Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22
L 89 , L 89 A , L 89 B
Offentligt
2498407_0001.png
10. december 2021
J.nr. 2020 - 9326
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 89 - Forslag til Lov om ændring af tobaksafgiftsloven, lov om forskellige
forbrugsafgifter, momsloven og forskellige andre love og ophævelse af lov om ændring af
lov om forskellige forbrugsafgifter og opkrævningsloven. (Regulering af antallet af ciga-
retter i en pakke, indførelse af afgift på nikotinprodukter, sammenlægning af afgiftssat-
serne for røgfri tobak, justering af betingelser for fjernsalgsregistrering for visse punktaf-
gifter, ændring af momsloven som reaktion på covid-19-pandemien m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 75 af 6. december 2021. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Kenneth Mikkelsen (V).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
L 89a - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 75: Spm. om at oplyse og begrunde, hvorvidt de nævnte krav tjener skatte- eller afgiftsmæssige formål m.v., til skatteministeren
2498407_0002.png
Spørgsmål
Lovforslaget indeholder bestemmelser, der bl.a. kræver særlig tilladelse fra skattemyndig-
hederne til handel med de i forslaget omhandlede varer, når de er i bulk/engros-embal-
lage, at varer i denne form kræves emballeret i detail-emballage senest 1 måned efter, de
er fremstillet, og at detail-emballerede varer fra udlandet skal være stempelmærket ved an-
komst eller påstemples straks ved ankomst. Vil ministeren oplyse og begrunde, hvorvidt
1) de nævnte krav tjener skatte- eller afgiftsmæssige formål, 2) om de kan anses for at ud-
gøre ledsageforanstaltninger, og 3) om kravene er proportionale?
Svar
Med L 89 foreslår regeringen at indføre afgift på nikotinprodukter, herunder nikotinpo-
ser. Regeringen ønsker, at forbruget af nikotinposer reduceres
særligt i forhold til børn
og unge.
Det bemærkes indledningsvist, at det ikke fremstår klart, i hvilken kontekst de vurderin-
ger, som der spørges til, skal foretages, eller hvilke forudsætninger der skal lægges til
grund for vurderingen af de nævnte krav.
For så vidt angår, hvorvidt de nævnte krav tjener afgiftsmæssige formål, bemærkes det, at
de nævnte regler alle skal sikre effektiv skattekontrol og således skal bidrage til stempel-
mærkeordningens overordnede formål om at sikre de bedste forudsætninger for Skatte-
forvaltningens kontrol med opkrævning af afgiften.
I afgiftslovgivningen pålægges forpligtelsen til at afregne afgift generelt så tidligt i handels-
kæden som muligt. Det er således som udgangspunkt producenter og importører, der skal
betale afgiften. Dette udgangspunkt er bl.a. fastsat ud fra hensynet til, at der ikke skal be-
finde sig store mængder af afgiftspligtige varer i landet, hvoraf der ikke er betalt afgift.
Udgangspunktet er derfor også, at der skal betales afgift af de varer, som en producent
udleverer og af de varer, som en importør modtager.
Med lovforslaget foreslås det at afgiftsfritage varer, der overføres mellem registrerede
virksomheder. Denne fritagelse betyder således, at registrerede virksomheder kan sende
varer afgiftsfrit imellem sig inden for Danmarks grænser. Såfremt der skal overføres af-
giftspligtige varer afgiftsfrit, kræver det en tilladelse fra Skatteforvaltningen. Med kravet
om tilladelse får Skatteforvaltningen overblik over, hvilke virksomheder der overfører va-
rer, hvorpå der ikke er påsat stempelmærker og dermed ikke er betalt afgift endnu. Reglen
skal således være med til at sikre de bedste forudsætninger for Skatteforvaltningens kon-
trol med afgiften.
Tilsvarende er fristen for ompakning og reguleringen af tidspunktet for påsætning af
stempelmærke for varer, der modtages fra udlandet, foreslået ud fra hensynet til, at der
som udgangspunkt ikke skal være store mængder afgiftspligtige varer i Danmark, hvoraf
der ikke er betalt afgift.
De foreslåede regler tjener således afgiftsmæssige formål.
Side 2 af 3
L 89a - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 75: Spm. om at oplyse og begrunde, hvorvidt de nævnte krav tjener skatte- eller afgiftsmæssige formål m.v., til skatteministeren
2498407_0003.png
For så vidt angår vurderingen af, hvorvidt de nævnte regler må anses for at udgøre ledsa-
geforanstaltninger, bemærkes det, at det ikke fremgår, hvad der menes med udtrykket led-
sageforanstaltninger. Det lægges dog til grund, at der sigtes til den måde, hvorpå udtryk-
ket benyttes i EU-Domstolens dom i sag C-13/96 (Bic Benelux). Her anvendte EU-
Domstolen begrebet i forbindelse med sin vurdering af, hvorvidt den i sagen omhandlede
mærkningspligt i relation til informationsproceduredirektivet kunne anses for en teknisk
forskrift, hvortil der er knyttet skattemæssige foranstaltninger.
Tilladelseskravet, ompakningskravet og reglerne om tidspunktet for påsætning af stempel-
mærker på varer modtaget fra udlandet er ikke krav, der fastsætter krav til karakteristika
for produkterne, herunder til deres emballering, fremstillingsmetode eller -processer. De
nævnte krav vurderes derfor ikke at være omfattet af begrebet ”teknisk forskrift” i infor-
mationsproceduredirektivets forstand. Det bemærkes for god ordens skyld, at der med
kravet om ompakning ikke stilles krav om, hvordan pakningerne skal udformes.
I tillæg hertil kan det bemærkes, at lovforslaget i sin helhed har været notificeret i henhold
til informationsproceduredirektivet grundet den foreslåede pligt til påsætning af stempel-
mærker. Stempelmærkeordningen har til formål at sikre den bedste kontrol med opkræv-
ningen af afgiften og er således en skattemæssig foranstaltning. Der kan i den forbindelse
bl.a. henvises til det oversendte høringsskema til L 89, side 86-89 (L 89
bilag 1).
Det er på baggrund af ovenstående hensyn min vurdering, at de foreslåede regler er pro-
portionale.
Side 3 af 3