Skatteudvalget 2021-22
L 5
Offentligt
2474392_0001.png
8. november 2021
J.nr. 2017-4282
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 5 - Forslag til Lov om gennemførelse af protokol til ændring af dobbeltbe-
skatningsoverenskomsten mellem Kongeriget Danmark og Forbundsrepublikken Tysk-
land.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 5. november 2021.
Morten Bødskov
/ Søren Schou
L 5 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om kildelandsprincippet i forhold til sociale pensioner, til skatteministeren
2474392_0002.png
Spørgsmål
I lovforslaget om en protokolændring til DBO med Tyskland benyttes et kildelandsprin-
cip, for så vidt angår SU for at opnå balance mellem ydelsesniveau og beskatningsniveau.
I forvejen benytter DBO’en med Tyskland kildelandsprincippet i forhold til sociale pensi-
oner. Hvorfor blev et lignende princip ikke lagt til grund, da man i 2008 ændrede den
nordiske DBO, således at offentlige pensioner fra et nordisk land til et andet fremover
skulle beskattes i domicillandet i stedet for som hidtil i kildelandet, hvorved balancen mel-
lem ydelsesniveau og beskatningsniveau netop blev brudt?
Svar
Indgåelse og ændring af dobbeltbeskatningsoverenskomster sker altid på baggrund af
gensidige og konkrete forhandlinger.
Med vedtagelse af lov nr. 1193 af 11. december 2008 fik regeringen bemyndigelse til at til-
træde protokol af 4. april 2008 mellem regeringerne i Danmark, Finland, Island, Norge og
Sverige samt Færøernes landsstyre om ændringer af dobbeltbeskatningsoverenskomsten
mellem de nordiske lande fra 1996. En af de vigtigste ændringer var ændringen af beskat-
ning af pension, der udbetales fra et nordisk land til en person bosat i et andet nordisk
land.
Før ændringen af pensionsbeskatningen i den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst
kunne pension kun beskattes i udbetalingslandet (kildelandet). Det medførte bl.a., at pen-
sionister, der boede i Danmark og modtog svensk pension, kunne nøjes med at betale en
relativt lav svensk skat af deres pension, mens dansk bosiddende pensionister med danske
pensioner, der i øvrigt var i samme situation, ville få en væsentlig højere beskatning af de-
res pension. Den svenske SINK-skat af pension til pensionister, der ikke er bosat i Sve-
rige, er efter gældende regler en bruttoskat på 20 pct.
Som det fremgik af både lovforslaget og 1. behandlingen af lovforslaget blev denne rets-
tilstand anset for uhensigtsmæssig. Der var således bred tilslutning til ændringen, der
medførte en skattemæssig ligestilling af pensionister, der bor i Danmark, således at pensi-
onister bosiddende i Danmark beskattes på dansk niveau af deres pension, uanset om
pensionen udbetales fra Danmark eller fra et andet nordisk land.
Med ændringen får bopælslandet mulighed for at beskatte pensionen dog således, at skat-
ten af pensionen skal nedsættes med en eventuel betalt udenlandsk skat af pensionen.
Ændringen medfører med andre ord, at Danmark kan opkræve en skat af den udenland-
ske pension svarende til forskellen mellem skatten i bopælslandet Danmark og skatten i
kildelandet.
Side 2 af 2