Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22
L 106 , L 106 A , L 106 B
Offentligt
2535906_0001.png
1. marts 2022
J.nr. 2021 - 2113
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 106 - Forslag til Lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet, brugtmoms, momsgodtgørelse og -fritagelse
for diplomater og justering af reglerne om undervisning og turistsalg m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 31 af 14. januar 2022.
Jeppe Bruus
/ Jacob Vastrup
L 106 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm., om det vil være uheldigt for kunstnernes muligheder for at organisere sig kollektivt, hvis der er en forskellig momsmæssig behandling på individuelle licenser og kollektive licenser udstedt af en nonprofitforvaltningsorganisation, til skatteministeren
2535906_0002.png
Spørgsmål
Er ministeren enig i, at det vil være uheldigt for kunstnernes muligheder for at organisere
sig kollektivt, hvis der er en forskellig momsmæssig behandling på individuelle licenser og
kollektive licenser udstedt af en non-profit forvaltningsorganisation?
Svar
Med L 106 foreslår regeringen bl.a. at gennemføre en række tilpasninger af momsloven
for at bringe reglerne i overensstemmelse med EU-retten. I den forbindelse foreslås en
ændring af momsfritagelsen for forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet. Regeringen
ønsker i videst muligt omfang at opretholde den gældende momsfritagelse, men Danmark
er forpligtet til at efterleve EU-retten, og det er derfor nødvendigt at indføre moms, når
forvaltnings- og medlemsorganisationer meddeler licens til ophavsrettigheder.
Forslaget indgår som finansiering af en ny flerårsaftale for kriminalforsorgens økonomi
for 2022-2025 mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Det Kon-
servative Folkeparti. Aftalen skal skabe fundamentet for en genopretning af kriminalfor-
sorgen og højne indsatsen på dette område. Partierne bag aftalen tog ansvar herfor
også
i relation til at bringe momsreglerne i overensstemmelse med EU-retten.
Det vurderes, at kollektiv varetagelse af rettighedsbetalinger har en række fordele, som
ikke kan opnås, hvis kunsterne hver især skal forhandle om deres rettigheder. Det vurde-
res eksempelvis at være meget tidskrævende og komplekst for den enkelte kunstner selv
at skulle forhandle rettigheder med potentielle kunder som fx diverse radiostationer, te-
atre, butikker, skoler mv., som anvender kunstnerens værker.
Derudover vil fravalg af forvaltningsorganisationer betyde, at kunstneren i en række til-
fælde ikke kan få hjælp til at opkræve betaling fra rettighedsbrugerne, hvilket potentielt
kan medføre et øget tidsforbrug og tabte indtægter for de enkelte kunstnere.
Dertil kan desuden nævnes, at kunstnerne ikke altid kan vælge delvist at forhandle sine
egne rettigheder, forstået således, at kunstneren i enkelte tilfælde forhandler om egne ret-
tigheder for at spare momsen, og i andre tilfælde lader forvaltningsorganisationer gøre det
for sig. Hvis kunstneren selv ønsker at forhandle sine rettigheder, er det fra 2016 blevet
muligt hos fx Koda - med et vist varsel - at trække kategorier af værker ud til individuel
forhandling. Herefter kan ingen af kunstnerens værker inden for kategorien blive forvaltet
af forvaltningsorganisationen, og kunstneren står selv for at forhandle licens til rettighe-
der, samt håndtering og opkrævning af kunder, herunder kunder i udlandet, som anven-
der deres musik.
Det vurderes ikke at være udbredt, at kunstnere selv vælger at stå for varetagelse af for-
handling af licens til rettigheder.
Endelig bemærkes, at kunstnere kan opleve udfordringer med plagiat mv., hvor forvalt-
ningsorganisationerne kan tilbyde bistand som fx rådgivning, mægling og musikfaglige
vurderinger, hvilket er med til at beskytte kunstnerne i sådanne sager.
Side 2 af 3
L 106 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm., om det vil være uheldigt for kunstnernes muligheder for at organisere sig kollektivt, hvis der er en forskellig momsmæssig behandling på individuelle licenser og kollektive licenser udstedt af en nonprofitforvaltningsorganisation, til skatteministeren
2535906_0003.png
Det vil kun være i det tilfælde, hvor kunstneren forhandler med en ikke-momspligtig bru-
ger af rettighederne, at der vil være en momsbesparelse forbundet med, at licens til ret-
tighederne meddeles direkte af kunstneren selv, frem for at dette sker via en forvaltnings-
organisation. For en momspligtig bruger af rettighederne gør det momsmæssigt ingen
forskel, om licens til rettighederne er købt uden moms direkte hos kunstneren selv, eller
købt med moms hos en forvaltningsorganisation, da en momspligtig bruger vil have fra-
drag for momsen. Det vurderes, at en meget betydelig del af brugerne af licens til ret-
tigheder, inklusive fx tv-udbydere, er momspligtige.
På baggrund af ovenstående er det ikke min opfattelse, at forslaget gør kunstneres mulig-
hed for at organisere sig mere vanskelig.
Side 3 af 3