Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22
L 89 , L 89 A , L 89 B
Offentligt
2499111_0001.png
Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 13
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 24-11-2021
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: DEPCFMA
Sagsnr.: 2115729
Dok. nr.: 1986726
Folketingets Sundhedsudvalg har den 6. oktober 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
13 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 13:
”Ministeren
bedes redegøre for, hvilken konkret effekt den foreslåede afgift på niko-
tinprodukter har på folkesundheden i Danmark jf. lovforslaget, der er sendt i høring,
hvor det i begrundelsen for den foreslåede afgift fremgår, at
”Lovforslagets
overord-
nede formål er at
styrke folkesundheden i Danmark.””
Svar:
Der er til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet bidrag fra Sundhedsstyrelsen,
der oplyser følgende, som jeg henholder mig til:
”For at kunne besvare spørgsmålet har Sundhedsstyrelsen indhentet bidrag fra Sta-
tens Institut for Folkesundhed, som har svaret følgende:
”Ud fra vores kendskab foreligger på nuværende tidspunkt endnu ikke beregninger
på priselasticiteten eller graden af substitution for nye nikotinprodukter såsom niko-
tinposer. Det vil være vanskeligt at beregne en effekt på folkesundheden, og vil
kræve flere års data.
Statens Institut for Folkesundhed vurderer således, at vi ikke har et tilstrækkeligt vi-
dens- og datagrundlag til at foretage de efterspurgte beregninger med rimelig sikker-
hed i estimatet”.
Sundhedsstyrelsen bemærker, at begrænsning af tilgængelighed er den mest effek-
tive indsats til tobaks- og nikotinforebyggelse, og at øgede skatter og afgifter er det
vigtigste redskab til at begrænse tilgængeligheden. Væsentlige stigninger i prisen på
tobaks- og nikotinprodukter vil bidrage til at forebygge, at unge begynder at ryge el-
ler bruge røgfri produkter; herunder eksempelvis nikotinposer. Samtidig motiverer
prisstigninger personer, der ryger eller bruger nikotinprodukter, til at stoppe, samt
fører til reduceret forbrug blandt dem, der fortsætter med at ryge eller bruge nikotin-
produkter. Priselasticiteten er størst hos børn og unge samt personer med færre øko-
nomiske midler. Det betyder, at jo mere prisen hæves på et givent produkt, desto
mere vil det nedbringe efterspørgslen hos disse grupper.
Sundhedsstyrelsen kan oplyse, at nikotin er et stærkt afhængighedsskabende stof, og
at nikotin ifølge WHO kan virke som en tumorpromoter, hvilket betyder, at det er et
stof, der stimulerer og fremmer tumorer. Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor udeluk-
kende brug af nikotin til borgere, der er i behandling for nikotinafhængighed
og kun
i en afgrænset periode.
L 89 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvorfor der ikke indføres en maksimal grænse for indholdet af nikotin i nikotinprodukter, som branchen selv efterspørger, til skatteministeren
Sundhedsstyrelsen bemærker desuden, at det er væsentligt at forebygge, at børn og
unge bliver afhængige af nikotin
uanset produkttype. Derfor er det væsentligt ud
fra et forebyggelsesperspektiv, at nikotinprodukter reguleres således at børn og unge
ikke begynder at bruge nikotinprodukter eller bliver nikotinafhængige.
Det er Sundhedsstyrelsens vurdering, at en regulering af alle tobaks- og nikotinpro-
dukter vil bidrage til at opnå en røgfri generation i 2030.”
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Camilla Friborg Madsen
Side 2