Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22
L 89 , L 89 A , L 89 B
Offentligt
2497443_0001.png
9. december 2021
J.nr. 2020 - 9326
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 89 - Forslag til Lov om ændring af tobaksafgiftsloven, lov om forskellige
forbrugsafgifter, momsloven og forskellige andre love og ophævelse af lov om ændring af
lov om forskellige forbrugsafgifter og opkrævningsloven. (Regulering af antallet af ciga-
retter i en pakke, indførelse af afgift på nikotinprodukter, sammenlægning af afgiftssat-
serne for røgfri tobak, justering af betingelser for fjernsalgsregistrering for visse punktaf-
gifter, ændring af momsloven som reaktion på covid-19-pandemien m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 24 af 30. november 2021. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Lars Boje Mathiesen (NB).
Morten Bødskov
/ Jacob Vastrup
L 89 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 61: Spm. om, hvorfor de danske skattemyndigheder har konkluderet anderledes end de svenske skattemyndigheder, som har bedre viden og erfaring med produktet, til skatteministeren
2497443_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvilke fagtekniske input Skatteministeriet har indhentet fra
Norge og Sverige i forbindelse med udarbejdelsen af afgiften, som kun ellers eksisterer i
nabolandene? Såfremt ministeren ikke har indhentet ekspertviden fra nabolandene, bedes
ministeren forklare hvorfor ikke.
Svar
Med L 89 foreslår regeringen at indføre afgift på nikotinprodukter, herunder nikotinpo-
ser. Regeringen ønsker, at forbruget af nikotinposer reduceres
særligt i forhold til børn
og unge.
Ved udarbejdelsen af den foreslåede afgift på nikotinprodukter har der ikke været indhen-
tet fagtekniske input fra Norge og Sverige. Det bemærkes i den forbindelse, at der er tale
om en national afgift, som skal ses i sammenhæng med de markante tiltag, som allerede er
vedtaget på nikotin- og tobaksområdet. Det gælder navnlig forhøjelsen af tobaksafgif-
terne, udmøntningen af den nationale handleplan mod børn og unges rygning samt indfø-
relsen af afgift på nikotinholdige væsker til e-cigaretter.
Herudover må jeg henholde mig til de forhold, der gør sig gældende i Danmark, herunder
fx hvilke hensyn der ligger til grund for indretningen af afgifter i Danmark. Det bemærkes
i den forbindelse, at selvom Norge og Sverige er vores nabolande, så er det ikke nødven-
digvis de samme hensyn, der skal afvejes og ligger til grund, når der indrettes afgifter.
Norge er fx ikke medlem af EU. Herudover er der andre produkter på markedet i Sverige
og Norge, hvor fx snus er lovligt, hvilket ikke er tilfældet i Danmark som følge af et EU-
forbud.
Side 2 af 2