Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22
L 89 , L 89 A , L 89 B
Offentligt
2499162_0001.png
10. december 2021
J.nr. 2020 - 9326
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 89 - Forslag til Lov om ændring af tobaksafgiftsloven, lov om forskellige
forbrugsafgifter, momsloven og forskellige andre love og ophævelse af lov om ændring af
lov om forskellige forbrugsafgifter og opkrævningsloven. (Regulering af antallet af ciga-
retter i en pakke, indførelse af afgift på nikotinprodukter, sammenlægning af afgiftssat-
serne for røgfri tobak, justering af betingelser for fjernsalgsregistrering for visse punktaf-
gifter, ændring af momsloven som reaktion på covid-19-pandemien m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 79 af 6. december 2021. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Ole Birk Olesen (LA).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
L 89 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 80: Spm., om det foreslåede afgiftsniveau på nikotinprodukter afspejler professor Knud Juels helbredskonsekvensvurdering af, at skadevirkningen af snus kun er 5 pct. af skadevirkningen af cigaretter, til skatteministeren
2499162_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, om ministeren er enig i professor Knud Juels sundhedsper-
spektiv på cigaretter og snus, når han til Sundhedsstyrelsen skriver følgende kommentar
til en litteraturgennemgang af helbredskonsekvenserne ved brug af skandinavisk snus:
”Stor
risikoforskel mellem snusbrug og rygning. Hvis en person ophører med rygning el-
ler vælger snus isf rygning vil det give en helbredsmæssig gevinst. Hvis sundhedsmæssig
ligevægt skal beregnes hvor mange snusere, der går på en ryger. Der har været bud på at
snus havde 5% af rygningens skadevirkninger. Dvs. 20 må snuse, hvis der så spares en ry-
ger"?
Svar
Med L 89 foreslår regeringen at indføre afgift på nikotinprodukter, herunder nikotinpo-
ser. Regeringen ønsker, at forbruget af nikotinposer reduceres
særligt i forhold til børn
og unge.
Der anmodes om en redegørelse for, om ministeren er enig i professor Knud Juels
sundhedsperspektiv på cigaretter og snus, som han har givet som kommentar til en litte-
raturgennemgang af helbredskonsekvenserne ved brug af skandinavisk snus til Sundheds-
styrelsen. Dette er Sundhedsministeriets ressort, og jeg har derfor indhentet bidrag fra
sundhedsministeren, som jeg kan henholde mig til:
”Til
brug for besvarelse af spørgsmålet er der indhentet bidrag fra Sundhedsstyrelsen, der
oplyser følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Professor Knud Juels udtalelse om cigaretter og snus er alene professorens anliggende.
Sundhedsstyrelsen henviser til professor Knud Juel for nærmere uddybelse.
Der findes aktuelt næppe lovlige produkter med samme skadelighed for helbredet som
tobaksrygning. Sundhedsstyrelsen bemærker, at nikotinprodukter, fx nikotinposer, nogle
gange markedsføres og omtales som en ikke-skadelig erstatning for rygning og som et ry-
gestopmiddel. At et produkt er mindre skadeligt end tobaksrygning, gør det ikke nødven-
digvis til et produkt, som Sundhedsstyrelsen kan anbefale.
Hvert år dør 13.600 danskere som følge af rygning, og det estimeres, at op imod halvde-
len af personer, der ryger regelmæssigt, kan forvente at dø af rygerelaterede sygdomme
som fx KOL, hjertekarsygdomme og kræft. Dette betyder, at selv ved en reducering af
dødeligheden eller sygeligheden ved brugen af et substitutionsprodukt, vil der ud fra et
folkesundhedsperspektiv være en ikke-acceptabel risiko forbundet med brugen af det.
Sundhedsstyrelsen bemærker yderligere, at det er ulovligt at markedsføre snus i Danmark.
Begrænsning af tilgængelighed er den mest effektive indsats til tobaks- og nikotinforebyg-
gelse, og øgede skatter og afgifter er det vigtigste redskab til at begrænse tilgængeligheden.
Væsentlige stigninger i prisen på tobaks- og nikotinprodukter vil bidrage til at forebygge,
at unge begynder at ryge eller bruge røgfri produkter; herunder eksempelvis e-cigaretter
Side 2 af 3
L 89 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 80: Spm., om det foreslåede afgiftsniveau på nikotinprodukter afspejler professor Knud Juels helbredskonsekvensvurdering af, at skadevirkningen af snus kun er 5 pct. af skadevirkningen af cigaretter, til skatteministeren
2499162_0003.png
og nikotinposer. Samtidig motiverer prisstigninger personer, der ryger eller bruger niko-
tinprodukter, til at stoppe, samt fører til reduceret forbrug blandt dem, der fortsætter med
at ryge eller bruge nikotinprodukter. Priselasticiteten er størst hos børn og unge samt per-
soner med færre økonomiske midler. Det betyder, at jo mere prisen hæves på et givent
produkt, desto mere vil det nedbringe efterspørgslen hos disse grupper.
Det er Sundhedsstyrelsens vurdering, at en regulering af alle tobaks- og nikotinprodukter
vil bidrage til at opnå en røgfri generation i 2030.””
Side 3 af 3