Skatteudvalget 2021-22
L 75 Bilag 5
Offentligt
2489255_0001.png
29. november 2021
J.nr. 2021-2032
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende den del af lovforslag nr. L 75 om ændring af pensionsbeskatningsloven, pensionsaf-
kastbeskatningsloven og forskellige andre love (Korrektion af fejlindbetalinger til pensi-
onsordninger, flytning af årets pensionsindbetalinger til andet pensionsinstitut og justerin-
ger af bl.a. pensionsbeskatningsloven og pensionsafkastbeskatningsloven), der vedrører
justering af nettoopgørelsesprincippet.
Morten Bødskov
/ Søren Schou
L 75 - 2021-22 - Bilag 5: Høringsskema vedr. særskilt høring efter fremsættelsen, fra skatteministeren
2489255_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Danske Regioner
Danske Regioner har ingen be-
mærkninger til høringen af lov-
forslagets del om justering af net-
toopgørelsesprincippet.
DI
DI har ingen bemærkninger til hø-
ringen af lovforslagets del om ju-
stering af nettoopgørelsesprincip-
pet.
Forsikring & Pension
Forsikring & Pension har ingen
indvendinger mod den foreslåede
justering af nettoopgørelsesprin-
cippet, inkl. ikrafttrædelses- og
virkningsbestemmelser, men be-
mærker, at Forsikring & Pension
som følge af den korte høringsfrist
ikke har haft mulighed for et lov-
teknisk check af forslaget.
Forsikring & Pension bemærker, at
branchen har benyttet nettoopgø-
relsesprincippet i op mod 15 år
med det forretningsmæssige for-
mål, som princippet understøtter,
nemlig administrativt lettere inve-
stering i unoterede aktier. I hele
perioden har branchens anven-
delse af reglerne været underlagt
skattekontrol
og lovforslagets af-
sæt i en early warning fra Skatte-
styrelsen indikerer ifølge Forsik-
ring & Pension, at mulig rent skat-
tedrevet anvendelse af reglerne må
være af nyere dato.
Forsikring & Pension påpeger, at
lovgiver har ansvaret for at ud-
forme og vedligeholde skattereg-
lerne, så de er robuste og klare.
Det ansvar har lovgiver ikke levet
Som beskrevet i lovforslaget har
det været nødvendigt først at
sende denne del af lovforslaget i
høring i forbindelse med fremsæt-
telsen, idet lovforslaget anviser,
hvordan gældende regler kan ud-
nyttes i strid med reglernes hen-
sigt. Af samme grund er det fore-
slået, at denne del af lovforslaget
skal have virkning fra lovforslagets
fremsættelse, således at der ikke
kan gennemføres dispositioner in-
den lovens ikrafttræden, der for-
hindrer, at forslaget får virkning
efter dets hensigt.
Det er ikke opfattelsen, at anven-
delsen af nettoopgørelsesprincip-
pet ikke skulle være forretnings-
mæssigt begrundet. Det er bag-
grunden for, at reglerne om netto-
opgørelse eksisterer
også efter
dette lovforslag. Ikke desto mindre
kan der ikke være tvivl om, at hul-
ler i reglerne skal forhindres hur-
tigt og effektivt, når de opdages.
Det giver også sig selv, at det
havde været ønskeligt, hvis det
konkrete hul i reglerne var blevet
opdaget tidligere.
Side 2 af 5
L 75 - 2021-22 - Bilag 5: Høringsskema vedr. særskilt høring efter fremsættelsen, fra skatteministeren
2489255_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
op til ved indførelsen af nettoop-
gørelsesprincippet i 2005 og For-
sikring & Pension finder det ikke
rimeligt, at branchens forretnings-
mæssigt begrundede anvendelse af
nettoopgørelsesprincippet i be-
mærkningerne til L 75 konsekvent
udlægges som et forsøg at udnytte
et hul i skattelovgivningen.
Forsikring & Pension bemærker
hertil, at forsikrings- og pensions-
branchen er underlagt meget kom-
plekse og op til 25 år gamle sær-
regler, der trænger til eftersyn og
modernisering.
Forsikring & Pension bemærker
endelig, at den annoncerede sær-
skat på den finansielle sektor og
den kommende lagerbeskatnings
af visse udlejningsejendomme vil
forøge kompleksiteten af reglerne
væsentligt
uanset at sidstnævnte
ikke vil belaste branchen økono-
misk, da branchen allerede er la-
gerbeskattet. På den baggrund op-
fordrer Forsikring & Pension til en
snarlig dialog om branchens sær-
lige regler med robusthed og klar-
hed for øje.
Skatteministeriet indgår gerne i di-
alog med Forsikring & Pension
om de skatteregler, som branchen
er undergivet, og som - af mange
årsager - er komplicerede. Ændrin-
gerne i dette forslag er i vidt om-
fang resultatet af en sådan dialog.
Skatteministeriet hører i den for-
bindelse også gerne, hvis branchen
erfarer, at i øvrigt forretningsmæs-
sigt begrundede regler kan føre til
åbenbart urimelige resultater
fx i
form af dobbelt fradrag for samme
værditab.
FSR
danske revisorer
FSR
danske revisorer har ingen
bemærkninger til høringen af lov-
forslagets del om justering af net-
toopgørelsesprincippet.
KPMG
KPMG anfører, at lovforslaget
ikke umiddelbart ses at omfatte
PAL-sameje (ikke juridisk person)
af infrastrukturaktiver, der over-
drages til et nystiftet
Det er korrekt, at aktiver fra et
sameje i visse tilfælde uden skatte-
mæssige konsekvenser kan over-
drages til fx et P/S med samme
deltagere og samme ejerforhold.
Side 3 af 5
L 75 - 2021-22 - Bilag 5: Høringsskema vedr. særskilt høring efter fremsættelsen, fra skatteministeren
2489255_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
partnerselskab (P/S) (med samme
ejere og uændret ideel ejerandel),
der vælger nettoprincippet. KPMG
anfører, at en sådan overdragelse
vil være skattefri efter gældende
regler.
KPMG citerer lovforslagets § 2,
nr. 11 og gældende § 14, stk. 4, 2.
pkt. i pensionsafkastbeskatningslo-
ven og anfører, at situationen ikke
omfattes heraf.
KPMG anfører desuden, at det i
praksis næppe er problem, da pen-
sionsinstitutter ikke foretager di-
rekte investeringer i infrastruktur-
aktiver m.v. som følge af hæftelses
m.v., men at muligheden eventuelt
foreligger, hvis der er tale om fi-
nansiel leasing m.v.
Det kræver, at en række betingel-
ser er opfyldt, herunder at både
samejet og P/S behandles som
skattemæssigt transparente enhe-
der, og at deltagerne beskattes
præcis ens af afkastet fra samejet
og fra P/S’et.
Disse betingelser er ikke opfyldt i
det opstillede eksempel, hvor del-
tagerne beskattes forskelligt af de-
res afkast fra samejet (beskatning
efter almindelige regler) og fra
P/S’et (beskatning efter nettoop-
gørelsesprincippet). Det er derfor
Skatteministeriets opfattelse, at en
sådan overdragelse af aktiver vil
udløse afståelsesbeskatning for
deltagerne i samejet.
Selvom det er muligt at overdrage
aktiver uden skattemæssige konse-
kvenser fra et sameje til et P/S el-
ler en anden skattemæssigt trans-
parent enhed, hvis deltagerne be-
skattes fuldstændigt på samme
måde før og efter overdragelsen
(dvs. efter de almindelige regler),
kan der ikke efterfølgende skabes
et ekstra fradrag ved at overgå til
nettoopgørelsesprincippet.
Overgår P/S’et efter erhvervelsen
af aktiverne til beskatning efter
nettoopgørelsesprincippet, vil del-
tagerne efter de foreslåede regler i
lovforslagets § 2, nr. 11, således
blive beskattet på overgangstids-
punktet af fortjenester og gen-
vundne afskrivninger på aktiverne
i P/S’et –
herunder de aktiver,
som er erhvervet fra samejet.
Side 4 af 5
L 75 - 2021-22 - Bilag 5: Høringsskema vedr. særskilt høring efter fremsættelsen, fra skatteministeren
2489255_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Skatterevisorforeningen
Skatterevisorforeningen har ingen
bemærkninger til høringen af lov-
forslagets del om justering af net-
toopgørelsesprincippet.
Side 5 af 5