Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22
L 74 Bilag 1, L 74 A Bilag 1, L 74 B Bilag 1
Offentligt
2477582_0001.png
CO-Søfart
Molestien 7
DK-2450 København SV
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK-1402 København K
Tlf. 3636 5585
[email protected]
www.co-sea.dk
6. oktober 2021
Høringssvar til høring over udkast til forslag til lov om ændring af
sømandsbeskatningsloven (Bedre vilkår ved anvendelse af
refusionsordningen for sandsugere)
CO-Søfart støtter op om ændringerne af refusionsordningen for sandsugere og
formålet hermed.
Fagligt kartel bestående af:
Metal Maritime
Metal Vest
Med venlig hilsen
Emilie Munch Ohlsen
Juridisk konsulent
FOA Søfart
Dansk El-Forbund
Serviceforbundet
Centralfor. for Stampersonel
Emilie Munch Ohlsen
Juridisk konsulent
Tlf. direkte +45 36 36 55 92
[email protected]
Danmarks største maritime faglige organisation
L 74a - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2477582_0002.png
Tatiana König Mortensen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Dansk Arbejdsgiverforening <[email protected]>
15. september 2021 08:53
Tatiana König Mortensen
SV: Høring over forslag til lov om ændring af sømandsbeskatningsloven (SKM:
694998)
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan indikere det.
Ovennævnte falder uden for DA’s virkefelt, og vi ønsker ikke at afgive bemærkninger.
Med venlig hilsen
Camilla L. Kramme
Administrativ koordinator
Fra:
Tatiana König Mortensen <[email protected]>
Sendt:
14. september 2021 18:41
Til:
'[email protected]' <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd <[email protected]>; REDERI_NETKON <[email protected]>; Retssikkerhed
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; Dansk Arbejdsgiverforening <[email protected]>; [email protected]; Dansk
Erhverv <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; Danske Havne <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; Maskinmestrenes Forening (Fællesrepræsentationen ([email protected] <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Olie Gas Danmark <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Vindmølleindustrien <[email protected]>
Emne:
Høring over forslag til lov om ændring af sømandsbeskatningsloven (SKM: 694998)
Til høringsparterne
Hermed sendes forslag til lov om ændring af sømandsbeskatningsloven (Bedre vilkår ved anvendelse af
refusionsordningen for sandsugere) i høring.
Der er vedhæftet:
- Høringsbrev
- Høringsliste
- Lovforslag
- Resumé
Skatteministeriet skal anmode om at modtage eventuelle bemærkninger til lovforslaget
senest torsdag
den 7. oktober 2021.
Med venlig hilsen
Tatiana König Mortensen
Fuldmægtig, Cand.jur.
1
L 74a - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2477582_0003.png
Person og Pension
Mobil: 72 37 05 29
Mail:
[email protected]
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
[email protected]
Webwww.skm.dk
Sådan behandler vi persondata
2
L 74a - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2477582_0004.png
Tatiana König Mortensen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Bjarke Wiehe Bøtcher <[email protected]>
7. oktober 2021 10:12
Lovgivning og Økonomi
Tatiana König Mortensen
Danske Maritime høringssvar: Forslag til lov om ændring af
sømandsbeskatningsloven - J.nr. 2021-1530
Opfølgning
Afmærket
Opfølgningsflag:
Flagstatus:
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan indikere det.
Til Skatteministeriet
[email protected]
Cc:
[email protected]
Vedr. høringssvar fra Danske Maritime angående Skatteministeriets j. nr. 2021-1530 – Forslag til lov om ændring
af sømandsbeskatningsloven (Bedre vilkår ved anvendelse af refusionsordningen for sandsugere)
Danske Maritime – brancheorganisationen for danske producenter af maritimt udstyr og skibe – vil gerne takke for
muligheden for at kommentere på forslag til lov om ændring af sømandsbeskatningsloven.
Danske Maritime bakker op om initiativer der sikrer bedre vilkår i den danske maritime industri, der som aktør på
det globale marked står i konstant og skarp konkurrence med udenlandske virksomheder. Vi skal sikre, at det fortsat
skal være attraktivt at drive maritim forretning i og fra Danmark, og at forholdene for danske virksomheder bliver
prioriteret og værnet om.
Den maritime branche, herunder Danske Maritime, har siden vedtagelsen af de nuværende refusionsregler for den
danske sandvindingsindustri, arbejdet for en tilbageførsel til de tidligere regler, der gav mere lige konkurrence. Vi
finder det derfor meget positivt at refusionsordningen for sandsugere bringes til et niveau, der svarer til tidligere. Vi
bemærker, at det med fordel kan overvejes at lade ændringerne i loven have virkning fra indeværende år og ikke
først fra 2022, som lovforslaget lægger op til.
Danske Maritime bemærker, at forslag til lov om ændring af sømandsbeskatningsloven udligner de indskrænkelser
og konkurrenceforvridende forhold, der har udgjort en trussel mod sandvindingsindustriens konkurrencedygtighed
og dermed også for de værfter, der servicerer den. Danske Maritime understreger, at en sund og konkurrencedygtig
sandindvindingsindustri i høj grad bidrager til beskæftigelsen på danske værfter og hos deres mange
leverandørvirksomheder.
Vi vil derfor gerne benytte lejligheden til at rose Skatteministeriet for de initiativer, som ændringerne lægger op til.
Med venlig hilsen
Bjarke Wiehe Bøtcher
International chef
------------------------------------------------
Symfonivej 18
DK-2730 Herlev
1
L 74a - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2477582_0005.png
Tel.: +45 33 13 24 16
Dir: +45 42 14 95 22
[email protected]
www.danskemaritime.dk
----------
Fra:
Tatiana König Mortensen <[email protected]>
Sendt:
14. september 2021 18:41
Til:
'[email protected]' <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd <[email protected]>; Danmarks Rederiforening <[email protected]>; Retssikkerhed
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Dansk Erhverv
<[email protected]>; Jørgen Placing <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected];
Danske Havne <[email protected]>; Info <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
Maskinmestrenes Forening (Fællesrepræsentationen ([email protected] <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Olie Gas Danmark <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Jacob Holst <[email protected]>
Emne:
Høring over forslag til lov om ændring af sømandsbeskatningsloven (SKM: 694998)
Til høringsparterne
Hermed sendes forslag til lov om ændring af sømandsbeskatningsloven (Bedre vilkår ved anvendelse af
refusionsordningen for sandsugere) i høring.
Der er vedhæftet:
- Høringsbrev
- Høringsliste
- Lovforslag
- Resumé
Skatteministeriet skal anmode om at modtage eventuelle bemærkninger til lovforslaget
senest torsdag den
7. oktober 2021.
Med venlig hilsen
Tatiana König Mortensen
Fuldmægtig, Cand.jur.
Person og Pension
Mobil: 72 37 05 29
Mail:
[email protected]
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
[email protected]
Webwww.skm.dk
Sådan behandler vi persondata
2
L 74a - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2477582_0006.png
3
L 74a - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2477582_0007.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K.
Sendt på mail til [email protected] og
Tatiana König Mortensen ([email protected]) i kopi.
Høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af sømandsbeskat-
ningsloven (Bedre vilkår ved anvendelse af refusionsordningen for
sandsugere) (j.nr. 2021 – 1530)
Danske Rederier takker for invitationen til at kommentere på lovforslaget
og vil indledningsvis kvittere for et gennemarbejdet høringsmateriale.
Ved behandlingen af lov nr. 1583 af den 27. december 2019 fremførte
Danske Rederier, at justeringen af sandsugerordningen blev begrænset
væsentligt og anbefalede følgelig en mere lempelig implementering end
foreslået. Danske Rederier takker Skatteministeriet for at have forfulgt
sagen og dermed nu fremlægge et forslag, der lægger op til at imple-
mentere Europa-Kommissionens krav på en mere lempelig måde. Lov-
forslaget retter derfor op på tidligere forringelser af den danske refusi-
onsordning ved ændringen i 2019.
Lovforslagets ændringer er samstemmende med formålet med refusi-
onsordningen, der er at ligestille sandsugerrederierne med rederier un-
der DIS-ordningen. Dertil vil ændringerne i højere grad sikre lige vilkår
for operatører indenfor EU.
Hertil har Danske Rederier følgende konkrete kommentarer til lovforsla-
get.
§ 1 nr. 1: Ændring af reglerne om begrænset fart
Udtrykket begrænset fart har været en del af den danske refusionsord-
ning for sandsugere siden indførelsen i 2005 og indgår ikke i EU’s ret-
ningslinjer. Det blev der heller ikke ændret ved i lovændringen i 2019. I
sammenligning med lande med væsentlige sandsugerinteresser er det
7. oktober 2021
1/3
L 74a - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2477582_0008.png
konstateret, at praksis vedrørende søtransport, der berettiger til støtte,
og andre aktiviteter, der ikke berettiger til støtte svarende til ”begrænset
fart” efter den danske ordning, ikke er ensartet i EU, og at den danske
ordning er mere restriktiv end i andre lande. Dette fremgår bl.a. af skat-
teministerens svar på spørgsmål 31 ved behandlingen af L 72 A i 2019.
Danske Rederier forholder sig derfor positivt til, at reglerne om begræn-
set fart ændres, så de ikke længere gælder for sandsugningsfartøjer.
§ 1 nr. 3: Tilbagerulning til fleksibel fortolkning af 50 procent-kravet
En tilbagerulning af den nuværende ordning medfører en fleksibel for-
tolkning af 50-procent kravet, så den danske ordning ikke er mere re-
striktiv end i andre EU-lande. Danske Rederier finder det positivt, at der
igen kan opnås fuld refusion, når der udføres søtransportaktiviteter i
mindst 50 procent af fartøjets driftstid.
§ 1 nr. 4: Refusionssatsen forhøjes fra 35 til 37 procent
Danske Rederier finder det positivt, at lovforslaget udnytter rammen for
tilladt støtte til arbejdsrelaterede omkostninger, så refusionssatsen der-
ved forhøjes fra 35 til 37 procent.
§ 2: Ikrafttrædelse
Det er positivt, at skatteministeren efter forslaget kan fastsætte et hurtigt
tidspunkt for ikrafttrædelse af den forbedrede refusionsordning, når lov-
forslaget er vedtaget og ordningen godkendt af EU. Herunder bør det
afklares, om ændringen kan have virkning med tilbagevirkende kraft, så
der tages højde for den mellemliggende virkningsperiode fra den ændre-
de ordning i 2019 frem til virkningstidspunktet for lovforslaget i 2022.
Mulighed for teknisk administrativ lempelse
Det bemærkes, at ændringen i 2019 medførte en helt ny metode for op-
gørelsen af sejltid og søtransportaktiviteter, hvilket har øget uddybnings-
rederierne administrative byrde. Tidligere metode afspejlede opgørelsen
2/3
L 74a - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2477582_0009.png
jf. råstofloven. Ændringen krævede, at der nu udføres separate opgørel-
ser grundet forskel i metode.
Som opfølgning på indeværende lovforslag skal der forventeligt udarbej-
des en ny bekendtgørelse om administration af refusionsordningen. I den
forbindelse vil det være af stor værdi, hvis Skatteministeriet i dialog med
uddybningsrederierne gennemgår administrationen af refusionsordnin-
gen for sandsugere med det formål at forenkle administrationen og
iværksætte en mindre byrdefuld opgørelse og dokumentation af sejltid.
Det formodes, at ophævelsen af reglerne om begrænset fart i forhold til
sandsugningsfartøjer i sig selv er et forenklende element i administratio-
nen af ordningen.
Med venlig hilsen
Bjarne Løf Henriksen
Chefkonsulent, Danske Rederier
3/3
L 74a - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2477582_0010.png
Tatiana König Mortensen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Lene Nielsen <[email protected]>
6. oktober 2021 16:57
Lovgivning og Økonomi
Tatiana König Mortensen
RE: Høring over forslag til lov om ændring af sømandsbeskatningsloven (SKM:
694998)
Opfølgning
Fuldført
Opfølgningsflag:
Flagstatus:
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan indikere det.
Til Skatteministeriet
Skatteministeriet har 14. september 2021 (j.nr. 2021 – 1530) udbedt sig Dansk Industris bemærkninger til et udkast
til lovforslag om bedre vilkår ved anvendelse af refusionsordningen for sandsugere.
I den anledning bemærkes, at lovudkastet ikke giver DI anledning til bemærkninger.
Med venlig hilsen
Lene Nielsen
Chefkonsulent
(+45) 3377 3563
(+45) 2949 4402 (Mobil)
[email protected]
di.dk
Læs, hvordan DI behandler og beskytter
persondata i
DI’s Privatlivspolitik
From:
Tatiana König Mortensen <[email protected]>
Sent:
14. september 2021 18:41
To:
'[email protected]' <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd <[email protected]>; Danmarks Rederiforening <[email protected]>; Retssikkerhed
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Dansk Erhverv
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
Danske Havne <[email protected]>;
[email protected];
[email protected];
Danske Shipping- og Havnevirksomheder <[email protected]>;
[email protected];
Høring
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Maskinmestrenes Forening
(Fællesrepræsentationen ([email protected] <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Olie Gas Danmark <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
1
L 74a - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2477582_0011.png
Vindmølleindustrien <[email protected]>
Subject:
Høring over forslag til lov om ændring af sømandsbeskatningsloven (SKM: 694998)
Til høringsparterne
Hermed sendes forslag til lov om ændring af sømandsbeskatningsloven (Bedre vilkår ved anvendelse af
refusionsordningen for sandsugere) i høring.
Der er vedhæftet:
- Høringsbrev
- Høringsliste
- Lovforslag
- Resumé
Skatteministeriet skal anmode om at modtage eventuelle bemærkninger til lovforslaget
senest torsdag
den 7. oktober 2021.
Med venlig hilsen
Tatiana König Mortensen
Fuldmægtig, Cand.jur.
Person og Pension
Mobil: 72 37 05 29
Mail:
[email protected]
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
[email protected]
Webwww.skm.dk
Sådan behandler vi persondata
2
L 74a - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2477582_0012.png
Tatiana König Mortensen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
1 - ERST Høring <[email protected]>
8. oktober 2021 10:55
Tatiana König Mortensen
Vs: OBR høringssvar - Lov om ændring af sømandsbeskatningsloven (Forbedring af
refusionsordningen for sandsugere)(ERST Sagsnr: 2021 - 25639)
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan
indikere det.
Kære modtagere i Skatteministeriet
Hermed sendes Erhvervsstyrelsens høringssvar vedr. lov om ændring af sømandsbeskatningsloven
(forbedring af refusionsordningen for sandsugere)
Med venlig hilsen
OBR
Høringssvar vedrørende lov om ændring af sømandsbeskatningsloven (Forbedring af refusionsordningen for
sandsugere)
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) har modtaget lovforslaget i høring.
OBR har følgende vurdering af forslagets administrative konsekvenser for erhvervslivet samt bemærkninger til
Skatteministeriets vurdering af principperne for agil erhvervsrettet regulering.
Administrative konsekvenser
OBR har følgende bemærkninger om de administrative konsekvenser for erhvervslivet.
OBR vurderer, at lovforslaget medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet. Disse konsekvenser vurderes
at være under 4 mio. kr., hvorfor de ikke kvantificeres nærmere.
Principper for agil erhvervsrettet regulering
Skatteministeriet har i forbindelse med præhøringen af lovforslaget vurderet, at principperne for agil erhvervsrettet
regulering ikke er relevante for de konkrete ændringer i lovforslaget. OBR har yderligere ingen bemærkninger hertil.
Kontaktperson vedrørende ovenstående bemærkninger:
Aslak Alexander Schou Nalepa
Fuldmægtig
Tlf. direkte 35291420
E-post
[email protected]
Med venlig hilsen
Michelle Khan
Studentermedhjælper
ERHVERVSSTYRELSEN
Bedre regulering
1
L 74a - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2477582_0013.png
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Telefon: +45 35291000
Direkte:
+45 35291840
E-mail : [email protected]
www.erhvervsstyrelsen.dk
ERHVERVSMINISTERIET
2
L 74a - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2477582_0014.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
6. oktober 2021
Høringssvar til forslag til lov om ændring af sømandsbeskatningsloven
(Bedre vilkår ved anvendelse af refusionsordningen for sandsugere)
Skatteministeriet har den 15. september 2021 fremsendt ovenstående lovforslag i
høring til FSR - Danske Revisorer med anmodning om bemærkninger.
Vi har gennemgået lovforslaget, som giver anledning til følgende bemærkninger:
Vi konstaterer med tilfredshed, at lovforslaget adresserer problematikken i den
nuværende ordning, der har begrænset anvendelsesområdet for sømandsfradrag for
stenfisker- og sandsugningsfartøjer samt refusionsordningen for sandsugere fra det der
gjaldt forud for indkomståret 2020.
Vi kvitterer endvidere for Skatteministeriets præcision af søtransportaktiviteter i
forslagets § 1, nr. 5 (indsættelse af en ny bestemmelse § 10 a, i
sømandsbeskatningsloven), der oplister, hvilke aktiviteter der betragtes som
søtransport.
Vi har dog noteret, at Skatteministeriet, i bemærkningerne til lovforslagets
bestemmelser, beskriver søtransportaktiviteter, som:
“Sejlads mellem havn og indvindingsplads, sejlads mellem indvindingsplads og det
sted, hvor de indvundne materialer skal losses, herunder selve losningen, sejlads
mellem lossested og havn, sejlads mellem indvindingspladser, sejlads ved assistance
på foranledning af offentlig myndighed i forbindelse med oprydning efter olieudslip m.v.,
erhvervsmæssig transport af passagerer eller gods mellem destinationer eller punkter
på havet [...]” (Vores fremhævelse)
Vi har endvidere noteret, at den foreslåede nye bestemmelse i
sømandsbeskatningslovens § 10 a, stk. 1, nr. 6, har følgende ordlyd:
“Erhvervsmæssig transport af passagerer eller gods til destinationer eller punkter på
havet.” (Vores fremhævelse)
Vi er bekendt med, at der er tale om en flytning af den nugældende bestemmelse i §
12, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 161 af 27. februar 2020. Når reglen i bekendtgørelsen
alligevel forslås ”opløftet” til lovniveau, finder vi det passende, at Skatteministeriet ved
FSR – danske revisorer
Kronprinsessegade 8
DK - 1306 København K
Telefon +45 3393 9191
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 9541
Konto nr. 2500102295
L 74a - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2477582_0015.png
samme lejlighed foretager en præcisering af bestemmelsens ordlyd, hvorved det bliver
klart, at der ikke er grundlag for en sondring mellem ”destinationer” og ”punkter på
havet”.
Det bemærkes i forlængelse heraf, som det også blev bemærket i vores høringssvar af
10. juli 2017 til styresignal vedrørende refusionsanmodninger i henhold til
refusionsordningen i sømandsbeskatningslovens § 10, at Skattestyrelsens sondring
mellem “destinationer” og “punkter
på havet”
er udslag af en fejlagtig fortolkning af
Højesterets dom i
SKM2016.399.HR og dermed også EU’s retningslinjer for støtte til
søtransportsektoren. Højesteret tilkendegav utvetydigt i SKM2016.399HR, at der ikke
kan/skal skelnes mellem ’bundfaste installationer’ som f.eks. havne, platforme,
vindmølleparker, og ’punkter på havet’, idet der i alle tilfælde er tale om “destinationer”
omfattet af det EU retslige søtransport begreb.
Det forhold, at der blot er tale om en overførsel af ordlyden fra bekendtgørelse nr. 161
af 27 februar 2020 om beskatning af søfolk, § 12, stk. 1, kan i den forbindelse ikke
tillægges nogen yderligere retskildemæssig værdi. Forud for bekendtgørelse nr. 161 af
27. februar 2020 gjaldt foregående bekendtgørelse nr. 361 af 7. maj 2009, der i den
tilsvarende daværende bestemmelse definerede søtransport som:
”§ 13. Som søtransport efter § 10 anses som hovedregel:
1) Sejlads mellem havn og indvindingsplads.
2) Sejlads mellem indvindingsplads og det sted, hvor de
indvundne materialer skal losses, herunder selve losningen.
3) Sejlads mellem lossested og havn.
4) Sejlads mellem indvindingspladser.
5) Sejlads ved assistance på foranledning af offentlig
myndighed i forbindelse med oprydning efter olieudslip m.v.”
Den foreslåede bestemmelse i sømandsbeskatningslovens § 10 a, stk. 1, nr. 6, er
således indført egenhændigt af Skatteministeriet ved bekendtgørelse nr. 161 af 27.
februar 2020.
Det understreges i den forbindelse, at bekendtgørelse nr. 161 af 27. februar 2020 ikke
var i høring. FSR
- Danske Revisorer finder det kritisabelt, at Skatteministeriet med
overførsel af bestemmelsen i § 12, stk. 1 i bekendtgørelse nr. 161 af 27. februar 2020
søger at lovfæste en fortolkning Højesteret har underkendt.
Vi skal med afsæt i dette derfor gentage, at Højesterets afgørelse af, hvad der er
omfattet af det EU-retslige søtransportbegreb, er direkte anvendeligt på
destinationsbegrebet i sømandsbeskatningsloven, og dermed også i
tonnageskatteloven. Vi vil desuden gerne henlede opmærksomheden på
SKM2020.5.LSR, hvor Skattestyrelsens praksis for fortolkning af destinationer tillige (og
senest) er blevet underkendt. I denne afgørelse fandt en enig Landsskatteret således,
at Skattestyrelsens indskrænkende fortolkning af destinationsbegrebet savnede
hjemmel, hvorved destinationsbegrebet også omfatter områder til søs.
Side 2
L 74a - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2477582_0016.png
Af den ovennævnte Højesteretsdom omkring sandsugning og transport til søs fastslog
Højesteret således:
“[...] at søtransportbegrebet i lovens § 10 må fortolkes i overensstemmelse med det EU-
retslige søtransportbegreb. Der er således tale om “søtransportaktiviteter” i lovens
forstand, når skibet faktisk anvendes til transport af passagerer eller gods - også når
der er tale om et sandsugningsfartøj. På den anførte baggrund finder Højesteret, at den
del af aktiviteterne for G1, der blev udført med Fartøj-1, og som bestod af sejlads
mellem havnen og de enkelte destinationer på havet, hvor havbundsundersøgelserne
fandt sted, samt sejladsen mellem de enkelte destinationer på havet, må anses for
transport af passagerer og gods og derfor har karakter af "søtransportaktiviteter" som
nævnt i lovens § 10, stk. 2.” (Vores fremhævelser).
Vi skal, i forlængelse heraf, henstille til, at forslagets § 1, nr. 5 (ny § 10 a, stk. 1, nr. 6),
præciseres, hvorefter ”Erhvervsmæssig transport af passagerer eller gods til
destinationer eller punkter på havet” (vores understregning), således at formuleringen
og fortolkningen af destinationsbegrebet bringes i overensstemmelse med Højesterets
præmisser.
Skatteministeriet bør derfor præcisere i forslaget, at erhvervsmæssig transport til
destinationer på havet, udgør søtransportaktiviteter, således at henvisningen til ”[…]
eller punkter”, slettes. Endvidere bør lovbemærkningerne konsekvensrettes i
overensstemmelse hermed.
De forslåede regler skal ifølge § 2 i lovudkastet have virkning fra og med kalenderåret
2022.
Vi vil gerne henstille til, at virkningstidspunktet – når lovforslaget nu alligevel tillægges
tilbagevirkende kraft som følge af indhentelse af Kommissionens godkendelse – kan
sættes yderligere tilbage i tid, sådan at de foreslåede regler får virkning allerede fra og
med 2020. Dermed vil de uhensigtsmæssige konsekvenser af de nugældende regler
kunne blive ”rullet tilbage”.
Som det erkendes i lovudkastet, har de gældende regler reduceret de samlede
refusionsbeløb betydeligt. Refusionsbeløbet var således - efter det oplyste i lovudkastet
- på 60 mio.kr. i 2019, men blev med indførelsen af de nugældende regler reduceret til
30 mio.kr. En nedgang på 50 pct. er betydelige, og indikerer klart, at de nugældende
regler har haft væsentlige negative effekter for danske rederier. Rederierne har hele
tiden skullet afholde lønudgifterne, men som følge af den manglende refusion, består
der nu et omkostningsmæssigt efterslæb, som det kan tage år for rederierne at
indhente.
Når det med lovudkastet tilsigtes at bringe de danske rederier ud af den
konkurrencemæssigt uhensigtsmæssige situation, som de nugældende regler har bragt
rederierne i, bør der ske en ”fuld tilbagerulning” af de uhensigtsmæssige regler, således
af de danske rederiers ligestilling med rederier i andre lande ikke blot sker
fremadrettet.
Side 3
L 74a - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2477582_0017.png
Eftersom statsstøttereglerne ikke har ændret sig, og det nu vurderes i
overensstemmelse med disse at indføre de foreslåede regler, synes der ikke være EU-
retslige forhold til hinder for at give de nye regler tilbagevirkende kraft til 2020.
Vi står gerne til rådighed for en uddybning af ovenstående.
Med venlig hilsen
Klaus Okholm
Formand for skatteudvalget
Louise Egede Olesen
Skattechef
Side 4
L 74a - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2477582_0018.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Sendt pr. e-mail til hhv.
[email protected]
og
[email protected]
Lederne Søfarts høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring
af sømandsbeskatningsloven (Bedre vilkår ved anvendelse af refu-
sionsordningen for sandsugere), j.nr. 2021 – 1530.
Lederne Søfart har den 14. september 2021 modtaget høring om lov-
forslag om ændring af lov om sømandsbeskatning.
Det er af væsentlig samfundsmæssig interesse, at vi alle har fokus på at
bevare Danmark som en stor søfartsnation og ikke mindst sikre beskæf-
tigelsen af vores dygtige og højtkvalificerede søfarende. Det er i den for-
bindelse vigtigt, at vi sammen sikrer ordentlige indtægts- og beskatnings-
vilkår for danske søfarende og sikrer de danske rederiers konkurrence-
evne.
Lederne Søfart finder det positivt, at Skatteministeriet har vist imødekom-
menhed i forhold til vores bekymring over de væsentlige forringelser af
vilkårene for anvendelse af refusionsordningen for sandsugere, som blev
indført ved lov nr. 1583 af 27. december 2019. Det er af væsentlig betyd-
ning for danske søfarende og deres rederier, at der i vidt omfang er sket
en tilbagerulning til den tidligere ordning, herunder ikke mindst at refusi-
onsbeløbet vil blive beregnet på baggrund af 100 pct. af refusionsgrund-
laget, samt at reglerne for »begrænset fart« ikke længere finder anven-
delse for sandsugningsfartøjer. Lederne Søfart havde dog fundet det øn-
skeligt, at forhøjelsen af refusionssatsen var blevet sat til de tidligere 40
procent, men det er positivt, at der med stigningen tages højde for udgifter
til social sikring.
Lederne Søfart skal anbefale, at søfarende ombord på sandsugerfartøjer
fradragsmæssigt stilles på samme måde som øvrige søfarende, således
at de som arbejder på sandsugerfartøjer med en bruttotonnage på 500 t
eller derover, har samme adgang til et fradrag på 105.000 kr.
København
den 6. oktober 2021
Lederne Søfart
Lederne Søfart tillægger samarbejdet om at sikre de rette vilkår for vores
søfarende og erhvervet stor vægt, og hvis der er behov for drøftelse eller
andet samarbejde, er I meget velkommen til at kontakte os.
Vermlandsgade 65
2300 København S
Telefon 3283 3283
Med venlig hilsen
www.lederne.dk/soefart
Jens Marquard Sørensen
Næstformand
L 74a - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2477582_0019.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Sendt via e-mail til:
[email protected]
og
[email protected]
Dato:
23. september 2021
Oplysninger:
PA/009234
15826163.8
Skatteministeriets j.nr. 2021-1530 – Forslag til ændring af sømandsbeskatningslo-
ven (Tilpasning af sømandsfradraget til EU-retten m.v.)
På vegne af Rohde Nielsen A/S (”RN”) skal jeg med henvisning til Skatteministeriets hørings-
brev af 27. august 2021 fremkomme med bemærkninger til ministeriets udkast til Forslag til Lov
om ændring af sømandsbeskatningsloven (”Forslaget”).
RN har kun en bemærkning til Forslaget. RN foreslår, at Sømandsbeskatningslovens § 3, stk. 2,
ændres således, at det forhøjede fradrag på 105.000 kr. også indføres for søfarende om bord på
stenfiskerfartøjer, herunder sandsugere. RN’s synspunkt uddybes i det følgende.
(i)
Der eksisterer i dag en ubegrundet forskel på det sømandsfradrag, som på den ene side
søfarende om bord på danske handelsskibe kan benytte sig af, og det sømandsfradrag sø-
farende om bord på stenfiskerfartøjer, herunder sandsugere, på den anden side kan be-
nytte sig af. Der er ingen saglig grund til denne betydelige forskel.
Forskellen fremgår ved at sammenholde Sømandsbeskatningslovens § 3, stk. 1 og 2. Per-
soner, der erhverver lønindkomst ved arbejde om bord på danske og udenlandske skibe
med en bruttotonnage på 500 t eller derover er væsentligt bedre stillet end personer, der
erhverver lønindkomst om bord på stenfiskerfartøjer, herunder sandsugere. Førstnævnte
personer er berettiget til et sømandsfradrag på kr. 105.000, hvorimod sidstnævnte perso-
ner, der arbejder på stenfiskerfartøjer, herunder sandsugere, alene er berettiget til et sø-
mandsfradrag på kr. 56.900.
(ii)
Af de almindelige bemærkninger til 2011-lovforslaget
1
fremgår det, at formålet med ind-
førslen af det særlige forhøjede udenrigsfradrag på 105.000 kr. var
”at forbedre de søfa-
rendes generelle beskæftigelsesvilkår og konkurrenceevne på det globale arbejdsmarked
samt sikre maritime kompetencer”.
1
Lovforslag nr. 189 af 7. april 2011 til lov om ændring af om skibes besætning, lov om beskatning af søfolk, sømandslo-
ven, lov om Handelsflådens Velfærdsråd og lov om sikkerhed til søs (”2011-lovforslaget”).
Axel Towers, Axeltorv 2, 1609 København V, Danmark
+45 33 41 41 41, gorrissenfederspiel.com | Advokatpartnerselskab, CVR 38 05 24 97
L 74a - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2477582_0020.png
Side:
2 af 3
De nævnte formål taler åbenbart for, at også personer, der arbejder på stenfiskerfartøjer,
herunder sandsugere, bør være berettiget til det forhøjede sømandsfradrag. I materialet
fra 2011-lovforslagets behandling er der da heller ingen forklaring at finde på, hvorfor det
forhøjede fradrag ikke skulle gælde for søfarende om bord på stenfiskerfartøjer, herunder
sandsugere.
(iii)
Hensynet i disse lovbemærkninger til ”generelle
beskæftigelsesvilkår og konkurrence-
evne på det globale arbejdsmarked”
gør sig i dag meget stærkere gældende for danske
sandsugere. Dredging har altid været en ”world wide operation”, dvs. der sker fuld kon-
kurrenceudsættelse på de globale markeder. Men hertil kommer, at konkurrencen de se-
neste år er blevet voldsomt skærpet på det europæiske og danske marked. Dette følger
blandt andet af i) at kinesiske sandindvindingsfartøjer er kommet ind på det europæiske
marked (ii) samt at der i foråret i år i Danmark er sket en lempelse, så rederier fra tredje
lande kan komme ind på markedet uden arbejdstilladelser, jf. forårets sag om russiske sø-
folk der arbejdede på russisk flagede slæbebåde ved Femern-forbindelsen:
https://www.maskinteknik.dk/artikel/116521-femern-projektet-russiske-sofolk-frikendt-
efter-udvisning
. Alle hensyn til beskyttelse af beskæftigelse og sikring af konkurrenceev-
nen tilsiger således, at også danske sandindvindingsfartøjer skal omfattes af fradraget på
105.000 kr.
Da forslaget om fradragssatserne blev fremsat i 2011 var det intentionen, at det højere fra-
drag også skulle gælde for sandsugere.
Af 2011-lovforslagets specielle bemærkninger fremgår blandt andet følgende:
”Det foreslås, at der indføres et særligt udenrigsfradrag for søfarende, som finder
anvendelse for den tid, hvor den søfarende udfører arbejde om bord på danske
eller udenlandske skibe samt stenfiskerfartøjer, herunder sandsugere, uden for
EU/EØS. Fradraget foreslås fastsat til 105.000 kr. og træder i stedet for det al-
mindelige sømandsfradrag, som er på 56.900 kr.”
Hensigten med 2011-lovforslaget var således, at der skulle gælde et forhøjet fradrag fast-
sat til 105.000 kr. for søfarende, som udførte arbejde om bord på danske eller udenland-
ske skibe samt om bord på stenfiskerfartøjer, herunder sandsugere.
(v)
Et sådant generelt forhøjet sømandsfradrag blev også under den offentlige høring støttet
af Maskinmestrenes Forening, Søfartens Ledere og Dansk Metal’s Maritime Afdeling
(DMMA), jf. fagforeningernes respektive høringssvar alle indleveret 16. februar 2011.
DMMA gav blandt andet udtryk for i høringssvaret, at
”det generelle sømandsfradrag
(udenrigsfradraget) på 56.900, længe har trængt til regulering…”,
og Maskinmestrenes
Forening fremhævede ligeledes i deres høringssvar, at
”sømandsfradraget siden 1990
ikke er blevet pristalsreguleret”,
hvilket Søfartens Ledere også pegede på.
(iv)
På trods af denne klare hensigt og betydelige støtte fra de relevante fagforeninger blev 2011-lov-
forslaget ændret under lovforslagets behandlinger, således at der i medfør af det endeligt ved-
tagne lovforslag alene blev vedtaget et forhøjet fradrag fastsat til 105.000 kr. for søfarende, som
udførte arbejde om bord på danske eller udenlandske skibe og derved ikke et forhøjet fradrag
for søfarende om bord på stenfiskerfartøjer, herunder sandsugere.
L 74a - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2477582_0021.png
Side:
3 af 3
RN foreslår følgelig, at Sømandsbeskatningslovens § 3, stk. 2, ændres således, at det forhøjede
fradrag på 105.000 kr. også gælder for søfarende om bord på stenfiskerfartøjer, herunder sand-
sugere, der har en bruttotonnage på 500 t eller derover i overensstemmelse med, hvad der også
var hensigten med 2011-lovforslaget.
Vi står naturligvis til rådighed, hvis Skatteministeriet har spørgsmål til nærværende hørings-
svar.
Med venlig hilsen
Gorrissen Federspiel
Peter Appel
L 74a - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2477582_0022.png
Tatiana König Mortensen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Jesper Kiholm Andersen
15. september 2021 17:04
Lovgivning og Økonomi
Tatiana König Mortensen
Høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af sømandsbeskatningsloven
Til Skatteministeriet
Høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af sømandsbeskatningsloven (Bedre vilkår ved
anvendelse af refusionsordningen for sandsugere), 2021-1530
Skatterevisorforeningen takker for det modtagne materiale og kan i den forbindelse meddele, at vi ikke har
bemærkninger til det modtagne forslag.
Med venlig hilsen
Jesper Kiholm
Funktionsleder
Skatterevisor / Master i skat
Skatterevisorforeningen
Formand for Skatterevisorforeningens Skatteudvalg
Skattestyrelsen
Sorsigvej 35
6760 Ribe
Telefon: 72389468
Mail:
[email protected]
Mobiltelefon: 20487375
1
L 74a - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2477582_0023.png
Skatteministeriet
Att. Tatiana König Mortensen
07-10-2021
Vores reference:
Sag nr. 2021 - 54709
Maritim regulering og jura
/Mette Rosager
Kære Tatiana
Tak for din mail af 14. september 2021, hvor du sender forslag til lov om
ændring af sømandsbeskatningsloven (Bedre vilkår ved anvendelse af re-
fusionsordningen for sandsugere) i høring.
Søfartsstyrelsen har følgende bemærkning til lovforslaget:
Begreberne stenfiskerfartøjer, herunder sandsugere
Søfartsstyrelsen skal bemærke, at stenfiskerfartøjer ikke længere registre-
res i skibsregistrets særlige register over stenfiskerfartøjer og derfor heller
ikke længere tildeles et særligt nummer.
Det skyldes, at Miljøstyrelsen ikke længere udsteder tilladelser til stenfi-
skeri, idet ordningen ophørte i 2009 pga. indførelse af et forbud mod sten-
fiskeri. Ordningen om tilladelse til øvrig råstofindvending blev ligeledes
ændret, hvorfor der ikke længere gives en tilladelse til skibet, men derimod
en tilladelse til den virksomhed, som står for råstofindvendingen.
Søfartsstyrelsen foreslår derfor, at formuleringen i lovforslagets § 3, stk. 2,
ændres sådan, at begrebet
”stenfiskerfartøjer, herunder sandsugere”
ikke
anvendes. Søfartsstyrelsen foreslår i stedet at indsætte følgende formule-
ring:
”fartøjer, som udfører opgaver med råstofindvinding, herunder op-
fiskning af sten eller opsugning af sand og lignende”.
Det foreslås endvidere, at der foretages konsekvensrettelser i sømandsbe-
skatningsloven.
Hvis du måtte have spørgsmål til ovenstående er du velkommen til at kon-
takte mig.
SØFARTSSTYRELSEN
Caspar Brands Plads 9
4220 Korsør
Tlf.
72 19 60 00
CVR-nr. 29 83 16 10
EAN-nr. 5798000023000
[email protected]
www.soefartsstyrelsen.dk
ERHVERVSMINISTERIET
Med venlig hilsen
Mette Rosager
Specialkonsulent
Direkte telefon: +45 72 19 62 23