Skatteudvalget 2021-22
L 161 Bilag 8
Offentligt
2573841_0001.png
En særskat i den
finansielle sektor
Høring i Folketingets Skatteudvalg
Niels Johannesen
L 161 - 2021-22 - Bilag 8: Præsentation fra høring den 11. maj 2022 fra Københavns Universitet
2573841_0002.png
10-05-2022
2
Grundlæggende principper
Som udgangspunkt er særskatter på bestemte typer af økonomisk
aktivitet en dårlig ide
Velfærdsøkonomisk teori
Hvis banker beskattes hårdere end landbrug vil markedet allokere for
mange ressourcer til landbruget og for få til bankvæsenet
Ensartet beskatning sikrer at ressourcerne anvendes hvor de er mest
produktive
Politisk økonomi
Differentieret beskatning giver særinteresser øget incitament til at påvirke
den politiske proces
L 161 - 2021-22 - Bilag 8: Præsentation fra høring den 11. maj 2022 fra Københavns Universitet
2573841_0003.png
10-05-2022
3
Afvigelser fra det grundlæggende princip
Under særlige omstændigheder kan særskatter potentielt fremme den
økonomiske efficiens
1) Eksternaliteter:
Hvis en branche påvirker andre dele af økonomien
negativt uden at det er prissat på markedet (fx forurening)
2) Økonomisk rente:
Hvis en branche er begunstiget af en form for
økonomisk rente (fx olieudvinding)
3) Andre skatteforhold:
Hvis en branche på anden måde er særligt
begunstiget af skatte- og afgiftssystemet
Man bør dog kun bruge særskatter såfremt der ikke findes et mere
velegnet politisk instrument
L 161 - 2021-22 - Bilag 8: Præsentation fra høring den 11. maj 2022 fra Københavns Universitet
2573841_0004.png
10-05-2022
4
#1) Eksternaliteter
Er finansiel aktivitet forbundet med negative eksternaliteter?
Tilbagevendende finansielle kriser er forbundet med store omkostninger
for
staten
i form af redningspakker
IMF (2010) analyserer forskellige typer af særskatter på den finansielle
sektor ud fra denne præmis:
...how the financial sector could make a ‘fair and substantial contribution’ to meeting the costs
associated with government interventions to repair it.
Derudover kan kredit øge økonomiens generelle sårbarhed overfor
systemiske kriser (
Bianchi,
American Economic Review,
2011
)
L 161 - 2021-22 - Bilag 8: Præsentation fra høring den 11. maj 2022 fra Københavns Universitet
2573841_0005.png
10-05-2022
5
#1) Eksternaliteter
Er en ekstra selskabsskat det rigtige instrument?
En ekstra selskabssat vil formentlig gøre den finansielle sektor
mindre
robust
ved at øge skatterabatten forbundet med gældsfinansiering
Alternative skatteinstrumenter
En skat på bankers ”risikable passiver” er indført i en række europæiske lande:
positive adfærdseffekter (
Devereux, Johannesen og Vella,
Economic Journal,
2019
).
Forhøjelse af lønsumsafgiften: neutrale adfærdseffekter
Regulering
Højere kapitalkrav
Begrænsning af adgang til lån
L 161 - 2021-22 - Bilag 8: Præsentation fra høring den 11. maj 2022 fra Københavns Universitet
2573841_0006.png
10-05-2022
6
#2) Økonomisk rente
Er den finansielle sektor begunstiget af en særlig økonomisk rente?
En eventuel rente kommer ikke fra naturressourcer men kunne hidrøre fra
lav konkurrence i finanssektoren
De fleste indikatorer tyder dog på en relativt sund konkurrencesituation
(
Copenhagen Economics, 2019
)
Lidt højere markedskoncentration end i sammenlignelige lande
Men lavere driftsomkostninger og højere kundemobilitet
Indtjeningen i den finansielle sektor er ikke systematisk højere end i andre
brancher (
målt i forhold til egenkapital eller samlede aktiver
)
Konkurrencelovgivning ville være et mere velegnet politisk redskab
L 161 - 2021-22 - Bilag 8: Præsentation fra høring den 11. maj 2022 fra Københavns Universitet
2573841_0007.png
10-05-2022
7
#3) Andre skatteforhold
Er den finansielle sektor på andre måder begunstiget i skattesystemet?
Finansielle virksomheder er fritaget for moms og betaler i stedet
lønsumsafgift
Det er ikke entydigt om momsfritagelsen samlet set giver den finansielle
sektor en skatterabat eller udgør en skattesanktion (
Skatteredegørelsen, 2019
)
L 161 - 2021-22 - Bilag 8: Præsentation fra høring den 11. maj 2022 fra Københavns Universitet
2573841_0008.png
10-05-2022
8
#4) Omfordeling
Det er ikke hensigtsmæssigt at bruge særskatter som redskab til at
omfordele
Man kan i princippet bruge særskatter på brancher med høje lønninger og
særligt velhavende aktionærer til at øge omfordelingen
Det er muligt at opnå den samme fordelingsvirkning med færre
forvridninger ved at øge progressiviteten i skattesystemet
Det er bedre at angribe ulighed direkte med indkomstskatten end
indirekte med særskatter på enkelte brancher
L 161 - 2021-22 - Bilag 8: Præsentation fra høring den 11. maj 2022 fra Københavns Universitet
2573841_0009.png
10-05-2022
9
Hvem betaler regningen?
Regningen for en særskat kan teoretisk set overvæltes helt eller delvist
på forbrugere og lønmodtagere
Graden af overvæltning afhænger af de specifikke markedsforhold
(
fx prisfølsomhed af udbud og efterspørgsel på produkt- og arbejdsmarkeder og mulighederne for at substituere
kapital og arbejdskraft i den finansielle sektor
)
Empirisk evidens fra udlandet for at:
Den generelle selskabsskat i nogen grad overvæltes til
lønmodtagerne
gennem lønningerne (
Fuest, Peichl og Siegloch,
American Economic Review,
2019
)
Særskatter i den finansielle sektor i høj grad overvæltes til
forbrugere
gennem priserne (
Capelle-Blancard og Havrylchyk,
Review of Finance,
2017
)
L 161 - 2021-22 - Bilag 8: Præsentation fra høring den 11. maj 2022 fra Københavns Universitet
2573841_0010.png
10-05-2022
10
Hvordan påvirkes konkurrencesituationen?
Den præcise afgrænsning af den finansielle sektor er vigtig så
særskatten ikke skaber ulige konkurrencevilkår
Konkurrencevilkårene kan påvirkes uheldigt hvis nogle finansielle
virksomheder rammes af særskatten og andre ikke gør, fx
Udenlandske banker med aktiviteter i Danmark
Andre danske virksomheder som udbyder finansiel service
L 161 - 2021-22 - Bilag 8: Præsentation fra høring den 11. maj 2022 fra Københavns Universitet
2573841_0011.png
11-05-2022
11
Opsummering
Økonomisk teori tilsiger at generelle skatter som udgangspunkt er at
foretrække frem for særskatter på bestemte erhverv
Eksternaliteter af finansiel formidling kan være et argument for en særskat
på den finansielle sektor
Usikkert hvor stor eksternaliteten er
Der findes formentlig bedre redskaber
Baseret på udenlandske studier må man forvente en høj grad af
overvæltning af særskatten på forbrugere og lønmodtagere