Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22
L 89 , L 89 A , L 89 B
Offentligt
2493716_0001.png
Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 727
Offentligt
18. november 2021
J.nr. 2021 - 7853
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 727 af 4. oktober 2021 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA).
Morten Bødskov
/ Jacob Vastrup
L 89 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm., om man har fastsat det optimale afgiftsniveau for nikotinprodukter set i forhold til at få flest mulige til at stoppe med at bruge nikotinprodukter, til skatteministeren
2493716_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvordan Skatteministeriet er nået frem til en afgift på nikotin-
produkter på 5,5 øre pr. mg nikotin, jf. SAU alm. del
bilag 327? Ministeren bedes endvi-
dere oversende de beregninger, der ligger til grund for, at Skatteministeriet er nået frem til
en afgift på 5,5 øre pr. mg nikotin, herunder specifikt, metode, modeller og antagelser, der
ligger til grund for ministeriets konkrete vurderinger af effekterne på grænsehandel, illegal
handel og substitution.
Svar
Der dukker fortsat nye nikotinprodukter op, der kan supplere eller erstatte de traditionelle
tobaksprodukter, og som i dag ikke er pålagt afgift. Samtidig er der risiko for, at forbru-
gerne kan opfatte de nye produkter som ufarlige, men nikotin er afhængighedsskabende
og sundhedsskadeligt. Den nye afgift skal være med til at nedbringe forbruget af nikotin-
poser, herunder særligt for de unge.
Afgiften på nikotinprodukter skal ses i sammenhæng med de øvrige tiltag, som er vedta-
get vedrørende tobak og nikotin. Det gælder navnlig forhøjelsen af tobaksafgifterne i
2020 og 2022, udmøntningen af den nationale handleplan mod børn og unges rygning
samt indførelsen af afgift på nikotinholdige væsker til e-cigaretter mv., hvor regeringen
arbejder for at stoppe og forebygge tobaksrygning og nikotinafhængighed.
Den nationale handleplan mod børn og unges rygning indebærer blandt andet, at tobaks-
surrogater (som fx nikotinposer) omfattes af samme regulering som tobaksvarer, hvad an-
går reklameregler, sponsorering, forbud mod synlig anbringelse og fremvisning, alders-
grænse, røgfri skolematrikler og røgfri skoletid, ligesom der skal sundhedsadvarsler på
pakkerne på linje med dem, der findes på e-cigaretter. Derudover indføres et forbud mod
salg af e-væsker med kendetegnende aromaer, bortset fra mentol og tobak.
Der er mange hensyn, der indgår og skal afvejes i fastsættelse af niveauet for afgiften på
nikotinprodukter. Det gælder fx nedgangen i forbruget og skift til andre substituerbare
produkter. På den ene side ønsker regeringen, at der er færre danskere, der begynder at
bruge nikotinposer, ligesom afgiften alt andet lige vil tilskynde til at anvende nikotinposer
med et lavere nikotinindhold, hvilket taler for en forholdsvis høj afgift. Omvendt skal af-
giften ikke være så høj, at det i større omfang kan få danskerne til at vælge cigaretterne
som alternativ. Derudover er der også hensynet til øget grænsehandel og illegal handel,
som både reducerer omsætningen i den danske detailhandel og statens provenu. Regerin-
gen mener, at en sats på 5,5 øre pr. mg nikotin samlet set er et fornuftigt niveau, når de
mange hensyn tages i betragtning.
For en beskrivelse af provenuberegning og herunder beregninger af grænsehandelsvirk-
ning (inkl. illegal handel) og substitution henvises til SAU alm. del. spm. 731 (2020-21).
Side 2 af 2