystemet.
Problemet er ikke løst.
Skatteministeriet opkræver kommune- og kirkeskatter på
kommunernes vegne. Ministeriet har ikke ført tilstrækkelig
kontrol med, at efterreguleringsbeløb indtastes og overføres
korrekt. Endvidere er systemet ikke sikret mod uautoriserede
ændringer af stamdata, fx skattesatser. Endelig har systemet
ikke et sammenhængende transaktions- og kontrolspor.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 48: Bilag udleveret på udvalgets møde med Statsrevisorerne og Rigsrevisionen den 2. februar 2023
2655966_0004.png
4
Væsentligste kritikpunkter
Forbehold for forretningsgange og interne kontroller i 2015
2)
Det er Rigsrevisionens vurdering, at regnskabsforvaltningen er
svag og utilstrækkelig. Vurderingen bygger på, at Skatteministeri-
ets forretningsgange og interne kontroller ikke i alle væsentlige
henseender udføres i overensstemmelse med statens regnskabs-
regler og understøtter, at ministeriet aflægger et rigtigt regnskab
og overholder disponeringsreglerne. Forbeholdet beror på kon-
krete svagheder vedrørende anmodninger og refusion af udbyt-
teskat og selskabsskat. Det er Rigsrevisionens vurdering, at lig-
nende svagheder kan gælde andre skattearter.
Rigsrevisionen havde derudover kritik af:
Utilstrækkelig afstemning af data, der overføres mellem it-sy-
I hvilket omfang er problemerne løst?
Det er Rigsrevisionens vurdering, at processen for regnskabsaf-
læggelsen er blevet styrket, men at der fortsat er forbehold for
regnskabets rigtighed.
stemer.
Der er tale om systemer, der genererer data til brug for regn-
skabet. Der er betydelige differencer mellem data i syste-
merne, som Skatteministeriet ikke fuldt ud kan redegøre for.
Manglende overholdelse af regnskabsregler vedrørende verse-
Det er Rigsrevisionens vurdering, at der har været væsentlig
fremdrift, og at usikkerheden ikke længere indebærer en væsent-
lig risiko for regnskabet.
Det er Rigsrevisionens vurdering, at problemet er løst.
rende og afsluttede skattesager.
Skatteministeriet indregnede beløb vedrørende verserende og
afsluttede skattesager i regnskabet, når beløbene blev ind- el-
ler udbetalt. Dette er i modstrid med budgetvejledningen, der
fastsætter, at udgifter og indtægter skal registreres på det
tidspunkt, hvor et retligt krav på et veldefineret beløb kan gø-
res gældende.
Usikkerhed vedrørende værdiansættelsen af den offentlige
gæld.
Rigsrevisionen vurderede, at der var usikkerhed vedrørende
værdien af den offentlige gæld, da værdiansættelsen alene
var baseret på en stikprøvevis gennemgang af, om gældspo-
sterne var retskraftige.
Utilstrækkelig it-sikkerhed.
Det er Rigsrevisionens vurdering, at værdiansættelsen af gælden
er forbedret, men fortsat er usikker.
Der er fortsat udfordringer med it-sikkerheden.
Svage kontroller vedrørende konsulenters adgange og æn-
dringsstyring samt svage kontroller af de data, der indgår i
TastSelvBorger og eIndkomst.
Forbehold for balancen og kritik af regnskabsforvaltningen i 2014
Rigsrevisionen tager forbehold for rigtigheden af balancen på
grund af en række fejl, der tilsammen har bevirket, at balancen
var 6,7 mia. kr. for høj, mens resultatopgørelsens regnskabsførte
indtægter var for lave. Fejlene skyldes bl.a., at Skatteministeriet
ved en overflytning af beløb til Finansministeriet bogførte med
forkert fortegn. Desuden havde ministeriet indtægtsført beløb
vedrørende A-skatter i 2014, der retteligt burde have været ind-
tægtsført i 2013 (periodiseringsfejl).
Rigsrevisionen havde derudover kritik af:
Betydelige usikkerhed i processen for regnskabsaflæggelsen.
Usikkerheden vedrørende manglende afstemninger af regnskabs-
konti er i 2021 nedbragt til 245,4 mio. kr. Problemet vedrørende
periodiseringsfejl er løst.
Rigsrevisionen vurderede, at regnskabsforvaltningen var svag
og utilstrækkelig. Bl.a. manglede der en entydig opgave- og
ansvarsplacering for udarbejdelse af tilstrækkeligt dokumen-
tations- og regnskabsmateriale.
Forbehold for værdiansættelsen af borgeres og virksomheders
Det er Rigsrevisionens vurdering, at processen for regnskabsaf-
læggelsen er blevet styrket, men at der fortsat er forbehold for
regnskabets rigtighed.
gæld til det offentlige.
Skatteministeriet havde ikke dokumentation for, at alle ikke-
retskraftige gældsposter var afskrevet.
Utilstrækkelig adgangsstyring og it-sikkerhed i flere af Skatte-
Værdiansættelsen af gælden er blevet forbedret, men er fortsat
usikker.
Problemet er ikke løst.
ministeriets systemer.
De gennemgåede systemer var bl.a. eIndkomst, Nyt TastSelv
Erhverv, DMO, Debitorrestancesystemet, DMR og SAP. Flere
revisioner viste, at Skatteministeriet ikke foretager regelmæs-
sig revurdering af oprettede brugere og disses rettigheder.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 48: Bilag udleveret på udvalgets møde med Statsrevisorerne og Rigsrevisionen den 2. februar 2023
2655966_0005.png
5
Væsentligste kritikpunkter
Kritik af regnskabsforvaltningen i 2013
Regnskabsforvaltningen var påvirket af implementeringen af 2
nye it-systemer, DMO og EFI. DMO understøtter opkrævningen
af skatter og afgifter, mens EFI understøtter inddrivelsen af gæld,
efter opkrævningen er opgivet. Revisionen viste, at der ikke var
implementeret et kontrolmiljø, som fungerede betryggende efter
igangsættelsen af de nye systemer. Der var bl.a. ikke etableret
tilstrækkelige kontroller og afstemninger mellem DMO og de
bagvedliggende systemer, der leverer data til det. Revisionen vi-
ste endvidere, at Skatteministeriet ikke havde en samlet proces
for regnskabsafslutning og en entydig ansvarsplacering af opga-
ver, som på tilstrækkelig vis kunne understøtte aflæggelsen af et
rigtigt regnskab
Rigsrevisionen havde desuden kritik af følgende forhold:
Fejl og usikkerheder i periodiseringen af indtægter.
I hvilket omfang er problemerne løst?
Det er Rigsrevisionens vurdering, at processen for regnskabsaf-
læggelsen er blevet styrket, men at der fortsat er forbehold for
regnskabets rigtighed.
Det er Rigsrevisionens vurdering, at problemet er løst.
Blandt de største fejl og usikkerheder kan nævnes fejl i perio-
diseringen af indtægter fra A-skatter (indtægter vedrørende
2013 er først registreret i regnskabet for 2014), manglende af-
skrivning af ikke-retskraftige gældsposter, fejlagtig bogføring
af studielån og fejlagtig bogføring af indbetalinger på anden
kortfristet gæld.
Udfordringer med at sikre en retvisende værdiansættelse af
borgeres og virksomheders gæld til det offentlige.
Skatteministeriet havde ikke i tilstrækkeligt omfang ryddet op
i og kvalitetssikret data for de gældsposter, der var til inddri-
velse. Desuden indeholder den værdi, der er bogført i regnska-
bet, fx ikke korrektion for skyldners betalingsevne.
Manglende it-sikkerhed og adgangsstyring i flere af Skattemi-
Værdiansættelsen af gælden er blevet forbedret, men er fortsat
usikker.
Problemet er ikke løst.
nisteriets systemer.
Det drejer sig om systemerne eIndkomst, Debitorrestancesy-
stemet, DR og SAP.
Kritik af regnskabsforvaltningen i 2012
Skatteministeriet har en række udfordringer med regnskabs-
forvaltningen, fx færdiggørelse af arbejdet med etablering af
en klar og ensartet regnskabspraksis på de forskellige områ-
der, etablering af afstemninger mellem alle systemer og det
centrale regnskabssystem samt efterlevelse af reglerne om
autorisationsstyring ved alle it-systemer.
Udfordringer med at sikre en retvisende værdiansættelse af
Det er Rigsrevisionens vurdering, at processen for regnskabsaf-
læggelsen er blevet styrket, men at der fortsat er forbehold for
regnskabets rigtighed.
borgeres og virksomheders gæld til det offentlige.
Skatteministeriet havde ikke i tilstrækkeligt omfang ryddet op
i og kvalitetssikret data for de gældsposter, der var til inddri-
velse. Desuden indeholder den værdi, der er bogført i regnska-
bet, fx ikke korrektion for skyldners betalingsevne.
Det er Rigsrevisionens vurdering, at værdiansættelsen af gælden
er forbedret, men fortsat er usikker.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 48: Bilag udleveret på udvalgets møde med Statsrevisorerne og Rigsrevisionen den 2. februar 2023
2655966_0006.png
6
Sager vedrørende § 9. Skatteministeriet
Væsentligste kritikpunkter
Forbehold for § 9. Skatteministeriet i 2021
Det følger af de statslige regnskabsregler for it-projekter, at
I hvilket omfang er problemerne løst?
Problemet er ikke løst.
udgifter, der kan betragtes som værdiskabende, skal aktiveres
som anlæg. Skatteministeriet har ikke efterlevet disse regler,
da ministeriet ikke har aktiveret alle udgifter, der kan betrag-
tes som værdiskabende for ministeriets it-projekter. Ministe-
riet mangler bl.a. at aktivere udgifter til eksterne konsulenter
og interne lønudgifter, som ministeriet i stedet har driftsført i
de år, hvor udgifterne blev afholdt. Rigsrevisionen vurderer, at
fejlene både er væsentlige og systematiske. Hvis ministeriet
havde håndteret udgifterne til it-projekterne korrekt, ville mi-
nisteriet have haft større overførte overskud. Værdien af mini-
steriets anlægsaktiver ville også være højere, hvilket ville
havde betydet, at ministeriet i de efterfølgende regnskabsår
ville have haft større udgifter til afskrivninger. Der er også fun-
det andre fejl i regnskabet, bl.a. manglende afregning af ud-
viklingsomkostninger mellem virksomheder på ministerområ-
det.
Kritik af den regnskabsmæssige håndtering af it-projekter i 2020
Utilstrækkelige forretningsgange for den regnskabsmæssige
Problemet er ikke løst.
håndtering af it-projekter.
Dette er baseret på følgende punkter:
Udgifter til it-projekter er ikke aktiveret i overensstem-
melse med de statslige regnskabsregler.
Færdigudviklede projekter fremgår som igangværende på
balancen. Det betyder bl.a., at Skatteministeriet ikke i tide
kommer i gang med at afholde udgifter til afskrivninger.
Skatteministeriet aktiverer ikke altid interne timer i over-
ensstemmelse med budgetvejledningen.
Kritik regnskabsmæssige håndtering af it-projekter og brugerrettigheder i 2019
Fejl og usikkerheder vedrørende værdiansættelsen af anlæg.
Problemet er ikke løst.
Der er fejl i den regnskabsmæssige håndtering af en række an-
læg, og dokumentationen for værdiansættelsen af mange an-
læg er ikke tilstrækkelig.
Kritik af manglende gennemsigtighed i bevillingsanvendelsen og praksis for nedskrivning i 2018
Manglende gennemsigtighed i bevillingsanvendelse for Skatte-
Det er Rigsrevisionens vurdering, at problemet er løst.
ministeriets opgaver.
Skatteministeriet har i 2017 udmøntet reserver på finansloven
til at styrke inddrivelsen af gælden til det offentlige. Kun en
del af bevillingen var brugt til dette formål, mens resten af re-
serven blev anvendt til andre formål i det daværende SKAT og
i departementet.
Utilfredsstillende styring af nedskrivningsbehovet for anlægs-
aktivet eKapital.
Skatteministeriet har ikke løbende og ved årsafslutningen do-
kumenteret en stillingtagen til nedskrivningsbehovet for dette
aktiv. Ministeriet har ikke ved årsafslutningen – som påkrævet
– taget stilling til nedskrivningsbehovet, selv om en væsentlig
nedskrivning i 2017 blev overvejet.
Den konkrete sag er afsluttet, men senere revisioner har vist, at
Skatteministeriet stadig har problemermed den regnskabsmæs-
sige håndtering af it-projekter..
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 48: Bilag udleveret på udvalgets møde med Statsrevisorerne og Rigsrevisionen den 2. februar 2023
2655966_0007.png
7
Væsentligste kritikpunkter
SAP intern er ét af Skatteministeriets regnskabssystemer. Re-
I hvilket omfang er problemerne løst?
Det er Rigsrevisionens vurdering, at problemet er løst.
Kritik af manglende funktionsadskillelse for fakturagodkendelse i 2017
visionen viste en systematisk fejl i det workflow, der skal sikre
funktionsadskillelse i SAP Intern og understøtte forretnings-
gange for fakturagodkendelse på Skatteministeriets område.
Fejlen muliggør, at medarbejdere uden de nødvendige ret-
tigheder kan godkende fakturaer.
Forbehold for Skatteministeriets forretningsgange og interne kontroller i 2015
2)
Der er konstateret svagheder i Skatteministeriets forretnings-
gange og interne kontroller på § 9. Der var ikke en klar rolle-
og ansvarsfordeling, og revisionen viste, at der bl.a. manglede
overblik over, hvad regnskabsgodkendelsen skulle omfatte.
Det handler bl.a. om mangler vedrørende forretningsgange for
nedskrivning af anlægsaktiver og for regnskabsgodkendelse.
Revisionen viste bl.a., at der var usikkerhed vedrørende værdi-
ansættelsen af det ny inddrivelsessystem, EFI, da det ikke var
muligt at opnå tilstrækkeligt revisionsbevis for værdiansættel-
sen. Der er ikke konstateret fejl over væsentlighedsniveauet,
og derfor er der ikke forbehold for regnskabets rigtighed.
Svag og mangelfuld regnskabsforvaltning i 2014
Skatteministeriets proces for regnskabsaflæggelsen for § 9 var
Den konkrete sag er lukket, men senere revisioner har vist, at
Skatteministeriet stadig har problemermed den regnskabsmæs-
sige håndtering af it-projekter.
Det er Rigsrevisionens vurdering, at problemet er løst.
svag og mangelfuld. Der var ikke en klar rolle- og ansvarsfor-
deling mellem enhederne, og der manglede koordinering af
flere opgaver.
Væsentlig enkeltstående fejl i 2013
Regnskabsfejl vedrørende overdragelse af studielånsområdet.
Det er Rigsrevisionens vurdering, at problemet er løst.
Der er tale om en bogføringsfejl, der opstod ved overdragel-
sen af studielånsområdet til Statens Administrationen.
Manglende sparsommelighed på lønområdet i 2012 og 2013
Manglende sparsommelighed ved indgåelse af åremålsaftaler
Det er Rigsrevisionens vurdering, at problemet er løst.
og udbetaling af fratrædelsesbeløb til chefer.
Manglende sparsommelighed ved udbetaling af merarbejde i
Skatteministeriet.
1)
2)
Frem til 2015 baserede Rigsrevisionen sig på Skatteministeriets interne revision. Rigsrevisionen opsagde § 9 -aftalen med Skatteministeriets
interne revision i 2016.
Rigsrevisionen tog i 2015 forbehold for Skatteministeriets forretningsgange og interne kontroller på en række områder, da
regnskabsforvaltningen ikke var i overensstemmelse med gældende regler. Fra 2016 ændrede vi vores erklæringskoncept, så vi ik ke længere
erklærer os om forretningsgange og interne kontroller.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 48: Bilag udleveret på udvalgets møde med Statsrevisorerne og Rigsrevisionen den 2. februar 2023
2655966_0008.png
8
Bilag 2. Væsentlige sager vedrørende revisionen af statens forvaltning
Væsentligste kritikpunkter
Kritiske udtalelser vedrørende grøn ejerafgift og vægtafgift
Vi oplister her de væsentligste regelbrud, som har givet anled-
ning til kritiske udtalelser:
Skatteministeriet har siden 2008 systematisk opkrævet forkert
I hvilket omfang er problemerne løst?
vægtafgift for dieseldrevne traktorer, der er registreret til
brug for godstransport. Ministeriet har siden 2010 været be-
kendt med, at vægtafgiftsloven ikke blev overholdt.
Skatteministeriet har opkrævet partikeludledningstillæg hos
Skatteministeriet har i 2022 som opfølgning på vores revision
ændret praksis, så opkrævning af vægtafgift for de pågældende
traktorer bringes i overensstemmelse med loven.
Skatteministeriet manglede ved revisionens afslutning fortsat at
genberegne og tilbagebetale partikeludledningstillæg for mere
end 13.000 varebiler.
Ved revisionens afslutning manglede Skatteministeriet fortsat at
genberegne og eventuelt tilbagebetale for meget opkrævet afgift
vedrørende ca. 4.000 køretøjer.
Renteberegningen er ikke løst, da ca. 85 % af motorfordringerne
har forskellige problemer med datakvaliteten, som skal håndteres,
inden Skattestyrelsen kan beregne renter.
Skatteministeriet sender fortsat ikke besked om inddragelse af
nummerplader til politiet for alle ubetalte motorkrav.
ejere af 16.000 dieseldrevne varebiler, selv om bilerne var for-
synet med et partikelfilter.
Skatteministeriet har opkrævet forkert grøn ejerafgift hos
ejerne af et stort antal personbiler og andre køretøjer på
grund af fejl i det registrerede brændstofforbrug.
Skatteministeriet har ikke opkrævet renter ved manglende be-
taling af grøn ejerafgift og vægtafgift siden juni 2012.
Skatteministeriet anmoder kun i begrænset omfang politiet om
at inddrage køretøjets nummerplader, når ejeren ikke har be-
talt grøn ejerafgift eller vægtafgift. Ministeriet sender ikke be-
sked om inddragelse af nummerplader til politiet for alle ube-
talte motorkrav.
Sagen er omtalt i 2021, 2019 og 2018.
Kritiske udtalelser vedrørende oversendelsen af ubetalte skatter fra opkrævning til inddrivelse
Følgende regelbrud har givet anledning til en kritisk udtalelse:
Skatteministeriet sender krav direkte fra opkrævningssyste-
met Skattekontoen til inddrivelse uden forudgående rykker,
hvis en virksomhed allerede har krav fra Skattekontoen til ind-
drivelse.
Skatteministeriet sender fejlbehæftede skatte- og afgiftskrav
Skatteministeriet har håndteret den manglende overholdelse af
lovgivningen vedrørende rykning ved en lovændring, så ministe-
riet ikke længere behøver at rykke skyldnere, inden gælden sen-
des til inddrivelse.
Problemet er ikke løst.
fra Skattekontoen til inddrivelse, hvilket betyder, at det ikke
er muligt at inddrive på kravene.
Krav fra Skatteministeriets opkrævningssystem SAP 38 er ind-
Problemet er ikke løst.
drivelsesmarkerede, men er ikke umiddelbart tilgængelige for
inddrivelse, da det ikke er teknisk muligt at oversende kravene
til inddrivelsessystemerne.
Skatteministeriet har i 2019 ikke sendt motorkrav til inddri-
Problemet er ikke løst.
velse efter endt rykkerprocedure. Det skyldes, at EFI-portalen,
hvor oversendelsen hidtil er blevet håndteret, blev lukket ul-
timo 2018.
Sagen er omtalt i 2021, 2020 og 2019.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 48: Bilag udleveret på udvalgets møde med Statsrevisorerne og Rigsrevisionen den 2. februar 2023
2655966_0009.png
9
Væsentligste kritikpunkter
Skatteministeriets forvaltning af inddrivelsen
Rigsrevisionen har i perioden 2008-2021 kritiseret Skatteministe-
riets forvaltning af inddrivelsen af borgeres og virksomheders
gæld til det offentlige. Kritikken har i første del af perioden bl.a.
handlet om nedlukningen af det gamle inddrivelsessystem (EFI)
og de problemer, som Skatteministeriet har haft med at genop-
rette inddrivelsen og sikre en lovlig inddrivelse.
Sagen er omtalt hvert år siden 2008.
Følgende kritikpunkter har indgået i de kritiske udtalelser:
Låste gældsposter.
I hvilket omfang er problemerne løst?
Rigsrevisionen følger op på sagen primo 2023.
Mange gældsposter er låst for inddrivelse på grund af proble-
mer med datakvaliteten eller tvivl om retskraft. 38,8 % af per-
songælden i DMI var låst for inddrivelse ultimo 2021.
Mangelfuld systemunderstøttelse i DMI, hvor hovedparten af
gælden er til inddrivelse.
Hovedparten af gælden er til inddrivelse i det gamle inddrivel-
sessystem DMI, hvor lønindeholdelse og afdragsordninger ikke
er systemunderstøttet.
Manglende funktionaliteter i det nye inddrivelsessystem
Problemet er ikke løst. Den andel af persongælden, der er til ind-
drivelse i PSRM, er dog steget fra 10,6 % ultimo 2020 til 25,2 %
ultimo 2021. Rigsrevisionen følger op på sagen primo 2023.
Problemet er ikke løst.
PRSM.
Tekniske udfordringer i PSRM betyder, at det ikke har været
muligt at kombinere brugen af flere inddrivelsesværktøjer,
selv om lovgivningen understøtter dette. Rigsrevisionen har
desuden påpeget, at paralleldriften mellem PSRM og DMI er
risikofyldt, og at det udgør en risiko, at PRSM ikke har et fi-
nansmodul.
Gæld til inddrivelse i SAP 38.
Problemet er ikke løst.
SAP 38 er et regnskabssystem, som også bliver brugt til op-
krævning. Det er ikke muligt at lave en systemunderstøttet
oversendelse af gældsposterne til inddrivelsessystemerne, og
SAP 38 understøtter ikke inddrivelse. Stort set alle gældspo-
ster i SAP 38 er låst for inddrivelse på grund af problemer med
datakvalitet.
Manglende systematisk opfølgning overfor personskyldnere.
Gældsstyrelsen sikrer ikke en systematisk opfølgning over for
skyldnere, der ikke afdrager på deres gæld.
Anvendelse af udlæg i DMI.
Skatteministeriet har i 2019 forbedret sin indsats ved at udsende
rykkerbreve, men problemet er fortsat ikke løst.
Problemet er ikke løst. Rigsrevisionen følger op på sagen primo
2023.
Skatteministeriet anvender udlæg i begrænset omfang i DMI,
hvor udlæg er et af de få inddrivelsesværktøjer, der er til rå-
dighed.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 48: Bilag udleveret på udvalgets møde med Statsrevisorerne og Rigsrevisionen den 2. februar 2023
2655966_0010.png
10
Væsentligste kritikpunkter
Skatteministeriets forvaltning af inddrivelsen – fortsat
Utilsigtet forældelse.
I hvilket omfang er problemerne løst?
Problemet er midlertidigt løst, da en lovændring betyder, at for-
ældelsen er suspenderet frem til 2024.
Problemet et ikke løst.
Skatteministeriet har haft problemer med utilsigtet forældelse
af gældsposter.
Udviklingen i skatte- og afgiftsrestancer i Danmark, Sverige og
Norge.
Vi har sammenlignet udviklingen i skatte- og afgiftsrestan-
cerne i Danmark med udviklingen i Sverige og Norge. Vi har
også undersøgt, hvad der kan forklare forskelle i udviklingen
mellem de 3 lande. Rigsrevisionen bemærker, at strukturelle
og lovgivningsmæssige forskelle mellem de 3 lande har betyd-
ning for udviklingen. Rigsrevisionen vurderer dog, at den mar-
kant anderledes udvikling i Danmark primært skyldes udfor-
dringerne i inddrivelsen i en årrække og det forhold, at en
mindre andel af skatter og afgifter betales i opkrævningen i
Danmark end i de andre lande.
Kritisk udtalelse om Skatteministeriets budgetstyring af it-projekter
Sagen er omtalt i 2020. Den kritiske udtalelse er baseret på føl-
gende punkter:
En stor del af ministeriets it-projekter har ikke et styrings-
grundlag, der lever op til kravene i den fællesstatslige it-pro-
jektmodel. Flere af projekterne er således igangsat uden et
godkendt budget og et styringsgrundlag (projektgrundlag,
businesscase og styregruppeaftale).
Skatteministeriet har ikke etableret tilstrækkelige systemer og
processer, der kan sikre, at alle projekter over 10 mio. kr. ind-
meldes til Statens It-råd, og sikre, at udgifter til projekter over
60 mio. kr. forelægges.
Skatteministeriet har ikke etableret et tilstrækkeligt grundlag for
anvendelsen af sanktioner over for virksomheder, der ikke angi-
ver og betaler de skatter og afgifter, de er forpligtede til.
Sagen er omtalt i 2020 og indeholder bl.a. følgende kritikpunkter:
Skatteministeriet anvender ikke 3 af 7 undersøgte sanktions-
muligheder, selv om forudsætningerne for at anvende sanktio-
nerne var opfyldt.
3 af de andre undersøgte sanktioner anvendes kun i begræn-
set omfang.
Skatteministeriets opkrævning af renter er på væsentlige områ-
der ikke i overensstemmelse med lovgivningen.
Sagen er omtalt i 2020, 2019, 2018 og 2017.
I 2020 var der 7 rentefejl på Skattekontoen, hvor hjemmelsgrund-
laget ikke er overholdt. Der var yderligere 5 rentefejl i SAP 38,
hvor hjemmelsgrundlaget ikke er overholdt.
Vi har fulgt op på sagen i efteråret 2022, og revisionen er ikke
endeligt afsluttet.
Kritisk udtalelse om Skatteministeriets anvendelse af administrative sanktioner
Rigsrevisionen har fulgt op på sagen i efteråret 2022 og forventer
at lukke sagen.
Kritiske udtalelser om manglende overholdelse af reglerne om rentetilskrivning
Rigsrevisionen har fulgt op på sagen i efteråret 2022 og vurderer,
at ikke alle problemer er løst.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 48: Bilag udleveret på udvalgets møde med Statsrevisorerne og Rigsrevisionen den 2. februar 2023
2655966_0011.png
11
Væsentligste kritikpunkter
Kritisk udtalelse om risikoen for besvigelser
Den kritiske udtalelse er omtalt i 2019 og er baseret på følgende
punkter:
Mangelfuld overvågning og kontrol af brugeradgange.
I hvilket omfang er problemerne løst?
Rigsrevisionen har fulgt op på sagen i efteråret 2022 og vurderer,
at ikke alle problemer er løst.
Skatteministeriet har ikke et tilstrækkeligt overblik over ret-
tighederne, og om der er uhensigtsmæssige kombinationer af
brugeradgange på tværs af systemerne.
Manglende funktionsadskillelse.
Der har ikke i forbindelse med manuelle udbetalinger i Skatte-
ministeriet været den nødvendige funktionsadskillelse mellem
medarbejdere med adgang til at foretage udbetalinger og
medarbejdere, som udfører regnskabskontrol. Desuden har
PSRM i perioden 2017-2019 manglet systemunderstøttet funk-
tionsadskillelse ved udbetalinger.
Manglende overblik over udbetalinger.
Skatteministeriet har ikke haft et tilstrækkeligt overblik over,
hvor i ministeriet der foretages manuelle udbetalinger til bor-
gere og virksomheder. Ministeriet var ikke opmærksomme på
ministeriets manuelle udbetalinger af negativ moms.
Skatteministeriets forvaltning af refusion af udbytteskat
Revisionen har vist, at der er lange sagsbehandlingstider, som
medfører unødvendige renteudgifter. Området har høj risiko, og
Skatteministeriet har kontrolleret 3.220 sager fra 2016 og 2017,
som har medført en nedsættelse 284,4 mio.kr. i udbetalt refu-
sion. Hvis refusionsanmodningerne for 2018 og 2019 har samme
fejlniveau som de kontrollerede anmodninger for 2016 og 2017,
vil der skulle foretages nedsættelser i størrelsesordenen 1,2 mia.
kr. for alle anmodninger i perioden 2016-2019.
Sagen er omtalt i 2019, 2017 og 2016.
Forsinket EUTK-program
Der er betydelig risiko for, at Skatteministeriet ikke kan over-
holde tidsfristerne for EU’s nye toldkodeks (EUTK) på grund af
forsinkelser i udviklingen af it-systemer.
Sagen er omtalt i 2019.
Konkursbehandling af virksomheder med gæld til det offentlige
Skatteministeriet indgiver ikke i tilstrækkelig grad konkursbegæ-
ring mod insolvente virksomheder med gæld til det offentlige.
Ministeriet foretager en screening af kapitalselskaber med en
gæld på over 150.000 kr. og PEF’ere med en gæld på over
500.000 kr. Gældsstyrelsen har ikke fokus på virksomheder med
systematisk gældsopbygning under beløbsgrænserne.
Sagen er omtalt i 2019.
Skatteministeriet har udvidet og dermed forbedret indsatsen
over tid. Rigsrevisionen følger op på sagen primo 2023.
Rigsrevisionen ved ikke, om problemet er løst. Vi vil følge op på
sagen i en senere revision.
Sagen følges i regi af beretning nr. 11/2015 om Skatteministeri-
ets forvaltning af og Skatteministeriets tilsyn med refusion af ud-
bytteskat.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 48: Bilag udleveret på udvalgets møde med Statsrevisorerne og Rigsrevisionen den 2. februar 2023
2655966_0012.png
12
Væsentligste kritikpunkter
Forvaltning af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag
Sagen er omtalt i 2018 og 2017 og er baseret på følgende punk-
ter:
Uhensigtsmæssige indberetningsmuligheder i eIndkomst.
I hvilket omfang er problemerne løst?
Svagheder i systemet betyder, at der i visse tilfælde kan ske
uberettigede udbetalinger, godskrivninger eller opkrævninger.
Derudover har Skatteministeriet ikke systematisk udsøgt virk-
somheder, hvor det kunne være relevant at foretage tvangsaf-
melding, og har kun i begrænset omfang stillet krav om sikker-
hedsstillelse.
Hverken Skatteministeriet eller Finansministeriet kontrollerer,
om de indberettede opgørelser fra Danmark vedrørende BNI og
moms indgår korrekt i Europa-Kommissionens beregning af Dan-
marks bidrag til EU.
Sagen er omtalt i 2018.
Håndtering af modregning i SAP 38
Skatteministeriet har ikke implementeret en funktion i regn-
skabssystemet SAP 38, som gør det muligt at modregne oversky-
dende skat i en skyldners gældsposter.
Sagen er omtalt i 2018.
Rigsrevisionen konstaterede, at der har været en markante stig-
ning i refusionen af registreringsafgifter efter genberegning af
leasingbilers værdi i perioden 2013-2017. På trods af den mar-
kant udvikling har Skatteministeriet ikke systematisk fulgt udvik-
lingen på området. Ministeriet har i perioden frem til 2017 såle-
des ikke udført nogen kontrol af leasingselskabernes værdi-tabs-
beregning.
Sagen er omtalt i 2017.
Mangelfuld kontrol med godtgørelse af energiafgifter
Sagen er omtalt i 2016 og er baseret på følgende punkter:
Begrænset kontrol af momsangivelser, især positive momsan-
Sagen følges i regi af beretning nr. 4/2020 om Skatteministeriets
kontrol med A-skat.
Skatteministeriet og Finansministeriet kontrollerer ikke Europa-Kommissionens beregning af Danmarks bidrag til EU
Problemet er løst.
Problemet er ikke løst.
Skatteministeriets forvaltning af registreringsafgift på leasingområdet
Rigsrevisionen ved ikke, om problemet er løst. Vi vil følge op på
sagen i en senere revision.
Problemet er løst.
givelser.
For de positive momsangivelser er Skatteministeriets visite-
ring ikke understøttet af tilstrækkelige retningslinjer og sy-
stemunderstøttelse, der sikrer, at medarbejderne udvælger
virksomheder til kontrol på baggrund af objektive kriterier.
Skatteministeriet når ikke rettidigt at stoppe udbetalingen af
negative momsangivelser, der er udtaget til kontrol.
Skatteministeriets forvaltning af moms
Sagen er omtalt i 2016 og er baseret på følgende punkter:
Forvaltningen understøtter ikke i tilstrækkelig grad, at der sker
Sagen følges i regi af beretning nr. 12/2019 om momskontrollen.
korrekt opkrævning af og regnskabsaflæggelse for moms.
Skatteministeriet har ikke et overblik over den samlede
momsproces og har ikke sikret en klar ansvarsfordeling for
indtægtsområdet og for de underliggende processer.
Skatteministeriet mangler at identificere risici og nøglekon-
troller på området.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 48: Bilag udleveret på udvalgets møde med Statsrevisorerne og Rigsrevisionen den 2. februar 2023
2655966_0013.png
13
Væsentligste kritikpunkter
Svagheder i Skatteministeriets forvaltning af toldområdet
Skatteministeriets forvaltning af toldområdet har været mangel-
fuld og er omtalt i flere sager i perioden 2014-2016:
Svagheder i Skatteministeriets forretningsgange vedrørende
I hvilket omfang er problemerne løst?
Problemet er løst.
told og sukkerafgifter.
Skatteministeriet har siden 2006 i nogle tilfælde afregnet for
meget og i nogle tilfælde for lidt, når ministeriet har behand-
let deposita for fortoldningsangivelser.
Højt fejlniveau på toldområdet/toldangivelser og nedlæggelse
af MoFia.
Revisioner har gennem flere år vist, at der i toldangivelserne
er mange fejl, og at fejlene skyldes manglende kvalitet i virk-
somhedernes indberetninger. Europa-Kommissionen har kriti-
seret Skatteministeriet for ikke at udtage nok momsangivelser
til kontrol, men ministeriet har fastholdt kontrolniveauet og
nedlagt den enhed, der fulgte området (MoFia). Der er fejl i 35
% af de angivelser, som ministeriet har kontrolleret.
Mangelfuldt toldtilsyn og kontrol af toldlempelsesordningen
Sagen følges i regi af beretning nr. 7/2017 om SKATs kontrol og
vejledning på toldområdet.
Problemet er løst.
”end-use”.
Skatteministeriet lever ikke op til EU’s krav om at sikre et ef-
fektivt toldtilsyn. Der forekommer mange og beløbsmæssige
store fejl i toldangivelser under end-use-ordningen. I en stik-
prøvekontrol fandt ministeriet fejl i 37 ud af 40 vareposter.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 48: Bilag udleveret på udvalgets møde med Statsrevisorerne og Rigsrevisionen den 2. februar 2023
2655966_0014.png
14
Bilag 3. Oversigt over større undersøgelser på Skatteministeriets område i perioden 2012 -
januar 2023
2022
Statsrevisorernes kritik
Åbne opfølgningspunkter/sagen afsluttet
Beretning nr. 1/2022 om Skatteministeriets kontrol af selskabsskatten for store selskaber
November 2022
Skatteministeriets kontrol af selskabsskatten for store selskaber
har ikke i tilstrækkelig grad minimeret risikoen for fejl i selska-
bernes angivelser af selskabsskat.
§ 18, stk. 4-notat er ikke afgivet endnu (skatteministerens re-
degørelse er dateret den 9. januar 2023).
2021
Statsrevisorernes kritik
Åbne opfølgningspunkter/sagen afsluttet
Beretning nr. 5/2021 om Skatteministeriets styring af det nye ejendomsvurderingssystem
November 2021
Skatteministeriet har ikke haft tilstrækkeligt styr på økonomi,
fremdrift, tidsplan og risici i projektet vedrørende ejendomsvur-
deringssystemet. Ministeriet har hverken et budget, en plan for
de resterende leverancer eller en tidsplan for, hvornår udviklin-
gen af det nye ejendomsvurderingssystem kan afsluttes.
Skatteministeriet har ikke givet Folketinget et retvisende billede
af projektets økonomi i aktstykkerne til Finansudvalget.
Beretning nr. 3/2021 om momskontrollen med EU-handel
November 2021
Skatteministeriets indsats for at sikre, at danske virksomheder
indberetter korrekt moms af EU-handel, er utilstrækkelig.
Skatteministeriets initiativer til at styrke afdækningen af moms-
Skatteministeriets arbejde med at forbedre styringen af pro-
jektets økonomi, fremdrift, tidsplan og risici.
Hvorvidt oplysningerne til Finansudvalget i det fortrolige Akt E
17/12 2021 og kommende aktstykker er gennemsigtige, kor-
rekte og rettidige.
risici ved EU-handel.
Skatteministeriets initiativer til at styrke indsatsen ved at
etablere strukturelle løsninger i forhold til EU-handel.
Skatteministeriets initiativer til at styrke efterkontrollen af EU-
handel.
Beretning nr. 20/2020 om Skatteministeriets it-beredskab
September 2021
Skatteministeriets it-beredskab for kritiske forretningsprocesser
er utilfredsstillende og utilstrækkeligt.
Skatteministeriet har ikke fastlagt, hvilken styrelse der har ansva-
ret for at koordinere arbejdet med it-beredskabet for kritiske for-
retningsprocesser på tværs af ministerområdet.
Skatteministeriets arbejde med at skabe overblik over det ek-
sisterende it-beredskab.
Skatteministeriets implementering af nødplaner og indsatspla-
ner.
Skatteministeriets arbejde med at koordinere it-beredskabet
på tværs af ministeriets it-systemer.
Beretning nr. 16/2020 om Skatteministeriets behandling af straffesager
Juni 2021
Skatteministeriets behandling af straffesager er kritisabel. Kon-
trolenhederne har ikke sikret, at der i alle sager foretages en vur-
dering af, om potentielt strafbare forhold skal sendes til straffe-
retlig vurdering, og Skattestyrelsens sagsbehandlingstider for be-
handling af straffesager er så lange, at sagerne forælder, inden
de bliver strafferetligt vurderet.
Skattestyrelsens og Motorstyrelsens arbejde med at ændre
retningslinjerne for begrundelse og dokumentation i kontrol-
sager, hvor der kan være tvivl om, hvorfor sagen ikke er sendt
til straffesagsvurdering.
Skattestyrelsens initiativer med henblik på at styrke overvåg-
ningen af og opfølgningen på straffesagerne for at sikre, at
sagsbehandlingstiderne reduceres, og at færre sager forælder.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 48: Bilag udleveret på udvalgets møde med Statsrevisorerne og Rigsrevisionen den 2. februar 2023
2655966_0015.png
15
2020
Statsrevisorernes kritik
Åbne opfølgningspunkter/sagen afsluttet
Beretning nr. 5/2020 om beslutningsfasen i statslige it-projekter (tværgående undersøgelse)
December 2020
Der er ikke entydig sammenhæng mellem statslige it-projekters
målopfyldelse i forhold til pris, tidsforbrug og gevinster, og hvor
mange penge og hvor lang tid ministerierne bruger på beslut-
ningsfasen.
Skatteministeriets beslutningsproces ved nogle it-projekter er
mindre tilfredsstillende, da ministeriet ikke i alle tilfælde har
kunnet begrunde sine beslutninger om projekternes tekniske løs-
ning, udviklingsform og indkøbsform ud fra, hvad der er bedst
egnet til det enkelte it-projekt.
Skatteministeriet har i nogle af sine projekter først fået Statens
It-råds sikkerhedsvurdering efter beslutningsfasens afslutning,
hvilket begrænser It-rådets mulighed for at komme med rele-
vante anbefalinger i beslutningsfasen.
Beretning nr. 4/2020 om Skatteministeriets kontrol med A-skat
November 2020
Skatteministeriet har ikke tilrettelagt og udført effektiv kontrol
af, om virksomheder indberetter den korrekte A-skat, og Skatte-
styrelsens vejledning og kontrol af virksomheder har været util-
strækkelig.
Skattestyrelsen har ikke udnyttet hjemlen i lovgivningen til at
give tvangsbøder i de tilfælde, hvor virksomheder har fået mange
foreløbige fastsættelser af A-skat.
Skatteministeriets arbejde med at sikre, at virksomheder mod-
Skatteministeriets arbejde med at sikre, at it-projekter i frem-
tiden vil blive risikovurderet i analysefasen.
Skatteministeriets arbejde med at dokumentere, at ministe-
riet fremover vælger teknisk løsning, udviklingsmetode og ind-
købsform med udgangspunkt i, hvad der er bedst egnet til det
enkelte projekt.
tager en påmindelse om indberetning, uanset om virksomhe-
den har oplyst en e-mailadresse til Skatteforvaltningen eller
ej.
Skatteministeriets arbejde med at sikre, at foreløbige fastsæt-
telser erstattes af reelle indberetninger, og at foreløbige fast-
sættelser fremover ikke forældes.
Skatteministeriets arbejde med at anvende hjemlen til at give
tvangsbøder.
Skatteministeriets arbejde med at øge viden om fejl og svig
med henblik på at sikre en høj regelefterlevelse på A-skatte-
området.
Beretning nr. 21/2019 om gevinstrealisering i statslige it-projekter (tværgående undersøgelse)
September 2020
Skatteministeriet har ikke i tilstrækkeligt omfang realiseret gevin-
sterne ved it-projekter.
Skatteministeriet bør styrke indsatsen for gevinstrealisering ved
at forbedre opstillingen af og opfølgningen på gevinster ved it-
projekter.
Skatteministeriets opfølgning på, om gevinsterne ved it-pro-
jekter bliver realiseret eller ej.
Skatteministeriets realisering af gevinsterne ved sine it-projek-
ter.
Skatteministeriets grundlag for at forvente gevinster.
Beretning nr. 15/2019 om outsourcede persondata (tværgående undersøgelse)
Maj 2020
Skatteministeriet har ikke foretaget risikovurderinger for nogle af
de it-systemer, som indgik i undersøgelsen, og i visse tilfælde er
det først sket, efter at der er indgået en databehandleraftale.
Beretning nr. 12/2019 om momskontrollen
April 2020
Skatteministeriets kontrol med, om virksomheder afregner kor-
rekt moms, har været særdeles kritisabel og utilstrækkelig.
Skatteministeriets manglende kontrol og udnyttelse af lovhjem-
ler har muliggjort, at virksomheder har kunnet fortsætte driften
og opbygge momsgæld, selv om de ikke har angivet og betalt
moms.
Skatteministeriets forvaltning af momsområdet har ikke levet op
til Folketingets intentioner.
Skatteministeriets arbejde for at styrke opfølgningen over for
Skatteministeriets indsats med at udarbejde risikovurderinger,
når ministeriet outsourcer opbevaringen af følsomme eller
fortrolige persondata.
virksomheder, der ikke angiver moms.
Skatteministeriets initiativer for at styrke kontrollen med, at
virksomheder angiver korrekt moms.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 48: Bilag udleveret på udvalgets møde med Statsrevisorerne og Rigsrevisionen den 2. februar 2023
2655966_0016.png
16
2020 (fortsat)
Statsrevisorernes kritik
Åbne opfølgningspunkter/sagen afsluttet
Beretning nr. 9/2019 om statens indsats mod hvidvask og finansiering af terrorisme (tværgående undersøgelse)
Januar 2020
Skatteministeriets kontrol og vejledningsindsats har ikke på ef-
fektiv vis understøttet de forpligtede virksomheder i deres ar-
bejde med at opdage og underrette om mistænkelige transaktio-
ner.
Skatteministeriets initiativer til at styrke kontrolindsatsen over
for de forpligtede virksomheder, herunder arbejdet med at
gøre risikoscoremodellerne bedre og øge antallet af inspektio-
ner.
Skatteministeriets initiativer til at styrke vejledningsindsatsen
over for de forpligtede virksomheder.
Skatteministeriets initiativer til at sikre feedback til Hvidvask-
sekretariatet om brugen af videregivelserne, herunder om der
er stillet krav til PET’s feedback.
2019
Statsrevisorernes kritik
Beretning nr. 6/2019 om Skatteministeriets indsats på aktieområdet
November 2019
Skatteministeriet har ikke sikret en korrekt beskatning af aktier
for borgere og selskaber.
Særligt burde Skattestyrelsen i højere grad have anvendt de op-
lysninger, som styrelsen modtager fra banker, i skatteberegnin-
gen af gevinst og tab ved salg af unoterede aktier.
Skatteministeriets arbejde med at nedbringe andelen af bor-
Åbne opfølgningspunkter/sagen afsluttet
gere, der ikke selvangiver gevinster og tab ved salg af note-
rede aktier, selv om Skattestyrelsen har gjort opmærksom på
det i borgernes årsopgørelse.
Skatteministeriets arbejde med at undersøge mulighederne
for yderligere systemunderstøttelse, så der fremadrettet kan
foretages en automatisk skatteberegning for unoterede aktier.
Beretning nr. 22/2018 om udvikling af det nye inddrivelsessystem og tilslutning af fordringshavere
September 2019
Skatteministeriets udvikling af det nye inddrivelsessystem og til-
slutning af fordringshavere har været betydeligt forsinket i for-
hold til ministeriets forventninger og planer. Skatteministeriets
planer og forventninger har været for optimistiske, og ministeriet
har undervurderet kompleksiteten og omfanget af opgaven med
at udvikle et nyt inddrivelsessystem.
Skatteministeriet har ikke orienteret Folketinget om den util-
strækkelige fremdrift i projektet.
Skatteministeriets arbejde med at sikre, at det nye inddrivel-
sessystem kan håndtere flere inddrivelsesskridt samtidigt og
håndtere den forudsatte volumen samt ministeriets arbejde
med at forbedre og overvåge systemets ydeevne og driftssta-
bilitet.
Skatteministeriets arbejde med at sikre fremdrift i tilslutnin-
gen af fordringshavere til det nye inddrivelsessystem, herun-
der særskilt tilslutningen af Skatteforvaltningens egne syste-
mer.
Beretning nr. 19/2018 om indsatsen for at opkræve og inddrive politibøder og -krav
August 2019
Skatteministeriet og Gældsstyrelsen har ikke i alle tilfælde priori-
teret inddrivelse af politiets fordringer i overensstemmelse med
inddrivelsesloven.
Inddrivelsen har været helt utilstrækkelig, til trods for at 55-69 %
af politiets fordringer har været parate til inddrivelse, dvs. uden
tvivl om retskraft og uden dataproblemer.
Skatteministeriets initiativer i forhold til at intensivere indsat-
sen for at inddrive politibøder og -krav.
Skatteministeriets indsats for at rydde op i og berige fordrin-
ger med yderligere oplysninger, der er nødvendige for, at for-
dringerne kan inddrives i PSRM.
Beretning nr. 17/2018 om lempelsen af revisionspligten (tværgående undersøgelse)
Juni 2019
Skatteministeriet har ikke i tide og i tilstrækkelig grad sikret sig
viden om, hvilken effekt lempelsen af revisionspligten har haft.
Sagen er afsluttet
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 48: Bilag udleveret på udvalgets møde med Statsrevisorerne og Rigsrevisionen den 2. februar 2023
2655966_0017.png
17
2018
Statsrevisorernes kritik
Åbne opfølgningspunkter/sagen afsluttet
Beretning nr. 4/2018 om refusion af registreringsafgift ved eksport af brugte køretøjer
November 2018
Skatteministeriets forvaltning af og kontrol med refusion af regi-
streringsafgifter ved eksport af brugte køretøjer er meget util-
fredsstillende.
SKATs kontrol indsats på området har ikke være tilrettelagt på en
måde, som afspejler SKATs viden om misbrug.
Sagen er afsluttet.
Beretning nr. 2/2018 om statens indsats over for køretøjer, der udebliver fra periodisk syn
Oktober 2018
SKAT har ikke inddrevet ubetalte bilsynsbøder som forudsat.
Sagen er åben, men ingen åbne punkter vedrører Skatteministe-
riets koncern.
2017
Statsrevisorernes kritik
Åbne opfølgningspunkter/sagen afsluttet
Beretning nr. 7/2017 om SKATs kontrol og vejledning på toldområdet
December 2017
SKAT har ikke tilrettelagt og gennemført en effektiv toldkontrol
af den legale vareimport, og SKATs vejledning af borgere og virk-
somheder har været utilstrækkelig.
Toldstyrelsens arbejde med at udvikle og idriftsætte den it-un-
derstøttede risikovurdering af import af varer, der har en sær-
lig farlig karakter.
Toldstyrelsens arbejde med at forbedre it-understøttelsen af
toldkontrollen, herunder styrelsens metoder for udtagning og
gennemførelse af toldkontroller.
Beretning nr. 18/2016 om Skatteministeriets styring af økonomien i udviklingen af det nye ejendomssystem
Juni 2017
Skatteministeriet har ikke etableret et tilfredsstillende grundlag
for løbende at styre økonomien i udviklingen af ejendomssyste-
met og har ikke fulgt op på budget, forbrug og leverancer.
Størstedelen af Skatteministeriets bevillingsansøgninger i akt-
stykkerne har været baseret på udokumenterede skøn og forud-
sætninger. Det har betydet, at Skatteministeriets oplysninger til
Folketinget og Finansudvalget om, hvordan ministeriet er nået
frem til de forventede udgifter, har været uigennemsigtige og
usikre.
Sagen er afsluttet.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 48: Bilag udleveret på udvalgets møde med Statsrevisorerne og Rigsrevisionen den 2. februar 2023
2655966_0018.png
18
2016
Statsrevisorernes kritik
Åbne opfølgningspunkter/sagen afsluttet
Beretning nr. 8/2016 om statens udbud af it-drift og -vedligeholdelse (tværgående undersøgelse)
December 2016
SKAT har ikke haft it-drift og -vedligeholdelse i udbud for 3 større
kontrakter på legacy-systemer, dvs. it-systemer, der er baseret
på forældede styresystemer, programmeringssprog og applikati-
oner.
Skatteministeriets arbejde med at udbyde de kontrakter, der
aldrig har været udbudt.
Beretning nr. 7/2016 om SKATs kontrol med udbetaling af negativ moms
December 2016
SKATs kontrol med negativ moms inden udbetaling har været
helt utilstrækkelig, og SKATs tilrettelæggelse af kontrollen har
været særdeles mangelfuld.
Sagen er afsluttet.
Beretning nr. 6/2016 om Skatteankestyrelsens sagsbehandlingstider og produktivitet
December 2016
Skatteministeriets etablering af Skatteankestyrelsen har ikke ind-
friet formålet om en mere effektiv og tidssvarende klagebehand-
ling. Skatteankestyrelsens sagsbehandlingstider var uacceptabelt
lange, produktiviteten halveret, og sagsbeholdningen næsten
fordoblet.
Borgere og virksomheder oplevede en sagsbehandlingstid for re-
alitetsbehandlede klager på ca. 27 måneder i 2016 for klagefa-
sen. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for alle klager var i
2016 ca. 8 måneder højere end i 2013.
Skatteministeriets initiativer i forhold til at nedbringe sagsbe-
handlingstiderne og øge produktiviteten i Skatteankestyrelsen.
Beretning nr. 5/2016 om styring af it-sikkerhed hos it-leverandører (tværgående undersøgelse)
November 2016
SKAT har ikke udarbejdet en tilstrækkelig risikovurdering for 2 af
sine it-systemer.
SKAT har ikke i tilstrækkelig grad stillet krav til it-leverandørers
sikkerhedsniveau.
Sagen er afsluttet.
Beretning nr. 11/2015 om SKATs forvaltning af og Skatteministeriets tilsyn med refusion af udbytteskat
Februar 2016
SKATs kontrol med udbetaling af udbytteskat via blanketordnin-
gen har været utilstrækkelig.
SKAT har uden hjemmel uddelegeret kontrolbeføjelser og pligter
til 3 banker, og SKAT har ikke kontrolleret, om bankerne har ud-
ført den uddelegerede myndighedsopgave.
Skatteministeriet har i sit tilsyn ikke forholdt sig til udviklingen i
udbytteskat, og med simple analyser burde ministeriet have op-
daget problemstillingen.
Skatteministeriets og Skattestyrelsens arbejde med kontrol af
anmodninger om refusion af udbytteskat, herunder resultatet
af Skattestyrelsens arbejde med kontrolstrategien for områ-
det.
Resultatet af Skatteministeriets arbejde med at undersøge,
om der kan skabes løsninger baseret på nettoindeholdelse.
Resultatet af Skattestyrelsens arbejde med at færdigimple-
mentere et nyt fælles risikoregister for hele Skattestyrelsen.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 48: Bilag udleveret på udvalgets møde med Statsrevisorerne og Rigsrevisionen den 2. februar 2023
2655966_0019.png
19
2015
Statsrevisorernes kritik
Åbne opfølgningspunkter/sagen afsluttet
Beretning nr. 6/2015 om SKATs kontrol og indsats over for små og mellemstore virksomheder
December 2015
SKATs tilrettelæggelse af kontrollen med små og mellemstore
virksomheders skattebetaling har ikke været tilfredsstillende.
Sagen er afsluttet.
Beretning nr. 4/2015 om brugervenligheden af offentlig digital selvbetjening for virksomheder (tværgående undersøgelse)
November 2015
De 2 virksomhedsrettede digitale selvbetjeningsløsninger admini-
streret af SKAT, som indgår i undersøgelse, er ikke brugervenlige
fra start til slut.
Beretning nr. 3/2015 om Skatteministeriets økonomistyring
November 2015
SKATs økonomistyring har været utilfredsstillende, bl.a. på grund
af usammenhængende målstyring.
SKAT har ikke kunnet opnå de effektiviseringer, der i vid udstræk-
ning var baseret på digitale løsninger, som var forudsætningen
for fusionen af kommunal og statslig skatteforvaltning i 2005.
SKAT har ikke i tilstrækkelig grad sikret retssikkerheden.
Skatteministeriets tilsyn med SKAT har været mangelfuldt og ikke
tilstrækkeligt tæt i forhold til de risici, der er på området.
Beretning nr. 5/2014 om SKATs systemmodernisering
Januar 2015
SKATs styring af de 6 projekter i systemmoderniseringen har ikke
været tilfredsstillende. Særligt har den økonomiske styring været
mangelfuld, og risikovilligheden hos SKAT har været høj.
Sagen er afsluttet.
Sagen er afsluttet.
Sagen er afsluttet.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 48: Bilag udleveret på udvalgets møde med Statsrevisorerne og Rigsrevisionen den 2. februar 2023
2655966_0020.png
20
2014
Statsrevisorernes kritik
Beretning nr. 3/2014 om SKATs forvaltning af restancer
December-2014
SKATs forvaltning af restancer i perioden april 2013 - november
2014 har været utilfredsstillende. SKAT har ikke haft tilstrække-
ligt datagrundlag til at inddrive restancer, og problemet var
kendt før den trinvise idriftsættelse af EFI. Problemer, der opstod
efter den trinvise idriftsættelse, er desuden ikke håndteret til-
fredsstillende.
Sagen er afsluttet.
Åbne opfølgningspunkter/sagen afsluttet
Beretning nr. 1/2014 om statens behandling af fortrolige oplysninger om personer og virksomheder (tværgående undersøgelse)
November 2014
SKAT har ikke efterlevet alle krav til behandling af fortrolige per-
sonoplysninger, som fremgår af sikkerhedsbekendtgørelsen, der
er en uddybning af persondatalovens bestemmelser.
SKAT bør forbedre sikkerheden for de oplysninger, SKAT behand-
ler for private virksomheder, fordi læk af disse oplysninger kan
skade virksomheders konkurrenceevne.
Beretning nr. 21/2013 om SKATs indsats på transfer pricing-området
August 2014
SKATs kontrol af virksomheder med transfer pricing har væsent-
lige svagheder, og indsatsen kan og bør derfor forbedres. Svag-
hederne er, at SKAT ikke præcist kan opgøre antallet af virksom-
heder med transfer pricing, at SKAT ikke anvender resultat- og
effektmål og ikke har fulgt op på effekten af kontrolprojekter, at
SKAT kun i begrænset omfang bruger de muligheder, som Folke-
tinget har givet i den præventive indsats, og at SKAT har indgået
en aftale med de største selskaber om tax governance, på trods
af at der ikke foreligger dokumentation for metodens effektivi-
tet.
Ved et kontrolprojekt af ca. 100 virksomheder i 2017 blev der fo-
retaget forhøjelser for 3 ud af 4 selskaber. Forhøjelserne udgjor-
de tilsammen 17 mio. kr. Der er dog ikke i beretningen omtalt
konkrete og overordnede økonomiske konsekvenser ved SKATs
mangelfulde kontrol af virksomheder med transfer pricing.
Sagen er afsluttet.
Sagen er afsluttet.
Beretning nr. 20/2013 om statens brug af konsulenter (tværgående undersøgelse)
Juni 2014
SKATs brug af konsulenter er kun i begrænset omfang baseret på
strategier og analyser af, hvilke opgaver der mest hensigtsmæs-
sigt bør løses af egne medarbejdere eller konsulenter.
Der er brug for et mere detaljeret niveau af ledelsesinformation i
SKAT og i Skatteministeriet, hvis ministeriet skal kunne styre sit
brug af konsulenter mere strategisk.
Sagen er afsluttet.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 48: Bilag udleveret på udvalgets møde med Statsrevisorerne og Rigsrevisionen den 2. februar 2023
2655966_0021.png
21
2013
Statsrevisorernes kritik
Beretning nr. 13/2012 om den offentlige ejendomsvurdering
August 2013
Skatteministeriet og SKAT har ikke arbejdet målrettet med at for-
bedre forvaltningen af vurderingsområdet, fx ved at opstille mål
for kvalitet og resultater.
SKAT selv vurderer, at opgaver på området ikke i alle tilfælde er
udført i overensstemmelse med lovgivningen. Kammeradvokaten
har derudover vurderet, at SKATs praksis i sager om ekstraordi-
nær genoptagelse har været ulovlig og ansvarspådragende.
Fundamentet for ejendomsvurderingerne er mangelfuldt med
den konsekvens, at 2 ens grunde kan vurderes forskelligt.
Der er store forskelle mellem værdier fastsat i den offentlige
ejendomsvurdering og den egentlige salgspris af ejendomme.
SKAT overholder ikke de grundlæggende forvaltningsretlige prin-
cipper ved behandling af klagesager, og der er risiko for, at kla-
gerne ikke er afgjort på et sagligt grundlag.
SKATs fremtidige tilrettelæggelse af vurderingsopgaven, dvs.
Åbne opfølgningspunkter/sagen afsluttet
opstilling af mål for fx kvalitet og resultater på vurderingsom-
rådet.
Etableringen af det nye vurderingssystem, der skal sikre større
træfsikkerhed og kvalitet i vurderingerne, herunder sikre rele-
vante og pålidelige salgsdata, der kan bruges i vurderingsar-
bejdet.
SKATs initiativer for at sikre, at de grundlæggende forvalt-
ningsretlige regler for behandling af klager overholdes på vur-
deringsområdet.
2012
Statsrevisorernes kritik
Beretning nr. 7/2011 om fusionen af skatteforvaltningen
Februar 2012
SKATs virtuelle organisering, hvor medarbejdere ikke sidder i
nærheden af deres umiddelbare chef, er ikke hensigtsmæssig på
længere sigt og bør derfor kun være en midlertidig løsning.
Skatteministeriet har ikke en samlet viden om omfang, kvalitet
og effekt af opgaveløsningen på skatteområdet inden fusionen,
og det er derfor ikke muligt samlet at vurdere, om SKAT har op-
retholdt eller forbedret opgaveløsningen efter fusionen.
Skatteministeriet har haft betydelige vanskeligheder med at nå
de opstillede mål for effektiviseringer. Hertil kommer, at ministe-
riet siden fusionens start ikke har haft samlede opgørelser over
planlagte og gennemførte effektiviseringstiltag og -projekter og
derfor ikke har et samlet overblik over resultater og erfaringer
med de forskellige tiltag.
Sagen er afsluttet.
Åbne opfølgningspunkter/sagen afsluttet
Foruden beretningerne i ovenstående tabel er Skatteministeriet også omfattet af følgende tværgå-
ende større undersøgelser, hvor der ikke er kritik af Skatteministeriet:
Beretning nr. 7/2021 om forvaltningen af olie- og gasrettigheder i Nordsøen
Beretning nr. 7/2020 om indsatsen for at undgå statsansattes besvigelser
Beretning nr. 1/2020 om ministeriernes
arbejde med FN’s verdensmål i Danmark
Beretning nr. 16/2019 om statens brug af og kontrol med arbejdsklausuler
Beretning nr. 12/2018 om åbne data
Beretning nr. 18/2014 om staten som selskabsejer
Beretning nr. 1/2013 om brugervenlighed og brugerinddragelse i offentlige digitale løsninger.