Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22
L 89 , L 89 A , L 89 B
Offentligt
2497372_0001.png
9. december 2021
J.nr. 2020 - 9326
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 89 - Forslag til Lov om ændring af tobaksafgiftsloven, lov om forskellige
forbrugsafgifter, momsloven og forskellige andre love og ophævelse af lov om ændring af
lov om forskellige forbrugsafgifter og opkrævningsloven. (Regulering af antallet af ciga-
retter i en pakke, indførelse af afgift på nikotinprodukter, sammenlægning af afgiftssat-
serne for røgfri tobak, justering af betingelser for fjernsalgsregistrering for visse punktaf-
gifter, ændring af momsloven som reaktion på covid-19-pandemien m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 74 af 6. december 2021. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Kenneth Mikkelsen (V).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
L 89 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm., om det er rimeligt at påføre industrien omkostninger i forbindelse med den foreslåede clean market-regel, til skatteministeren
2497372_0002.png
Spørgsmål
Industrien oplyser, at den foreslåede clean market regel vil betyde, at minimum 1 million
dåser røgfri produkter skal hjemtages, fordi det som konsumentvarer med begrænset
holdbarhedstid ikke forsvarligt vil kunne returneres til markedet. Vil ministeren forholde
sig til, om det er rimeligt at påføre industrien disse omkostninger?
Svar
Med L 89 foreslår regeringen at indføre afgift på nikotinprodukter, herunder nikotinpo-
ser. Regeringen ønsker, at forbruget af nikotinposer reduceres
særligt i forhold til børn
og unge.
Herudover foreslås det at sammenlægge afgiftskategorierne for røgfri tobak og at indføre
en stempelmærkeordning for røgfri tobak og nikotinprodukter.
Stempelmærkekravet for røgfri tobak og nikotinprodukter træder i kraft den 1. juli 2022.
Fra og med denne dato må registrerede virksomheder ikke udlevere varer uden stempel-
mærker.
Reglerne om ”clean market” indebærer, at
grossister og detailhandlere ikke må sælge eller
opbevare nikotinprodukter og røgfri tobak uden stempelmærker hhv. 3 måneder og 4 må-
neder efter, at stempelmærkekravet er blevet indført.
Det er regeringens opfattelse, at reglerne om ”clean market” er et effektivt middel til at
sikre, at indførelse af nye afgifter og afgiftsforhøjelser slår hurtigt igennem hos forbru-
gerne, således at den ønskede forbrugsreducerende effekt opnås. Det skyldes, at der fast-
sættes en afgrænset periode, hvor varer uden stempelmærker kan sælges.
Den enkelte producent, importør, grossist og detailhandler må selv beslutte, hvordan de
vil indrette deres forretning. Det er således op til producenterne og importørerne selv,
hvor stor en mængde varer uden stempelmærker, som de ønsker at sende på markedet in-
den 1. juli 2022 for at undgå, at detailhandlen skal sælge varer med stempelmærker i peri-
oden fra 1. juli til den 1. oktober 2022. Tilsvarende er det op til grossister og detailhand-
lere, om de ønsker at indkøbe så store mængder varer uden stempelmærker inden 1. juli
2022, at der er risiko for, at de ikke kan nå at sælge de pågældende varer i løbet af de 3
måneder.
Producenterne og importørerne kan også vælge, at de alene sender den mængde varer på
markedet, som svarer til 3 måneders salg.
Mængden af varer, som skal hjemtages/tilbagekaldes/destrueres afhænger således af,
hvordan den enkelte aktør har valgt at indrette sig. Det er således min opfattelse, at om-
kostningerne forbundet med de foreslåede regler
om ”clean market” er rimelige.
Jeg vil
ikke undlade at bemærke, at tidligere værnsregler mod hamstring ikke har fungeret efter
hensigten, da der længe efter ikrafttrædelse af afgiftsforhøjelser har befundet sig varer
med lav afgift på markedet.
Side 2 af 2