Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2621986_0001.png
14. september 2022
J.nr. 2022 - 6720
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 708 af 19. august 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 708: Spm. om de provenumæssige konsekvenser før og efter adfærd samt den deraf følgende selvfinansieringsgrad ved at ændre på parametrene i beregningen af den løbende ejerafgift på personbiler, til skatteministeren
2621986_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse de provenumæssige konsekvenser før og efter adfærd samt den
deraf følgende selvfinansieringsgrad ved at ændre på parametrene i beregningen af den lø-
bende ejerafgift på personbiler. Beregningen bedes gennemført for 2022 og 2030.
Svar
For personbiler indregistreret første gang senest den 30. juni 2021 afhænger ejerafgiften af
bilens brændstofforbrug i km pr. liter benzin/diesel. For biler indregistreret første gang den
1. juli 2021 eller senere, afhænger ejerafgiften af bilens CO
2
-udledning i gram pr. km,
jf.
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten (december 2020).
Eksempelvis skal biler, der udleder
over 131 g CO
2
/km og op til 145 g CO
2
/km, betale 600 kr. halvårligt, og biler, der udleder
højst 58 g CO
2
/km (el- og plug-in hybridbiler), skal betale 340 kr. halvårligt i 2022. For et
overblik over ejerafgiftssatserne henvises til Skatteministeriets hjemmeside.
Med vejtransportaftalen fra 2020 blev det besluttet at forhøje ejerafgiften med 3 pct. i 2022,
yderligere 6,5 pct. årligt i 2023-2025 og yderligere 10 pct. i 2026, svarende til en samlet
forhøjelse på ca. 37 pct. over perioden.
Biler bliver på baggrund af deres CO
2
-udledning indplaceret på et trin, som der betales
ejerafgift efter, og der eksisterer således ikke en konkret beregningsformel for ejerafgiften.
Der henvises til Appendiks 4F fra side 157 i Skatteøkonomisk Redegørelse 2021 (SR21) for
et overblik over provenuskøn og selvfinansieringsgrader ved at lempe hhv. stramme ejer-
afgiften med ca. 500 mio. kr. i umiddelbar provenuvirkning (stilleskruer). Det bemærkes, at
stilleskruerne i SR21 tager udgangspunkt i samme grundlag og forudsætninger som i
Aftale
om grøn omstilling af vejtransporten,
og at grundlag og forudsætninger løbende bliver opdateret
bl.a. pba. seneste års faktiske bilsalg og Energistyrelsens årlige Klimafremskrivning.
Side 2 af 2