Skatteudvalget 2021-22
L 121
Offentligt
2542790_0001.png
14. marts 2022
J.nr. 2021 - 6814
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 121 - Forslag til Lov om ændring af ligningsloven (Afskaffelse af fradrags-
ret for håndværksydelser efter boligjobordningen).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 6 af 9. marts 2022. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Louise Schack Elholm (V).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
L 121 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om at opgøre dødvægtstabet ved boligjobordningen, bygningspuljen, skrotningsordningen, afkoblingsordningen og fjernvarmepuljen, til skatteministeren
2542790_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre dødvægtstabet ved boligjobordningen, bygningspuljen, skrotnings-
ordningen, afkoblingsordningen og fjernvarmepuljen?
Svar
Det er ved besvarelsen lagt til grund, at der med ”boligjobordningen” menes fradraget for
håndværksydelser.
Skatteministeriet har i
Skatteøkonomisk Redegørelse 2021
foretaget en analyse af BoligJobord-
ningen, herunder også dens samfundsøkonomiske virkninger.
Analysen viser bl.a., at ca. ¾ af det udførte arbejde inden for håndværksydelser også ville
være blevet udført (hvidt), hvis der ikke havde været et fradrag. Ordningen er således for-
bundet med et væsentligt støttespild i form af tilskud til håndværksarbejde, som ville være
blevet udført også uden tilskud.
Analysen viser desuden, at de positive samfundsøkonomiske virkninger af fradraget for
håndværksydelser ved den gældende skatteværdi af fradraget på 25,6 pct. er væsentligt
mindre end dem, der ville være ved en nedsættelse af andre personskatter med samme
fordelingsvirkning.
Dette gælder så længe, skatteværdien af fradraget for håndværksydelser er højere end ca. 5
pct.,
jf. figur 10.7 i Skatteøkonomisk Redegørelse 2021.
Ordningen er således forbundet med et
samfundsøkonomisk tab (dvs. beskatningens samlede dødvægtstab forøges) for så vidt
angår den del af skatteværdien af fradraget, der overstiger ca. 5 pct.
Det samlede dødvægtstab ved fradraget for håndværksydelser
opgjort som ordningens
skattemæssige forvridningstab
kan opgøres ved at beregne de provenumæssige konse-
kvenser ved marginalt at øge den skattemæssige værdi af fradraget for håndværksydelser
fra 0 pct. til det gældende niveau på 25,6 pct. og finansiere det umiddelbare mindrepro-
venu ved dette ved tilsvarende forhøjelser af andre personskatter med samme fordelings-
virkning. På baggrund af dette kan dødvægtstabet ved fradraget for håndværksydelser op-
gøres til ca. 40 mio. kr. Hertil skal lægges de administrative omkostninger, der er forbun-
det med ordningen.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet er anmodet om bidrag til besvarelse af spørgs-
målet og har oplyst følgende:
”Der er betydelig usikkerhed ved
vurdering af dødvægtstab for bygningspuljen, idet
det afhænger af en lang række omstændigheder.
Energistyrelsen skønner, for så vidt angår tilskud til konverteringer gennem skrotnings-
puljen, fjernvarmepuljen, afkoblingsordningen og dele af bygningspuljen, at additionalite-
ten samlet set er omtrent 50 procent over puljernes levetid, hvorfor dødvægtstabet også
Side 2 af 3
L 121 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om at opgøre dødvægtstabet ved boligjobordningen, bygningspuljen, skrotningsordningen, afkoblingsordningen og fjernvarmepuljen, til skatteministeren
2542790_0003.png
antages til at være omtrent 50 procent over puljernes levetid. Denne antagelse bygger på
erfaringer fra tidligere puljer og er dermed ikke estimeret for de nuværende puljer.
Over tid vurderes det, at additionaliteten vil falde og dødvægtstabet stige, hvorfor
dødvægtstabet forventes lavere i dag end i fremtiden, da det antages, at gas- og
oliefyrsejere på længere sigt alligevel skifter til fjernvarme eller varmepumper. Derfor
er tilskud i høj grad et instrument til at fremrykke konverteringer. Dog er det
værd at bemærke, at det er et relativt nyt fænomen, at gasfyrsejere er begyndt at
skifte opvarmning. Det vurderes, at tilskud gennem særligt fjernvarmepuljen og
bygningspuljen har hjulpet til at igangsætte og fremrykke denne udskiftning, og
dødvægtstabet derved har været lavere.
For så vidt angår tilskud til energiforbedringer af boligen (dele af bygningspuljen),
kendes dødvægten/additionaliteten ikke.”
Side 3 af 3