Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22
L 89 Bilag 6, L 89 A Bilag 6, L 89 B Bilag 6
Offentligt
2490714_0001.png
Skatteudvalget
Folketinget
november 2021
Vedr. L 89 Forslag til lov om ændring af tobaksafgiftsloven, lov om forskellige forbrugsafgifter,
momsloven og forskellige andre love og ophævelse af lov om ændring af lov om forskellige
forbrugsafgifter og opkrævningsloven.
(Regulering af antallet af cigaretter i en pakke, indførelse af afgift på nikotinprodukter,
sammenlægning af afgiftssatserne for røgfri tobak, justering af betingelser for fjernsalgsregistrering
for visse punktafgifter, ændring af momsloven som reaktion på covid-19-pandemien m.v.).
Brancheforeningen Nikotinbranchen og virksomheden Philip Morris ApS ønsker at henlede
Skatteudvalgets opmærksomhed på en række konkrete udfordringer vedrørende
ikrafttrædelsesdatoen i det fremsatte lovforslag og den deraf følgende bekendtgørelse.
Af lovforslaget fremgår et ønske om at indføre stempelmærker på emballagen til nikotinposer og
røgfri tobak samt en række afledte procedurer og kriterier for deres anvendelse på denne type
produkter. Stempelmærker anvendes på cigaretpakninger og opvarmet tobak, men har hidtil ikke
været for røgfri produkter som væsker til e-cigaretter og nikotinposer, som fremstillingsteknisk og
med hensyn til emballageudformning adskiller sig væsentligt fra røgtobaksprodukterne.
Der forestår derfor et omfattende arbejde både fra myndighedsside og for os udbydere, der for
denne produktkategori skal tage systemet i anvendelse. De påtænkte stempelmærker skal udformes,
så de kan anvendes på de forskellige emballagetyper, designes med oplysninger som korresponderer
med den brede vifte af produktvarianter for at kunne tjene sit kontrolformål, mærkerne skal trykkes,
bestilles og distribueres, og materiel (maskiner) skal anskaffes for påsætning af mærkerne for de
forskellige produktionsserier, der i øvrigt skal integreres i de eksisterende produktionslinjer.
Endeligt skal virksomhederne forinden registreres og have godkendt lagerfaciliteter. Det er således
en omstændelig og bureaukratisk proces, som forestår for indførelse af netop dette system.
I det fremsatte lovforslag er afsat 3 måneder til registreringer, godkendelser og bestillinger, og før
da - lidt afhængig af, hvornår forslaget vedtages - endnu mindre tid til udformning/designs af
stempelmærker og udarbejdelse af bekendtgørelse og vejledning om stempelmærkekravene.
Vedrørende sidstnævnte kan henvises til, at der i forlængelse af loven om afgifter på e-væsker -
herunder med en indførelse af stempelmærker på produkterne – som blev vedtaget tilbage i juni
2021, endnu ikke foreligger bekendtgørelse eller vejledning for stempelmærkesystemets
anvendelse.
L 89b - 2021-22 - Bilag 6: Henvendelse modtaget den 30. november 2021 fra Nikotinbranchen og Philip Morris ApS om stempelmærkeordning på nikotinprodukter
2490714_0002.png
Vi kvitterer for, at skattemyndighederne netop har indledt en uformel høring på området, men
bemærker også, at først når reglerne er på plads, kan det nødvendige materiel anskaffes og
integreres i produktionslinjerne. Det gælder for produktionen herhjemme, men også udenlands
hvorfra der importeres. Den aktuelle vareknaphed og logistikudfordringer er med til at skabe
usikkerhed om både levering af det nødvendige materiel for påsætning af mærker og distribution af
varer med den lovpligtige stempelmærkning inden for den i lovforslaget fastsatte frist.
En realistisk omend udfordrende tidsramme for indførelse af et sådant stempelmærkesystem er 12
måneder, fra loven er endelig vedtaget. Bestemmelserne er ikke i praksis gennemførlige inden for
den tidsramme, der er fremlagt med lovforslaget, hvorfor vi appellerer til, at loven på dette punkt
korrigeres efter de faktiske forhold.
Fastholdes den urealistiske tidsramme, udløser det følgevirkninger, som ingen har interesse i.
Udbuddet fra den foreslået skæringsdato for stempelmærkede produkter i markedet kan resultere i
mistet omsætning i detailhandlen (og mistede afgifter til staten) til følge. Værst af alt vil dog være,
at et utilstrækkeligt udbud vil fremme og sætte fart i grænsehandelen og illegal handel. Denne
uønskede trafik ved vi erfaringsmæssigt er vanskelig at få nedbrudt, når den først får lov at sætte sig
i markedet.
På baggrund af overstående vil vi anmode Skatteudvalget om, at ikrafttrædelsesdatoen for
indførelsen af stempelmærker, hvis systemet vedtages som foreslået, udskydes, således at industrien
tildeles minimum tolv måneder fra lovens vedtagelse til implementering og efterlevelse af de nye
krav.
Med venlig hilsen
Nikotinbranchen
Direktør
Inger Schroll-Fleischer
Philip Morris ApS
External Affairs Manager
Christopher Arzrouni