Skatteudvalget 2021-22
L 88
Offentligt
2498327_0001.png
10. december 2021
J.nr. 2021 - 9172
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 88
Forslag til lov om ændring af lov om kommunal ejendomsskat, ejen-
domsvurderingsloven, dødsboskatteloven og skatteforvaltningsloven. (Fastsættelse af
dækningsafgiftspromiller, stigningsbegrænsning for foreløbig opkrævning af dæknings-
afgift, tilpasninger vedrørende de nye ejendomsvurderinger m.v.)
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 6. december 2021. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Morten Bødskov
/ Christina Faurby Birck
L 88 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm., om f.eks. en boligejer, som oplyser, at boligarealet ikke udgør 133 m2 som anført i deklarationsmeddelelsen, men derimod 130 m2, ikke vil kunne få ændret dette, hvis det ikke sker inden for deklarationsperioden, til skatteministeren
2498327_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af den tekniske gennemgang af lovforslaget den 2. december
2021, jf. L 88
bilag 5, oplyse, om det er korrekt forstået, at f.eks. en boligejer som oply-
ser, at boligarealet ikke udgør 133 m2 som anført i deklarationsmeddelelsen, men der-
imod udgør 130 m2, ikke vil kunne få ændret dette, hvis det ikke sker indenfor deklarati-
onsperioden, da Skatteforvaltningen ikke vil anse fejlen som åbenbart urigtig, og at borge-
ren i så fald heller ikke senere vil kunne få ændret dette, idet det forventeligt ikke vil be-
tyde en ændring på +/- 20 pct.? I bekræftende fald bedes ministeren redegøre for, om
dette strider mod ministerens retsfølelse, og om ministeren vil tage initiativ til at ændre
dette?
Svar
Indledningsvist bemærkes, at forslaget er en del af en samlet løsning som skal sikre, at der
gælder ensartede regler for at ændre en vurdering, uanset om en ejendomsejer anmoder
om ordinær genoptagelse, ekstraordinær genoptagelse eller klager over en vurdering. Det
vil skabe mulighed for mere klar og enkel kommunikation til ejendomsejere.
Den foreslåede skønsmargin på plus/minus 20 pct. gælder - som hidtil - ikke ved berigti-
gelse af åbenbart urigtige oplysninger i fx BBR. Det fremgår også af lovforslagets be-
mærkninger. En vurdering vil derfor kunne rettes, hvis den indeholder åbenbart urigtige
oplysninger.
Jeg finder derfor, at der er tale om et fornuftigt og rimeligt forslag, som skal ses i sam-
menhæng med, at ejere af landets faste ejendomme har pligt til at påse, at den pågældende
ejendom er registreret korrekt. På den måde sikrer ejendomsejer, at Skatteforvaltningen
bruger korrekte oplysninger fra BBR, når ejendommen skal vurderes.
Når en ejendomsejer har modtaget en deklarationsmeddelelse, har ejendomsejer 4 uger til
at gøre indsigelse overfor de oplysninger, som vil danne grundlag for vurderingen.
Gør ejendomsejer først indsigelse efter udløbet af deklarationsperioden og efter modta-
gelse af vurderingen, og kan oplysningen ikke nå at blive rettet, må Skatteforvaltningen
tage stilling til, om oplysningen er åbenbart urigtig. Hvis ejendomsejer fx oplyser, at bolig-
arealet ikke udgør 133 m
2
som anført i deklarationsmeddelelsen, men derimod udgør 130
m
2
, kan den registrerede oplysning ikke anses for åbenbart urigtig. Hvis det herefter kon-
stateres, at boligarealet er 130 m
2
, vil oplysningen skulle rettes i BBR. Når boligarealet er
opdateret til 130 m
2
i BBR, vil denne nu rigtige arealangivelse indgå ved ansættelsen af
ejendomsværdien, næste gang ejendommen skal vurderes.
Side 2 af 2