Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2629031_0001.png
28. september 2022
J.nr. 2022 - 11221
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 754 af 31. august 2022 (alm. del).
Jeppe Bruus
/Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 754: Spm. om kommentar til henvendelsen af 31/8-22 fra Mindway AI om materiale til foretræde den 1. september 2022 om regulering af spilmarkedet og forebyggende redskaber til at undgå problematisk spilleadfærd, til skatteministeren
2629031_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 31. august 2022 fra Mindway AI om ma-
teriale til foretræde den 1. september 2022 om regulering af spilmarkedet og forebyg-
gende redskaber til at undgå problematisk spilleadfærd, jf. SAU alm. del - bilag 283.
Svar
Mindway AI har fremsendt en præsentation, som indleder med en kort introduktion om
virksomheden.
Mindway AI har udviklet en spilscanner, der anvender kunstig intelligens til at identificere
og forebygge spilafhængighed og en selvtest, der giver en risikoscore og indsigt i spille-
rens spilmønster.
I præsentationen gennemgås
Mindway AI’s
spilscanner. Virksomheden ønsker, at der bør
stilles krav om, at spiludbydere skal anvende spilscannere, der bl.a. er automatiserede, in-
dividualiserede og uafhængigt udviklet og vedligeholdt. Mindway AI oplyser, at flere dan-
ske spiludbydere allerede anvender spilscanneren.
Hertil bemærkes
Det er i dag et krav, at online-spiludbydere skal gøre sig bekendt med spillerens spilmøn-
stre og træffe foranstaltninger med henblik på at forebygge og forhindre, at spilleren ud-
vikler en problematisk spiladfærd og spilafhængighed. De nuværende krav til spiludbyde-
ren er derfor ikke til hinder for, at der anvendes en automatiseret, individualiseret og uaf-
hængigt udviklet spilscanner.
Udover spilscannere vil man kunne se på andre værktøjer til at beskytte spilleren. I for-
hold til at sikre, at der spilles ansvarligt, kan der fx anvendes et
”affordability
check”, som
kendes fra Storbritannien, hvor der fastsættes nogle grænseværdier for det gennemsnitlige
rådighedsbeløb for spillere. Hvis grænseværdierne overskrides, skal spiludbyderen reagere
på spillerens spilforbrug.
Endelig vil jeg gerne takke Mindway AI for at engagere sig i, hvordan man opnår det
bedst mulige spilmarked i Danmark. Jeg sætter altid pris på input og er åben for gode
idéer, som jeg kan drøfte med spilforligskredsen.
Side 2 af 2