Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 36
Offentligt
2651870_0001.png
Kommissionens
arbejdsprogram 2023
Skatteudvalget den 25. januar 2023
Folketinget
| 26. januar 2023
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 36: Præsentationer fra gennemgang af Kommissionens arbejdsprogram med henblik på udvælgelse af forslag til en eller flere prioriterede EU-sager med relevans for Skatteudvalget i 2023 v/EU-konsulenten
2651870_0002.png
Dagsorden
1.
2.
3.
4.
Kommissionens arbejdsprogram 2023
Lovgivningsforslag af relevans for SAU
Fremgangsmåde for prioriterede forslag
Hvordan kan SAU behandle forslagene?
Folketinget
Side 2
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 36: Præsentationer fra gennemgang af Kommissionens arbejdsprogram med henblik på udvælgelse af forslag til en eller flere prioriterede EU-sager med relevans for Skatteudvalget i 2023 v/EU-konsulenten
2651870_0003.png
Kommissionens arbejdsprogram for 2023
Kommissionens arbejdsprogram blev fremsat den 18. oktober 2022 under titlen
”En
beslutsom og forenet Union”
KOM (2022) 548.
6 overordnede ambitioner
43 politiske målsætninger
51 initiativer (lovgivning, meddelelser, handlingsplaner og strategier m.v.)
37 nye forslag til lovgivning
Folketinget
Side 3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 36: Præsentationer fra gennemgang af Kommissionens arbejdsprogram med henblik på udvælgelse af forslag til en eller flere prioriterede EU-sager med relevans for Skatteudvalget i 2023 v/EU-konsulenten
2651870_0004.png
De 6 ambitioner og 43 politiske målsætninger
En europæisk grøn
pagt
Elektricitetsmarkeder
Vedvarende brint
Affaldsreduktion
Nye genomteknikker
Dyrevelfærd
Bæredygtige
fødevaresystemer
• Sund jordbund
• Pakke om miljøvenlig
godstransport
• Bæredygtig transport
Et Europa klar til
den digitale
tidsalder
Kritiske råstoffer
Hjælp til SMV’er
Virtuelle verdener
Patentlicenspakke
Folkesundhed
Det indre marked
Frekvensforvaltning
for det digitale årti
• Digitalisering af EU-
selskabsret
• Mobilitetspakke
• Bekæmpelse af
piratkopiering
En økonomi, der
tjener alle
• Den flerårige
finansielle ramme
• Økonomisk styring
• Egne indtægter
• Selskabsbeskatning
• Dataadgang inden for
finansielle tjeneste-
ydelser
• Styrkelse af euroens
rolle
• Detailinvesterings-
pakke
• Pakke om social
økonomi
• Fremme af bedre
praktikophold
• Lufthavnskapacitet
Et stærkere Europa
i verden
• Sikkerheds- og
forsvarsdimensionen I
rummet
• Forbindelserne med
Latinamerika og
Caribien
• Søfartssikkerhed
• God
forvaltningspraksis
Fremme af vores
europæiske levevis
• Mental sundhed
• Lovlig migration
• Et modstandsdygtigt
Schengenområde
• Bekæmpelse af
seksuel misbrug af
børn
• Cybersikkerhed
• Læringsmobilitet
• Forebyggelsespakke
Nyt skub i det
europæiske
demokrati
• Pakken om forsvar af
demokratiet
• Antikorruptionspakke
• Rettigheder for
personer med
handicap
9 målsætninger
11 initiativer
11 lovgivningsforslag
Folketinget
10 målsætninger
12 initiativer
8 lovgivningsforslag
10 målsætninger
13 initiativer
12 lovgivningsforslag
4 målsætninger
4 initiativer
1 lovgivningsforslag
7 målsætninger
8 initiativer
2 lovgivningsforslag
3 målsætninger
3 initiative
3 lovgivningsforslag
Side 4
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 36: Præsentationer fra gennemgang af Kommissionens arbejdsprogram med henblik på udvælgelse af forslag til en eller flere prioriterede EU-sager med relevans for Skatteudvalget i 2023 v/EU-konsulenten
2651870_0005.png
De 37 lovforslag
En europæisk grøn pagt
Revision af reglerne for EU’s indre elmarked
EU-brintbank
Revision af aspekter af EU’s affaldsrammedirektiv vedrørende fødevareaffald og tekstiler
Lovgivning om planter produceret ved hjælp af visse nye genomteknikker
Dyrevelfærd – revision af EU-lovgivningen
Lovgivningsmæssig ramme for bæredygtige fødevaresystemer
Initiativ om beskyttelse, bæredygtig forvaltning og genopretning af jordbunden i EU
International gods- og passagertransport: forøgelse af jernbanetrafikkens andel
Revision af direktivet om vægt og dimensioner
Revision af direktivet om kombineret godstransport
Initiativ om forgrønnelse af virksomheders vognparker
Europæisk retsakt om kritisk vigtige råstoffer
Revision af direktiv om forsinkede betalinger
Tvangslicens i forbindelse med patenter
Standard-essentielle patenter
Screening for og registrering af asbest i bygninger
Nyt radiofrekvenspolitikprogram (RSPP 2.0)
Direktiv om yderligere udvidelse og opgradering af anvendelse af digitale værktøjer og processer inden for selskabsret
EU-lovramme for hyperloop
Evaluering af, hvordan den flerårige finansielle ramme fungerer, hvilket kan omfatte en revision
Evaluering af den økonomiske styring
Anden pakke med nye egne indtægter
Erhvervslivet i Europa: ramme for indkomstbeskatning (BEFIT)
Rammen for åben finans
Revision af EU’s regler om betalingstjenester
Digital euro
Omfang og virkninger af eurosedlers og –mønters status som lovligt betalingsmiddel
Forbedring af rammen for detailinvesteringer
Lovgivningsinitiativ om foreningers grænseoverskridende aktiviteter
Styrket kvalitetsramme for praktikophold
Revision af forordningen om lufthavnsslots
Fastsættelse af en sanktionsramme rettet mod korruption
Digitalisering af rejsedokumenter og lettelse af rejser
Revision af direktivet om bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn
Pakken om forsvar af demokratiet, herunder initiativer til beskyttelse af EU’s demokratiske sfære mod skjult udenlandsk indflydelse
Ajourføring af den lovgivningsmæssige ramme for bekæmpelse af korruption
EU-handicapkort
Side 5
Et Europa klar til den digitale
tidsalder
En økonomi, der tjener alle
Et stærkere Europa i verden
Fremme af vores europæiske levevis
Folketinget
Nyt skub i det europæiske demokrati
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 36: Præsentationer fra gennemgang af Kommissionens arbejdsprogram med henblik på udvælgelse af forslag til en eller flere prioriterede EU-sager med relevans for Skatteudvalget i 2023 v/EU-konsulenten
2651870_0006.png
Lovgivningsforslag
En økonomi, der tjener alle
• Erhvervslivet i Europa: ramme for indkomstbeskatning (BEFIT)
• Egne indtægter: Anden pakke med nye egne indtægter
Folketinget
Side 6
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 36: Præsentationer fra gennemgang af Kommissionens arbejdsprogram med henblik på udvælgelse af forslag til en eller flere prioriterede EU-sager med relevans for Skatteudvalget i 2023 v/EU-konsulenten
2651870_0007.png
Lovgivningsforslag
Erhvervslivet i Europa: ramme for indkomstbeskatning (BEFIT)
En økonomi,
der tjener alle
Forslaget skal gøre det lettere for selskaber at operere over EU’s grænser og mindske
omkostningerne. Det skal ske ved en form for fælles skattegrundlag og fordeling af
overskuddet mellem medlemslandene på baggrund af en aftalt formel.
Forslaget vil ifølge økonomikommissær Paolo Gentiloni indeholde de centrale elementer
i en fælles skattebase og fordeling af beskatningsrettigheder på de omfattede selskabers
overskud mellem medlemslandene, hvilket bl.a. skal modvirke at EU-landene udarbejder
forskellige skatteordninger for at tiltrække selskaber.
Forslaget er inspireret af OECD-beskatningsaftalen (skattebase og omfordeling).
• Retsgrundlag: artikel 115 TEUF (indre marked, direktiv) – enstemmighed
1. kvartal
Folketinget
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Side 7
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 36: Præsentationer fra gennemgang af Kommissionens arbejdsprogram med henblik på udvælgelse af forslag til en eller flere prioriterede EU-sager med relevans for Skatteudvalget i 2023 v/EU-konsulenten
2651870_0008.png
Lovgivningsforslag
Erhvervslivet i Europa: ramme for indkomstbeskatning (BEFIT)
En økonomi,
der tjener alle
Ifølge Kommissionen vil BEFIT (Business in Europe: Framework for Income Taxation):
• Skabe et fælles regelsæt for koncerner, der opererer på det indre marked i mere end
et EU-land
• Mindske bureaukratiet og reducere overholdelsesomkostningerne i det indre marked
• Bekæmpe skatteundgåelse
• Sikre en enklere og mere retfærdig måde at fordele beskatningsrettigheder mellem
EU-lande på.
• BEFIT skal erstatte 27 forskellige selskabsskattesystemer for de omfattede
virksomheder.
• Forslaget erstatter det tidligere forslag om en fælles konsolideret selskabsskattebase
(CCCT) som første gang blev introduceret i marts 2011.
Folketinget
Side 8
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 36: Præsentationer fra gennemgang af Kommissionens arbejdsprogram med henblik på udvælgelse af forslag til en eller flere prioriterede EU-sager med relevans for Skatteudvalget i 2023 v/EU-konsulenten
2651870_0009.png
Lovgivningsforslag
Erhvervslivet i Europa: ramme for indkomstbeskatning (BEFIT)
En økonomi,
der tjener alle
Høring om BEFIT sat i gang og løber til 25. januar 2023.
Spørgsmål som høringen bl.a. skal medvirke til at afklare:
Anvendelsesområde:
koncerner med 750 mio. euro i samlede konsoliderede
indtægter (som OECD-aftalens søjle II) eller bredere anvendelsesområde med
lavere indtægtsgrænse?
Hvordan skal den fælles skattebase beregnes:
begrænsede skattemæssige
justeringer på de indtægter, som koncernenheder, der falder ind under BEFIT, har
oplyst i de finansielle opgørelser eller detaljerede regler for beregning?
Metode til fordeling af skattepligtigt overskud:
fordelingsnøglen skal afspejle kilden til
indkomstdannelsen, dvs. materielle aktiver, arbejde (personale og lønninger) og salg
efter destination – med eller uden immaterielle aktiver?
Folketinget
Side 9
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 36: Præsentationer fra gennemgang af Kommissionens arbejdsprogram med henblik på udvælgelse af forslag til en eller flere prioriterede EU-sager med relevans for Skatteudvalget i 2023 v/EU-konsulenten
2651870_0010.png
Lovgivningsforslag
Anden pakke med nye egne indtægter til EU’s budget
En økonomi,
der tjener alle
Udløber af aftale om MFF/genopretningfond samt interinstitutionel aftale fra 2020.
Formålet er som med den første pakke at sikre finansiering til afviklingen af det fælles
EU-lån på 750 mia. euro til genopretningsfonden samt sikre større sammenhæng
mellem EU’s politikker og indtægter.
Første pakke fremsat i december 2021 med indtægter baseret på EU’s
kvotehandlessystem (ETS), CO2-grænsetilpasningsmeknismen (CBAM) og
omfordeling af besktningsrettigheder under OECD-aftalens spor 1.
Anden pakke vil være baseret på forslaget om erhvervsbeskatning (BEFIT).
• Retsgrundlag: artikel 311 og 322 TEUF (EU-budget) – enstemmighed + ratifikation
1. kvartal
Folketinget
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Side 10
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 36: Præsentationer fra gennemgang af Kommissionens arbejdsprogram med henblik på udvælgelse af forslag til en eller flere prioriterede EU-sager med relevans for Skatteudvalget i 2023 v/EU-konsulenten
2651870_0011.png
Fremgangsmåde for prioriterede forslag
Formelt sker udvælgelsen for at kontrollere for overholdelse af nærhedsprincippet, som
EU-traktatens protokol nr. 2 giver de nationale parlamenter i EU mulighed for, men i
praksis udvælges forslagene også ud fra politisk relevans.
Udvælgelse:
• Fagudvalg udvælger forslag på baggrund af Kommissionens arbejdsprogram
• Europaudvalget udvælger 5-10 forslag som Folketingets prioriterede forslag
Behandling:
• De udvalgte forslag behandles i fagudvalgene
• Fagudvalgene kan på baggrund af behandlingen indstille til:
Begrundet udtalelse til Kommissionen (hvis et flertal finder brud på
nærhedsprincippet)
Politisk udtalelse til Kommissionen om forslagets indhold
Folketinget
Side 11
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 36: Præsentationer fra gennemgang af Kommissionens arbejdsprogram med henblik på udvælgelse af forslag til en eller flere prioriterede EU-sager med relevans for Skatteudvalget i 2023 v/EU-konsulenten
2651870_0012.png
Hvordan kan SAU behandle forslagene?
Nærhedstjek (begrundet udtalelse om brud på nærhedsprincippet)
Politisk dialog (politisk udtalelse om forslagets indhold)
Sende en delegation til Bruxelles
Invitere en kommissær til Folketinget
Skriftlige spørgsmål til Kommissionen
Tiltag rettet mod regeringen:
Samråd med ministeren
Forespørgselsdebat i Folketingssalen
Teknisk gennemgang ved ministeriet
Skriftlige spørgsmål til regeringen
Side 12
Folketinget
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 36: Præsentationer fra gennemgang af Kommissionens arbejdsprogram med henblik på udvælgelse af forslag til en eller flere prioriterede EU-sager med relevans for Skatteudvalget i 2023 v/EU-konsulenten
2651870_0013.png
Mere information
www.ft.dk
Martin Jørgensen
EU-konsulent
Tlf.
36 22
E-mail: [email protected]
Folketinget