Skatteudvalget 2021-22
L 8 Bilag 6
Offentligt
2473899_0001.png
Til lovforslag nr.
L 8
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. november 2021
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af ligningsloven og selskabsskatteloven
(Beskatningstidspunktet for visse beløb modtaget i henhold til en covid-19-hjælpepakke og for visse erstatninger og
kompensationer som følge af lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink og særregel om beskatning af
andelsforeninger med minkavlere m.v. som medlemmer)
[af skatteministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 3 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Indstillinger
<>
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti, Alterna-
tivet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sam-
bandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænk-
ningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ik-
ke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 8 Q
indsættes i
stk. 3
efter 2. pkt. som nyt punktum:
»Omvalg efter 2. pkt. kan altid foretages til og med den
30. juni 2022 og kan inden for denne frist også omfatte valg
vedrørende indkomståret 2021.«
[Forlængelse af fristen for omvalg for visse skattepligtige
med bagudforskudt indkomstår]
2)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 8 Q
ændres i
stk. 3, 3.
pkt.,
der bliver 4. pkt., »2. pkt.« til: »2. og 3. pkt.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Til § 2
3)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 1, stk. 3,
ændres i den indledende tekst »5.-7. pkt.« til: »5.-9. pkt.«,
og efter det foreslåede
7. pkt.
indsættes som
8.
og
9. pkt.:
»Omsætningsgrænsen i § 1, stk. 1, nr. 3, anses også for
opfyldt i indkomstår efter det indkomstår, hvor der er truf-
fet afgørelse om erstatning eller kompensation til andelsfor-
eningen, når andelsforeningens eventuelle omsætning ude-
lukkende har direkte sammenhæng med afsætning af aktiver,
som foreningen ejer eller er i besiddelse af på tidspunktet for
tildelingen af erstatningen eller kompensationen. Andelsfor-
eninger omfattet af 5. pkt., hvis udlodning til medlemmerne
for at tage højde for den mistede omsætning som følge af
lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink
baseres på en fiktiv omsætning, anses for at have opfyldt
udlodningsbetingelsen i § 1, stk. 1, nr. 3.«
[Yderligere lempelser for at muliggøre, at andelsforeninger,
hvis omsætning med medlemmerne i væsentligt omfang er
ophørt som følge af lov om aflivning af og midlertidigt
DokumentId
Journalnummer
L 8 - 2021-22 - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
2473899_0002.png
2
forbud mod hold af mink, kan opretholde adgangen til ko-
operationsbeskatning]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
I den i lovforslaget foreslåede bestemmelse i lignings-
lovens § 8 Q, stk. 3, foreslås det, at bindende valg om
medregning af foreløbigt udbetalte beløb efter en covid-19-
hjælpepakke efter den i lovforslaget foreslåede bestemmelse
i ligningslovens § 8 Q, stk. 1, skal foretages inden udløbet af
oplysningsfristen for det indkomstår, valget vedrører. Kon-
sekvensen af bestemmelsen vil være, at det valg, den skatte-
pligtige har truffet med hensyn til, om der skal ske beskat-
ning af et sådant beløb i et givet indkomstår eller ej, vil være
bindende ved udløbet af oplysningsfristen for det indkomst-
år, valget vedrører.
Med hensyn til foreløbigt udbetalte beløb modtaget i ind-
komståret 2020 foreslås det i de i lovforslaget foreslåede
bestemmelser i ligningslovens § 8 Q, stk. 3, 2. og 3. pkt., at
den skattepligtige dog skal kunne ændre sit valg vedrørende
indkomståret 2020 inden udløbet af oplysningsfristen for
indkomståret 2021, og at et sådant omvalg skal være binden-
de. De foreslåede bestemmelser vil indebære, at den skatte-
pligtige vil kunne ændre det valg, der er truffet vedrørende
indkomståret 2020, én gang inden udløbet af oplysningsfri-
sten for 2021, hvorefter dette omvalg er bindende.
Det er foreslået, at loven træder i kraft den 1. januar
2022.
Det er blevet påpeget, at skattepligtige med bagudforsk-
udt indkomstår, som udløber den 30. juni 2021 eller tidlige-
re, ikke vil kunne gøre brug af den foreslåede bestemmelse
om omvalg vedrørende foreløbigt udbetalte beløb modtaget
i indkomståret 2020. Dette skyldes, at oplysningsfristen for
indkomståret 2021 for disse skattepligtige udløber den 31.
december 2021 eller tidligere.
Da oplysningsfristen for indkomståret 2021 for de pågæl-
dende skattepligtige vil være udløbet inden den 1. januar
2022, vil de inden lovens ikrafttræden også kunne have
foretaget et valg med hensyn til, om foreløbigt udbetalte
kompensationsbeløb skal beskattes i indkomståret 2021. Der
er ikke efter den i lovforslaget foreslåede bestemmelse mu-
lighed for at foretage et omvalg vedrørende indkomståret
2021.
Det foreslås derfor i ændringsforslag nr. 1, at omvalg
vedrørende beskatningstidspunktet for foreløbigt udbetalte
beløb omfattet af § 8 Q, stk. 1, altid skal kunne foretages
til og med den 30. juni 2022, og at omvalg inden for denne
frist også skal kunne omfatte valg vedrørende indkomståret
2021.
Skattepligtige med bagudforskudt indkomstår, der udlø-
ber den 30. juni 2021 eller tidligere, vil således også kunne
foretage et omvalg med hensyn til valg, de inden lovens
ikrafttræden har foretaget vedrørende beskatning af foreløb-
igt udbetalte kompensationsbeløb.
Der foreslås i ændringsforslag nr. 2 desuden en konse-
kvensændring, således at også omvalg omfattet af ændrings-
forslag nr. 1 vil være bindende.
Til nr. 3
Efter de i lovforslaget foreslåede bestemmelser i selska-
bsskattelovens § 1, stk. 3, 5.-7. pkt., skal andelsforeninger,
hvis hidtidige omsætning ophører som følge af det midler-
tidige forbud mod hold af mink, kunne fortsætte med at
anvende kooperationsbeskatningen og ikke overgå til almin-
delig selskabsbeskatning, selv om omsætningen med ikke-
medlemmer overskrider grænsen i selskabsskattelovens § 1,
nr. 3. Efter forslaget skal andelsforeningerne dog kun kunne
påberåbe sig den mulighed for at fortsætte med at anvende
kooperationsbeskatningen, som de foreslåede bestemmelser
vil indebære, til og med det indkomstår, hvor der er truf-
fet afgørelse om erstatning eller kompensation til andelsfor-
eningerne som følge af lov om aflivning af og midlertidigt
forbud mod hold af mink.
Det er dog blevet fremført, at en forening kan have et
lager af minkskind i kommission, som endnu ikke vil væ-
re afsat på det tidspunkt, hvor de modtager en afgørelse
om erstatningen eller kompensationen. Foreningen forventer
derfor at være nødsaget til at fortsætte sin virksomhed også
efter det indkomstår, hvor der er truffet afgørelse om erstat-
ningen eller kompensationen.
Det foreslås på den baggrund i ændringsforslaget at ind-
sætte yderligere to punktummer som 8. og 9. pkt. I forslag
til selskabsskattelovens § 1, stk. 3, 8. pkt., foreslås, at de be-
rørte andelsforeninger uanset overskridelse af omsætnings-
grænsen med ikkemedlemmer skal kunne fortsætte med at
anvende kooperationsbeskatningen også efter det indkomst-
år, hvor der er truffet afgørelse om erstatningen. Det foreslås
samtidig, at det skal være en betingelse herfor, at andels-
foreningens eventuelle omsætning udelukkende har direkte
sammenhæng med afsætning af aktiver, som foreningen ejer
eller er i besiddelse af på tidspunktet for tildelingen af er-
statningen eller kompensationen.
Indtægter ved f.eks. udleje af lokaler, der sker med hen-
blik på afsætning af de nævnte aktiver, foreslås efter æn-
dringsforslaget at kunne oppebæres også i indkomstår efter
modtagelsen af erstatningen eller kompensationen, uden at
det medfører, at retten til fortsat kooperationsbeskatning
fortabes. Har de berørte foreninger i en periode efter mod-
tagelsen af erstatningen eller kompensationen og frem til
foreningens endelige afvikling slet ingen omsætning, vil
dette heller ikke medføre, at de fortaber retten til fortsat
andelsbeskatning.
Hensigten med den foreslåede bestemmelse er at sikre,
at der kan ske en hensigtsmæssig afvikling af de hidtidige
aktiviteter frem til den endelige likvidation af de berørte
andelsforeninger, uden at de skal overgå til almindelig sel-
skabsbeskatning og derved overgangsbeskattes i forbindelse
hermed.
Ændringsforslagets forslag til selskabsskattelovens § 1,
stk. 3, 9. pkt., indeholder en undtagelse fra det såkaldte
udlodningskrav i selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 3. Det
er bl.a. en betingelse for, at andelsforeninger kan anvende
kooperationsbeskatningen i selskabsskattelovens § 1, nr. 3,
at udlodningen til medlemmerne sker på baggrund af den
stedfundne omsætning med disse. Den omsætning, der skal
L 8 - 2021-22 - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
2473899_0003.png
3
danne grundlag for overskudsfordelingen, er de faktiske le-
verancer til eller fra medlemmerne.
Det er blevet påpeget, at det kan forekomme, at en for-
ening modtager erstatning eller kompensation for den om-
sætning, som foreningen har mistet som følge af, at nogle
medlemmer på grund af aflivningen af mink ikke har kunnet
levere minkskind. En udlodning til medlemmerne baseret
på den faktiske omsætning vil i denne situation ikke være
rimelig. I disse situationer forventes det, at foreningen æn-
drer sine vedtægter, således at udlodningen til medlemmerne
i stedet kan baseres på fiktiv omsætning svarende til den
omsætning med foreningen, som medlemmerne ville have
haft, hvis aflivningen ikke var blevet gennemført. Dette vil
sikre, at medlemmer, der ikke har haft den forventede om-
sætning, modtager en korrekt andel af den erstatning eller
kompensation, som andelsforeningen modtager.
Det foreslås derfor, at de berørte andelsforeninger fortsat
skal kunne anvende kooperationsbeskatningen efter selska-
bsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 3, selv om udlodningen base-
res på en fiktiv omsætning.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. oktober 2021 og var til
1. behandling den 14. oktober 2021. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <antal> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 17. juni 2021
dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 270,
folketingsåret 2020-21. Den 6. oktober 2021 sendte skatte-
ministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <5> bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlig henvendelse
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <1> skrift-
lig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <6> spørgsmål
til skatteministeren til skriftlig besvarelse, [som ministeren
har besvaret. ]
Birgitte Vind (S) Alexander Grandt (S) Jens Joel (S) Anne Paulin (S)
fmd.
Anders Kronborg (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Carl Valentin (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Karsten Filsø (SF)
Kathrine Olldag (RV) Susan Kronborg (RV) Rune Lund (EL) Victoria Velasquez (EL) Louise Schack Elholm (V)
Anne Honoré Østergaard (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Kim Valentin (V)
Kenneth Mikkelsen (V)
nfmd.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) René Christensen (DF)
Rasmus Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti, Alternativet, Kristendemokraterne,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Inuit
Ataqatigiit,
Siumut,
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
16
15
14
13
12
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
5