Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 225
Offentligt
2746094_0001.png
Notat
Skatteøkonomisk Redegørelse 2023
Introduktion
Skatteøkonomisk Redegørelse 2023
1
er en publikation om dansk økonomi, der udarbejdes af
Skatteministeriet. I dette notat præsenteres publikationens konklusioner vedrørende grænsehandel
med tobak, herunder:
At danskernes grænsehandel med nydelsesmidler er steget og nu er højere end før
coronapandemien
At danskernes forbrug af tobak ikke er faldet væsentligt til trods for to afgiftsstigninger på
tobak
Grænsehandlen med nydelsesmidler er steget til ca. 4,5 mia. kr.
Grænsehandlen med nydelsesmidler er steget til ca. 4,5 mia. kr. i 2022, hvilket bl.a. kan tilskrives de
seneste afgiftsforhøjelser på tobak.
2
Det svarer til, at alle danskere grænsehandlede nydelsesmidler for
800 kr. pr. person i 2022.
I 2019 beløb grænsehandlen
med nydelsesmidler til
ca. 4 mia. kr.
I 2022 beløb grænsehandlen
sig til ca. 4,5 mia. kr.
1
Skatteministeriet,
Skatteøkonomisk Redegørelse 2023:
https://www.skm.dk/aktuelt/presse-nyheder/nyheder/skatteoekonomisk-
redegoerelse-2023/
2
Skatteøkonomisk Redegørelse, s. 14, afsnit 3
Tobaksproducenterne
+45 41 87 08 21 · [email protected] · www.tobaksproducenterne.dk
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 225: Henvendelse af 4/9-23 fra Tobaksproducenterne om notat: Skatteøkonomisk Redegørelse 2023, konklusioner vedrørende grænsehandel med tobak
2746094_0002.png
2
Coronapandemien begrænsede danskernes mulighed for at grænsehandle, hvilket resulterede i en
ekstraordinær lav grænsehandel i 2020 og 2021.
Størstedelen af danskernes grænsehandel foregår i Tyskland. I 2022 skønnes grænsehandlen i Tyskland
således at udgøre over 60 pct. af den samlede grænsehandel, mens ca. 25 pct. af den samlede
grænsehandel sker i andre EU-lande.
3
Tobak grænsehandles
modsat en del andre nydelsesmidler
i flere andre lande end Tyskland,
herunder flere østeuropæiske lande.
Ca. 85 pct. af den samlede grænsehandel med nydelsesmidler i 2022
svarende til ca. 3¾ mia.
kr.
bestod af afgiftsbelagte nydelsesmidler, dvs. øl, vin, spiritus, tobak, chokolade og slik.
4
Danskernes forbrug af tobak er ikke faldet væsentligt
I 2022 udgjorde indtægterne fra tobaksafgifterne ca. 7 mia. kr. Det er ca. samme niveau som i 2018 og
før coronapandemien
og før de to afgiftsforhøjelser på tobak svarende til en prisstigning på ca. 14 kr.
i 2020 og 5 kr. i 2022 for cigaretter. Skatteministeriet angiver, at:
5
”Når
indtægterne fra tobaksafgifterne er omtrent uændrede på trods af de højere stykafgifter,
afspejler det, at det indenlandske, afgiftspligtige salg er faldet
målt på antallet af cigaretter og
mængden af anden tobak. Baseret på antallet af solgte stempelmærker er det afgiftspligtige salg af
cigaretter
som står for størstedelen af indtægterne fra tobaksafgifterne
faldet fra ca. 5�½ mia. stk. i
årene før afgiftsstigningerne fandt sted til omtrent 3�½ mia. stk. i 2022. Det markante fald i det
afgiftspligtige salg (dvs. i afgiftsgrundlaget) har stort set opvejet den umiddelbare provenuvirkning af
de højere afgiftssatser.”
”Det
faktiske tobaksforbrug skønnes dog ikke at være faldet tilsvarende, hvilket peger på, at
danskernes grænsehandel med tobak (samt den illegale handel) må være steget. Dette afspejler sig
3
4
Skatteøkonomisk Redegørelse 2023, s. 128-129
Skatteøkonomisk Redegørelse 2023, s. 124, afsnit 3
5
Skatteøkonomisk Redegørelse 2023, s. 15, afsnit 2-4.
Tobaksproducenterne
+45 41 87 08 21 · [email protected] · www.tobaksproducenterne.dk
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 225: Henvendelse af 4/9-23 fra Tobaksproducenterne om notat: Skatteøkonomisk Redegørelse 2023, konklusioner vedrørende grænsehandel med tobak
2746094_0003.png
3
netop også i den skønnede stigning i værdien af grænsehandlen med tobak i 2022.”
Skatteministeriet påpeger også, at:
6
”Udviklingen i afgiftsgrundlaget, dvs. i det afgiftspligtige (lovlige) salg af tobak, kunne
umiddelbart formodes at afspejle en ændring i danskernes rygevaner.
Sundhedsstyrelsens rygevaneundersøgelser indikerer imidlertid, at danskernes forbrug af tobak i
slutningen af 2022 ikke er faldet væsentligt til trods for de to afgiftsforhøjelser.”
Når det afgiftspligtige salg er faldet, mens det faktiske tobaksforbrug tilsyneladende ikke er
faldet tilsvarende, er det en indikation af, at grænsehandlen med tobak (samt den illegale handel)
må være steget.
Dette afspejler sig også i den skønnede stigning i værdien af grænsehandlen med
tobak i 2022, jf. figur 4.1.”
6
Skatteøkonomisk Redegørelse 2023, s. 132, afsnit 4-5
Tobaksproducenterne
+45 41 87 08 21 · [email protected] · www.tobaksproducenterne.dk
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 225: Henvendelse af 4/9-23 fra Tobaksproducenterne om notat: Skatteøkonomisk Redegørelse 2023, konklusioner vedrørende grænsehandel med tobak
2746094_0004.png
4
Danmark slår Tyskland og Sverige på cigaretpriser
Resultatet af forhøjelserne af tobaksafgiften i 2020 og 2022 er, at det nu er væsentligt billigere at købe
cigaretter i to af vores nabolande, Tyskland og Sverige, jf. tabel 4.3
.
7
Hvad ville det betyde for statskassen, hvis danskerne købte tobak i Danmark?
Skatteministeriet angiver et hypotetisk eksempel, nemlig hvad det ville betyde for afgiftsindtægterne
og dermed statskassen, såfremt danskernes grænsehandelspenge på tobak var blevet brugt i danske
butikker i stedet.
”Hvis
danskernes grænsehandel med nydelsesmidler i 2022 rent hypotetisk i stedet var blevet
brugt på de tilsvarende afgiftsbelagte varer i Danmark,
så ville afgiftsindtægterne herfra (dvs. fra
punktafgifter ekskl. moms) skønsmæssigt have været godt 1¾ mia. kr. højere.”
7
Skatteøkonomisk Redegørelse, s. 128
Tobaksproducenterne
+45 41 87 08 21 · [email protected] · www.tobaksproducenterne.dk
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 225: Henvendelse af 4/9-23 fra Tobaksproducenterne om notat: Skatteøkonomisk Redegørelse 2023, konklusioner vedrørende grænsehandel med tobak
2746094_0005.png
5
”I
så fald ville
de samlede punktafgiftsindtægter fra nydelsesmidler have været på ca. 15¼ mia.
kr. i 2022.
Samtidig ville
momsindtægterne også have været skønsmæssigt godt 1 mia. kr. højere.
”Afgifterne
på cigaretter og røgtobak udgør godt to tredjedele af de hypotetiske ekstra
afgiftsindtægter på i alt ca. 1¾ mia. kr. i 2022, jf. figur 4.4.
Det afspejler, at tobaksafgifterne udgør en relativt stor andel af forbrugerprisen på cigaretter og
øvrige tobaksvarer, således at grænsehandlen med tobak alt andet lige har større virkning på de
danske afgiftsindtægter end en beløbsmæssig tilsvarende grænsehandel med andre
nydelsesmidler.”
8
8
Skatteøkonomisk Redegørelse 2023, s. 129-130
Tobaksproducenterne
+45 41 87 08 21 · [email protected] · www.tobaksproducenterne.dk